Gå til innhold

Hvordan fungerer ferieuker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 
kort fortalt

2024 

var sykemeldt fra januar - slutten på okt.

jan-mai 2024( hadde jeg vikariat) var sykemeldt i det, når vikariatet var ferdig i mai tok nav over sykemeldingene. 
( jeg tok altså ikke noe ferie i fjor fordi jeg var sykemeldt nesten hele året)

fikk ny jobb fra 1 november i fjor som jeg klarer å stå i 100 % , jobber i denne jobben fortsatt og håper helsa holder fordi jeg elsker denne jobben. 

Jeg har 5 uker ferie på kontrakten i den nye jobben.. 

sjefen min er fleksibel på når jeg tar ut disse.. 

jeg vurderer å reise til Roma i 4 dager i slutten av februar,  kan jeg dette hvis sjefen godkjenner? Vil jeg bli trukket for 4 dager lønn på lønnsutbetalingen i februar da?

Anonymkode: a250a...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kanskje vente til folk har stått opp før du maser?

Anonymkode: a1f30...7c4

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det tror jeg du må spørre arbeidsgiver om. Jeg har opplevd begge deler; tok man ferie før juni ble det trukket direkte fra lønn, imens andre steder fikk jeg lønn som normalt og oppgjøret for 25 feriedager ble tatt i juni. De fleste steder jeg har jobbet har løst det sånn, så lenge man hadde fast jobb.

Så ja, du må nesten spørre dem :)

Anonymkode: 5f2d8...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kanskje vente til folk har stått opp før du maser?

Du har hvertfall stått opp… på feil fot 😘😂

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hei! 
kort fortalt

2024 

jan-mai 2024( hadde jeg vikariat) var sykemeldt i det, når vikariatet var ferdig i mai tok nav over sykemeldingene. 

fikk ny jobb fra 1 november i fjor som jeg klarer å stå i 100 % , jobber i denne jobben fortsatt og håper helsa holder fordi jeg elsker denne jobben. 

jeg vurderer å reise til Roma i 4 dager i slutten av februar,  kan jeg dette hvis sjefen godkjenner? Vil jeg bli trukket for 4 dager lønn på lønnsutbetalingen i februar da?

Om sjefen godkjenner det som ferie blir du ikke trukket. Vil tro du har opptjent feriepenger fra sykepengeordningeng de blir utbetalt i juni. Disse pengene skal dekke alle ferieukene/dagene.

Anonymkode: c7089...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Anonym75o skrev (5 minutter siden):

Du har hvertfall stått opp… på feil fot 😘😂

Jesus.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jesus.

Jag är inte Jesus men jeg är hans städsforträdere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Om sjefen godkjenner det som ferie blir du ikke trukket. Vil tro du har opptjent feriepenger fra sykepengeordningeng de blir utbetalt i juni. Disse pengene skal dekke alle ferieukene/dagene.

Anonymkode: c7089...44b

Tro er best å gjøre i kirka, NAV refunderer 10,2 % feriepenger for de første 48 dagene, disse går til tidligere arbeidsgiver. 

Fikk du FP da du sluttet i den forrige jobben TS? 

Hvilken praksis nåværende arbeidsgiver har må du nesten sjekke. Men det vanlige er trekk for 5 uker ferie i juni og utbetaling av feriepenger. I praksis vil det bety minuslønn for 5 ferieuke og utbetaling av opptjente feriepenger for 2 mnd. hos nåværende arbeidsgiver. 

Alternativt blir det trekk i februar/mars for de 4 feriedagene. 

Anonymkode: 1b104...0c5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei! 
kort fortalt

Selvsagt kan du reise på ferie så sant leder godkjenner ferie, februar er jo nuh ca så ville ikke drøyet noe mere med søknad om fri. 

Du har kun opptjent feriepenger i nåværende jobb for fjoråret ( blir utbetalt i 2025) i perioden november - desember. Du vil derfor ikke ha nok feriepenger fra nåværende arbeidsgiver til 5 uker ferie, da må du evt dekke opp med feriepenger fra tidligere arbeidsgiver/nav. Hvor mange dager dine feriepenger dekker må du nesten spørre arbeidsgiver om.

Anonymkode: e4d5b...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Tro er best å gjøre i kirka, NAV refunderer 10,2 % feriepenger for de første 48 dagene, disse går til tidligere arbeidsgiver. 

Hvis ts var ansatt i stat eller kommune så vil vel ts få feriepenger for hele sykeperioden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
petterm skrev (1 time siden):

Hvis ts var ansatt i stat eller kommune så vil vel ts få feriepenger for hele sykeperioden?

Jeg var ansatt på sykehus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei! 
kort fortalt

2024 

Dersom du har fastlønn blir du ikke trukket, for du blir trukket for alle feriedagene til sommeren (5 uker), og det er uavhengig av når du tar ferie.
Feriepengene du har opptjent fra 2024 skal dekke dette. Hvor mye feriepenger du har til gode fra 2024 er ditt ansvar å holde orden på når du har byttet jobb. Feriepengegrunnlaget står på lønnslippen. Ved bytte av jobb betales ofte feriepengene du har opptjent ut på siste lønning, og noen lar deg velge å få dem året etter. Så dette må du sjekke med tidligere arbeidsgiver. lønnslipper og NAV hva du har. 

Anonymkode: 72a44...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Selvsagt kan du reise på ferie så sant leder godkjenner ferie, februar er jo nuh ca så ville ikke drøyet noe mere med søknad om fri. 

Du har kun opptjent feriepenger i nåværende jobb for fjoråret ( blir utbetalt i 2025) i perioden november - desember. Du vil derfor ikke ha nok feriepenger fra nåværende arbeidsgiver til 5 uker ferie, da må du evt dekke opp med feriepenger fra tidligere arbeidsgiver/nav. Hvor mange dager dine feriepenger dekker må du nesten spørre arbeidsgiver om.

Selv om man ikke har opptjent rett til feriepenger for alle fem ukene, har man fortsatt rett på fem uker ferie. Men man har ikke plikt til å ta ut fem uker ferie hvis man ikke ønsker det når man ikke har opptjent feriepenger for alle feriedagene. 

Det enkleste her er nok å avklare direkte med din leder/lønn på din arbeidsplass. 

Og sjekke om du har fått utbetalt feriepenger eller om dette kommer i juni. 

Hos oss skjer alt trekk/utbetaling ifb. ferie i juni, uavhengig av når man faktisk tar ut ferie. 

Anonymkode: a2aac...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Selv om man ikke har opptjent rett til feriepenger for alle fem ukene, har man fortsatt rett på fem uker ferie. Men man har ikke plikt til å ta ut fem uker ferie hvis man ikke ønsker det når man ikke har opptjent feriepenger for alle feriedagene. 

Det enkleste her er nok å avklare direkte med din leder/lønn på din arbeidsplass. 

Og sjekke om du har fått utbetalt feriepenger eller om dette kommer i juni. 

Hos oss skjer alt trekk/utbetaling ifb. ferie i juni, uavhengig av når man faktisk tar ut ferie. 

Anonymkode: a2aac...419

Hvorfor siterer du meg? Jeg har ikke sagt noe hverken fra eller til om dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...