Gå til innhold

Dine erfaringer med pinsebevegelsen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva tenker du om pinsebevegelsen?

Jeg er litt skeptisk til det miljøet. Nei til homofili, nei til alkohol, nei til ikke-kristne venner og nei til vennskap med det motsatte kjønn. De bruker barn til markedsføring på Facebook og Instagram. Folk blir presset til å bruke penger. Man skal aller helst delta på hver eneste samling. Veldig mye krangling og sjalusi. Familie er ekstremt viktig, og alle blir tvunget til å følge tradisjonelle verdier. 

Anonymkode: 19ab6...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva tenker du om pinsebevegelsen?

Jeg er litt skeptisk til det miljøet. Nei til homofili, nei til alkohol, nei til ikke-kristne venner og nei til vennskap med det motsatte kjønn. De bruker barn til markedsføring på Facebook og Instagram. Folk blir presset til å bruke penger. Man skal aller helst delta på hver eneste samling. Veldig mye krangling og sjalusi. Familie er ekstremt viktig, og alle blir tvunget til å følge tradisjonelle verdier. 

Anonymkode: 19ab6...6bd

Kanskje du ikke skal ha så sterke meninger om noe du egentlig ikke vet noe om.

Du kommer lengre i livet ved å ikke tenke det verste om alt som er fremmed for deg.

Anonymkode: 3dea9...648

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Litt skeptisk?" Du nevner jo masse drøye ting her. De er nærmest en sekt. Har noen i familien som er det. Ikke sett de siden jeg var liten. Kuttet kontakten tvert. 

Jeg har også snakket med ex pinsevenner, alt du nevner er sant. Jeg mener at du skal løpe! Hel seriøst. Finnes mange menigheter som du kan vøre del av, men pinsevennene er ikke noe man bør involvere seg i. 

Anonymkode: 6dd5c...556

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje du ikke skal ha så sterke meninger om noe du egentlig ikke vet noe om.

Du kommer lengre i livet ved å ikke tenke det verste om alt som er fremmed for deg.

Anonymkode: 3dea9...648

Er du bare "woke" eller er du pinsevenn?

Anonymkode: 6dd5c...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har tilhørt pinsebevegelsen hele livet og har kjennskap til flere ulike menigheter. Jeg er enig i at familie og tradisjonelle verdier er viktig. Det stemmer også at mange velger å holde seg unna alkohol, men ikke alle og ikke i alle miljøer. Det viktigste er å ikke drikke seg full slik at man ikke har kontroll over sine egne handlinger. Det stemmer også at det overordnede synet er at sex hører til i ekteskapet og at ekteskapet er ment til å være mellom én mann og én kvinne. Mange lever likevel ikke slik og de er likevel velkomne på møter og skal behandles med kjærlighet uansett.

Jeg er ikke enig i at man oppfordres til å ikke ha ikke-kristne venner. Derimot er man kalt til å være en lys i verden og det fremsnakkes å være en god venn og å vise kjærlighet til alle mennesker. Håpet er at de også kan bli kjent med Gud, men det er ikke dermed slik at vennskapet er avhengig av det. Venner av motsatt kjønn har jeg heller ikke hørt noen være imot. Barn i markedsføring føler jeg ikke er et problem spesifikt for pinsebevegelsen. Det forekommer absolutt, men det gjør det også andre steder. Det har også mye å si hvor bredt markedsføringen favner. Jeg tror at det kan være til stor velsignelse for en selv å gi penger til de som trenger det mer og for å støtte kirkens arbeid, men jeg har aldri opplevd noe press. Ingen behandles noe ulike avhengig av om de gir eller ikke. Jeg har ikke opplevelsen av at det er mye krangling og sjalusi.

Og hvis jeg ikke har fått deltatt på møter eller vært i kirken på en stund har jeg aldri opplevd noen anklager. Bare et hjertelig velkommen tilbake.

Anonymkode: 94107...d2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei til alko er uaktuelt uansett.

Anonymkode: ec8cc...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Min oldemor var pinsevenn :) 

Vi har en sterk pinsevenn-meninghet her jeg bor, og jeg hører ikke noe negativt om dem. De starter barnehage, lager ungdomsklubb til ungdommer og har mange tilbud. Jeg vet at de hjelper rusavhengige og har mye bra sosialt arbeid. Jeg har aldri vært der. Jeg har hørt at det er litt halelujastemning og hender i været. Men bortsett fra det, så virker de som et positivt innslag i samfunnet her i alle fall. 

Anonymkode: 28820...451

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...