Gå til innhold

Angst for omgangssyken

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Datteren min fikk omgangssyken natt til fredag, kastet opp 8 ganger frem til fredag formiddag rundt kl. 11. Hun har ikke kastet opp noe etter det. Hele helgen har jeg gått rundt og vært redd for å bli smittet, da omgangssyke er noe av det verste jeg vet. Går og kjenner etter hele tiden, og blir så stresset at jeg blir kvalm av det. Det er en grusom følelse! Hvor stor er sjansen for at jeg blir syk nå? Det er over 2 døgn siden hun kastet opp, og verken jeg eller samboer har blitt syke til nå. 

Anonymkode: 3235a...63a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har bare gått 2 dager, så dere er ikke helt «trygge» enda. Husk at Norovirus kan overleve 2 uker på klær og overflater, så hvis man slurver med rengjøringen kan man bli smittet i lang tid etter første utbrudd

Anonymkode: 40281...752

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg frykter.. Er veldig nøye med håndvask, og har vasket overflater og toalett etc. nøye med klorin. Får bare prøve å ikke tenke altfor mye på det, men det er ikke så lett. Er så redd for å kaste opp 😔

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Datteren min fikk omgangssyken natt til fredag, kastet opp 8 ganger frem til fredag formiddag rundt kl. 11. Hun har ikke kastet opp noe etter det. Hele helgen har jeg gått rundt og vært redd for å bli smittet, da omgangssyke er noe av det verste jeg vet. Går og kjenner etter hele tiden, og blir så stresset at jeg blir kvalm av det. Det er en grusom følelse! Hvor stor er sjansen for at jeg blir syk nå? Det er over 2 døgn siden hun kastet opp, og verken jeg eller samboer har blitt syke til nå. 

Meget liten. Du har nok hatt viruset tidligere og kroppen din vil ikke ha nøyaktig samme virus to ganger. Eller du har hatt god hygiene og slipper unna å bli syk. 

Anonymkode: 5adf4...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Meget liten. Du har nok hatt viruset tidligere og kroppen din vil ikke ha nøyaktig samme virus to ganger. Eller du har hatt god hygiene og slipper unna å bli syk. 

Krysser fingrene 🤞🏻Fortsatt ikke blitt syk, så prøver å slappe av litt nå. Det er slitsomt å være SÅ redd for det 🙈 

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det stemmer ikke helt. Man kan få samme virus flere ganger og til og med bli smittet av seg selv. Det har jeg opplevd en gang. Grunnen var nok at jeg glemte å bytte tannbørsten. 

Anonymkode: 40281...752

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det er jo noe som går, du kan bli smittet ute blant folk også så husk håndsprit.

Jeg tror du er trygg nå for smitten innad i huset da 😊 Om du hadde smitten så kunne du ha gått på jobb to dager etter at du slutter å kaste opp. 

Anonymkode: 3ca37...33b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ironisk at du har vært syk av angst hele helgen fordi du er redd for å bli syk i maks en dag. Du må jo være enig i at dette gir lite mening?

Det er lov å prøve å snakke seg selv til fornuft når tankene løper løpsk. Å grue seg hjelper jo ingenting. Faktisk har det ødelagt en fullstendig fin helg og tydeligvis mandagen din også.

Nå er det en ovenfor her som sier at du fremdeles kan bli smittet i 2 uker til. Har du tenkt å gå rundt og grue deg for magevirus i 2 uker? Eller kanskje du kan legge det litt fra deg og tenke at skjer det så skjer det? Ta tilbake kontrollen. Du er sjefen.

Anonymkode: 2909e...039

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes det er ironisk at du har vært syk av angst hele helgen fordi du er redd for å bli syk i maks en dag. Du må jo være enig i at dette gir lite mening?

Det er lov å prøve å snakke seg selv til fornuft når tankene løper løpsk. Å grue seg hjelper jo ingenting. Faktisk har det ødelagt en fullstendig fin helg og tydeligvis mandagen din også.

Nå er det en ovenfor her som sier at du fremdeles kan bli smittet i 2 uker til. Har du tenkt å gå rundt og grue deg for magevirus i 2 uker? Eller kanskje du kan legge det litt fra deg og tenke at skjer det så skjer det? Ta tilbake kontrollen. Du er sjefen.

Det var en veldig spesiell kommentar. Jeg kan ikke noe for at jeg er så redd for det, det sitter i meg fra barndommen av. Helgen har ikke vært øydelagt, da jeg har vært sammen med barnet mitt og tatt det med ro. Men angsten ligger jo der uansett. Hvis det bare var å «skjerpe seg» ville jo ingen hatt vanskeligheter her i livet 🤷🏻‍♀️

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme angst som deg, så vet det er grusomt. Du kan bare håpe på det beste. Kommer du deg over 4-5 døgn siden hun ble frisk så kan du slappe av (for nå). 

Anonymkode: 6c728...f1e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg regner med at du skriver dette i beste mening. Men for en med emetofobi, som det virker som ts har, så er det ikke så enkelt. 
Jeg har selv den fobien, og vet hvor altoppslukende det blir. 

Ts, jeg håper du klarer å slappe av litt. Kroppen din er i forsvarsmodus hele tiden nå, og det er utmattende. 

Anonymkode: 7ba59...cfc

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt omgangssyke 1 gang når jeg var liten, og en gang som tidlig voksen. Barna mine har vært gjennom en runde nylig. Jeg har også den angsten du har for dette, husker siste gang jeg hadde det var helt forferdelig. Lå bare å skalv og kjempet mot brekningstendensene helt til jeg ikke klarte mer og spøy galle🤢

Men nå sist når ungene hadde det tenkte jeg det fikk bære eller briste, var tett på, glemte alt av hygiene, lå også med minsten første natten. Jeg ble ikke smittet. 

Dette er ikke som forkjølelse som man kan få en gang i året eller mer. Norovirus er det vanlig å bli smittet av uten å få symptomer. 

Anonymkode: ea626...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I kveld har samboer kasta opp og er skikkelig dårlig, så da er det bare å vente på min tur da 😭 Da var vi ikke trygge likevel.. 

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har også emetofobi og føler med deg ❤️ Det hjelper kanskje å vite at du ikke er alene om dette, det synes i alle fall jeg er «godt» å se. Man føler seg jo rimelig alene og «dramatikk». Det er utrolig krevende å være i den situasjonen du er i nå og den frykten du føler er reell for deg. Jeg har det som deg hver gang barna er syke, om de så bare sier de er kvalm. 
Når du er så flink til å vaske hender og overflater som du er, så er det liten sjanse for at du blir smittet. Og om du blir det, så kommer det ikke til å være like skummelt som du ser for deg nå. Det verste er jo angsten for det og den står du allerede i. ❤️ Prøv å ta vare på deg selv og bruke metoder for å flytte fokus. Omsorg for barn og mann, om du klarer. Du kommer deg igjennom de neste dagene også. Vet ikke om noe av dette hjelper. Men, jeg håper du slipper unna. Stor klem (bare i luften, for jeg er like redd som deg) 

Anonymkode: b1624...da1

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...