AnonymBruker Skrevet 26. januar #1 Del Skrevet 26. januar På OUL så jordmor noe som kunne være en liten uregelmessighet på ene nyren til fosteret, men hun mente også at det kunne skyldes dårlig bilde siden morkaken lå veldig i veien, så hun ville ha oss inn igjen etter en måned for å kunne se bedre. Alt annet så fint ut. Hun beroliget oss med at hun ikke var bekymret, og HVIS det skulle være et avvik så er det veldig lett å fikse om nødvendig. Dessuten er det kun på ene nyren, så det er jo positivt. Jeg har regelrette traumer av ultralydene fra forrige graviditet uten å gå mer innpå det. Det gikk heldigvis bra det også, men det bidrar til at jeg er kjemperedd for morgendagen. Jeg stoler jo på jordmor som fagperson, men tankene går veldig lett mot "hva om det viser seg å være noe SKIKKELIG ille som ikke viser seg før nå", og det er så slitsomt. Noen beroligende ord? Anonymkode: 13802...34b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #2 Del Skrevet 26. januar Dytter Anonymkode: 13802...34b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #3 Del Skrevet 26. januar Stol på sykepleier. Om hun sier hun regner med at alt går fint, har hun nok helt rett i det. Din bekymring vil dessuten ikke endre hva som skjer på ultralyden, så det er ingen vits å bekymre seg. Det vil ikke endre noe. Anonymkode: 14624...5f3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #4 Del Skrevet 26. januar Ikke helt sammenlignbart, men jeg var på TUL, og den ene (av tre) tingene de ser etter mht risiko for kromosomavvik (nesebein) var umulig å få sjekka, fordi ungen hadde hendene foran ansiktet hele tida. Jeg er 44, og sånn sett høy risiko (selv om den reelt sett ikke er SÅ høy). Jeg visste at NIPT ville gi et endelig svar, men at vi da måtte vente to uker til i uvisshet. Jeg tenker oftest at alt det verste som kan skje, kommer til å skje, men her ble jeg faktisk ikke så bekymra. Jeg klarte å slå meg til ro med at det nok ikke var noe feil, og det viste seg å stemme. Ungen er frisk den, i allefall iht NIPT og to ultralyder til (uavhengig av dette, altså). Den er ikke født enda, så det kan jo være andre sjukdommer der man ikke ser på ultralyd, da. Skjønner du er bekymra, men prøv å tenke at det mest sannsynlig ikke er noe galt. Anonymkode: 6dfe2...56a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #5 Del Skrevet 26. januar Dette skjedde med mannen min, bare at han var babyen i magen. Det stemte at det var en uregelmessighet, og han ble operert etter noen år. Her ville jeg stolt på jordmor som sier at HVIS det er noe, så er det ikke kritisk. Det vil gå bra med babyen din uansett utfall i morgen! Masse lykke til❤️ Anonymkode: ba4dd...d14 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #6 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Dette skjedde med mannen min, bare at han var babyen i magen. Det stemte at det var en uregelmessighet, og han ble operert etter noen år. Her ville jeg stolt på jordmor som sier at HVIS det er noe, så er det ikke kritisk. Det vil gå bra med babyen din uansett utfall i morgen! Masse lykke til❤️ Anonymkode: ba4dd...d14 Takk ❤️ Fint å høre lignende erfaringer. Jeg vet jo at det som har med urinveiene å gjøre er det vanligste avviket på ultralyd, og at det er veldig greit å både leve med og fikse ved behov. Har bare så lett for å katastrofetenke, av og til er det ikke til å holde ut. Anonymkode: 13802...34b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #7 Del Skrevet 27. januar Hvordan gikk det? hos oss fant de ikke feilen i urinveiene før etter hun var født, og var blitt syk av det… skulle gitt mye for at de hadde oppdaget det på UL (noe legene syntes var rart at ikke ble gjort) for å slippe alle symptomer og at hun måtte bli dårlig før vi startet behandling.. aldri kjekt når de små er syke, og ting ikke er slik de skal. Håper selvfølgelig for deres del at det ikke var noen ting, men hvis det viser seg å være noe så må det være trygt og godt å vite det så tidlig som mulig❤️ Anonymkode: 78eb3...52a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #8 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Hvordan gikk det? hos oss fant de ikke feilen i urinveiene før etter hun var født, og var blitt syk av det… skulle gitt mye for at de hadde oppdaget det på UL (noe legene syntes var rart at ikke ble gjort) for å slippe alle symptomer og at hun måtte bli