Gå til innhold

Kan muslimske kvinner gå til en mannlig lege?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Lurt på det. Var en sak i avisa om en tannpleier som ikke kunne gå med kortermet skjorte, så tipper det er veldig strengt. Selv i profesjonell setting. 

Anonymkode: 12dce...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Eller bli unntak gjort? Sett at det er mange muslimer på eldresenteret og da må de vel forholde seg til nakenhet den veien?

Anonymkode: 12dce...56d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig er mitt inntrykk (erfaring). For noen er det helt greit, mens for andre er det fy-fy. Kommer an på hvilken gren av religionen de tilhører og hvor strengt de praktiserer den.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen min fikk inn en kvinnelig pasient med hijab som ikke ville hilse på han. Han pleier alltid å håndhilse første gang, så stusset litt når hun gjorde en hjertehilsen.  Jeg vet ikke hva som hadde skjedd om han måtte undersøke henne, om hun hadde avvist det. 

Hun jobbet forøvrig som sykepleier på Ullevål.  Så hvordan hun løser jobben i praksis er jo interessant.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det jeg har observert hos min lege er at muslimske kvinner som regel har med seg en annen person inn til legen hvis de har mannlig lege. Det kan være ektemann, mor, søster, datter, venninne. Noen steder har man ikke noe valg, det er bare en lege tilgjengelig. 

Anonymkode: 778ad...4c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en muslimsk arbeidskollega og hun fortalte meg at I islam så er en lege en lege uansett kjønn eller religiøs tilknytning. Så muslimer som praktiserer sin tro slik den er ment, og ikke på en fanatisk måte slik som mange gjør, de går til hvilken som helst lege ved behov.

Anonymkode: 5ae4b...21b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det finnes ganske mange kvinner som er muslimer. Hvordan de tolker religionen sin vil selvfølgelig variere.

Anonymkode: 46051...ecc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min veninne som er jordmor, fortalte at det på hennes fødeavdeling er to "jordfedre", og det skjer ofte at muslimske fødende ikke ønsker de og at de må skifte til jordmor.

Som oftest er det mannen som krever at de skal ha jordmor og ikke jordfar. 

Anonymkode: a7182...6ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Min veninne som er jordmor, fortalte at det på hennes fødeavdeling er to "jordfedre", og det skjer ofte at muslimske fødende ikke ønsker de og at de må skifte til jordmor.

Som oftest er det mannen som krever at de skal ha jordmor og ikke jordfar. 

Det heter ikke jordfar selv om det er en mann som utøver yrket. Det heter jordmor uansett da dette er en beskyttet tittel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pipaluk skrev (5 timer siden):

Fastlegen min fikk inn en kvinnelig pasient med hijab som ikke ville hilse på han. Han pleier alltid å håndhilse første gang, så stusset litt når hun gjorde en hjertehilsen.  Jeg vet ikke hva som hadde skjedd om han måtte undersøke henne, om hun hadde avvist det. 

Hun jobbet forøvrig som sykepleier på Ullevål.  Så hvordan hun løser jobben i praksis er jo interessant.  

Hvordan vet du disse tingene?!🙈

Anonymkode: 80d36...f29

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg treffer en del muslimske kvinner i jobb, flesteparten av de kan fint gå til mannlig lege. De gangene det har vært problematisk, har det vært fordi mannen deres ikke har ønsket det.

Anonymkode: 31a9b...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det heter ikke jordfar selv om det er en mann som utøver yrket. Det heter jordmor uansett da dette er en beskyttet tittel. 

Ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...