Gå til innhold

Hvordan fungerer ferieuker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du får kun feriepenger av de første 48 sykepeng dagene ifra NAV. 

Feriepenger for november og desember hos ny arbeidsgiver er ikke mange kronene så vurder feriedagene dine nøye hvis du ikke vil få trekk i lønn. 

Anonymkode: b1eda...574

Dette er jo ikke helt riktig. TS skriver hun jobbet januar-mai på sykehus som vel sannsynligvis er omfattet av tariffavtale. Hun har mest sannsynlig 12 % feriepengeopptjening for denne perioden, ingenting for perioden fram til hun begynte i ny jobb, og så 12 % opptjening for november og desember. Men hun skulle jo strengt tatt fått utbetalt FP fra forrige jobben da hun sluttet. Uvisst om hun allerede har fått feriepengene. 

Anonymkode: 1b104...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

- du fikk feriepenger opptjent i 2023 utbetalt sommeren 2024?

- fikk du utbetalt feriepenger opptjent i 2024 sommeren 2024 da vikariatet du hadde gikk ut? 

Anonymkode: 34bbd...ea3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Aha okey, dette forstod jeg litt mer av.

Sjefen ønsker at jeg tar minst 4 uker ferie i sommer, det blir jo umulig hvis jeg skal bli trekt i lønn for det 😫

Anonymkode: a250a...a19

Du må rett å slett se på sammenstilling din for lønn osv fra ifjor for å se hvor mye feriepenger du har opptjent fra tidligere arbeidsgiver og nav.

Ny arbeidsgiver kan ikke pålegge deg mer ferie i 2025 enn det du har opptjent feriepenger til å dekke lønnstapet for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dette er jo ikke helt riktig. TS skriver hun jobbet januar-mai på sykehus som vel sannsynligvis er omfattet av tariffavtale. Hun har mest sannsynlig 12 % feriepengeopptjening for denne perioden, ingenting for perioden fram til hun begynte i ny jobb, og så 12 % opptjening for november og desember. Men hun skulle jo strengt tatt fått utbetalt FP fra forrige jobben da hun sluttet. Uvisst om hun allerede har fått feriepengene. 

"Var sykemeldt fra januar - slutten på okt.

jan-mai 2024( hadde jeg vikariat) var sykemeldt i det, når vikariatet var ferdig i mai tok nav over sykemeldingene. 
( jeg tok altså ikke noe ferie i fjor fordi jeg var sykemeldt nesten hele året)"

TS skriver at hun  har vært sykemeldt nesten hele året. Hvor leser du at hun jobbet januar-mai på sykehus? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har fått feriepengene fra forrige jobben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

jan-mai 2024( hadde jeg vikariat) var sykemeldt i det, når vikariatet var ferdig i mai tok nav over sykemeldingene. 
( jeg tok altså ikke noe ferie i fjor fordi jeg var sykemeldt nesten hele året)"

TS skriver at hun  har vært sykemeldt nesten hele året. Hvor leser du at hun jobbet januar-mai på sykehus? 

Jeg var ansatt frem til i mai 2024, vikariatet gikk ut da ( men var sykemeldt fra jan- slutten på okt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må rett å slett se på sammenstilling din for lønn osv fra ifjor for å se hvor mye feriepenger du har opptjent fra tidligere arbeidsgiver og nav.

Ny arbeidsgiver kan ikke pålegge deg mer ferie i 2025 enn det du har opptjent feriepenger til å dekke lønnstapet for.

Ikke? Det var betryggende 🙌🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg har fått feriepengene fra forrige jobben

Alle feriepenger fra 2024 uavhengig av arbeidsgiver de kommer fra skal gå til å dekke lønnstap for ferie i 2025, husk det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Alle feriepenger fra 2024 uavhengig av arbeidsgiver de kommer fra skal gå til å dekke lønnstap for ferie i 2025, husk det. 

Fikk «sluttoppgjør» fra sykehuset, er det det opptj. feriepengene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.1.2025 den 7.37):

Jeg var ansatt på sykehus

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jobbet ikke, var ansatt. Men poenget er at i kommune og stat (blant andre) får man lønn, og tjener opp feriepenger under sykefravær. TS fikk lønn og sannsynligvis feriepengeopptjening fra jobben på sykehuset fra januar-mai. Deretter overtok NAV sykepengeutbetalingen, da fikk ikke TS noe mer feriepengeopptjening fordi NAV refunderer FP for de nevnte 48 dagene til sykehuset TS jobbet på, deretter ingen FP-opptjening fra NAV. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...