AnonymBruker Skrevet 26. januar #21 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hei. Vi er litt i samme situasjon som deg/dere, men alder hadde vært en god tilleggsopplysning ift hva dere bør gjøre med pengene. Jeg/vi er ektepar i 50-årene. For min del, og med mine erfaringer kan ikke en bufferkonto være stor nok. Vi har 1,6 mNOK på buffer, og det er fordi vi har erfart at ansettelse kan opphøre, og at det ikke er selvfølgelig at man får ny jobb umiddelbart, eller at lønn er lik det som var. Du/dere må ha en strategi der dere er enige om hvor mye skal være tilgjengelig kontanter. Desto eldre, desto mer bør dere å ha i kontanter eller sikre investeringer. Vår økonomi er bygget rundt å skaffe våre tre barn så mye som mulig. Vi reiser og koser oss, men viktigst for oss er å invester og bygge formue til barn. Med ekstra 600 000 ville jeg satt de på bufferkonto i første omgang. Dere har lite lån på bolig, så ekstra nedbetaling gir lite ekstra likviditet månedlig. Jeg/vi ville ikke satt det direkte inn i aksjer/fond/krypto da jeg personlig tenker at alt har gått meget godt de siste årene. Jeg tror vi står ovenfor en korreksjon i markedet i løpet av kort til middels lang sikt. For min del i samme situasjon ville jeg satt dette i bufferkonto i første omgang, og deretter kjøpt fond/aksjer/krypto for en gitt sum hver måned. Med 600 000 kan du investere 25 000 hver måned i 2 år fremover. Og med 2 mNOK i fond og aksjer allerede er dere meget godt i gang. Hvis du svarer at dere er i 30-årene med den økonomien dere har trenger du egentlig ikke spørre om råd, da har du/dere full kontroll. Anonymkode: 6cb26...691 Vi er i slutten av 30 årene Anonymkode: aad98...612 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #22 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Til å ha så mye, er det lite sparing. Vi sparer barnetrygd og litt til, og vi har ikke halvparten av det dere har. Jeg ville ha satt 200 000 til hvert barn. 100 000 ned på lån. 100 000 på reise/opplevelse som familie. Anonymkode: c1d5e...f5e Barnet på knappe 7 år har 200 000 innen hun skal kjøpe bolig har hun ihvertfall 500 000 som er en fin start mine barn er nødt til å spare og jobbe for penger selv. Men vi skaø selvfølgelig støtte. 100 000 til ferie står allerede på konto vi sparer alltid opp til årets ferie året i forveien Anonymkode: aad98...612 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Concorde Skrevet 26. januar #23 Del Skrevet 26. januar Jeg ville selvfølgelig betalt ned på boliglånet, gitt at bufferkonto (en nødkonto som nesten aldri taes av) er fylt opp. Ikke forbruk, ikke ferier, ikke kos og hygge, ikke fond, bitcoin eller gull. Men nedbetaling av gjeld. Ungene får nyte av oppspart kapital senere, når de blir voksne. Og da kan de nyte mye mer av foreldrenes gode finansielle stilling, enn noe småpjusk her og nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #24 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Vi er i slutten av 30 årene barna er i bhg og småskolealder Anonymkode: aad98...612 Vi har omtrent samme økonomi som dere, er litt yngre og har barn i barnehagealder, men vi har et høyere boliglån og et dyrere hus. Jeg vet ikke hvor dere bor (jeg tipper i en storby), men med så lave bokostnader i forhold til inntekt, ville jeg vurdert å kjøpe meg opp. Jeg hadde bakt inn de 600 000 kronene og tatt opp mer lån, siden dere fint tåler økte bokostnader. Her er to grunner til det: 1) Inflasjonens effekt på boliglån: Når inflasjonen øker, synker verdien av penger, men boliglånet forblir det samme i kroner. Dette betyr at lånet blir «mindre verdt» i praksis. Samtidig stiger boligprisene (som er en form for automatisk sparing), og lønnen øker med inflasjonen. Over tid vil lånet utgjøre en stadig mindre del av inntekten deres. Inflasjonen spiser med andre ord opp boliglånet, samtidig som boligens verdi øker. 2) Fordeler ved å investere i bolig: Ved å investere mer penger i bolig får nytet pengene i form av glede av hjemmet Boligen er ikke bare en investering, men stedet dere skaper minner og tilbringer mesteparten av fritiden sammen. Hjemmet er rammen rundt livet, og det er her dere lever og nyter hverdagen. Fond kan være risikabelt og svinge mye, mens boligmarkedet er mer stabilt. En dyrere bolig gir dere muligheten til å oppgradere livet her og nå, samtidig som den øker i verdi over tid. Og skulle noe uforutsett skje, kan dere alltid nedskalere uten å måtte bruke oppsparte midler – fordi verdiene deres ligger trygt i hjemmet. I tillegg slipper dere unna en del formuesskatt ved å ha penger i primærbolig og høyere boliglån. Hvis dere hadde hatt barn i barnehagealder, ville jeg tatt permisjon uten lønn for å reise med barna. Det er en unik mulighet som gir minner for livet! Anonymkode: b00d1...e12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #25 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vi har omtrent samme økonomi som dere, er litt yngre og har barn i barnehagealder, men vi har et høyere boliglån og et dyrere hus. Jeg vet ikke hvor dere bor (jeg tipper i en storby), men med så lave bokostnader i forhold til inntekt, ville jeg vurdert å kjøpe meg opp. Jeg hadde bakt inn de 600 000 kronene og tatt opp mer lån, siden dere fint tåler økte bokostnader. Her er to grunner til det: 1) Inflasjonens effekt på boliglån: Når inflasjonen øker, synker verdien av penger, men boliglånet forblir det samme i kroner. Dette betyr at lånet blir «mindre verdt» i praksis. Samtidig stiger boligprisene (som er en form for automatisk sparing), og lønnen øker med inflasjonen. Over tid vil lånet utgjøre en stadig mindre del av inntekten deres. Inflasjonen spiser med andre ord opp boliglånet, samtidig som boligens verdi øker. 2) Fordeler ved å investere i bolig: Ved å investere mer penger i bolig får nytet pengene i form av glede av hjemmet Boligen er ikke bare en investering, men stedet dere skaper minner og tilbringer mesteparten av fritiden sammen. Hjemmet er rammen rundt livet, og det er her dere lever og nyter hverdagen. Fond kan være risikabelt og svinge mye, mens boligmarkedet er mer stabilt. En dyrere bolig gir dere muligheten til å oppgradere livet her og nå, samtidig som den øker i verdi over tid. Og skulle noe uforutsett skje, kan dere alltid nedskalere uten å måtte bruke oppsparte midler – fordi verdiene deres ligger trygt i hjemmet. I tillegg slipper dere unna en del formuesskatt ved å ha penger i primærbolig og høyere boliglån. Hvis dere hadde hatt barn i barnehagealder, ville jeg tatt permisjon uten lønn for å reise med barna. Det er en unik mulighet som gir minner for livet! Anonymkode: b00d1...e12 Takk for tips Jeg reiste verden rundt før jeg fikk barn, i flere år fikk barn sent. Vi reiser også med barna, men foreløpig bare rundt i Europa. Håper på mer asia etterhvert Vi har vurdert å kjøpe et dyrere hus. Men huset vi bor i (190kvd) er akkurat helt nyoppusset. Siste badet var ferdig i sommer. Ute er det også nyoppusset. Og det er ganske behagelig her. Huset er av god standard, vi har stor hage med drivhus og hyggelige naboer. Og det er ganske få fine hus i riktig skolekrets her. Enten må vi kjøpe noe gammelt og pusse opp fra bunn. Eller bygge nybygg. Men det koster fort 10-12 mill og tomtene er så små her. TS Anonymkode: aad98...612 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #26 Del Skrevet 27. januar Kjøp en leilighet for utleie. Dere har allerede fin sum i fond og aksjer. For å fordele risiko, ikke plassere alle investeringer på et sted ville jeg kjøpt utleieleilighet. Noen kommer til å si at det ikke lønner seg, men det kommer an på hva en ønsker med investeringen. Anonymkode: 35dd2...711 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #27 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er vel mer fôr fattigfolk som vil krite på boligen for å leke storkar? Anonymkode: 120e6...0fc 9/10 deler av Norge da? Anonymkode: 8d20f...7c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 27. januar #28 Del Skrevet 27. januar Er i lignende situasjon. Bruker mye på å heve standarden på bolig og hytte. Reiser. Inviterer i en blanding av gull, aksjer og fond. Betaler ned lån. Hjelper voksne barn med å komme inn på boligmarkedet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #29 Del Skrevet 27. januar Forstår ikke poenget med å drasse på mer gjeld enn høyst nødvendig. Det gir lite mening. Ønsker man en så robust økonomi som mulig er første prioritet (bortsett fra buffer) å kvitte seg med mest mulig gjeld. Gjeldsfrihet er en viktig katalysator for videre økonomisk vekst og velstand. Jeg forstår at boliglån kan investeres i verdipapirer som gir avkastning høyere enn lånerenten, men i praksis viser forskning at en viktig faktor for amerikanske husholdninger med 1 mill dollar i formue, at de kvittet seg med boliggjeld. Anonymkode: b7f74...92b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå