Gå til innhold

Er det virkelig å bo/studere fem år i utlandet uten å lære språket i landet som man bor i?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en venn som har tatt master i utlandet, i et land i sentraleuropa. Han har bodd der i fem år, men har etter eget utsagt ikke lært mer av språket enn å kunne kjøpe et brød i butikken. Er innom duolingo, men har ikke lært nok til å  bruke det i praksis selv om han forstår noe av det som står skrevet på skilt og instruksjoner. Er det virkelig mulig å bo så lenge i et annet land uten å lære språket flytende? Når det skal sies, er studiet på engelsk og han omgås andre expats og andre internasjonale studenter. Han har lite å gjøre med lokalbefolkningen og de er kjent for ha meget god engelskkunnskaper i det landet, men jeg hadde likevel trodd at man i løpet av så lang tid, lærer språket i landet man bor i? 

Anonymkode: 750f1...728

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ikke hvis det er et helt ukjent språk, f eks et slavisk språk. Utenlandske studenter omgås ikke de lokale nok til å plukk6opp noe særlig mer en det mest nødvendige. Jeg har selv studert i Polen og lærte veldig lite polsk. 

Anonymkode: 6037a...6e9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke hvis det er et helt ukjent språk, f eks et slavisk språk. Utenlandske studenter omgås ikke de lokale nok til å plukk6opp noe særlig mer en det mest nødvendige. Jeg har selv studert i Polen og lærte veldig lite polsk. 

Anonymkode: 6037a...6e9

Det er samme språkgruppe, tenk Benelux/Tyskland. Ønsker ikke å være mer spesifikk pga det kan bli gjenkjennelig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner noen som studerte for å bli lege i Latvia, du har ikke så mye tid utenom studiene siden de allerede er så krevende.

Men vi har jo nok av nye landsmenn som har bodd i Norge i ti år uten å ha lært seg mer norsk enn at de kan kjøpe brød i butikken.

Anonymkode: b8bf3...daa

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.1.2025 den 17.47):

Det er samme språkgruppe, tenk Benelux/Tyskland. Ønsker ikke å være mer spesifikk pga det kan bli gjenkjennelig 

Tyskland er jo det eneste sentraleuropeiske landet i Benelux 😅

Anonymkode: 7171c...02d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Når ble Tyskland et Benelux-land??

Anonymkode: d450d...e68

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kjenner flere som har bodd i Norge langt lengre enn 5 år uten å lært seg språket. Personlig syns jeg språk er gøy så jeg søker aktivt måter å lære på, men noen syns det fungerer helt fint med engelsk og gidder ikke bry seg mer om det. Og det må vel være greit, deres tap 🤷‍♀️

Anonymkode: 03aab...c25

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bodde nesten 10 år i et land uten å lære lokalspråket. Trengte det ikke, da alle var kjempegode i engelsk, og brukte det hele tiden. Mye flinkere i engelsk enn nordmenn. Når det ikke er noen kommunikasjonsproblemer, så blir man litt lat.

Anonymkode: 0b2fb...cbf

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gjorde det. Knalltøffe studier (leste 50+ timer i uka, mer i eksamensperiodene), språket var ekstremt vanskelig å lære seg (ungarsk). Skulle ønske det ikke var sånn, men sånn var det. Og jeg tok til og med ungarsktimer i et par år, noe de fleste ikke gjorde. 
Realiteten min var sånn at hvis jeg ikke leste farmakologi eller kjemi, da strøk jeg og måtte reise hjem. Hvis jeg ikke leste ungarsk, skjedde… ingen ting. 

Anonymkode: ef110...7c0

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjenner flere som har bodd i Norge langt lengre enn 5 år uten å lært seg språket. Personlig syns jeg språk er gøy så jeg søker aktivt måter å lære på, men noen syns det fungerer helt fint med engelsk og gidder ikke bry seg mer om det. Og det må vel være greit, deres tap 🤷‍♀️

Anonymkode: 03aab...c25

Jeg kjenner også mange som har bodd mange år i Norge omtrent uten å lære seg norsk. Fra alle deler av verden. 

