AnonymBruker Skrevet 26. januar #1 Del Skrevet 26. januar Dere som har ungdommer med lappen, men uten egen bil - hvor mye får de bruke deres? Familien vår har bare bare én bil, og her har det gått litt over stokk og stein med bilbruken. Den blir lånt hver dag, og ofte flere ganger om dagen. Til deltidsjobben, trening, hente og kjøre hjem kjæresten, dra til kompiser, handle osv. Hvordan løser dere det, og hvilke krav stiller dere? Anonymkode: 3a774...e7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #2 Del Skrevet 26. januar Så lenge vi er hjemme får han låne Anonymkode: 782a6...a30 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #3 Del Skrevet 26. januar Hun spør om å få låne, vi sier ja eller nei 😄 Og det blir ikke hver dag. Anonymkode: ad1a7...f27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #4 Del Skrevet 26. januar Hun får låne bilen til ting som hun ikke kan ta seg med hjelp av buss/tog/cykel/gang. Ikke til moro-kjøring. Gjelder såvidt oss voksne også 🫢 Anonymkode: 18f83...745 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #5 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Dere som har ungdommer med lappen, men uten egen bil - hvor mye får de bruke deres? Familien vår har bare bare én bil, og her har det gått litt over stokk og stein med bilbruken. Den blir lånt hver dag, og ofte flere ganger om dagen. Til deltidsjobben, trening, hente og kjøre hjem kjæresten, dra til kompiser, handle osv. Hvordan løser dere det, og hvilke krav stiller dere? Anonymkode: 3a774...e7a Med en bil i husstanden, så ville det aldri blitt aktuelt å låne bort til en med helt ferskt førerkort. Bil koster penger både å ha, forsikring, og å bruke, drivstoff og bom, parkering osv. Skal en 18. åring da kjøre rundt med den ene bilen familien har, og noe skjer, så blir familien uten bil/evt. leiebil. Det er noe med kommunikasjon som stadig mangler mellom parter i altfor mange tråder her inne. Anonymkode: 8c47e...576 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #6 Del Skrevet 26. januar Så lenge jeg ikke trengte bilen så fikk dem låne. Dem tilpasset seg meg. Ikke omvendt. Anonymkode: 3c2aa...3ba 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
C-girl Skrevet 26. januar #7 Del Skrevet 26. januar Har han deltidsjobb kan ha vel kjøpe seg en rimelig bil selv. Her kjøpte far en rimelig bil til ungdommene som først ble brukt til øvelseskjøring, så fikk de bruke den fritt for å unngå å bruke våre biler. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #8 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Dere som har ungdommer med lappen, men uten egen bil - hvor mye får de bruke deres? Familien vår har bare bare én bil, og her har det gått litt over stokk og stein med bilbruken. Den blir lånt hver dag, og ofte flere ganger om dagen. Til deltidsjobben, trening, hente og kjøre hjem kjæresten, dra til kompiser, handle osv. Hvordan løser dere det, og hvilke krav stiller dere? Anonymkode: 3a774...e7a Vi har to biler og har hatt to barn hjemme med lappen som skal til jobb og aktiviteter. En periode da det var som verst, hadde vi tre biler for å få alt til å gå opp. Eneste regel vi har hatt, er at vi må planlegge hvem som skal ha bilen når. Ikke alltid at alle har kunnet få bil når de ønsker, men med litt planlegging, ved å kjøre hverandre eller forskyve noen tidspunkter, har det gått i orden. Anonymkode: cf1f9...4f0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #9 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Med en bil i husstanden, så ville det aldri blitt aktuelt å låne bort til en med helt ferskt førerkort. Bil koster penger både å ha, forsikring, og å bruke, drivstoff og bom, parkering osv. Skal en 18. åring da kjøre rundt med den ene bilen familien har, og noe skjer, så blir familien uten bil/evt. leiebil. Det er noe med kommunikasjon som stadig mangler mellom parter i altfor mange tråder her inne. Anonymkode: 8c47e...576 Men det er jo slik det er å ha barn med lappen. Jeg vil heller at dem kjører min bil som er ny og veldig drivs sikker enn en billig bil som det er mye med. Ja. Hun ene har vært uheldig med den. Vi fiksa den med en gang. Jeg var glad at det gikk greit med mitt barn. Bilden driter jeg i. Og ja. Hadde leiebil i over to uker. Men det gikk kjempe fint det å. Anonymkode: 3c2aa...3ba 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #10 Del Skrevet 26. januar De får låne når de spør ja. Anonymkode: 73244...fa9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #11 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så lenge jeg ikke trengte bilen så fikk dem låne. Dem tilpasset seg meg. Ikke omvendt. Anonymkode: 3c2aa...3ba Sånn gjør vi det her også. Jeg har to ungdommer med lappen, og en 15-åring. Bor på landet og er helt avhengig av bil, da eneste bussene som går er skolebuss og passerende "langrute" til Oslo/Trondheim/Bergen o.l et par ganger i døgnet.. Jeg har også bare én bil. Det er litt med hjertet i halsen i starten, men de må jo også øve seg og vedlikeholde det de lærte da de tok om lappen. Dessuten tar de jo over en del av den kjøringen jeg før måtte stå for. Nå kjører de sammen til trening når det passer, og kan også hente/bringe småsøskenet. Hvis jeg trenger bilen, er det jeg som bruker den, men vi avtaler og tilpasser alle sammen. Det fungerer fint. Anonymkode: ad7be...1a4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #12 Del Skrevet 26. januar Sjåførlæreren min sa at når jeg fikk lappen så var jeg flink nok til å øvelseskjøre uten ledsager og at det var viktig å kjøre en del. Jeg fikk låne bilen hvis pappa ikke skulle bruke den selv (mamma hadde ikke lappen). Kom ut av tellingen på hvor mange ganger jeg fikk høre "kjør forsiktig, men husk at det er deg jeg er glad i, bilen kan erstattes". Dette var på 80-tallet og vi bodde på bygda der det gikk buss "en gang hvert skuddår". Anonymkode: 03d9c...172 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #13 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Sjåførlæreren min sa at når jeg fikk lappen så var jeg flink nok til å øvelseskjøre uten ledsager og at det var viktig å kjøre en del. Jeg fikk låne bilen hvis pappa ikke skulle bruke den selv (mamma hadde ikke lappen). Kom ut av tellingen på hvor mange ganger jeg fikk høre "kjør forsiktig, men husk at det er deg jeg er glad i, bilen kan erstattes". Dette var på 80-tallet og vi bodde på bygda der det gikk buss "en gang hvert skuddår". Anonymkode: 03d9c...172 Sånn gjorde jeg å det med mine barn. Jeg driter i bilen. Den er ny. Men den kunne erstatte. Men ungen kan man ikke erstatte. Så dem fikk kjøre den så lenge jeg ikke trengte den. Den er drivs sikker. Enn de gamle vrakene som mange ungdommer kjøre. Anonymkode: 3c2aa...3ba 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #14 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Skal en 18. åring da kjøre rundt med den ene bilen familien har, og noe skjer, så blir familien uten bil/evt. leiebil. Anonymkode: 8c47e...576 Og problemet er? Spiller ingen rolle om det er en forelder eller en 18-åring som er årsaken til at det blir uten bil/evt. leiebil. Anonymkode: 40a88...5fd 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #15 Del Skrevet 26. januar Husker da jeg var 18, og fikk lappen 😃. Tok vel omtrent to uker før jeg fikk beskjed om å kjøpe min egen 🙂. Mitt barn hadde heldigvis egen bil til 18-årsdagen. Spart penger ved sommerjobb og lørdagsjobb fra han var 15. Man må vel bare rett og slett vurdere hvor mye man kan og ønsker å låne bort bil. At tenåringen skal kunne låne den mange ganger daglig, hørtes litt voldsomt ut. Det hadde ikke jeg orket. Blir jo mye mer slitasje på bilen, og ved mye mer kjøring synker verdien fort. Anonymkode: fcb01...ea9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #16 Del Skrevet 26. januar Oj, er overrasket over hvor mange som bare låner bort familiebilen 😳 Vi har bare en bil, og den er ganske ny og dyr. Bilen brukes en del av oss. At snart ungdommen skal frese rundt i den med venner i bilen til trening, butikk og slikt fordi det er gøy eller praktisk kjenner jeg er uaktuelt. Men av hva jeg leser i denne tråden bør vi tydeligvis vurdere å kjøpe en bil til da, en rimelig en 💸💸 Anonymkode: a784a...2ef 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #17 Del Skrevet 26. januar Er bilforsikringene deres tilpasset at en 18-19-åring skal kjøre den? Anonymkode: 90e2b...903 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #18 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Oj, er overrasket over hvor mange som bare låner bort familiebilen 😳 Vi har bare en bil, og den er ganske ny og dyr. Bilen brukes en del av oss. At snart ungdommen skal frese rundt i den med venner i bilen til trening, butikk og slikt fordi det er gøy eller praktisk kjenner jeg er uaktuelt. Men av hva jeg leser i denne tråden bør vi tydeligvis vurdere å kjøpe en bil til da, en rimelig en 💸💸 Anonymkode: a784a...2ef Ungdommen burde kjøpe sin egne bil. Anonymkode: 18f83...745 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #19 Del Skrevet 26. januar Vi har til en hver tid 4 biler😂👍 det er viktig at de får kjøreerfaring 🛻 Anonymkode: 272a7...a46 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 26. januar #20 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er bilforsikringene deres tilpasset at en 18-19-åring skal kjøre den? Anonymkode: 90e2b...903 Hvis man registrerer øvelseskjøring i app og passerer 2000 km er det flere selskaper som ikke stiller ekstra krav i forhold til alder. Jeg opplever at det er viktig at ungdommen får mengdetrening også etter de har fått lappen. Etter hvert som de tjener tilstrekkelig med egne penger regner jeg med at ungdommen skaffer egen bil 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå