Gå til innhold

Greit at barnevakt bruker skjerm?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Grunnen til at jeg ser alt dette er nettopp fordi jeg er ute 😉

Anonymkode: f8cc4...93a

Noen stirrer på skjerm, noen står ute å stirrer inn til naboen...

Anonymkode: 6064d...5d0

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Betalte barnevakter som lar ungen sitte foran skjerm.

Hadde det vært bedre om det var ubetalt?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mannen jobber offshore, hun er sykepleier med en del kveldsvakter. Det er ikke tenåringer, men voksne med utdannelse de har ansatt.

Isted var de leger begge to. Har du bestemt deg?

Hvor mange voksne med utdannelse og jobb har tid til å passe andre sine barn så mye?? Jobber mannen offshore er han hjemme 4uker da, så da er det de 2ukene han er vekke de har barnepass? 

Ville visst om mine barn satr på skjerm hele tiden og barnevakten satt på skjerm hele tiden framfor å passe barna..

Men ståe du utenfor i mange timer å følger med? eller har du eget vi du vendt mot de og sitter i godstolen og observerer? høres rart ut! Går forbi mange ganger pr dag, men hvorfor glo inn?

Tenker det er på tide å få opp flere gardiner.. hjelpes.. men da blir det som i ett annet innlegg her.. "Gardinene er forann hele tiden". i wonder why..

Anonymkode: 29ab1...342

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner deg ts, men det er en litt vanskelig sak å ta opp, som du ser i tråden går folk veldig i forsvar når det gjelder skjermbruk til små barn. 

Jeg ville ikke sagt noe direkte til foreldrene, men kanskje rettet mer til barna? "Du må elske Paw Patrol, det stod på alle gangene jeg gikk forbi sist helg. Hvem av de er din favoritt? ". Om foreldrene ikke reagerer syns de det er greit, hadde noen sagt det til mitt barn hadde jeg lurt på hva du mente. 

Enig med deg at det er forskjell på familie som sitter barnevakt og en tjeneste du betaler for, 

Anonymkode: d9935...2a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har et spørsmål jeg håper dere kan hjelpe meg med å vurdere. Naboene mine, som har to små barn, har ofte barnevakt på grunn av jobbene sine. De har to forskjellige barnevakter som bytter på å passe barna. Barnevaktene henter gjerne barna i barnehagen og er der til de er lagt, og av og til jobber de også i helgene.

Det jeg har lagt merke til, er at den ene barnevakten konsekvent bruker skjerm. TV-en står på uansett om det er ettermiddag eller helg. Jeg har også sett henne ute én gang, men da satt hun på mobilen hele tiden. Den andre barnevakten derimot, er en helt annen type – aktiv og tilstedeværende, uten skjerm.

Nå lurer jeg på om jeg bør si noe til foreldrene om dette? Det er jo ikke sikkert de vet hvordan den ene barnevakten oppfører seg. Hadde det vært meg som betalte en barnevakt, ville jeg forventet at barna fikk oppmerksomhet og at skjermbruk ble holdt til et minimum.

Hva ville dere gjort i en slik situasjon? Bør jeg si noe, eller bør jeg holde meg unna?

tror ikke man får gjort så mye med det,  jeg skjønner ikke hvorfor i alle dager man skal ha unger når man alderi ser dem

er det så ille som du sier så skjnner dem vel kanpt sine egene foreldre

Anonymkode: 179a3...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men dette er betalte barnevakter, ikke tante/onkel som passer. 

Jeg synes det er utrolig fascinerende at folk ser ut til å bry seg så lite. Det kan godt være at naboene synes det er greit, men det kan samtidig være at de hadde satt pris på å få vite om skjermbruken. 

Fordi vi kjenner naboen.

Fordi vi går forbi huset flere ganger om dagen, og da er alltid tv på når hun ene barnevakten er der. Vi ser jo hvilke dager hun er her.

Ja, de er faktisk under 3 år.

Du kjenner naboen skriver du nå. Du skrev dette høyere opp. 

"

Kjenner de litt, møter de innimellom, men vi er ikke så veldig nære. Vet ikke hvilken avtale de har. De virker litt slepphendt med skjerm selv, så det er jo mulig de ikke bryr seg.

Hadde reagert mer på at naboen glaner inn til meg og får med seg dette med at TV står på som du sier du gjør. Du fremstår ikke helt i vater

Anonymkode: 5d802...4ce

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Isted var de leger begge to. Har du bestemt deg?

Det har jeg aldri skrevet.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du kjenner naboen skriver du nå. Du skrev dette høyere opp. 

"

Kjenner de litt, møter de innimellom, men vi er ikke så veldig nære. Vet ikke hvilken avtale de har. De virker litt slepphendt med skjerm selv, så det er jo mulig de ikke bryr seg.

Hadde reagert mer på at naboen glaner inn til meg og får med seg dette med at TV står på som du sier du gjør. Du fremstår ikke helt i vater

Anonymkode: 5d802...4ce

Vi kjenner de litt, ja. Det er ikke noe motstridende i det jeg skriver. Vi kjenner de, har barn på samme alder og møter de derfor av og til. Vi er ikke bestevenner som skriver meldinger daglig. Ergo "vi kjenner de litt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg skjønner deg ts, men det er en litt vanskelig sak å ta opp, som du ser i tråden går folk veldig i forsvar når det gjelder skjermbruk til små barn. 

Jeg ville ikke sagt noe direkte til foreldrene, men kanskje rettet mer til barna? "Du må elske Paw Patrol, det stod på alle gangene jeg gikk forbi sist helg. Hvem av de er din favoritt? ". Om foreldrene ikke reagerer syns de det er greit, hadde noen sagt det til mitt barn hadde jeg lurt på hva du mente. 

Enig med deg at det er forskjell på familie som sitter barnevakt og en tjeneste du betaler for, 

Anonymkode: d9935...2a5

Ja, folk går totalt i forsvar 😅 Det virker som om de ikke har forstått problemstillingen i det hele tatt. Det er ikke skjermbruken i seg selv jeg reagerer på. Det jeg reagerer på, er at en betalt barnevakt konsekvent setter på TV og tilsynelatende bruker det som «løsning». Den ene gangen jeg så henne på lekeplassen, satt hun og scrollet på telefonen hele tiden. Foreldrene vet jo trolig ikke hvordan barnevaktene oppfører seg når de ikke er til stede.

Hadde jeg vært i deres sko, hadde jeg satt veldig pris på å få vite dette. Ikke fordi vi er mot skjermbruk – vi ser jo barne-TV hver dag her hjemme. Men jeg hadde reagert om min betalte barnevakt brukte skjerm bare for å komme seg gjennom arbeidsøkten. Hun er der bare noen timer og er antagelig utdannet til å være tilstede for barna, ikke for å la skjermen ta over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, folk går totalt i forsvar 😅 Det virker som om de ikke har forstått problemstillingen i det hele tatt. Det er ikke skjermbruken i seg selv jeg reagerer på. Det jeg reagerer på, er at en betalt barnevakt konsekvent setter på TV og tilsynelatende bruker det som «løsning». Den ene gangen jeg så henne på lekeplassen, satt hun og scrollet på telefonen hele tiden. Foreldrene vet jo trolig ikke hvordan barnevaktene oppfører seg når de ikke er til stede.

Hadde jeg vært i deres sko, hadde jeg satt veldig pris på å få vite dette. Ikke fordi vi er mot skjermbruk – vi ser jo barne-TV hver dag her hjemme. Men jeg hadde reagert om min betalte barnevakt brukte skjerm bare for å komme seg gjennom arbeidsøkten. Hun er der bare noen timer og er antagelig utdannet til å være tilstede for barna, ikke for å la skjermen ta over.

Men da sier du dette til foreldrene. De syns sikkert det er supert at du følger med.

Anonymkode: 57fc7...d44

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det har jeg aldri skrevet.

Vi kjenner de litt, ja. Det er ikke noe motstridende i det jeg skriver. Vi kjenner de, har barn på samme alder og møter de derfor av og til. Vi er ikke bestevenner som skriver meldinger daglig. Ergo "vi kjenner de litt".

Da heter det bekjente. Litt diffuse bekjente

Men hvor ofte står du utenfor stuevinduet og sjekker om barna ser tv? Eller bruker du kikkert? Og hva er forskjellen på betalt og ubetalt barnevakt som evt benytter av å ha tv på?

Anonymkode: f80ed...437

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men herregud, det er betalte barnevakter jeg reagerer på. Dette er ikke en tråd om at naboene ser mye tv. 

Til dels er det vel en tråd om din oppførsel. 
hva nøyaktig får barnevakten betalt for egentlig? Er det noen grunn til og tro at barna ikke blir passet  på fordi TV-en er på? Og hvordan vet du hva som skjer foran TV-en og på tv skjermen? 

Anonymkode: 2d28e...bc3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Grunnen til at jeg ser alt dette er nettopp fordi jeg er ute 😉

Og komme seg litt ut er jo et råd man ofte gir, men når det blir oppfattet som og gå ut og stå og stirre inn i vinduene til naboene og lagre statistikk over hva som foregår , har det blitt misforstått dessverre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da heter det bekjente. Litt diffuse bekjente

Men hvor ofte står du utenfor stuevinduet og sjekker om barna ser tv? Eller bruker du kikkert? Og hva er forskjellen på betalt og ubetalt barnevakt som evt benytter av å ha tv på?

Anonymkode: f80ed...437

Jeg står selvsagt ikke utenfor vinduet eller følger med på hva som skjer til enhver tid. Det jeg nevnte, er basert på observasjoner over tid og konkrete situasjoner – som at TV-en alltid står på når denne barnevakten er der, og at hun satt på mobilen den ene gangen jeg så henne ute med barna.

Forskjellen mellom betalt og ubetalt barnevakt handler om forventninger. Når man betaler noen for å passe barna sine, forventer man at de er til stede, engasjerer seg, og ikke bruker skjerm som hovedløsning. Hvis en venn eller familiemedlem hjelper til gratis, har man kanskje andre forventninger og ser det mer som en frivillig tjeneste. For meg handler dette om profesjonalitet og det ansvaret en betalt barnevakt har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mannen jobber offshore, hun er sykepleier med en del kveldsvakter. Det er ikke tenåringer, men voksne med utdannelse de har ansatt.

De barnevaktene de har ansatt er voksne med utdannelse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg står selvsagt ikke utenfor vinduet eller følger med på hva som skjer til enhver tid. Det jeg nevnte, er basert på observasjoner over tid og konkrete situasjoner – som at TV-en alltid står på når denne barnevakten er der, og at hun satt på mobilen den ene gangen jeg så henne ute med barna.

Forskjellen mellom betalt og ubetalt barnevakt handler om forventninger. Når man betaler noen for å passe barna sine, forventer man at de er til stede, engasjerer seg, og ikke bruker skjerm som hovedløsning. Hvis en venn eller familiemedlem hjelper til gratis, har man kanskje andre forventninger og ser det mer som en frivillig tjeneste. For meg handler dette om profesjonalitet og det ansvaret en betalt barnevakt har.

TV-en står på, eller barna ser på tv? 
du har sett barnevakten bruke mobilen en gang, kanskje hun chattet med foreldrene for alt du vet. Er det barna eller barnevakten du er bekymret for at får for mye skjermtid ? Begge? Hvorfor henger du på kg? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så det er ikke det at barnevakten benytter skjerm altså. Du reagerer fordi det er en betalt barnevakt som benytter skjerm.. Med andre ord så hadde du ikke reagert på skjermbruken så lenge barnevakten er ubetalt.

Altså, du må jo se selv hvor tåpelig dette er? 

Ser for meg alvorspraten du skal ta med naboen 😅 At du, som en nabo de ikke kjenner godt engang, skal legge seg borti i hva de betaler for og ikke pågrunn av skjermbruk 🤣 Lykke til!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TV-en står på, eller barna ser på tv? 
du har sett barnevakten bruke mobilen en gang, kanskje hun chattet med foreldrene for alt du vet. Er det barna eller barnevakten du er bekymret for at får for mye skjermtid ? Begge? Hvorfor henger du på kg? 

TV-en står på, og nei, jeg vet ikke om barna sitter og ser på.  Når det gjelder mobilen, vet jeg selvsagt ikke hva hun gjorde, men hun satt på lekeplassen uten å være til stede for barna i en halvtime, og det er det som skapte inntrykket.

Det er ikke skjermtid i seg selv som er problemet her, men heller at jeg forventer mer tilstedeværelse fra en betalt barnevakt, spesielt når jeg vet at den andre barnevakten er mye mer engasjert og aktiv med barna. Jeg synes det er verdt å reflektere over forskjellen.

Hvorfor jeg er her på KG? For å diskutere og få innspill – så takk for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Udannet hva? Barnepleier, pedagog ? Kanskje hun bruker tiden på og skrive jobbsøknader fra skjerm. 
igjen er « tilsynelatende « at barna ser på tv utenom barne-TV , for du vil ikke helt innrømme at du står og følger med inn i stua deres med kikkert, men kan heller ikke komme med en grunn for dine påstander. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så det er ikke det at barnevakten benytter skjerm altså. Du reagerer fordi det er en betalt barnevakt som benytter skjerm.. Med andre ord så hadde du ikke reagert på skjermbruken så lenge barnevakten er ubetalt.

Altså, du må jo se selv hvor tåpelig dette er? 

Ser for meg alvorspraten du skal ta med naboen 😅 At du, som en nabo de ikke kjenner godt engang, skal legge seg borti i hva de betaler for og ikke pågrunn av skjermbruk 🤣 Lykke til!

Skjønner at du synes det høres tåpelig ut, men for meg handler det ikke om å legge meg borti naboenes liv, men om en generell forventning til profesjonalitet når man betaler for en tjeneste. Hadde dette vært en familiemedlem eller en venn som hjalp til, så hadde forventningene naturligvis vært annerledes – da er det ikke et profesjonelt oppdrag.

Poenget mitt er ikke at skjermbruk i seg selv er «forbudt», men at det virker som om denne barnevakten bruker skjerm konsekvent i stedet for å være til stede med barna. Hadde jeg vært i deres situasjon, hadde jeg satt pris på å vite det, ikke for å være streng mot skjermbruk, men for å kunne vurdere hvem som er mest engasjert med barna mine.

Og nei, dette er ikke snakk om noen «alvorsprat» med naboen, men en vurdering om jeg i det hele tatt burde si noe – derfor spør jeg her. Om jeg ikke sier noe, så er det også greit, men jeg ville selv satt pris på ærlige tilbakemeldinger fra folk rundt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TV-en står på, og nei, jeg vet ikke om barna sitter og ser på.  Når det gjelder mobilen, vet jeg selvsagt ikke hva hun gjorde, men hun satt på lekeplassen uten å være til stede for barna i en halvtime, og det er det som skapte inntrykket.

Det er ikke skjermtid i seg selv som er problemet her, men heller at jeg forventer mer tilstedeværelse fra en betalt barnevakt, spesielt når jeg vet at den andre barnevakten er mye mer engasjert og aktiv med barna. Jeg synes det er verdt å reflektere over forskjellen.

Hvorfor jeg er her på KG? For å diskutere og få innspill – så takk for det!

Så du innrømmer at du ikke har peiling? At du bare dikter opp? 

Nei, det var ikke skjerm i seg selv , da det er åpenbart at både du og alle andre her er på skjerm. Så det koker ned til at du forventer mer av din nabos ansatte ( ut i fra arbeidskontrakt , avtale og lønn antar jeg ) en det du har diktet opp at blir utført? Her har vi på tv med barnesanger når vi leker, bygger lego, tegner og baker osv. så ja, blir mye « skjerm «. Får håpe naboene ikke ser oss. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...