Linn 1234 Skrevet 26. januar #1 Del Skrevet 26. januar Spør for en beskjent av meg. håper noen gjerne har noe erfaring eller peiling på dette. En venninne av meg fikk en beskymringsmelding, innholde var ikke av noe alvorlig. har sett dette. Hun har 4 barn. Barnevernet innhentet opplysninger fra, helsestasjon, skole, barnehage og barnehage, nav.. Og det er ikke noe problem. men denne personen er i kontakt med nav med tanke på arbeid. Nav har ikke vist noe beskymring men iforhold til arbeidsevne ville dem ha henne til en nevropsykolog for utredning av arbeidsevne. probleme er at de hadde oppservasjon i undersøkelse. Hun fikk tilbakemelding hvor det kom frem at dette håndterte hun bra og fikk sett rapportene etterpå hvor det ikke kom frem noe som var urovekkende. men etterpå forsyner barnvernet seg med hele journalen hennes fra nevropsykolog? Er snakk om mengder papirer…. Dette syns hun ikke var noe. Itillegg kom det frem at dette har ikke noe med omsorgsevne og gjøre fra nevro og nav. Noen som vet om barnevernet bare kan innhente fulle journaler? Eventuelt har noe hjemmel og vise til?? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #2 Del Skrevet 26. januar Hvis de har innhentet journal så må hun ha samtykket til det først. De skal heller ikke ha tilgang til hele journal, kun be om opplysninger som er av betydning for saken Anonymkode: b6a20...a9d 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linn 1234 Skrevet 26. januar Forfatter #3 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis de har innhentet journal så må hun ha samtykket til det først. De skal heller ikke ha tilgang til hele journal, kun be om opplysninger som er av betydning for saken Anonymkode: b6a20...a9d Har du noe hjemmel? hun fikk tekstmelding hvor saksbehandler spurte om hun samtykket til at de hentet journalen. hun svarte dette- Jeg samtykker ikke til dette. men fikk hørre at dem hadde tatt den likevell… De svarte ikke på siste melding hvor hun ikke samtykket. Men i slutten av undersøkelsen så kom det frem at de hadde hentet journalen hennes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #4 Del Skrevet 26. januar Linn 1234 skrev (2 minutter siden): Har du noe hjemmel? hun fikk tekstmelding hvor saksbehandler spurte om hun samtykket til at de hentet journalen. hun svarte dette- Jeg samtykker ikke til dette. men fikk hørre at dem hadde tatt den likevell… De svarte ikke på siste melding hvor hun ikke samtykket. Men i slutten av undersøkelsen så kom det frem at de hadde hentet journalen hennes. Da hadde jeg anmeldt de. Anonymkode: d271d...dbd 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #5 Del Skrevet 26. januar Jeg forstår veldig godt at det føles invaderende, og vet ikke helt gangen i det juridiske her for å være ærlig, men når jeg var gjennom dette selv (ble meldt av sint eks bare for å lage kvalme) fikk jeg også spørsmål om innhenting av opplysninger fra de du nevner, samt dps. I journalen fra DPS er -all- historikk med; selv om det ikke var nødvendig. Barnevernet sa selv at de regnet med at de rett og slett ikke hadde/tok seg tid til å klippe og lime eller stryke ut irrelevante opplysninger hos DPS og derfor sendte med hele blekka. Hvis de allerede har fått alle papirene til din venninne så er det vel kanskje for sent, men. Jeg kjente at pga alvorlighetsgraden i beskyldningene fra eks var det like greit at BV fikk med alt, siden behandler på DPS skrev ganske grundig og egentlig "frikjente" meg der. Kanskje feigt, men om de har hentet journal uten samtykke ville jeg klaget til lederen til de som har saken hennes, heller enn å anmelde; jeg føler at man ikke skal "kødde" mye med BV før det straffer seg.. men det er selvsagt fra sted til sted. Min sak var ryddig og ble håndtert fint, men kanskje dette er noe hun bør vente med til de nærmer seg konklusjon? Anonymkode: 605ca...f9e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #6 Del Skrevet 26. januar Barneverntjenesten kan innhente informasjon uten samtykke i undersøkelsesfasen. Det skal imidlertid være forholdsmessig vurdert opp mot bekymringen som foreligger. Opplysninger det bes om skal være konkretiserte og antatt relevante. Det er svært uvanlig å be om hele journaler. Slik du beskriver situasjonen, fremstår det lite sannsynlig at man har hjemmel for å innhente fra mors lege/psykolog i det hele tatt, og særlig komplett journal. Jeg tar forbehold om at det ganske ofte skjer at barneverntjenesten anmoder om konkret informasjon og helsepersonell i stedet for å besvare spørsmålene oversender komplett journal. Statsforvalteren og Datatilsynet er aktuelle klageinstanser her. Ville ikke vurdert en anmeldelse før klage, vil typisk bare henlegges. Anonymkode: d6a83...d84 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #7 Del Skrevet 26. januar Jobber i barnevernet og opplever ofte at leger sender hele journalen selv om vi ikke har bedt om det. Hun må ta opp med legen hva som er utlevert og hvorfor Anonymkode: 3d52b...676 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linn 1234 Skrevet 26. januar Forfatter #8 Del Skrevet 26. januar (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jobber i barnevernet og opplever ofte at leger sender hele journalen selv om vi ikke har bedt om det. Hun må ta opp med legen hva som er utlevert og hvorfor Anonymkode: 3d52b...676 Ja, forstår det. men i dette tillfelle så bedde barnevernet i seg selv om hele journalen. og da ga nav hele journalen. Endret 26. januar av Linn 1234 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #9 Del Skrevet 26. januar Linn 1234 skrev (45 minutter siden): Ja, forstår det. men i dette tillfelle så bedde barnevernet i seg selv om hele journalen. og da ga nav hele journalen. Hun samtykket, ifølge deg, å innhente fra NAV og da kommer det NAV har. Det er ikke ulovlig Anonymkode: 3d52b...676 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linn 1234 Skrevet 26. januar Forfatter #10 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hun samtykket, ifølge deg, å innhente fra NAV og da kommer det NAV har. Det er ikke ulovlig Anonymkode: 3d52b...676 Nei, ikke samtykket til hente noe. Men pga barnevernet kan jo innhente opplysninger er mann klar over. Bv sendte sms og spurte om hun samtykket til at de hentet journalen, og sa nei til dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #11 Del Skrevet 26. januar Linn 1234 skrev (2 timer siden): Spør for en beskjent av meg. håper noen gjerne har noe erfaring eller peiling på dette. En venninne av meg fikk en beskymringsmelding, innholde var ikke av noe alvorlig. har sett dette. Hun har 4 barn. Barnevernet innhentet opplysninger fra, helsestasjon, skole, barnehage og barnehage, nav.. Og det er ikke noe problem. men denne personen er i kontakt med nav med tanke på arbeid. Nav har ikke vist noe beskymring men iforhold til arbeidsevne ville dem ha henne til en nevropsykolog for utredning av arbeidsevne. probleme er at de hadde oppservasjon i undersøkelse. Hun fikk tilbakemelding hvor det kom frem at dette håndterte hun bra og fikk sett rapportene etterpå hvor det ikke kom frem noe som var urovekkende. men etterpå forsyner barnvernet seg med hele journalen hennes fra nevropsykolog? Er snakk om mengder papirer…. Dette syns hun ikke var noe. Itillegg kom det frem at dette har ikke noe med omsorgsevne og gjøre fra nevro og nav. Noen som vet om barnevernet bare kan innhente fulle journaler? Eventuelt har noe hjemmel og vise til?? Ja da… de kan ta absolutt alt de vil. De har mer makt enn politiet. Anonymkode: d8967...ab0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #12 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ja da… de kan ta absolutt alt de vil. De har mer makt enn politiet. Anonymkode: d8967...ab0 Det stemmer ikke. Det er, som tidligere forklart, temmelig begrenset når man kan innhente opplysninger uten samtykke og hvilke opplysninger som kan innhentes. Dette er regulert i barnevernslovens paragraf 13-4. Anonymkode: d6a83...d84 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #13 Del Skrevet 26. januar Det hjelper ikke å klage. Barnevernet tar seg til rette uansett, og kritikk og brudd på loven preller av som vann på gåsa. Anonymkode: 4b1d2...5e4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #14 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Det stemmer ikke. Det er, som tidligere forklart, temmelig begrenset når man kan innhente opplysninger uten samtykke og hvilke opplysninger som kan innhentes. Dette er regulert i barnevernslovens paragraf 13-4. Anonymkode: d6a83...d84 Journaler kan de hente ut uten samtykke. Anonymkode: 32633...cd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #15 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Journaler kan de hente ut uten samtykke. Anonymkode: 32633...cd6 Det er ikke andre regler for journaler enn for all annen informasjon det måtte være aktuelt å innhente. Mitt tidligere svar stemmer fremdeles og gjelder også helsejournaler. Anonymkode: d6a83...d84 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Josephine Skrevet 26. januar #16 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ikke andre regler for journaler enn for all annen informasjon det måtte være aktuelt å innhente. Mitt tidligere svar stemmer fremdeles og gjelder også helsejournaler. Anonymkode: d6a83...d84 Dette stemmer. De fleste instanser vil ikke utlevere hele journaler. Det er imot prinsippet om at undersøkelse skal være så skånsomt som mulig. De fleste ser ut til å overvurdere hvilken makt barneverntjenesten har. I de fleste saker hvor det innhentes opplysninger er det fordi foreldre samtykker. Generelt bør alle rådføre seg med advokat, uansett hvor "uskyldig" man er. Med mindre det er snakk om forhold knyttet til straffeloven eller økonomi forstår jeg ikke hvorfor barneverntjenesten skal innhente opplysninger hos disse instansene. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #17 Del Skrevet 26. januar Ikke helt mitt rettsområde, men normalt kan staten hente inn relevant informasjon. Det er slik at staten kan ta best mulige avgjørelser. Jeg går ut fra at barnevernet skal ta avgjørelser ut fra barnets beste. Ofte står vel saken om foreldrene kan gi tilstrekkelig omsorg. Rus, psykisk helse mv vil vel være relevant og jeg går ut fra at de har hjemler som dekker dette.En hel helsejournal med inngrodd tånegl og litt forhøyet blodtrykk har ingen betydning. Anonymkode: 0ecd6...a22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #18 Del Skrevet 27. januar Bv arbeider etter prinsippet at en undersøkelse skal ikke være mer invanderende enn nødvendig. - De kan kun innhente opplysninger hvis det samtykkes til dette. Unntaket er ved alvorlig bekymring (der de tenker det kan bli aktuelt med tvangstiltak). Dette er ikke alle saksbehandlere klar over, fordi de ofte har rutine på å innhente info i hver sak og er vant med at foreldre samtykker. - De kan IKKE innhente hele journaler. De skal kun svare på spm. Hvis behandler ikke vet dette og sender en hel journal, så skal bv sende den i retur og be om at de svarer på spørsmålene. Dette er det heller ikke alle som vet. Om du får gjort noe med dette, er en annen sak. Den gjennomsnittlige saksbehandler er langt fra noen jurist, og de gjør som de blir fortalt av sjefen/kolleger. Da de færreste vil motsette seg hvordan de arbeider, så kan de bare dure på. Jeg ringte selv jurister for å forhøre meg, for jeg synes det er uhyrlig at de skaffer seg tilgang til taushetsbelagt info all den tid saksbehandler selv skev svart på hvitt at de har ikke mistanke om alvorlige ting. Men jeg fikk som svar av juristen at du kommer ingen vei med dette, da det ikke er noe poeng å protestere på bv's metoder i undersøkelsen. Jeg er langt fra noen bv-motstander, bare så det er sagt. Pust og ta det med ro. Fortell din venninne at de undersøker og så vil de a)henlegge, eller b)komme med forslag til hjelpetiltak. Ikke bekymre deg over dette ❤️ Anonymkode: 387d5...be7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #19 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (15 timer siden): Ja da… de kan ta absolutt alt de vil. De har mer makt enn politiet. Anonymkode: d8967...ab0 I prinsippet, ja. Etter loven, nei. Anonymkode: 387d5...be7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Josephine Skrevet 27. januar #20 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I prinsippet, ja. Etter loven, nei. Anonymkode: 387d5...be7 Da er det viktig å ha en dyktig advokat som informerer etater de tar kontakt med om deres selvstendige plikt til å vurdere hva de skal utlevere. Det er i utgangspunktet kun i saker med begrunnet mistanke om alvorlig omsorgssvikt de kan innhente opplysninger. En dyktig advokat vil kunne utfordre barneverntjenesten på hvordan de løser saken. Ja - de kan prøve seg, men de aller fleste saksbehandlere skjønner også at minste inngrepsprinsipp er en reell vurdering de er pliktet til å ta alvorlig. Om de likevel vil hente inn opplysninger mener jeg at det må gå via Statsforvalteren, og da vil en dyktig advokats argumenter være nyttige. NB; Jeg anbefaler alle til å samarbeide, men også til å beholde egen kritisk tankegang og ikke si ukritisk ja til all innhenting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå