AnonymBruker Skrevet mandag kl 08:45 #21 Del Skrevet mandag kl 08:45 Bare aldri la deg friste til å låne henne penger. Anonymkode: 8cbd4...15a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 08:52 #22 Del Skrevet mandag kl 08:52 Folk med angst for å åpne brev vil neppe følge opp en budsjett på excel. Tror den beste hjelpen du kan gjøre er å skaffe oversikt. Hvor mye gjeld har hun faktisk? Det har jo en del å si om hun skylder 20.000 eller 200.000. Og tiltak er også avhengig av summen. Anonymkode: aef6a...7c0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:07 #23 Del Skrevet mandag kl 09:07 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Pass på at du ikke tar et ansvar som gjør at du skal passe på at hun følger opp i ettertid, men hjelp henne én gang til å hjelpe seg selv ved å feks: - gå gjennom hva hun har brukt pengene på de tre siste månedene. Dette gjør dere sammen. Skriver ut kontoutskriften og regner sammen de ulike postene. -setter opp autotrekk dagen pengene kommer inn på konto. -får oversikt over hva og hvem hun skylder. Hun må selv forstå hvordan hun skal gjøre ting. Anonymkode: 8eae2...237 I mange nettbanker kan man sortere inn/ut av konto i kategorier som feks mat, klær, apotek osv. Anonymkode: 0f382...106 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 12:03 #24 Del Skrevet mandag kl 12:03 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er absolutt ikke feil nei. Ts sier det er ubetalte regninger og postkasseangst. God kandidat for nav mao. Du kan lese mere om det på https://www.nav.no/okonomi-gjeld Anonymkode: b6666...615 Jeg kan nærmest garantere at de ikke tar seg tid til så vanlige situasjoner som denne venninnen er i. Det ville blitt for høyt trykk. Jeg har jobbet i NAV og kjenner til prioriteringene. Så du kan linke så mye du gidder. Det er ikke for alle. Det er ikke kapasitet til det. Det holder ikke at du surrer litt og shopper. Da trenger du kognitiv terapi først og fremst. Anonymkode: 1d7ce...1c7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 12:29 #25 Del Skrevet mandag kl 12:29 Det viktigste er vel å være åpen og ikke dømmende, og prøve å unngå ovenfra og ned-holdning. Det kan også være lurt å sette seg litt inn i psykologien bak økonomiskrekk, slik at du kan forstå venninna di bedre. Jeg er pårørende til en person som har slitt med dette, og har sett hvor alvorlig angsten kan være. Vedkommende hadde følelsen av at hen kom til å dø om hen gikk inn i situasjoner som å åpne post eller sjekke nettbanken, like ekte dødsangst som man har om man står ovenfor en ekte dødsfare. Flight-responsen jobber på høygir, og sammen med skam kan det føre til ganske mye rar adferd. Vi får håpe venninnen din ikke er like hardt rammet, men det er noe å tenke på; å jobbe med sin egen forståelse av hvordan slike situasjoner kan oppstå og lettere å være tålmodig ovenfor adferd som for "oss andre" virker helt meningsløs og kontraproduktiv. Anonymkode: 9da95...858 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 12:54 #26 Del Skrevet mandag kl 12:54 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg kan nærmest garantere at de ikke tar seg tid til så vanlige situasjoner som denne venninnen er i. Det ville blitt for høyt trykk. Jeg har jobbet i NAV og kjenner til prioriteringene. Så du kan linke så mye du gidder. Det er ikke for alle. Det er ikke kapasitet til det. Det holder ikke at du surrer litt og shopper. Da trenger du kognitiv terapi først og fremst. Anonymkode: 1d7ce...1c7 Da er det påtide at du setter deg inn i lovverket. §17 Ts vennine skylder penger, å skylde "litt penger". Er så godt som alltid et signal om toppen av et isbergsituasjon - dette bør du også være svært godt kjent med. 9/10 ganger klarer ikke en annen privatperson å innhente all gjeldsinformasjon eller finne alt, det er en stor oppgave. Som nav er 100% korrekt etat til utføre. Faktisk pliktige er de også. At du holder på med slett arbeid vell det får stå på din kappe. Jeg har heldigvis møtt så godt som representerer fra alle navs kontorer i mitt arbeid med gjeld hos namsfogden, og ingen av dem forsømmer arbeidet sitt i den grad du fremsetter. Anonymkode: b6666...615 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:30 #27 Del Skrevet mandag kl 15:30 Jeg ville gjort det enklest mulig. Når en har skrekk for økonomi, så hjelper det ikke med kompliserte systemer. Dette har du i inntekt. Dette skal du sette av hver måned til faste utgifter. Og dette er til forbruk. Anonymkode: 7ebc6...9ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:24 #28 Del Skrevet mandag kl 16:24 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er gratis med økte rådgivning på nav. Det finner dere profesjonell som arbeider med dette dag inn og dag ut. Bruk de. Anonymkode: b6666...615 Da jeg jobbet i NAV hadde vi laaaaaaaang ventetid på den tjenesten. Anonymkode: bc0f3...7d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:43 #29 Del Skrevet mandag kl 16:43 Jeg hadde endel løse tråder i økonomien etter å ha rotet det til når jeg havnet på AAP og mistet endel inntekt. Når jeg kom meg ut i arbeid igjen begynte opphentingen Jeg begynte faktisk med sparedelen, høres helt ulogisk ut, men jeg la til sides det jeg kunne i lengre tid, ellers betalte jeg de minste regningene først. (I denne tiden hadde jeg hele tiden betalt det høyst nødvendige som strøm ol, så lå ikke etter der heldigvis, var bare ett overforbruk som var helt på vidda ellers.) På denne måten så hadde jeg en bufferkonto etter ett halvt års tid, som gjorde att jeg nå kunne begynne med jobben og ta de større regningene. Og så må en selvfølgelig leve noe rimelig i denne tiden, null shopping, null kafèbesøk, null fest osv. Nudler til middag. Alt dette en ikke er vant med.. Kanskje det beste du kan gjøre for din venninne, er att ho i denne perioden ikke er forventet å kunne stille opp på alt mulig, mye av stresset en selv legger opp til, er att en jo blir alene lørdagskveldene, og kan ikke vere med på kafeturer eller i butikker, jeg skippa til og med flere bryllup og store feiringer. Kan vere att du i denne perioden innstiller deg på att din venninne kan vere med på en rusletur eller en tur på stranda som er gratis, og ikke mas om andre gøye ting en må finne på. Kanskje ho i denne perioden til og med vil slite med å kunne betale for en ekstra bussbillet osv. Dette sliter faktisk veldig på for økonomiske surrehuer Det blir adskillig enklere å følge budsjett, om en slipper å ende opp alene i alle sammenhenger, vist du skjønner hva jeg tenker. Anonymkode: 5bf73...c35 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ms. Perfect Skrevet mandag kl 20:52 #30 Del Skrevet mandag kl 20:52 Sett først opp et regnskap for å få oversikt. Så må du be henne rangere hva som er viktig for henne, gjerne de 3 viktigste tingene. Er det å dra på sommerferie, røyke eller samle på fotballkort, så er det ikke opp til deg å dømme, men prøve å realitetsorientere henne på hva som er mulig å få til. Har hun mye gjeld så synliggjør hvor mye (hvor mye lenger nedbetalingstid) det koster henne å kjøpe se og hør hver uke, kontra å låne på biblioteket. Eller hvor dyrt det er å kjøpe en halvliter brus i kantina fremfor halvannen liters flasker på tilbud i drikkeflaske. Gjerne med et par forslag, og også hva som er mulig når hun får betalt ned gjeld. Enten da i å øke forbruket, eller hvor raskt hun kan spare seg opp til flottere ferier, nyere bil eller merkeveske. Jeg anbefaler å ha flere ulike konti for best mulig oversikt. Bulder bank har veldig motiverende sparekontier med gode rente og konfetti når man oppnår selvbestemte mål. Det kan være motiverende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #31 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Da er det påtide at du setter deg inn i lovverket. §17 Ts vennine skylder penger, å skylde "litt penger". Er så godt som alltid et signal om toppen av et isbergsituasjon - dette bør du også være svært godt kjent med. 9/10 ganger klarer ikke en annen privatperson å innhente all gjeldsinformasjon eller finne alt, det er en stor oppgave. Som nav er 100% korrekt etat til utføre. Faktisk pliktige er de også. At du holder på med slett arbeid vell det får stå på din kappe. Jeg har heldigvis møtt så godt som representerer fra alle navs kontorer i mitt arbeid med gjeld hos namsfogden, og ingen av dem forsømmer arbeidet sitt i den grad du fremsetter. Anonymkode: b6666...615 Jeg jobber ikke med dette, og du skyter spurv med kanon. Det er bare et tulleangrep.Jeg har vel allerede skrevet at du kan spare deg for linker. Det kommer ikke noe nytt til meg ut av det. Med gjeld hos namsmann har det gått langt og man trenger rådgiver. Men en som eier boligen og fortsatt er på surrestadie vil det ikke nødvendigvis være kapasitet til. Kapasitet og prioriteringer er for øvrig noe helt annet enn tjenesteforsømmelse fyi. Anonymkode: 1d7ce...1c7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #32 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Da jeg jobbet i NAV hadde vi laaaaaaaang ventetid på den tjenesten. Anonymkode: bc0f3...7d2 Nettopp. Pga høyt trykk og kapasitet så må man prioritere. Eller mener den som tror det bare er å møte opp at at den (ofte eneste) økonomiske rådgiveren skal jobbe gratis, kanskje? Ikke godt å si. Anonymkode: 1d7ce...1c7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #33 Del Skrevet 20 timer siden Det er viktig at du ikke gjør all jobben og vurderingene, og hun kun mottar et ark hun skal følge. Bruk tid på vurderingene og de ulike postene sammen. La henne komme med forslag først, og så kan du evt. gi henne et mer realistisk bilde dersom det trengs. Hva ønsker hun å prioritere? Hva har hun egentlig råd til? Hvorfor trenger hun en bufferkonto? Hva kan hun fint klare seg uten? Anonymkode: a398f...e19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #34 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg jobber ikke med dette, og du skyter spurv med kanon. Det er bare et tulleangrep.Jeg har vel allerede skrevet at du kan spare deg for linker. Det kommer ikke noe nytt til meg ut av det. Med gjeld hos namsmann har det gått langt og man trenger rådgiver. Men en som eier boligen og fortsatt er på surrestadie vil det ikke nødvendigvis være kapasitet til. Kapasitet og prioriteringer er for øvrig noe helt annet enn tjenesteforsømmelse fyi. Anonymkode: 1d7ce...1c7 Herregud det var du selv som sa du jobbet med det. Jeg ser det ikke er noe videre poeng i å kommentere dine innlegg da du nå åpenbart viser at du faktisk ikke aner hva du prater om. Ha en flott dag! Anonymkode: b6666...615 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå