AnonymBruker Skrevet 27. januar #21 Del Skrevet 27. januar Kålrota skrev (4 minutter siden): Jeg ville aldri kjøpt direkte. De får en verdivurdering, men du får ikke talstrapport? Det blir nok svært vanskelig hvis det skulle vise seg å være større mangler ved boligen. Vi betaler 100k for megler nå. Man kan jo betale en tilstandsrapport selv. Det er ingen "sikkerhet" i å bruke megler, men man bør bruke noen kroner på en advokat ifm pengeoverføringen. Anonymkode: 25f6d...16c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneXCII Skrevet 27. januar #22 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hei! Vurderer å gi en bud direkte til naboene våre som vi vet skal selge snart. Jeg vet hvilken verdivurdering og takst de har fått. Hva bør budet vårt være på? Kan vi feks legge oss litt under verdivurdering siden de da vil spare meglerkostnader? PS: megler er ikke involvert enda i det hele tatt, de har ikke satt i gang noe prosess Anonymkode: c2d6b...439 Jeg tror det koker ned til hvorvidt selger regner med å selge over takst!? Men det skader jo aldri å komme med et tilbud. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #23 Del Skrevet 27. januar Slik jeg forstår deg TS så står denne boligen svært høyt på deres ønskeliste. Nå har dere en gylden mulighet til å fleste til med ett saftig bud godt over verdivurdering!! Hvis dette er drømmeboligen dere har det lite og bety i det lange løp. Alle som selger bolig idag vet at det svarer seg å få igang en budrunde og man trenger bare 2 interesserte for å få dette til. Tviler sterkt på at selger godtar noe annet i dagens marked hvor media daglig skriver om 20% økning i boligpriser de neste årene.... Anonymkode: f7c7f...080 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #24 Del Skrevet 27. januar Som en som er i ferd med å selge; man skal jo sove godt om natten også, så det kommer an på hva som er mest stress for dem. Jeg vet at jeg ville blitt liggende å tenke på om jeg gjorde noe dumt om jeg takket ja til forsøket på å kuppe boligen (150 000 over prisantydning). Dette er Oslo da, markedet er litt sprøtt om dagen, men vi bor ikke i sentrum. Jeg vet jeg kan ende opp med mindre, men da vet jeg i hvert fall at alle interesserte fikk lagt inn bud. Har jo flere ganger sett oppgitte innlegg her inne om potensielle kjøpere som ville vært villige til å gå over det selger endte opp med å takke ja til etter kupping. Hadde jeg fått et dustete bra tilbud hadde jeg takket ja, men det måte vært minst 400 000 over prisantydning. Er de derimot mer stresset over hele salgsprosessen med visninger etc. så er kanskje et bud før megler engang er involvert noe de vil akseptere. Jeg ville bydt prisantydning om det ikke er et marked der mye går under takst. Det verste dere kan få er nei, så det er jo bare å prøve seg. Anonymkode: 9c890...be0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 27. januar #25 Del Skrevet 27. januar Om jeg hadde vært i en salgssituasjon og hørt at andre var interessert FØR megler var engasjert og annonsert hadde jeg blitt meget optimistisk i prosessen, og hadde definitivt ikke takket ja til et bud under takst. Ja, man sparer penger på megler, men hvorfor skal kjøperen få hele rabatten? Da er jeg mest sannsynlig tjent med å kjøre full pakke med megler, annonse på finn, visning og potensiell budrunde. Jeg ville definitivt ikke solgt en populær bolig i et populært strøk uten visninger. Med mindre budet var meget godt 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #26 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Rundt 100k under er ett greit bud. Jeg betalte 130k i november. Leiligheten jeg kjøpte hadde brukt omtrent tilsvarende. Fikk tilbud fra andre meglere på 120k også, men da kun med ett sett bilder. Og med kun en visning inkludert. Nå fikk jeg fotograf to ganger for dagtid og kveldstid, og 2 visninger pluss 1 privatvisning. Hele poenget er jo at de slipper betale 100-150k for megler. De kan velge godta bud 100k under takst og slippe 100-150k til megler, og dermed spare opptil 50k. En annen ting er at man slipper stresset med å pakke alt ned og vaske for visninger. Anonymkode: 0c6b4...cf8 Spare 50.000 kr på et boligsalg er ingenting. Man kan forvente å gå 200.000-700.000 kr OVER prisantydning. Hvorfor skal de godta et latterlig bud? Anonymkode: 17635...06f 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #27 Del Skrevet 27. januar newman01 skrev (49 minutter siden): Om jeg hadde vært i en salgssituasjon og hørt at andre var interessert FØR megler var engasjert og annonsert hadde jeg blitt meget optimistisk i prosessen, og hadde definitivt ikke takket ja til et bud under takst. Ja, man sparer penger på megler, men hvorfor skal kjøperen få hele rabatten? Da er jeg mest sannsynlig tjent med å kjøre full pakke med megler, annonse på finn, visning og potensiell budrunde. Jeg ville definitivt ikke solgt en populær bolig i et populært strøk uten visninger. Med mindre budet var meget godt Dette er jeg så fullstendig enig i!! Og vi Nordmenn har blitt litt for pris bevisste i gal retning de siste årene spør du meg!! Mange kjøper batteribil til 600-800k istedet for å putte pengene i langsiktig sparing nemlig bolig og nedbetaling av lån. Jeg bare fatter ikke eller begriper hvorfor ikke flere benyttet tiårene vi hadde med 0-rente til å kvitte seg med gjeld på bolig..... Dette er for meg en stor gåte!! Barn og Bolig er de største investeringene vi gjør som mennesker. Anonymkode: f7c7f...080 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 27. januar #28 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette er jeg så fullstendig enig i!! Og vi Nordmenn har blitt litt for pris bevisste i gal retning de siste årene spør du meg!! Mange kjøper batteribil til 600-800k istedet for å putte pengene i langsiktig sparing nemlig bolig og nedbetaling av lån. Jeg bare fatter ikke eller begriper hvorfor ikke flere benyttet tiårene vi hadde med 0-rente til å kvitte seg med gjeld på bolig..... Dette er for meg en stor gåte!! Barn og Bolig er de største investeringene vi gjør som mennesker. Anonymkode: f7c7f...080 Hvorfor presisere "batteribil"? Det er da like dumt å kjøpe en bil med fossil motor, om man skal se på det i et rent økonomisk perspektiv. Men igjen, de fleste trenger biler i husholdningen for å få ting gjort. Da er det smartere å kjøpe elbil enn fossilt, om man skal se på driftskostnadene ihvertfall. Og ikke helt enig i premisset om viktigheten av å betale ned huslånet. Hadde man, istedetfor å betale ned huslånet, investert i vanlige indeksfond kunne man etter perioden med nullrente betalt ned huslånet, betalt masse skatt til staten og fått et godt utgangspunkt for å kjøpe bil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #29 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hei! Vurderer å gi en bud direkte til naboene våre som vi vet skal selge snart. Jeg vet hvilken verdivurdering og takst de har fått. Hva bør budet vårt være på? Kan vi feks legge oss litt under verdivurdering siden de da vil spare meglerkostnader? Anonymkode: c2d6b...439 Her synes jeg du tenker helt feil, for du tenker på en måte at det at de sparer meglerkostnader skal komme DEG til gode. Det bør jo være et gode for selger, at de i tillegg til prisen de får, sparer utgiftene til megler. Jeg hadde minst tilbudt prisvurderingen, alt annet virker bare frekt. Anonymkode: 545b8...551 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #30 Del Skrevet 27. januar Solgte en hytte en gang. Kostet vel max 20.000,- inkl annonse på finn. Lett å style selv og ble solgt på 1 uke. Anonymkode: 741ea...2bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #31 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Her synes jeg du tenker helt feil, for du tenker på en måte at det at de sparer meglerkostnader skal komme DEG til gode. Det bør jo være et gode for selger, at de i tillegg til prisen de får, sparer utgiftene til megler. Jeg hadde minst tilbudt prisvurderingen, alt annet virker bare frekt. Anonymkode: 545b8...551 Ja, det er et godt poeng. Nå kjenner vi selgerne og markedet, og vi vet at de selv er usikker på om de får det verdivurderingen tilsier fordi sammenliknbare boliger har både vært vanskelige å selge, med priser lavere enn taksten de selv har fått. Nå er det selvfølgelig sikkert gode grunner til at de likevel har fått den verdivurderingen (vi forstår det selvfølgelig siden vi elsker beliggenheten og egenskapene til akkurat denne boligen, men her oppleves nok noe av det som en større verdi for oss enn en kjøper utenfra - eksempel: flere av naboene rundt er noen av våre beste venner - skulle til å skrive flere eksempler her, men redd det blir identifiserende?). De vet ikke at vi er interessert enda og vi vet at de hadde vært fornøyd med prisantydning (men klart det er naturlig for de å likevel drømme om en ellevill budrunde og mer penger). Vi kan selvfølgelig hive oss med i budrunden og tro at det vil lønne seg fordi vi tror den er prissatt for høyt for markedet. Men ved å redusere kostnader og risiko for selger, har vi tenkt at det kanskje var mulig å spare noen kroner - for både oss og de. Men det er jo selvfølgelig helt sant at kostnadsbesparelsen da ikke bare skal tilfalle oss. Hvis vi skal gi bud direkte til de, blir det nok på antydning med mindre vi opplever de som veeeldig skeptisk og bekymret for at de klarer å få såpass Anonymkode: c2d6b...439 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #32 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, det er et godt poeng. Nå kjenner vi selgerne og markedet, og vi vet at de selv er usikker på om de får det verdivurderingen tilsier fordi sammenliknbare boliger har både vært vanskelige å selge, med priser lavere enn taksten de selv har fått. Nå er det selvfølgelig sikkert gode grunner til at de likevel har fått den verdivurderingen (vi forstår det selvfølgelig siden vi elsker beliggenheten og egenskapene til akkurat denne boligen, men her oppleves nok noe av det som en større verdi for oss enn en kjøper utenfra - eksempel: flere av naboene rundt er noen av våre beste venner - skulle til å skrive flere eksempler her, men redd det blir identifiserende?). De vet ikke at vi er interessert enda og vi vet at de hadde vært fornøyd med prisantydning (men klart det er naturlig for de å likevel drømme om en ellevill budrunde og mer penger). Vi kan selvfølgelig hive oss med i budrunden og tro at det vil lønne seg fordi vi tror den er prissatt for høyt for markedet. Men ved å redusere kostnader og risiko for selger, har vi tenkt at det kanskje var mulig å spare noen kroner - for både oss og de. Men det er jo selvfølgelig helt sant at kostnadsbesparelsen da ikke bare skal tilfalle oss. Hvis vi skal gi bud direkte til de, blir det nok på antydning med mindre vi opplever de som veeeldig skeptisk og bekymret for at de klarer å få såpass Anonymkode: c2d6b...439 Og grunnen til at jeg tenkte sånn var nettopp fordi de da kunne få en pris de var fornøyd med (prisantydning - 100k, og i tillegg spare meglerkost), samtidig som at vi fikk den under antydning. Anonymkode: c2d6b...439 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå