Gå til innhold

Baby 11 mmd våkner hele tiden på natta og har gjort dette siden fødsel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nå er bristepunktet nådd flere ganger her å jeg er helt desperat. Baby har aldri sovet på natta å han tar verken smokk eller flaske så ingen andre enn jeg har kunnet ha nettene med han. Jeg er så utslitt å nå begynner jeg rett og slett å miste troen på fremtiden. Jeg er deprimert og aner ikke hvordan jeg skal klare mer. Han hadde vitaminmangel (B12 mangel) de første 7 mnd av sitt litt men har etter behandling vært frisk. Han er undersøkt på barneavd. 
Han kan våkne alt mellom 4-15 ganger. Krevet pupp KONSTANT for å klare å roe seg. Vi har testet å avslutte nattamming ved at jeg sov på annet rom i 5 netter men hylingen og skrikingen ble så høylytt og langstrakt (selv gjennom øreproppene) at jeg tilslutt gikk inn hver gang. Barnefar klarte rett og slett ikke roe han ned. 

Derretter hadde vi sovetrening i egen seng ved at far 7 kvelder la baby i egen seng. Han gråt intenst i 1-1,5 time før han tilslutt sovnet hver kveld. Problemer var bare at han våknet å strigråt etter 30 min-2 timer hver gang å tilslutt var det bare å ta han opp i sengen igjen. Følte han ble 20 ganger mer klengete på meg etterpå samtidig sim han ikke ville til pappan. 1 skritt frem og 10 tilbake. 

Har tatt dette opp på helsestasjon, men kommer ikke noe vei. Noen andre i liknende situasjoner? Hva gjorde dere? Er det håp for at det tilslutt bare går seg til av seg selv? Jeg trekker meg unna venner osv nå, er så deprimert å ser ikke lyset. Skjønner heller ikke hvordan jeg skal kunne begynne å jobbe igjen..

Anonymkode: ddc3f...afe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sover han i egen seng, eller sammen med deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi hadde det slik med førstemann også, roet seg rett etter att han fylte året. Hva det var aner jeg ikke, men fikk opplevelsen av att han var småspist og sulten hele tiden. 

Har i ettertid lurt på om han var plaget med reflux. 

Anonymkode: 566eb...a86

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samsoving til 2 år gir den beste søvnen i deres situasjon.

I tillegg bør du legge deg å sove en time ekstra når mannen er tilbake fra jobb og kan ta seg av barnet.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville samsovet og heller tatt avvenningen når han er større. 

Min eldste var også sånn. Tok verken smukk eller flaske, og ville kun ha mamma. Vi gav opp å prøve og det ble heller samsoving. Da vi fikk lillebror, og han ble klar for å sove på eget rom (ca 10 mnd), så fikk de to sove på rom sammen. Minste i grindseng og største i stor gutt seng. Det gikk veldig fint. De var da ca 10 mnd og 3 år.

Anonymkode: c76eb...313

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her må fremdeles snart 2-åringen vugges i søvne, og blir tatt over i senga med oss hver natt. Eneste som funker. 

Anonymkode: 90d35...a7b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ingen av mine har sovet gjennom natten før de var over året. Tror det er ganske normalt. I natt var det 8 oppvåkninger mellom 22.30-7.00, 

Anonymkode: 823dd...c52

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ingen av mine har sovet gjennom natten før de var over året. Tror det er ganske normalt. I natt var det 8 oppvåkninger mellom 22.30-7.00, 

Jeg samsover til de er klare for egen seng

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forstår at du er fortvilet pga jobb, men det er ikke vanlig at så små barn sover særlig godt. Dessverre har samfunnet lagt opp til at man både tror og forventer det 😕 

Å våkne hver time (som tilsier 8-12 ganger i løpet av natten) er det jeg har inntrykk av at er mest vanlig for barn som ammes, også ved ett og toårsalder. 

Foreslår å droppe kampen om å sove natten gjennom (har tre barn, ene barnet våkner fortsatt hver natt, 7 år nå), ha heller som mål å sove best mulig ut fra omstendighetene. 

Konkrete ting:

- Legg senere! Å la barnet gråte en time ved legging er traumatisk for alle parter.
- Samsoving, bare bestem at dere gjør det nå i denne perioden av livet.
- Hvis barnet sover litt tyngre tidlig på kvelden, så legger du deg f.eks. kl 21 mens far har svaret til il 02. Deretter bytter dere rom/ansvar, og du tar ansvar til kl 07. Eventuelt dele natten i tre eller fire. 
- Hvile hver ettermiddag for deg, la gjerne far gå ut med barnet for tur i vogn eller lignende da, slik at du ikke blir liggende og registrere lyder. 

Tenk at det er dere som skal tilpasse dere en baby med instinkter og behov, ikke at vi skal skvise en baby inn i samfunnets rytme bare fordi ❤️

Anonymkode: 8c656...415

• Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt barn våknet hver andre time på natten, til hun var rundt 12 måneder. Etter det kunne hun kanskje sove i 3-4 timer i strekk. Vi syns bedside crib var genialt. Nå er hun snart 4 år og våkner fortsatt minst én gang hver natt. Hun sover fortsatt med oss når hun har behov for det. Det går litt i perioder.

Vi fikk bare høre at dette er normalt 🤷‍♀️

Jeg ville latt han sove sammen med deg/dere. Ville også prøvd ut litt forskjellige flasker (på dagtid). Hos oss ble TommeeTippee en favoritt. Det hadde nok hjulpet deg masse om far kunne ta noen netter. Jeg ville brukt energien på å lære han å ta flaske, over å lære han å sove alene. Han er bare 11 måneder. 

Anonymkode: 1ec15...9b5

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg måtte amme min om natten til hun var over 2, det var ikke snakk om å få henne til å sove ellers. Helt annerledes enn med broren, det var en annen type hysteri der, hun klarte ikke å roe seg. Anbefaler å roe ned på sovetreningen og bare prøve å gi barnet det det trenger, slik at dere alle får sove mest mulig. 

Anonymkode: e63f9...2f3

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stakkars liten! Samsov med ham, han er bare liten én gang og har tydelig et stort behov for nærhet og trygghet! En baby er ikke tilpasset samfunnet. Gi ham nærhet og ro. Så kan du tenke tilbake på denne tida senere og vite at du ga ham det han trengte ❤️ Han sover neppe i senga di når han blir konfirmant uansett 🤗

Anonymkode: 1d5e3...ed3

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vårt andre barn sov aldri lenge helt fra fødselen av. Kunne sove to timer på det meste på kvelden, og så startet oppvåkningene. Da våknet hun hver halvtime til time. Hvis hun ikke våknet så ofte, så var hun våken 4-5 timer i strekk midt på natta.

Vi holdt på å bli gale, det var helt grusomt. Får en klump i magen når jeg tenker tilbake på det.

Det viste seg at hun hadde stille refluks. Dette fant vi først ut av da hun var to år. Men etter å ha gått på medisin en uke,  begynte hun plutselig å sove. Kunne fortsatt ha oppvåkninger, mer mer som et "normalt" barn. 

Det var helt tilfeldig at vi fant ut at det var refluks. Vi hadde fått oppfølging av lege for søvnproblemene, og plutselig i en av timene spurte hun om vi opplevde at hun svalgte en del når hun lå nede. Og jo, ja, hun gjorde kanskje det, svarte vi. For det var ikke så voldsomt med svelging heller, men litt. Så vi testet medisinen som en siste utvei. Hadde vel egentlig mistet håpet omtrent på dette tidspunktet. Men det viste seg at det var refluks som var problemet.

Jeg føler sånn med deg, vet hvor jævlig det er å gå uten ordentlig søvn over lang tid. Dra til legen og be om henvisning til barnelege. Må sies at fastlegen vår avviste oss først, og sa bare at det er sånn barn er - noen sover bare veldig dårlig. Men til slutt gikk vi altså tilbake og sa at dette absolutt ikke kunne være normale søvnforstyrrelser. Barnelegen var redningen vår.

Håper du får mange svar som kanskje kan peile deg inn på hva problemet kan være, og at du får en dyktig barnelege som hjelper dere med å finne ut av det.

Vet det ikke hjelper stort nå, men det går faktisk over på ett eller annet tidspunkt. Og du kommer til å få sove igjen (vet det virkelig ikke føles sånn nå).

Masse lykke til.

Anonymkode: e94cb...061

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jo, forresten. Støtter samsoving som flere her skriver. Alle våre barn har helt klart sovet bedre hvis de får sove med oss.

Anonymkode: e94cb...061

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg prøvde og å få min til å sove i egen seng da hun var rundt 1 år, men det var som du beskrev, helt umulig, så vi bare gav opp. Nå sim hun er blitt 2 år så går hun inn i sengen sin selv. Jeg tror du bare må vente til barnet er litt større og mer klar for det. Barnet ditt er fortsatt veldig lite, 11 mnd er bare en baby ❤️ Det er slitsomt for deg, men prøv å hold ut til ungen er klar for det. Det vil gå over!

Anonymkode: dc7be...aa6

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Samsoving her. 

Anonymkode: 8a816...0bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Trådstarter her🙂 Takk for alle gode svar og tips. Baby sover sammen med meg og har gjort det siden dag 1. Grunnen til at jeg er blitt ekstra sliten er nok at far jobber på båt i turnus.

Man leser mye på nettet om søvnvansker om baby våkner mer enn 3-4 ganger hver natt + alle tips, råd, betalingskurs osv- blir jo litt skremt av det😅 Så godt å høre at dette er nokså normalt. Dette får meg til å innse at det eneste jeg kan gjøre nå er å endre innstilling. Da tror jeg vi fortsetter amming/samsoving❤️

Har noen av dere sovet borte en natt fra baby når hen var på denne alderen? Tenker at en natt borte (men ikke langt unna) kanskje hadde hjulpet litt så jeg får ta igjen litt søvn🤔

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Trådstarter her🙂 Takk for alle gode svar og tips. Baby sover sammen med meg og har gjort det siden dag 1. Grunnen til at jeg er blitt ekstra sliten er nok at far jobber på båt i turnus.

Man leser mye på nettet om søvnvansker om baby våkner mer enn 3-4 ganger hver natt + alle tips, råd, betalingskurs osv- blir jo litt skremt av det😅 Så godt å høre at dette er nokså normalt. Dette får meg til å innse at det eneste jeg kan gjøre nå er å endre innstilling. Da tror jeg vi fortsetter amming/samsoving❤️

Har noen av dere sovet borte en natt fra baby når hen var på denne alderen? Tenker at en natt borte (men ikke langt unna) kanskje hadde hjulpet litt så jeg får ta igjen litt søvn🤔

Trådstarter: han spiser godt med mat, så selvom han ikke tar flaske kommer han ikke til å være sulten🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi hadde det slik med førstemann også, roet seg rett etter att han fylte året. Hva det var aner jeg ikke, men fikk opplevelsen av att han var småspist og sulten hele tiden. 

Har i ettertid lurt på om han var plaget med reflux. 

Anonymkode: 566eb...a86

Vår var småspist første året. Fikk mld, men drakk veldig lite av gangen, men til gjengjeld drakk han ofte. Det resulterte i at han våknet hyppig på natten bare for å ta et par slurker. Virket som han ble fort fornøyd og fikk raskt dekket litt av behovet og sovnet. 

Når han begynte å få måltider var han interessert i alt. "Smakte", men spiste ikke særlig.

Begynte å gi tynn grøt på flaske fra kvelden av i håp om å få han mettere. Prøvde å gjøre små porsjoner mer mektig. Feks bitteliten porsjon med grøt på fløte og med klatt smør. Most avokado, banan osv. 

Sluttet også med melk på natten, kun vann for å se om melk kun var for kosens del. Men han drakk likevel et par slurker vann hyppig. 

I dag er han to år. Våkner ofte 2-3 ganger på natten.

Vi har byttet på å sove på gjesterommet slik begge får deg litt søvn. Finn ut hva som funker. En hel natt hver eller dele opp? 

Ellers har vel barnet kanskje allerede lært at det hjelper å gråte og skrike. For til slutt gir dere etter. Men dere kan jo utelukke feks allergier eller andre plager. 

Anonymkode: 947ed...721

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aldri sovet borte uten baby. Fra hun ble 3 år overnattet hun hos besteforeldre i ny og ne, det er de eneste nettene uten. 
Jeg ville ventet et halvt års tid hvis jeg var deg, se det litt ann etterhvert. Det virker som babyen din kanskje trenger deg nå.

Anonymkode: 8a816...0bd

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...