Gå til innhold

Er det virkelig å bo/studere fem år i utlandet uten å lære språket i landet som man bor i?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, det er helt vanlig og realistisk. Man lærer ikke et språk flytende av å bo i landet. Bare se hvor mange som har bodd i Norge i årevis uten å være flytende, eller i USA med dårlig engelsk osv. Man må gjøre en innsats for å lære, øve, studere. 

Hvis man er nordmann og drar til Danmark eller Sverige, så ja, det er mulig å plukke opp uten å studere men selv da blir man ikke flink å skrive uten å gå inn for å lære :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Om man har norsk som morsmål og bor et sted det snakkes tysk eller nederlandsk i fem år, er det helt sykt godt gjort å ikke lære språket...

Åpenbart ingen umulighet om man bor i land som tilhører språk svært ulike de man behersker fra før.

Anonymkode: 98c9e...ec4

Dette er jeg enig i. Om personen har studert i Benelux/Tyskland så burde personen kunne tysk/nederlandsk/flamsk/ fransk/whatever. Dette er ikke umulige språk å lære. 

Anonymkode: af56b...83e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.1.2025 den 12.37):

Jeg gjorde det. Knalltøffe studier (leste 50+ timer i uka, mer i eksamensperiodene), språket var ekstremt vanskelig å lære seg (ungarsk). Skulle ønske det ikke var sånn, men sånn var det. Og jeg tok til og med ungarsktimer i et par år, noe de fleste ikke gjorde. 
Realiteten min var sånn at hvis jeg ikke leste farmakologi eller kjemi, da strøk jeg og måtte reise hjem. Hvis jeg ikke leste ungarsk, skjedde… ingen ting. 

Anonymkode: ef110...7c0

interessant. Hvor flink ble du i ungarsk til slutt? kunne du ha en vettig samtale med noen på det språket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man begynner ikke å snakke et språk flytende av å bare ha det rundt seg. 

Anonymkode: 981b9...7d8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet av ei som har bodd 30 år i Norge og kan nesten ikke språket. Jeg må kommunisere med henne på engelsk. Jeg forstår ikke er det eneste norske ordet hun kan. 

Anonymkode: e09be...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere som har bodd 5+ år i utlandet uten å lære seg det spøtt språk. Og det er enkle språk å lære seg med norsk som morsmål (eks. spansk). Det dreide seg utelukkende om interesse og vilje. Jeg mener man må gå aktivt inn for det for å ikke klare å plukke opp "hei", "takk" og enkle begreper etter fire-fem år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.1.2025 den 12.30):

Tyskland er jo det eneste sentraleuropeiske landet i Benelux 😅

Anonymkode: 7171c...02d

Tyskland er ikke BeNeLux!

Regner med at studiene er i Nederland eller Luxemburg.  Nederlandsk er så lett å lære at fem år uten å kunne gjennomføre enkle sa.taler etc er rett og slett lite troverdig. Fransk er heller ikke så vanskelig å plukke opp enkel språkbruk.

Det å bli en god språkbruken krever trening, og jeg har ingen problemer med å tro at noen unngår enhver situasjon hvor de må bruke språket.

Anonymkode: b3059...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer jo litt an på hvorfor man er der. Norske medisinstudenter i Ungarn har f.eks. som regel ingen planer om å bli i Ungarn etter studiene er fullført og da er det jo ingen grunn til å lære seg et språk som er veldig forskjellig fra norsk. 

Anonymkode: 30d98...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kommer jo litt an på hvorfor man er der. Norske medisinstudenter i Ungarn har f.eks. som regel ingen planer om å bli i Ungarn etter studiene er fullført og da er det jo ingen grunn til å lære seg et språk som er veldig forskjellig fra norsk. 

Anonymkode: 30d98...a2d

Men har man ingen interesse av å forstå hva som skjer rundt seg? Å kunne gå på butikken og forstå sånn omtrentlig plakatene, å kunne plukke opp noen gloser over høytalerannlegget når metroen stopper i en tunell, å se forsiden på avisene og sånn ca. forstå hva som skjer fordi man kan noen ord og kan koble dem opp mot bildene. Jeg mener ikke at man skal på B1-nivå (aller A2, for den saks skyld), men det skal overraskende lite språkkunnskap til for å kunne dekode og sette ting i kontekst.

Jeg har bodd i utlandet selv og husker det som kjempefrustrerende å bare ikke forstå noe som helst, det var som å være analfabet og døv samtidig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Absolutt ikke uvanlig. Jeg kjenner en engelskmann som har bodd i Norge i 20 år uten å snakke noe norsk. Jeg kjenner også en engelskmann som bodde tre måneder i Sverige og lærte så godt svensk at man nesten ikke hører at han er engelsk (han bor i UK nå).

Det er utrolig forskjell på folk. Noen kan og vil lære språk, andre har null interesse.

Anonymkode: 8a1c9...c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.1.2025 den 12.40):

Min venninne fra USA har bodd i Norge i snart 5 år, og kan fortsatt relativt lite Norsk. Hun har en jobb der engelsk er arbeidsspråket. 
Hun er aktiv i lokalsamfunnet og i barnas aktiviteter og hverdag, men hun sier at vi nordmenn er så i komfortable med engelsk, og alle er så imøtekommende inkluderende at vi automatisk bytter til engelsk når vi hører at hun ikke kan så mye Norsk. Så det blir faktisk litt for lettvint for henne å slippe unna med morsmålet sitt. Hun får ikke nok situasjoner der hun presses til å øve seg. 

Anonymkode: ce865...487

Og folk rundt henne lar henne holde på? Her er det noe galt med både henne og de andre

Anonymkode: fe211...832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...