Gå til innhold

Når barnevernet undersøker.

Linn 1234

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Josephine skrev (16 minutter siden):

Da er det viktig å ha en dyktig advokat som informerer etater de tar kontakt med om deres selvstendige plikt til å vurdere hva de skal utlevere.

Det er i utgangspunktet kun i saker med begrunnet mistanke om alvorlig omsorgssvikt de kan innhente opplysninger.

En dyktig advokat vil kunne utfordre barneverntjenesten på hvordan de løser saken. Ja - de kan prøve seg, men de aller fleste saksbehandlere skjønner også at minste inngrepsprinsipp er en reell vurdering de er pliktet til å ta alvorlig. 

Om de likevel vil hente inn opplysninger mener jeg at det må gå via Statsforvalteren, og da vil en dyktig advokats argumenter være nyttige. 

NB; Jeg anbefaler alle til å samarbeide, men også til å beholde egen kritisk tankegang og ikke si ukritisk ja til all innhenting. 

Enig, best å samarbeide og vurdere hva man sier ja til. Kan kan ikke ta for gitt at barnevernsansatte setter pris på at man tar med seg advokat. Det koster også penger. I de fleste tilfeller, tror jeg det beste er å finne seg i det. Dessverre. 

Det hjelper ikke å klage til statsforvalter for hvis bv sier de har behov for opplysningene, så innhenter de uansett. De venter ikke på statsforvalters konklusjon. 

Anonymkode: 387d5...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Journaler kan de hente ut uten samtykke. 

Anonymkode: 32633...cd6

Nei. Selv ved bekymring for alvorlige forhold, så skal de ikke hente en hel  journal. Se her https://www.bufdir.no/fagstotte/produkter/saksbehandlingsrundskrivet/#heading-contentlink-2085-innhenting-av-opplysninger Se også nærmere beskrivelse i punkt 17

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Da hadde jeg anmeldt de. 

Anonymkode: d271d...dbd

Politiet undersøker ikke slike saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Enig, best å samarbeide og vurdere hva man sier ja til. Kan kan ikke ta for gitt at barnevernsansatte setter pris på at man tar med seg advokat. Det koster også penger. I de fleste tilfeller, tror jeg det beste er å finne seg i det. Dessverre. 

Det hjelper ikke å klage til statsforvalter for hvis bv sier de har behov for opplysningene, så innhenter de uansett. De venter ikke på statsforvalters konklusjon. 

Det hjelper jo nestemann som opplever det samme. 

Altså, man kan selvsagt møte en saksbehandler med lav kompetanse i barnevernet. Akkurat som man kan komme ut for en advokat som er dårlig  jobben sin.

I utgangspunktet skal det ikke være behov for advokat i kontakt med barnevernet. Enkelte advokater skjønner også så lite av fagfeltet og har så stort strafferettsfokus at de i praksis ødelegger for klientene sine.

Forvaltningen har veilednings- og informasjonsplikt og skal både informere om grunnlag for innhenting uten samtykke og klageadgang.

Anonymkode: d6a83...d84

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg skjønner dessverre hvorfor du sier dette. Samtidig kan det bli overprøvd. 

Mitt beste tips er å være åpen om undersøkelse med alle etater sånn at de vet hva de kan utlevere. 

Jeg må også presisere at barneverntjenesten er en etat med mange dyktige og dessverre også mindre dyktige saksbehandlere. 

Og nei; de liker ikke advokater, men de kan ikke si noe på det. Personlig mener jeg at det er greit å i det minste rådføre seg med advokat.

Jeg opplevde at enkelte kolleger ble mye mer "korrekte mtp lovverk" når de visste at det var noen med juridisk kompetanse involvert. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Nei. Selv ved bekymring for alvorlige forhold, så skal de ikke hente en hel  journal. Se her https://www.bufdir.no/fagstotte/produkter/saksbehandlingsrundskrivet/#heading-contentlink-2085-innhenting-av-opplysninger Se også nærmere beskrivelse i punkt 17

Nettopp 😊 Det er et ekstremt strengt regelverk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

En ting til –  siden jeg viste til saksbehandlerrundskrivet pkt. 17 der det står: "Barnevernstjenestens mulighet til å gi pålegg etter barnevernsloven § 13-4 inntrer når det vurderes at saken er så alvorlig at det fremstår som en mulighet at en sak vil bli fremmet for barneverns- og helsenemnda."

Så vil jeg en gang til presisere at enkelte saksbehandlere/kontor innhenter rutinemessig i alle saker. Fordi de alltid har gjort det slik. Sier det fordi jeg gikk rett i panikkmodus selv, helt uten grunn, da jeg opplevde at det ble innhentet info uten samtykke. (Kan legge til at grunnen til at jeg motsatte meg dette, var ikke opplysningene, men at jeg syntes det var ekkelt at  lege og skole skulle få vite at vi var meldt, fordi jeg opplevde dette som svært belastende. Bor på bygda.)

Ts, du og din venninnne kan alltids ta opp dette med bv og be om at de viser til hvilket punkt i § 13-4 de tenker er relevant. Jeg tenker imidlertid at det neppe har noen hensikt, da de trolig vil si at de innhenter i alle tilfeller for å utelukke at det vil bli snakk om omsorgsovertakelse. Loven er ikke tenkt slik, men som sagt er ikke saksbehandlerne jurister. Så jeg ville latt det fare for å unngå å bli sett på som "vanskelig kverulant". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...