dårlig før vi startet behandling.. aldri kjekt når de små er syke, og ting ikke er slik de skal. Håper selvfølgelig for deres del at det ikke var noen ting, men hvis det viser seg å være noe så må det være trygt og godt å vite det så tidlig som mulig❤️ Anonymkode: 78eb3...52a Leit å høre at hun ble syk. Håper hun har det fint nå ❤️ Ble ferdig for en stund siden. Det var fortsatt vanskelig å se skikkelig pga. fosterets plassering og morkaka, men hun trodde fortsatt hun så noe som var et mindre alvorlig avvik på ene nyren, som også er det hyppigste avviket de ser. Heldigvis kun på ene nyren! Hun mener det er et isolert tilfelle og at alt annet ser fint ut, men rutinemessig blir vi henvist til fostermedisinsk poliklinikk for å bekrefte det hun tror. Vi skulle fortsatt ikke bekymre oss sa hun, og det kan godt hende at også nyren med avvik fungerer helt fint. Dessverre var henvisning dit min største frykt, for som jeg nevnte tidligere er jeg traumatisert av første gang vi var der, selv om det gikk fint med babyen til slutt. Som vanlig løper jo tankene mine løpsk, og en av mine naturlige reaksjoner er å tenke det verste med en gang. Samtidig føler jeg meg både nummen og herdet, for det er ikke første gang vi opplever noe sånt. Jeg er takknemlig for at det "bare" er urinveiene det er noe med og ikke noe skumlere som hjertet eller hodet. Samtidig føles det urettferdig at vi må dit IGJEN. Kjenner ingen andre som har vært der, så selv om jeg på en måte er takknemlig, så er jeg også litt bitter over at dette blir andre barnet vi må dit med. Hvorfor kan ikke jeg få et bekymringsløst svangerskap? Dette ble nesten som et dagbokinnlegg og det var ikke planen i utgangspunktet, men det var litt godt å skrive ned tankene mine. Føler i hvert fall at jeg takler det mye bedre enn sist, men det er nok i stor grad fordi jordmor hadde en forklaring på hva hun så og bare betryggende ord, mens forrige svangerskap visste de ikke helt hva det var som forårsaket det de så. Anonymkode: 13802...34b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #9 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Leit å høre at hun ble syk. Håper hun har det fint nå ❤️ Ble ferdig for en stund siden. Det var fortsatt vanskelig å se skikkelig pga. fosterets plassering og morkaka, men hun trodde fortsatt hun så noe som var et mindre alvorlig avvik på ene nyren, som også er det hyppigste avviket de ser. Heldigvis kun på ene nyren! Hun mener det er et isolert tilfelle og at alt annet ser fint ut, men rutinemessig blir vi henvist til fostermedisinsk poliklinikk for å bekrefte det hun tror. Vi skulle fortsatt ikke bekymre oss sa hun, og det kan godt hende at også nyren med avvik fungerer helt fint. Dessverre var henvisning dit min største frykt, for som jeg nevnte tidligere er jeg traumatisert av første gang vi var der, selv om det gikk fint med babyen til slutt. Som vanlig løper jo tankene mine løpsk, og en av mine naturlige reaksjoner er å tenke det verste med en gang. Samtidig føler jeg meg både nummen og herdet, for det er ikke første gang vi opplever noe sånt. Jeg er takknemlig for at det "bare" er urinveiene det er noe med og ikke noe skumlere som hjertet eller hodet. Samtidig føles det urettferdig at vi må dit IGJEN. Kjenner ingen andre som har vært der, så selv om jeg på en måte er takknemlig, så er jeg også litt bitter over at dette blir andre barnet vi må dit med. Hvorfor kan ikke jeg få et bekymringsløst svangerskap? Dette ble nesten som et dagbokinnlegg og det var ikke planen i utgangspunktet, men det var litt godt å skrive ned tankene mine. Føler i hvert fall at jeg takler det mye bedre enn sist, men det er nok i stor grad fordi jordmor hadde en forklaring på hva hun så og bare betryggende ord, mens forrige svangerskap visste de ikke helt hva det var som forårsaket det de så. Anonymkode: 13802...34b ❤️❤️❤️ Anonymkode: 18bf9...ae2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #10 Del Skrevet 27. januar Hydronefrose? Anonymkode: 7ab0c...3f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #11 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hydronefrose? Anonymkode: 7ab0c...3f0 Nei, det er ikke snakk om utvidet nyrebekken her. Ønsker ikke skrive nøyaktig hva det gjelder. Vil ikke at noen skal fortelle om at de kjenner noen som kjenner noen med samme tilstand som viste seg å være noe alvorlig. Ikke at jeg tror det, men det vil jeg passe meg for når jeg føler meg litt sårbar som nå Anonymkode: 13802...34b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #12 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Nei, det er ikke snakk om utvidet nyrebekken her. Ønsker ikke skrive nøyaktig hva det gjelder. Vil ikke at noen skal fortelle om at de kjenner noen som kjenner noen med samme tilstand som viste seg å være noe alvorlig. Ikke at jeg tror det, men det vil jeg passe meg for når jeg føler meg litt sårbar som nå Anonymkode: 13802...34b Skjønner. Vår hadde hydronefrose. Fikk veldig god oppfølging av gynekolog i svangerskapet med jevnlige målinger. Fast program for oppfølging etter fødsel og følte oss veldig godt ivaretatt hele tiden. Skal følge fastsatte kontroller frem til 12 års alder selv om barnet pr i dag er friskmeldt. Anonymkode: 7ab0c...3f0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #13 Del Skrevet 27. januar Hei! Jeg går gjennom det samme som deg nå. Avvik ved ene nyren oppdaget på OUL, henvist til fostermedisiner bare noen dager etterpå. Fikk tilbud om fostervannsprøve både for å sjekke for kromosonfeil (har tatt nipt som kom ut med lav sannsynlighet) og gener for arvelig nyresykdom. Takket nei til det, da fostermedisiner sa hun ikke ville vært veldig bekymret for funnet. Vi har fått ny time om fire uker for å se om det er noen endringer. Jeg krisemaksimerer også, og er veldig redd for at det skal vise seg at det er noe alvorlig galt. Tungt å gå å vente sånn, og jeg tørr ikke glede meg «for mye» til baby kommer. Anonymkode: 296ae...9d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #14 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Jeg går gjennom det samme som deg nå. Avvik ved ene nyren oppdaget på OUL, henvist til fostermedisiner bare noen dager etterpå. Fikk tilbud om fostervannsprøve både for å sjekke for kromosonfeil (har tatt nipt som kom ut med lav sannsynlighet) og gener for arvelig nyresykdom. Takket nei til det, da fostermedisiner sa hun ikke ville vært veldig bekymret for funnet. Vi har fått ny time om fire uker for å se om det er noen endringer. Jeg krisemaksimerer også, og er veldig redd for at det skal vise seg at det er noe alvorlig galt. Tungt å gå å vente sånn, og jeg tørr ikke glede meg «for mye» til baby kommer. Anonymkode: 296ae...9d2 Klem til deg ❤️ Fryktelig å gå i uvisshet. Vi hadde samme undersøkelsesforløp med storebroren til han som nå er i magen. Oppdaget kraftig hydronefrose på begge nyrer ved OUL og henvist til fostermedisin bare dager etterpå. Der var beskjeden at "her er det absolutt grunnlag for å ta fostervannsprøve". Legen sa også at hun ikke var sikker på at han kom til å være levedyktig ved fødsel, for det var en risiko for at fostervannsproduksjonen ville stoppe opp, og det er jo kjempeskummelt så tidlig i svangerskapet. Hun sa ikke en eneste lysbetont ting. Det var ti dager i dyp krise før vi hadde ny time, og da var HELDIGVIS beskjeden at det kom til å gå fint. Fostervannsprøven kom også tilbake negativt. Hadde oppfølging en gang i måneden med gynekolog etter det. Fødselen gikk fint og han var frisk og sterk helt fra starten. Nyrefunksjonen er redusert men har blitt bedre og bedre, og han har det helt fint i dag. Skriver dette så du skal vite at selv etter så dystre beskjeder som vi fikk sist, så kan det faktisk gå helt fint 😊 Krysser fingrene for dere! Hadde aldri i min villeste fantasi sett for meg at jeg skulle gjennom fostermedisinsk undersøkelse igjen, men det virker å være mindre dramatisk enn sist. Det hastet ikke å få fostermedisinsk vurdering rett etter OUL, og jordmor sa at de helst vil se på slike tilfeller som vårt mellom svangerskapsuke 22 og 24. Hun var så beroligende og fortalte at hun har sett det samme begge gangene og gjort opp sin mening, og det er at det er et relativt hyppig forekommende avvik som regnes som mindre alvorlig. Henvisningen er ren rutine og er bare for å bekrefte det hun har sett, og finne ut om det trengs noe behandling etter fødsel. Håper ikke det er grunnlag for fostervannsprøve denne gangen, for den ventetiden før man får svar er helt jævlig, men jeg ser ikke helt vitsen med det når den siste grensen for senabort uansett er passert. Da skulle man tro at vi ble henvist rett etter OUL som sist. Anonymkode: 13802...34b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå