Gå til innhold

Når ringer dere til lege ved feber på barna?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når feberen er på 5. dagen, hadde jeg ringt. Mulig barnet trenger penicillin. 

Anonymkode: ff736...bfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Klart det er fastlegen som skriver ut, men jeg skjønner ikke at de gjør det så fort barna har litt vond hals eller såvidt litt feber, ikke når det er snakk om antibiotikakurer månedlig, det er virkelig ikke bra. Men jeg skjønner heller ikke at man som foreldre tar med seg barna til lege samme dag som symptomer oppstår, ofte går det jo over av seg selv etter noen dager uansett.

Anonymkode: a3305...cee

Enig! Noen er litt hysteriske.

Anonymkode: ff736...bfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har bare ringt lege pga. feber én gang, da barnet fikk feberfantasier - det var skremmende.

Med mindre dette er en liten baby ville jeg nok sett an allmenntilstand her. 38 i feber er ikke spesielt mye. Hvis barnet har mye smerter og virker generelt dårlig, er det sikkert lurt å ringe lege.

Men vanligvis er det ikke nødvendig pga. lav feber.

Anonymkode: 61cdb...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jenta mi på 8 er akkurat ferdig med feber-runden her.. det ble nesten 6 dager på rad med feber. Andre i klassen har hatt det samme, så var ikke så bekymret. Hun ble jo ikke verre, men gradvis bedre gjennom uken.

Forøvrig er min erfaring med panne-termometer at det viser det samme som måling rektalt. Har kontrollmålt ved høy feber.

Anonymkode: 9f6a8...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hvis man måler i øre/panne: 38.4 + 0.5= 38.9. 
Rektalt er nøyaktig ja, da runder man hverken opp eller ned.

Det er riktig at man ikke trenger å gi febernedsettende på rundt 38, men å si at det ikke er feber er feil. Jeg blir også bekymret at du sier du jobber med barn, hvor man ikke «teller» de barna som har 38+ fordi det ikke er fare for kramper? Høyere feber betyr ikke nødvendigvis mer alvorlig: man han ha alvorlig dødelig sykdom på feber på «bare» 38 også!

Anonymkode: a70f5...ebe

Det her blir litt utenfor tråden TS, beklager ❤️ Men må bare svare ab..ebe på dette:

Opplevde å komme på legevakta (i Hamar under korona) pga høy feber på barn der de hadde samme pannetermometer som jeg selv har. og jeg VET at det ikke virker slik det skal, ved å ha avstand. Jeg har lært meg dette ved å teste og dobbeltsjekke med rektalt på barna flere ganger i starten. Og jeg ringte inn fordi barnet hadde over 40 i feber, og med paracet  klarte jeg fortsatt ikke få den lenger ned enn til 39.5, og han var under ett år gammel så jeg skulle da i utgangspunktet ikke gi ibux uten avtale med lege.

Så fikk beskjed om å komme inn, legen målte, fikk ikke utslag. Jeg ba de måle igjen på "min måte", nei, sånn var det ikke, men greit, de skulle hente et nytt. Målte igjen på samme måte = ingen utslag. Så sa legen at hun skrev i journalen at barnet ikke hadde feber ved innkomst. Jeg ble irritert og sa at du ser da vel at den ungen her har feber! Nja jo, han så kanskje litt varm ut, men det kunne ikke skje at det var to feil febermålere der, det ble for rart. Jeg så at han hadde HØY feber, jeg både kjente og så at han var kjempedårlig, og ble faktisk til slutt litt sint.  Ba deretter om å få et endetarmstermometer for dette var vanvittig. Så presterte legen å si at det var ikke veldig positivt å utsette ungen for måling uten grunn, og at det virket som jeg ville ungen skulle være syk. Men hun gikk og det kom en sykepleier tilbake slik at jeg fikk måle, og joda, 39.8. Legen kom ikke tilbake heller, sendte en annen.

Poenget var jo at de skulle dobbeltsjekke allmenntilstand og se at feberen ikke gikk ned (hadde da klokkeslett for forrige paracet der de avtalte med meg å ringe på nytt som jeg gjorde), for å "godkjenne" bruk av ibux på så lite barn. Mistet litt tilliten til legevakta.

Anonymkode: 58606...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det her blir litt utenfor tråden TS, beklager ❤️ Men må bare svare ab..ebe på dette:

Opplevde å komme på legevakta (i Hamar under korona) pga høy feber på barn der de hadde samme pannetermometer som jeg selv har. og jeg VET at det ikke virker slik det skal, ved å ha avstand. Jeg har lært meg dette ved å teste og dobbeltsjekke med rektalt på barna flere ganger i starten. Og jeg ringte inn fordi barnet hadde over 40 i feber, og med paracet  klarte jeg fortsatt ikke få den lenger ned enn til 39.5, og han var under ett år gammel så jeg skulle da i utgangspunktet ikke gi ibux uten avtale med lege.

Så fikk beskjed om å komme inn, legen målte, fikk ikke utslag. Jeg ba de måle igjen på "min måte", nei, sånn var det ikke, men greit, de skulle hente et nytt. Målte igjen på samme måte = ingen utslag. Så sa legen at hun skrev i journalen at barnet ikke hadde feber ved innkomst. Jeg ble irritert og sa at du ser da vel at den ungen her har feber! Nja jo, han så kanskje litt varm ut, men det kunne ikke skje at det var to feil febermålere der, det ble for rart. Jeg så at han hadde HØY feber, jeg både kjente og så at han var kjempedårlig, og ble faktisk til slutt litt sint.  Ba deretter om å få et endetarmstermometer for dette var vanvittig. Så presterte legen å si at det var ikke veldig positivt å utsette ungen for måling uten grunn, og at det virket som jeg ville ungen skulle være syk. Men hun gikk og det kom en sykepleier tilbake slik at jeg fikk måle, og joda, 39.8. Legen kom ikke tilbake heller, sendte en annen.

Poenget var jo at de skulle dobbeltsjekke allmenntilstand og se at feberen ikke gikk ned (hadde da klokkeslett for forrige paracet der de avtalte med meg å ringe på nytt som jeg gjorde), for å "godkjenne" bruk av ibux på så lite barn. Mistet litt tilliten til legevakta.

Noen leger er farlige! Vi vanlig dødelige har ingenting vi skulle sagt når de mener noe. De må jo kan bruke hodet når hun ser at barnet er sykt.. lurer på om jeg har samme måler på hytta, må legge den helt inntil pannen for å få rett temp selv det står at den skal holdes på avstand. Ts 

Anonymkode: ba294...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man bør alltid måle rektalt 👍🏻 Det gjør vi også hos voksne mennesker på sykehus, så barn tåler det også. Vaselin som gjør det mindre ubehagelig.

Nå vet jeg ikke helt hva du ønsker å svare meg på, men almenntilstand sammen med feber er alltid det man vurderer. Vi har f.eks ikke panne eller øretermometer hjemme, kun rektalt så barna våre vet det er sånn. Jeg måler derimot ikke bare for å måle, uansett om jeg kjenner at de er litt varm. Jeg måler når jeg kjenner de er varme, og at almenntilstand også er påvirket. Godt mulig vi har sendt i barnehage med 38 i temp uten at vi vet det.

Tommelfingerrelelen er derimot at hvis man måler under arm, panne eller øre må man plusse på 0.5 fra det man får. Det vil alltid kunne avvike da det nettopp ikke er så nøyaktige mål man nødvendigvis får.

Feber er et sikkert tegn på sykdom, men:

• Det er ingen nær sammenheng mellom feberens høyde og sykdommens alvorlighetsgrad.
  • Det er ingen sikker sammenheng mellom sykdomsgrad og hvor lett feberen senkes med febernedsettende medisin.

Skulle egentlig svare på denne. Altså hvis hun har mørke ringer, blek og feber i 6 dager så ringer du til lege 👍🏻

Anonymkode: a70f5...ebe

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ringer lege hvis barnet har feber over tre dager, dvs. at jeg ringer morgenen på dag fire.

Vi hadde en økt nå i desember hvor barna hadde feber på 40+ i ti dager. Da hadde jeg vært i kontakt med både fastlege og legevakt (i helgen) for å få råd og veiledning. På dag fire var vi inne og tok blodprøve, og fikk utelukket at det var bakterielt. Dermed var det bare å vente, samt å gi Paracet/Nurofen jevnlig siden barna var smertepåvirket.

Anonymkode: 70d76...a02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har jeg aldri gjort. Feber i seg selv er jo ikke noe farlig. Dersom barnet skulle ha dårlig almenntilstand foreks, ikke drikker, noe slikt. Men bare feber, nei. Det er jo bra det, da jobber kroppen for å bli frisk. 

Anonymkode: 8159e...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, men har jobbet med syke barn i rundt 20år, og på vår avdeling går vi ut i fra 38,5. Da om man runder opp ved mål i øre, eller munn.

Er det målt rektalt går vi ut i fra 38.0

Ingen av de overnevnte er høy feber, og har selv aldri gikk mine barn febernedsettende ved de temperaturene. Noe annet er selvsagt om man har opplevd feberkramper hos barnet. 

Anonymkode: 2daa0...a09

Jeg går ut i fra at TS mener 38,4 er rektalt, for noe annet er jo veldig unøyaktig. Og hvis det er 38,4 i øret så er det sannsynlig mer rektalt, altså feber? Det er jo varmere rektalt enn i øret.

Vi har øretermometer, men det eneste det kan brukes til er å gi en liten pekepinn. Mine er enda 2 og 3, så vi måler alltid rektalt. Har sammenlignet øre og rektalt, og på det ene barnet  kan det skille 0,3 og på det andre kan det være 0,7 i forskjell.

Er ellers enig i å ikke gi febernedsettende ved mild feber, vi ser an allmenntilstanden. Hvis barnet gir uttrykk for mye ubehag eller smerte så gir vi også noe.

Anonymkode: 60f6b...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så lenge allmenntilstanden er grei, barnet får i seg drikke og ikke klager veldig over smerter i hals eller ører, så ville nok ikke jeg ringt i det hele tatt med "bare" relativt lav feber, selv om det har gått mer enn tre dager.

Men er du usikker tar du selvsagt kontakt med legekontoret og hører hva de sier!

Anonymkode: d4576...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er lengden på feberen som bekymrer meg, ikke feberen i seg selv. De andre barna i huset har ikke fått feber. Hun er av typen som ikke har tid til å være syk og med høy smerteterskel (adhd) så det er vanskelig å se om det er alvorlig med henne. Hun har ligget på sofaen under et pledd siden hun fikk feberen. Drikker mer enn vanlig. Ser det an til senere i dag. Ts

Anonymkode: ba294...ab7

Ungen her hadde nylig feber i 5 dager. Er fortsatt medtatt, men i bedring. Jeg hadde også feber, men resten av familien ikke. Det er noe virus som går nå. Ikke farlig. 

Anonymkode: 2bd9b...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...