Gå til innhold

Burde det gjøres mer for å redde single og ensomme menn?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er mange damer som ikke finner seg noen også, det gjøres bare ikke til et ensomhetsproblem.

Det er generelt problematiske sider ved datingkultur via Tinder/nettdating, kombinert med færre møteplasser hvor en naturlig omgåes andre. For begge kjønn.

Men menn har et tilleggsproblem - de har oftere ikke nære venner, av samme kjønn. De føler seg ensomme uten en partner, fordi ofte er en kvinnelig partner en manns eneste nære fortrolige i livet.

Det derimot, er hovedsaklig et problem med mannskulturen. Noe menn selv må  ta tak i.

Når snakket menn sist med andre menn om å inkludere noen som er mye alene….?

Bryr menn seg om andre menn….?

Eller er det kvinner som, igjen, må fikse alt følelsesmessig og relasjonelt for menn….?

Anonymkode: bc749...690

Alle burde hjelpe andre og gjøre noe, begge kjønn. Vi lever faktisk sammen her i samfunnet. Fallende fødselstall og mer psykisk syke folk på uføretrygd er ikke noe å ignorere. 

Anonymkode: 0ac65...40d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men du tenker at det var helt innafor før, da gang kvinner ikke fikk ta høyere utdanning og måtte være hjemme? 

Anonymkode: 6826b...746

Du er blant de feministene som hevder at du er "undertrykket som kvinne", (selv om du aldri levde på den tiden kvinner var mer hjemme), samtidig som du legger dagens menn for hat, til tross for at det ikke var dagens menn som holdt de kvinnene du henviser til, hjemme? 

Morsomt med sånne som deg. Alltid gøy å se når man ønsker mer balanse innenfor høyere utdanning, så er man en "undertrykker" når man påpeker at det faktisk er tragisk når ubalansen er blitt så stor mellom kvinnelige og mannlige studenter.

Anonymkode: dcc6d...082

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sett og vis.

Jeg er mye aktiv i frivilligheten, først som fotsoldatet, men nå etterhvert med styreverv, koordinering og med arbeid i bystyret. En ting jeg la merke til ganske fort, var at så godt som all fokus er på unge og pensjonister. Det er jo vel og bra med leksehjelp og demenskor, men det har faktisk blitt et problem at mange voksne (og kanskje spesielt menn) blir sittende enormt mye alene. Er du over 25, men ennå ikke fylt 65, er fritidstilbudet i en mindre by som vår stusselig, rett og slett.

De som har klart å ordne karriere, partner, barn, eid bolig, og alt det der, klarer seg jo som regel relativt greit, men det er veldig mange som faller gjennom på et eller flere av disse områdene. Det jeg ser her, er at mange av disse ender opp på puben, for det er jo ikke så mye annet å gå til. For all del, liker øl jeg og, men sånn på sikt er jo ikke dette helt optimalt for verken lommeboka eller helsa.

Kommunen, Røde Kors eller Kirkens Bymisjon kan ikke akkurat nå inn og arrangere singeltreff, men det er helt klart et behov for tilbud også for voksne. Om vi klarer å få tatt tak i det på noe vis, det får vi se, men jeg er ganske sikker på at det hadde gjort mye for både individer og samfunn om flere hadde det bra, og en del av dette er jo faktisk parforhold.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

000VF000 skrev (3 minutter siden):

Alle er ikke på tinder, og ingen trenger å bruke tinder. Og ja, boligmangel er et problem i hele den industrialiserte verden. Men sør-øst Asia har et kulturelt problem i tillegg. Problemet er kompleks.

Jeg er klar over dette, Jeg har kone fra Filippinene og har vært i Japan. Men det er litt forskjellige problemer i disse landene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

De mennene jeg vet som har tatt høyere utdanning fordi at de vil gjøre karriere og vil ha godt betalt.   

Anonymkode: 34093...ae1

Nettopp. Så det hjelper ikke med kvoter i studier som sykepleier, barnehagelærer, helsefagarbeider og så videre. Menn vil ikke ha disse jobbene når de kan jobbe ufaglært for den samme lønna og mer mange flere muligheter til forfremmelse.

Anonymkode: 30660...516

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Menn bygger landet. Vi fortjener å ha det bra. Derfor er det mere synd på menn. Damer takler det bra å være enslig/singel, menn ikke. 

Støttekontaktordning med singe damer hadde vært en mulighet.

Anonymkode: a218d...7fd

Men dere vil bare pule disse single damene, ikke snakke med dem. Så det går ikke.

• Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg vet ikke om du er kunnskapsløs eller bare lyger - det kan være begge deler, men vi har ingen "kjønnskvoter" for menn. Som nevnt i innlegget mitt, så er det først fra og med 2027 dette kan skje. 

Det man har er kjønnspoeng, men veldig begrenset. Kvinner har ofte og i lang tid hatt kjønnspoeng til mange flere studier enn det som har vært tilfellet for menn. 

Det er SVÆRT FÅ studier som gir menn kjønnspoeng, og samlet sett er det ikke mer enn noen få hundre studieplasser der menn får enten 1 eller 2 kjønnspoeng, noe som er altfor lite. 

Kvinner leder med en margin på over 63.000 flere kvinnelige studenter. Noen få hundre plasser fikser ikke dette problemet. 

https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/poengberegning/legge-til-poeng/kjonnspoeng/

Du kan plusse sammen de studieplassene der menn får enten 1 eller 2 kjønnspoeng, og du vil se at det ikke er snakk om mer enn noen få hundre studieplasser. Ergo, hjelpen er minimal. 

Samfunnskritiske yrker er også blant annet tannlege, lege, juss (jurist og advokat) og lærer, og det er INGEN kjønnspoeng for menn ved disse yrkene, ei heller som lærer, mens hjelpen menn får ved psykologi profesjon er minimal (1 kjønnspoeng) og den har svært liten effekt. 

Kjønnskvoter derimot gjelder først fra og med 2027. Kvote betyr faktisk prosentandel reservert til menn. Der mannlige søkere konkurrerer med andre mannlige søkere slik at man oppnår den prosenten kvoten er. Det finnes ikke per i dag.

Selvfølgelig kom den. Advokat, lege og tannlege. Yrker med millionlønn og store karrieremuligheter. Dere vil ikke være sykepleiere eller barnehagelærere, selv om disse yrkene også er samfunnskritiske. Dere vil være sjef og rike.

• Liker 8
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Alle burde hjelpe andre og gjøre noe, begge kjønn. Vi lever faktisk sammen her i samfunnet. Fallende fødselstall og mer psykisk syke folk på uføretrygd er ikke noe å ignorere. 

Fallende fødselstall skyldes ikke at altfor mange ikke får barn. Dette skyldes at flere får kun ett barn, eventuelt kun to. Oftest er det menn som setter stopper for flere barn i ekteskapet. 

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men dere vil bare pule disse single damene, ikke snakke med dem. Så det går ikke.

Folk er forskjellige, er nok endel som vil det. Men det er mange som meg som vil ha en kjæreste å elske, ta vare på, gifte seg og få familie med. 

Nå har jeg giftet meg for et år siden med en utenlandsk dame og fått en fantastisk stedatter, så har det fint nå.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Oftest er det menn som setter stopper for flere barn i ekteskapet. 

Jepp! Eller at de skal leve som ungkar i 20-årene og 30-årene før panikken slår inn i 40-årene 🙈

• Liker 5
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Folk er forskjellige, er nok endel som vil det. Men det er mange som meg som vil ha en kjæreste å elske, ta vare på, gifte seg og få familie med. 

Nå har jeg giftet meg for et år siden med en utenlandsk dame og fått en fantastisk stedatter, så har det fint nå.

Åååååh.. har du skrevet med brukernavn før? Evt så er det en med lignende historie her.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fallende fødselstall skyldes ikke at altfor mange ikke får barn. Dette skyldes at flere får kun ett barn, eventuelt kun to. Oftest er det menn som setter stopper for flere barn i ekteskapet. 

Det stemmer nok, men vil nok garantert ha stor betydning at vi har 1.4 millioner single mennesker som ikke danner forhold, støtter hverandre og danner familie. Tror også dette både er dårlig for ensomhet, boligpriser osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Selvfølgelig kom den. Advokat, lege og tannlege. Yrker med millionlønn og store karrieremuligheter. Dere vil ikke være sykepleiere eller barnehagelærere, selv om disse yrkene også er samfunnskritiske. Dere vil være sjef og rike.

Skjønner at du hater menn, men den "ene kvoten utelukker ikke den andre".

Sagt på en annen måte: man skal og bør ha kjønnskvote for menn både ved lærer, sykepleier, barnehagelærer + tannlege, jurist, lege. Det betyr kvoter for menn ved alle disse yrkene og ikke bare plukke litt her og der. 

Juridisk sett har Stortinget bestemt at kjønnskvoter kan først brukes fra og med opptaket i 2027. Med andre ord, så løy du - som du alltid gjør når du sier at "vi har kjønnskvoter for menn". 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åååååh.. har du skrevet med brukernavn før? Evt så er det en med lignende historie her.. 

Det kan hende, uansett så er jeg bare med på diskusjonen her. Synes heller ikke jeg har noen kontroversielle meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvorfor er det mer synd på menn, enn kvinner? 

Anonymkode: 15baa...ab9

Mange grunner til at dette.

For det første så har 80% av menn av de yngre generasjonen absolutt ingen å prate med, ikke en eneste person, for kvinner er tallet under 20%. Det er ikke bare det at menn sliter å få seg dame, de har absolutt ingen å prate med, ingen dame, ingen venner, familien er ikke interessert i å høre på problemene til menn, 87% av budsjettet som skal hjelpe slike mennesker går til kvinner selv om det er menn som sliter.

For det andre så er dette problemet for det meste skapt av systemet, gutter får ikke være gutter men blir fortalt at det er noe galt med de om de oppfører seg slik det er naturlig for gutter å oppføre seg. Unge gutter blir stappet full av dop for å roe de ned, ungdommer blir fortalt at de er toxic, menn er livredde for å miste jobbene sine.

Menn er de som "jakter" partner, så om en massiv prosent av menn ikke har evnen å gå ut av huset å "jakte" kvinner så kollapser samfunnet, at kvinner er sjenerte og har dårlig selvtillit (trist som det er) skaper ikke samme problemet.

Menn som ikke blir sosialisert blir også dramatisk mye mer kriminelle og voldlige enn kvinner som ikke blir sosialisert, kvinner ødelegger innover og menn ødelegger utover.

Hvordan tror du skatteprosenten kommer til å se ut om noen tiår når halve befolkningen sitter på gamlehjem og alle de unge må betale for dette pga. vi ikke lager nokk barn til å ha mange skattebetalere?

Anonymkode: c9318...c03

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

For lang tid i ensomhet, så kan de automatisk falle på feil side av samfunnet. Kanskje organisasjoner og offentlige etater kan gjøres mer? 

Anonymkode: 1ad8a...f5a

Hva med å starte en organisasjon der uønsket single menn kan lære av en ekte person å oppføre seg ordentlig? Et kurs i «hvordan vøre et grunnleggende ok menneske», rett og slett?

For vi som samfunn elsker å late som om voksne mennesker har nøyaktig null skyld i egen skjebne. Velger du å oppdra ungene dine dårlig? Ikke din feil at de ikke blir voksne som mestrer livet. Velger du 5 psykisk eller fysisk voldelige partnere på råd? Helt åpenbart ikke din feil at du tar det valget på repeat uten å søke psykologhjelp (eller bare forbli singel). Velger du å utdanne deg til et yrke viden kjent for sin ubekvemme arbeidstid? Ikke din feil at det ikke går opp med å oppdra barn på egenhånd.

Livet, virker det som, er noe voksne.å flest på ingen måte forventes mestre.

Jeg tenker det er på tide t vi legger skylda for å ikke mestre livet der den hører hjemme. På den myndige voksne som velger å ikke mestre. Om vedkommende oppriktig ikke evner mestre? Da bør vi som samfunn heller diagnostisere den voksne som «ikke myndig» og plassere hen under omsorg, på et sikkert sted fritt for ytre fare.

Anonymkode: cddea...965

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn er livet, og sånn har det alltid vært. Ikke alle menn får formere seg.

Anonymkode: 56d1b...1c3

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det kan hende, uansett så er jeg bare med på diskusjonen her. Synes heller ikke jeg har noen kontroversielle meninger.

Ååh var ikke sånn ment.. han som jeg tenker på er SUPERHYGGELIG 🙈det var alt.. så om det er deg så jippiiii! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du er blant de feministene som hevder at du er "undertrykket som kvinne", (selv om du aldri levde på den tiden kvinner var mer hjemme), samtidig som du legger dagens menn for hat, til tross for at det ikke var dagens menn som holdt de kvinnene du henviser til, hjemme? 

Morsomt med sånne som deg. Alltid gøy å se når man ønsker mer balanse innenfor høyere utdanning, så er man en "undertrykker" når man påpeker at det faktisk er tragisk når ubalansen er blitt så stor mellom kvinnelige og mannlige studenter.

Knallsterk argumentasjon… 

Det er nå en gang slik at man noen ganger må gjøre en innsats selv. Satt på spissen så kan ikke jeg forvente ikke at samfunnet skal skaffe meg en jobb, en partner og hus og bil mens jeg sitter på rompa og ikke gidder å løfte en finger… 

Viktig med balanse mtp utdanning, men det kan ikke være sånn at det kun skal gjelde for noen yrker. Det er altfor få mannlige barbehagelærere for eksempel. 

Anonymkode: 6826b...746

• Liker 8
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hva tenkte du samfunnet skal gjøre? 

Annet enn å kvitte seg med patriarkatet, noe jeg er helt for såklart. 

Anonymkode: 03429...799

Vi er få i dette landet. Så enkelt som å åpne grensene for enslige damer uten mulighet for familiegjenforening, ville på sikt føre til flere par, som igjen fører til flere barn for samfunnet.

Anonymkode: c619a...2ab

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...