Gå til innhold

Burde det gjøres mer for å redde single og ensomme menn?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Tuba skrev (1 time siden):

Blir nesten litt deppa av å lese denne debatten, det er trist at den fordummes av å fokusere på om menn har tilgang til sex eller ikke. For det er jo et samfunnsproblem at vi får flere ensomme, menn spesielt. Idiotiske forslag som å legalisere prostitusjon ol løser jo ingenting. Her må tiltak settes inn tidlig slik at også de teoretisk svake guttene lykkes på skolen, mestrer det de driver med og kan få kompetanse og selvtilitt til å lykkes i livet.  

Men det er jo mennene selv som drar inn dette med tilgang på sex. Jeg får dessverre ofte inntrykk av at "menn som er ensomme" egentlig er en omskriving for "menn som ikke har ønsket tilgang på sex med de fineste damene", i alle fall her på KG.

Anonymkode: e613f...e6e

• Liker 8
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det er jo mennene selv som drar inn dette med tilgang på sex. Jeg får dessverre ofte inntrykk av at "menn som er ensomme" egentlig er en omskriving for "menn som ikke har ønsket tilgang på sex med de fineste damene", i alle fall her på KG.

Ja det stemmer jo i alle fall på KG. Men ensomhet er et økende problem som vi som samfunn må ta tak i, så jeg skulle ønske vi kunne diskutere det uten å fokusere kun på sex elementet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har noen kvinner her ment at samfunnet må redde dem fra hormonsvingninger? Nei.

Anonymkode: 30660...516

Hehe, nei, ikke som jeg har sett. Men at den skal møtes med forståelse for utenforstående har vært tatt opp til gangs. At menn ikke blir møtt med samme forståelse for sine hormonelle utspring, det er vel en del av problemet. 

Anonymkode: 2e7e9...61a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Eller jeg kan dra meninger ut av ræva, sånn som du gjør 😆

Mine meninger er nå like mye faktabaserte som dine. Jeg kan vel også kalle dem erfaringsbasert. 

Venter enda at du kan vise til faktaen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hehe, nei, ikke som jeg har sett. Men at den skal møtes med forståelse for utenforstående har vært tatt opp til gangs. At menn ikke blir møtt med samme forståelse for sine hormonelle utspring, det er vel en del av problemet. 

Altså at menn møtes med holdningen «tenker bare med pikken» kan likestilles med kvinner som blir møtt holdninger som hysteri. Når sannheten er at begge forklares ved hormoner og noe alle erfarer, dog i ulik grad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg har aldri opplevd å bli møtt med forståelse for hormonelle utspring. Og jeg er kvinne.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tuba skrev (30 minutter siden):

Ja det stemmer jo i alle fall på KG. Men ensomhet er et økende problem som vi som samfunn må ta tak i, så jeg skulle ønske vi kunne diskutere det uten å fokusere kun på sex elementet.

Helt enig😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Altså at menn møtes med holdningen «tenker bare med pikken» kan likestilles med kvinner som blir møtt holdninger som hysteri. Når sannheten er at begge forklares ved hormoner og noe alle erfarer, dog i ulik grad

Vel. Når dere menn diskuterer ensomhet, drit i sexen. "Får ikke pult" er ikke det samme som "ensom". Mange menn på 70 er impotente og "får ikke pult", men de kan da være sosiale og det motsatte av ensomme for det. Mennesker som er lam fra livet og ned, kan være sosiale og ha masse innhold i livet sitt. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disni skrev (18 minutter siden):

Mine meninger er nå like mye faktabaserte som dine. Jeg kan vel også kalle dem erfaringsbasert. 

Venter enda at du kan vise til faktaen din.

Forskjellen mellom oss er at jeg ikke påstår at mine egne erfaringer har noen verdi som argumentasjon her. Et lite utdrag av det jeg har sitert i svarene mine:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31286850/

Artikler som viser til denne studien:

https://www.forskning.no/psykologi-samliv-spor-en-forsker/hvem-tar-egentlig-initiativet-til-a-avslutte-et-forhold-og-hvorfor/2146365

En artikkel som viser til studier og undersøkelser av flere fagfolk, deriblant Frode Thuen og John Gottman: https://www.nettavisen.no/livsstil/derfor-forlater-kvinner-mannen-sin/s/12-95-3423906638.

Disse studiene/undersøkelsene er det fullt mulig å finne online om man er interessert. Jeg synes imdidlertid at hovedpunktene var tilstrekkelig i en halvseriøs diskusjon mellom anonyme brukere på et nettforum. Dessuten kaster jeg jo bort tiden min med dette, du har bestemt deg for hvordan du mener ting er, og ønsker hovedsaklig å kverulere.

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Forskjellen mellom oss er at jeg ikke påstår at mine egne erfaringer har noen verdi som argumentasjon her. Et lite utdrag av det jeg har sitert i svarene mine:

https://www.forskning.no/psykologi-samliv-spor-en-forsker/hvem-tar-egentlig-initiativet-til-a-avslutte-et-forhold-og-hvorfor/2146365

En artikkel som viser til studier og undersøkelser av flere fagfolk, deriblant Frode Thuen og John Gottman: https://www.nettavisen.no/livsstil/derfor-forlater-kvinner-mannen-sin/s/12-95-3423906638.

Disse studiene/undersøkelsene er det fullt mulig å finne online om man er interessert. Jeg synes imdidlertid at hovedpunktene var tilstrekkelig i en halvseriøs diskusjon mellom anonyme brukere på et nettforum. Dessuten kaster jeg jo bort tiden min med dette, du har bestemt deg for hvordan du mener ting er, og ønsker hovedsaklig å kverulere.

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har heller ikke påstått det.

Vi pratet om det 3 skiftet og det er ikke nevnt her med et ord👍🏼

igjen så kaster du ut påstander om meg bare fordi jeg er uenig så sier du at jeg kverulerer. Jeg kverulerer ikke noe mer enn deg.

synd at du bruker drittslenging mot andre i en ellers så smakelig diskusjon. 

I Frode Thuens så fremkommer bare hans erfarings meninger på lik linje som meg👍🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disni skrev (7 minutter siden):

Jeg har heller ikke påstått det.

Vi pratet om det 3 skiftet og det er ikke nevnt her med et ord👍🏼

igjen så kaster du ut påstander om meg bare fordi jeg er uenig så sier du at jeg kverulerer. Jeg kverulerer ikke noe mer enn deg.

synd at du bruker drittslenging mot andre i en ellers så smakelig diskusjon. 

I Frode Thuens så fremkommer bare hans erfarings meninger på lik linje som meg👍🏼

Jeg opplyste om vanlige årsaker til at kvinner velger å dra, der det 3. skiftet er en av flere årsaker. At du mener det ikke eksisterer, får stå for din egen regning. Frode Thuen er utdannet psykolog og samlivsterapeut med mange års praksis og erfaring. Du kan ikke forvente at jeg skal vektlegge de personlige meningene til en anonym bruker på et nettforum tilsvarende tyngde.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg opplyste om vanlige årsaker til at kvinner velger å dra, der det 3. skiftet er en av flere årsaker. At du mener det ikke eksisterer, får stå for din egen regning. Frode Thuen er utdannet psykolog og samlivsterapeut med mange års praksis og erfaring. Du kan ikke forvente at jeg skal vektlegge de personlige meningene til en anonym bruker på et nettforum tilsvarende tyngde.

Som skrevet tidligere så eksisterer arbeidsoppgavene, men kvinner og menn deler mye på det.

igjen putter du påstander i munnen på meg. Det er en meget dårlig egenskap du har med de antakelsene dine. 
fint om du slutter med det og heller fokuserer på innholdet jeg skriver enn å være nedlatende.

du forventer jo at jeg skal tillegge deg de samme meningene du har, altså en «anonym på et forum.Den avisartikkelen med Thuen er ikke mye verdt, og det er jeg sikker på at du forstår selv. De to andre linkene derimot var det mer innhold,men ikke mtp 3 skiftet.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (21 timer siden):

Nei det er ikke lettere for kvinner å finne noen å ha sex med enn det er for menn, men type sex kvinner og menn ønsker er ikke nødvendigvis lett tilgjengelig for verken kvinner eller menn. 

Sex med menn er også relativt enkelt tilgjengelig for menn. Sex med prostituerte er lett tilgjengelig for menn. 

Ikke type sex du ønsker? Vel, vi kvinner får stadig vekk høre at vi har store fordeler angående at typer sex vi ikke ønsker er så enkelt tilgjengelig for kvinner. Alle disse mennene som i hovedsak er opptatt av å bruke oss til egen fornøyelse. Sex som innebærer relativt stor risiko for kvinner og særdeles lav sjanse for å få tilfredsstillelse påstås stadig å være en fordel vi kvinner har. Heldige oss! 🙄

Sex de fleste ikke ønsker er svært tilgjengelig for begge kjønn. Om sex er sex liksom. 

Jeg velger å bite på, som vanlig.

Slik jeg oppfatter det er det nok fler tillbud til flere kvinner om sex enn det er tilbud til menn om sex. 

Personlig har jeg nok ikke opplevd noen tilbud om sex fra hverken kvinne eller mann og har da vært forskånet fra tilbud om uønsket sex eller vært i nærheten av å oppleve sånt. Å oppleve uønsket sex blir vel fort overgrep.

Skulle det bli noe måtte en da være på tilbudssiden og jeg har vel da tilbudt endel uønsket sex eller innledende tiltak i så måte. 

Da må en selvfølgelig regne med å bli avvist enten det er i form av neitakk til dans eller trege samtaler som går i stå.

I sin tid forvillet jeg meg til å bli tilbudt sex av en prostituert, men jeg takket høflig nei da jeg ikke ville ha dette som  førstegangsopplevelse og tenkte "ser hun på meg at jeg er så stygg at jeg må betale for det". Videre fryktet jeg vel for at det kunne være vanedannende. Det var også lovlig på den tiden.

Ja ja, jeg fikk jo et tilbud der da så det var forsåvidt tilgjengelig.

Nå er det vel slik at skal det være tilbud om ønsket sex i denne kabalen må det avvises endel uønsket sex fra de som ikke har draget i like stor grad som andre. 

Så på den måten er dere "heldige", selvom jeg forstår at et liv uten sex hadde vært bedre enn å oppleve overgrep. 

Det er vel kanskje noen forskjell på tilgjengeligheten av lovlig sex.

Endret av Flintis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Single ensomme kvinner får null sympati fra menn. De får beskjed om at det er deres egen skyld at de er ensomme, fordi de burde ha funnet seg partner tidligere, da menn flest vil ha 20-åringer. At de er utgåtte og gamle, at de har for høye krav, at de er "kattedamer" og så videre. Mens kvinner skal ha masse sympati og forbarme seg seksuelt overfor ensomme menn? Hvorfor?

Ja, ikke sant, det gjør jo ikke NOE mening? 

Det sitter en mann og gråter på video, at han er 45 år gammel og INGEN damer vil ha ham, damene synes han er for gammel. Seriøst? Hvor gamle er disse damene? For jeg er selv 43 år gammel og nei, jeg synes ikke menn på 45 er for gamle, de er jo like gamle som meg? Og, igjen, siden vi ikke tillater flerkoneri, så er det like mange single kvinner 45+, som single menn 45+. Men er da "problemet" er at single ensomme 45+ menn vil ikke ha en singel, ensom kvinne 45+, de vil ha en kvinne som er mye yngre? Og hvordan i verden kan man hjelpe de med det "problemet" i så fall. 

Altså, problemet er verken sex eller tilgang på yngre damer, problemet rent praktisk må jo ligge i lav bokomfort, som også inkluderer lite sosialt samvær med andre mennesker. Og da må man bare stå selv for sine egne tidligere avgjørelser og livsvalg, ikke skylde på andre, og, ta nye og bedre avgjørelser, for å forbedre livskvalitet. Du føler deg ensom - skaff deg en nettverk. Det er ikke nødvendigvis så vanskelig som det høres ut. Nesten enhver bedrift har et idrettslag, til å begynne med. Turgruppe, lesesirkel, kor, skiskole for voksne, altså, det må jo da være mulig å finne seg venner selv for voksen, bare man aksepterer at man har et problem, som man selv er skyldig i, og tar litt ansvar? For når er en voksen mann, det er samme som for voksne kvinner, det er ingen som kommer til å ordre og organisere fritid for deg. 

Anonymkode: 3055c...06a

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disni skrev (2 timer siden):

Som skrevet tidligere så eksisterer arbeidsoppgavene, men kvinner og menn deler mye på det.

igjen putter du påstander i munnen på meg. Det er en meget dårlig egenskap du har med de antakelsene dine. 
fint om du slutter med det og heller fokuserer på innholdet jeg skriver enn å være nedlatende.

du forventer jo at jeg skal tillegge deg de samme meningene du har, altså en «anonym på et forum.Den avisartikkelen med Thuen er ikke mye verdt, og det er jeg sikker på at du forstår selv. De to andre linkene derimot var det mer innhold,men ikke mtp 3 skiftet.

Jeg har ikke brukt mine egne meninger og erfaringer som argument eller påstått at mine erfaringer er like valid som fageksperters. Og Thuen henviser i det minste til studier som understøtter hans erfaringer og observasjoner i praksis. Det har ikke du gjort.

Det er dessuten du som maser om det tredje skiftet, jeg viste bare til at det er èn av flere grunner til at kvinner går. Hvis det stemmer at menn i like stor grad som kvinner tar det tredje skiftet, så kan du sikkert vise til en statistikk, studie eller artikkel som bekrefter dette. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Alle mennesker må ta «det lille de har» og gjøre det beste ut av det. 
Var selv sjenert som tenåring. Vi hadde ikke internett så måtte ut hver dag, gå på skolen og treffe folk. Rødmet når folk snakket til meg. Øvde meg til slutt opp og begynte til og med å røyke for å lunne stå sammen med røykerne på hjørnet på skolen og ha noen å prate med.

Måtte «fake» litt selvtillit for å tørre å prate med noen. Men med trening kom det lettere. 

Anonymkode: 06dda...609

Dette gjør vondt! Man skal ikke måtte røyke for å få seg venner🫤 Off håper du har klart å slutte!

Anonymkode: 9d53e...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg skjønner virkelig ikke hva du mener. Det er da ikke særlig forskjell her. Menn viser da sjeldent forståelse for damers hormonelle "utspring". Og gutter får da også jevnt over passe slækk for bråk eller tull fordi "gutter er gutter".

Anonymkode: 9f1dd...1c9

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du vi skal gjøre ts? Gripe inn med tvang?

Ønsker oppriktig å høre hva slags realistiske løsninger som finnes på dette.

Tiltak i skolen er det allerede. Og lærere, opplæringstjeneste, helsearbeidere etc. kan ikke bryte seg inn i private hjem for å redde noen.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Helt enig i at skolevesenet favoriserer jenter. Ikke mange gutter klarer å sitte stille på rumpa i 5 timer hver dag for å lære norsk, matte og engelsk fra de er fem år gamle. 

Anonymkode: 92848...b7e

De fleste gutter klarer det faktisk. Men med dommedagsstemninga så har vel folk glemt det.

https://www.ssb.no/utdanning/videregaende-utdanning/statistikk/gjennomforing-i-videregaende-opplaering

Men er det greit? Og er det sunt for de som klarer det? Og er det sunt for jenter selv om de i større grad klarer det? Eller bør kanskje denne skolehverdagen endres betraktelig for at unge gutter og jenter skal få det bedre?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Alle mennesker må ta «det lille de har» og gjøre det beste ut av det. 
Var selv sjenert som tenåring. Vi hadde ikke internett så måtte ut hver dag, gå på skolen og treffe folk. Rødmet når folk snakket til meg. Øvde meg til slutt opp og begynte til og med å røyke for å lunne stå sammen med røykerne på hjørnet på skolen og ha noen å prate med.

Måtte «fake» litt selvtillit for å tørre å prate med noen. Men med trening kom det lettere. 

Anonymkode: 06dda...609

Veldig enig i dette. Du kan patche de svake sidene, og fremheve styrkene. Da kommer de aller fleste greit ut av det.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...