Gå til innhold

Få en katt til?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har fått to kattunger i hus, den ene er ca 6 uker eldre, og har bodd hos oss i 2.5 uker, hukatt (18 uker nå ca). Hentet nr 2 i går, hannkatt på 12 uker. Tenkte siden begge er kattunger ville det gå greit, men nå 24 timer etter så er det fortsatt hvesing, skyting med rygg osv. Hun fra starten, han la seg flat og rygget unna, og brydde seg ikke så mye, mens nå hveser han tilbake. Begge er veldig nysgjerrige på hverandre, og de kan nå gå maks 70cm nærme hverandre, så jeg håper jo at de vil godta hverandre etterhvert, men foreløpig er de ikke fan.

Begge kan sovne, eller kose på hver side av meg, så lenge det er en liten barriere i mellom, de kan også bruke de samme tingene etter hverandre.

Hva tror dere som har gjort dette tidligere? Er første gang vi har katt, og bestilte i første omgang hankatten, men leste etterhvert at det var lurt å ha to, hadde jeg visst det da hadde jeg selvsagt kjøpt søsken, men tenkte at kattunger kanskje var enklere å introdusere enn voksne. Men men. Får bare krysse fingrene og håpe på det beste (og ja, selvsagt skal begge kastreres før hylekoret kommer.)

Anonymkode: 455d5...1b4

Dette kommer nok til å gå helt fint. Men du må gi det litt mer enn 24 timer. Dette er en tilvenning som nok tar flere uker opptil noen mnd. De vil gradvis godta hverandre. Det kan hjelpe å leke med de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg tenkte det samme som deg og skaffet en katt til for et års tid siden. Vi hadde en 2 år gammel guttepus fra før og fikk en 8 uker gammel jentepus. Vi introduserte sakte ved at de var i hvert sitt rom i hvertfall en uke. Så fikk de kjenne luktene en stund før de ble introdusert for hverandre. Så hadde vi de på hver sin side av en dør hvor de kunne se labbene til hverandre innimellom. Til slutt introduserte vi de ved at kattungen var i et bur og storepus på utsiden av buret. 

For å være helt ærlig så blei det en katastrofe. Jeg hadde sett mange nydelige introduseringsvideoer på Tiktok med at de slikker hverandre og sover med hverandre. Nå et år senere tåler de fortsatt ikke trynet på hverandre og jeg må ha de i separate rom hele tiden. Den store velger å ikke komme inn når hu lille er inne. Hu lille springer etter den store og stresser han veldig opp. De freser og mjauer og gir hverandre sår. Så husk at det kan slå begge veier. 

Anonymkode: 06898...9d8

Dette kan jo handle like mye om at kattungen var altfor ung da hun kom til dere. Hun skulle i hvert fall hatt fire uker til hos mammaen sin.

Anonymkode: b735c...384

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er folk så evneveike at de gir bort kattunger som er 8 uker? Hvorfor gikk du med på det, TS?

Jeg begynner å lure på om kattehold på inn i skolepensum.

Anonymkode: f23b8...6e2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...