Anonymkode: ef110...7c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min venninne fra USA har bodd i Norge i snart 5 år, og kan fortsatt relativt lite Norsk. Hun har en jobb der engelsk er arbeidsspråket. 
Hun er aktiv i lokalsamfunnet og i barnas aktiviteter og hverdag, men hun sier at vi nordmenn er så i komfortable med engelsk, og alle er så imøtekommende inkluderende at vi automatisk bytter til engelsk når vi hører at hun ikke kan så mye Norsk. Så det blir faktisk litt for lettvint for henne å slippe unna med morsmålet sitt. Hun får ikke nok situasjoner der hun presses til å øve seg. 

Anonymkode: ce865...487

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yngste studerer i utlandet. Hun har det travelt nok med å komme gjennom et krevende studie om hun ikke skal lære språket, så hun kan etter to år kun enkeltord og fraser, men det holder for å komme gjennom hverdagen. Vennegjengen og de andre studentene er en salig blanding av forskjellige nasjonaliteter, så de snakker kun engelsk med hverandre.

Veterinæren vår derimot studerte i Tyskland på tysk, og måtte bruke et ekstra studieår for å kunne lære seg språket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.1.2025 den 17.16):

Jeg har en venn som har tatt master i utlandet, i et land i sentraleuropa. Han har bodd der i fem år, men har etter eget utsagt ikke lært mer av språket enn å kunne kjøpe et brød i butikken. Er innom duolingo, men har ikke lært nok til å  bruke det i praksis selv om han forstår noe av det som står skrevet på skilt og instruksjoner. Er det virkelig mulig å bo så lenge i et annet land uten å lære språket flytende? Når det skal sies, er studiet på engelsk og han omgås andre expats og andre internasjonale studenter. Han har lite å gjøre med lokalbefolkningen og de er kjent for ha meget god engelskkunnskaper i det landet, men jeg hadde likevel trodd at man i løpet av så lang tid, lærer språket i landet man bor i? 

Det er jo bare å se på norske universitetet. I mange fagområder foregår det meste på engelsk.

Anonymkode: 91dc8...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Min søsters nye mann har bodd i Norge snart 15 år og kan ikke ett eneste ord på norsk. Han er fra Spania men snakker engelsk på jobben. Min søster og hennes barn snakker engelsk med ham. Han forstår ikke engang ord som takk eller vær så god. Han har gjort null innsats for å lære noe om Norge, men vil bo her fordi økonomien i Norge er bedre enn i Spania. 

Anonymkode: b722b...02b

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man må praktisere for å lære godt. Og det får man jo ikke gjort når både studier og venner ikke praktiserer språket.

Jeg kan noe tysk. Men når jeg er i tyskland og prøver å praktisere, så skifter de til engelsk. Og da blir man rett og slett ikke bedre. 

Anonymkode: 0239b...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Når ble Tyskland et Benelux-land??

Anonymkode: d450d...e68

Nei.Det er IKKE et Beneluxland  såpass vet jeg også. Glemte et:  og/eller der.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Eh nope. Er jo ikke det. Jeg har selv bodd i Tyskland, så det vet jeg jo. Men det er en skråstrek der, hvis du ser nøye etter 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eh nope. Er jo ikke det. Jeg har selv bodd i Tyskland, så det vet jeg jo. Men det er en skråstrek der, hvis du ser nøye etter 

Ønsker bare ikke å være helt spesifikk på hvilket land og derfor skråstreken. Benelux pluss Tyskland, sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om man har norsk som morsmål og bor et sted det snakkes tysk eller nederlandsk i fem år, er det helt sykt godt gjort å ikke lære språket...

Åpenbart ingen umulighet om man bor i land som tilhører språk svært ulike de man behersker fra før.

Anonymkode: 98c9e...ec4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.1.2025 den 17.16):

Haha. Ja. Har en kompis som har bodd her i snart 30år, snakker faen ikke norsk enda 😂

Anonymkode: 7ef67...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...