Gå til innhold

Hvor umulig er det å ta ingeniør-bachelor med jobb og små barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bra du er i gang med forkurs, for da blir jo veien inn i studier mye lettere! Og fullt forståelig at sommerkurs i matte er vanskelig å kombinere med familieliv. Ja, det er veldig fint på Gjøvik om sommeren, men kanskje ikke der dere ønsker å tilbringe HELE sommerferien :) 

En ting du bør sjekke opp er hvorvidt studiet du ønsker å gå på er under endring, eller har planer om revidering i de nærmeste årene. Siden du kommer til å bruke flere år på gjennomføring er det store muligheter for at studiet du starter på endres ganske mye i løpet av studieløpet ditt. 

Grunnen til at jeg nevner det er at maskiningeniør på NTNU Gjøvik nå har revidert studieplanen (inkludert nytt navn på studiet). Dette medfører at studenter som av ulike grunner ligger etter i studieprogresjon må passe på å ta emner som er på vei til å bli faset ut, eller gjøre individuelle tilpasninger i studieplan i samråd med rådgiver og studieprogramleder. I noen tilfeller er det endring i studiepoeng på emner, slik at man kanskje må ta et ekstra emne for å få "sluttsummen" til å gå opp. Nå vet ikke jeg hvor du bor eller hvilket studiested du har vurdert, men siden det har vært en del fusjoner og sikkert planer om flere innen akademia de siste årene er det ikke usannsynlig at det også kan bli endringer i studieplaner. 

Jeg vil anbefale deg å ta en ny vurdering av den fleksible utdanningen til NTNU, da den normerte tiden for fleksibelt studieløp nå er endret til 5 år, sammenlignet med 4 år tidligere. Jeg tror også at det ekstra tilbudet til de fleksible studentene med online veiledning på kveldstid vil gjøre det lettere å gjennomføre et slik opplegg enn å få tilrettelegging på et ordinært studie. De fleste studentene på slike utdanninger er jo i samme situasjon som deg, og det er enklere å finne en god gruppe å samarbeide med basert på dine behov sammenlignet med de som går fulltid på campus. I tillegg er det mange med yrkeserfaring på de fleksible studiene, slik at dere kan utveksle erfaringer og også bruke det som nettverksbygging. Når det gjelder obligatoriske samlinger er det vel snakk om maks 2 per semester? De fleste "basisemner" krever fysisk oppmøte på eksamen, men mulig oppmøte på annet NTNU-campus er mulig dersom det er nærmere der du bor? Ellers er det mer prosjektbasert eksamensarbeid utover i studieløpet som ikke krever fysisk oppmøte på samme måte. 

Jeg tror absolutt du kan klare dette, siden du allerede har gnisten og viljen, og er i ferd med å gjøre unna den største bøygen - nemlig å kvalifisere deg gjennom forkurset. Du vil ha store fordeler fra din bakgrunn i yrkesfag og at du har ferske realfagskunnskaper gjennom forkurset. Dette kan gi deg en skikkelig god start på studiene. Men ikke gap over for mye, men se hva som kan være realistisk å kunne gjennomføre for hvert semester. Noen ganger kan det være ett emner, andre ganger to eller tre. Noen emner kan være veldig enkle for deg basert på din yrkeserfaring, andre vil du måtte jobber mer med. Det vet du ikke før du faktisk er der. 

Finner du deg en god gruppe du kan samarbeide, gjerne gjennom hele studieforløpet, så er jeg sikker på at dette kan gå veien!

PS - jeg har tilknytning til NTNU via jobb og studier, så derfor jeg vet såpass mye om endringer i studieprogram. 

Anonymkode: e903e...f2a

Takk skal du ha for informasjon og gode betraktninger! :) Hadde ikke tenkt på at det å være mange i lignende situasjon er en fordel mtp. samarbeid, så det må jeg ta med i vurderingen, ja. 

Anonymkode: b0790...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...