Gå til innhold

Jordmor vil ikke skrive kjønn på lapp?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Bacteria skrev (2 timer siden):

Er det noe jeg ikke har fått med meg her? På UL fikk vi vite estimert kjønn, men ikke «på lapp»(?)

Hva er greia med lapp, hvorfor må det skriftliggjøres? Er jo ikke sikkert?

Har selv vært borti at jeg skulle gi masse barneklær (tror det var fra gutten) og så fikk vedkommende ei jente..,

Er dette noe nytt som har kommet ila siste 10 år?

Nei, det er ikke noe nytt. Min mor fikk med lapp med min lillebror i magen. Den lillebroren er 32 år nå. 

Krever forøvrig ikke mye av helsepersonell å skrible det ned på en lapp. 

Anonymkode: c843f...92f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dette synes jeg i motsetning til de fleste var merkelig. Man kan ta feil av kjønn, men det gjelder jo enten man skriver det på en lapp eller sier det muntlig. Og det kan jo hende den ene forelderen vil vite, men ikke den andre? Tidsargumentet var også rart, det tar to sekunder å skrive på en lapp. 

For ordens skyld synes jeg både at man bør bli like glad uansett kjønn når man har valgt å få barn, og at "gender reveal" er noe fjas. Og jeg synes ikke kjønn bør avsløres før abortgrensen.

Anonymkode: 0b2fd...653

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette synes jeg i motsetning til de fleste var merkelig. Man kan ta feil av kjønn, men det gjelder jo enten man skriver det på en lapp eller sier det muntlig. Og det kan jo hende den ene forelderen vil vite, men ikke den andre? Tidsargumentet var også rart, det tar to sekunder å skrive på en lapp. 

For ordens skyld synes jeg både at man bør bli like glad uansett kjønn når man har valgt å få barn, og at "gender reveal" er noe fjas. Og jeg synes ikke kjønn bør avsløres før abortgrensen.

Enig med deg, jeg er virkelig nysgjerrig på hva begrunnelsen til dette er, lol. 

Jeg har ikke barn og hadde ikke hatt "gender reveal" uansett, men det er da ikke jordmor sin jobb og blande seg inn i det😅 tar to sekunder og skrive gutt på en lapp. 

Anonymkode: 014ab...18b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det tar max 20 sec å skrive noen bokstaver på et ark og brette sammen. For et sløseri med helsevesenets ressurser 🤣🤣 

Anonymkode: f8b5c...1cc

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De kan vel ikke være helt sikre på kjønnet før barnet fyller 60 år.

Bare se på Caitlyn Jenner.

Anonymkode: 03dbf...5b1

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan jo hende det er fordi helsevesenet ikke ønsker å være med på trender som bidrar til kjønnsstereotypier. Akkurat som at skolen ikke skal skille elever etter kjønn i undervisningen og sånt. Det offentlige har ikke noe med sånt å gjøre, det er privat. 

Anonymkode: 7aa4f...6cc

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

De har sikkert opplevd diverse klager og merkverdig heter når de har gjort det 

Evt så ønsker de kun å forholde seg til helseaspektet og ikke bygge opp under amerikanske fjolletrender. 

Anonymkode: 757c3...15d

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes ikke det er helsevesenets oppgave å bestemme hvilke trender som skal gjelde i det hele tatt. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes ikke det er helsevesenets oppgave å bestemme hvilke trender som skal gjelde i det hele tatt. 

Nei, men de bestemmer at de ikke vil bidra til kjønns stereotypier, aborter grunnet "feil" kjønn og hvordan de vil formidle informasjon som ikke er 100% sikkert eller til medisinske formål. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, men de bestemmer at de ikke vil bidra til kjønns stereotypier, aborter grunnet "feil" kjønn og hvordan de vil formidle informasjon som ikke er 100% sikkert eller til medisinske formål. 

Hva har dette med saken å gjøre? Man får jo vite kjønn på ordinær ultralyd (hvis de kan se det). Om det er muntlig eller skriftlig har ingenting å si. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om man vil ha slik party da, så har dem vel tenkt å beholde uansett? Litt synd om de har party og så stikker på abort. Da burde det vel egentlig hete vinn eller forsvinn party. Og kjønns stereotyper? De sier jo gutt eller jente på ultralyd. 

Da burde de jo heller nekte å informere i det hele tatt.

Anonymkode: 57692...9d6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slutt med dette tøvet om kjønn. Dere får vite det ved fødselen.  Helsepersonell har ikke tid til dette. 

Anonymkode: 57cf0...d4f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva har dette med saken å gjøre? Man får jo vite kjønn på ordinær ultralyd (hvis de kan se det). Om det er muntlig eller skriftlig har ingenting å si. 

Man kan vel skrive det på en lapp selv etterpå. Det tar deg 5 sekunder. Kjønn er ikke noe helsevesenet dokumenterer før fødsel, da det ikke er viktig, og det er aldri helt sikkert før fødsel. Den eneste gangen jeg har sett kjønnet skriftlig dokumentert ifm svangerskap er ETTER fødselen. Før dette ble det aldri skrevet ned. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Altså folk tar abort fordi det blir feil kjønn for DEM*

Ja, hvis de får vite at det er gutt.

Anonymkode: 75d04...ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så rart! Jeg har fått det skrevet ned ved begge mine svangerskap. Riktignok fordi samboer ikke kunne være med (reisejobb) og vi ville vite det sammen. 

Anonymkode: 2424e...a41

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Man kan vel skrive det på en lapp selv etterpå. Det tar deg 5 sekunder. Kjønn er ikke noe helsevesenet dokumenterer før fødsel, da det ikke er viktig, og det er aldri helt sikkert før fødsel. Den eneste gangen jeg har sett kjønnet skriftlig dokumentert ifm svangerskap er ETTER fødselen. Før dette ble det aldri skrevet ned. 

Det skrives da heller ikke ned for å dokumenteres og blir ikke journalført. At det ikke er sikkert opplyses det om. Og noen ønsker ikke se selv hva som blir skrevet der og da, kanskje for å kunne lese det sammen med.f.eks partner senere om far ikke kan være med på timen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Slutt med dette tøvet om kjønn. Dere får vite det ved fødselen.  Helsepersonell har ikke tid til dette. 

Anonymkode: 57cf0...d4f

Tid til? Det er helt vanlig at man på slutten av undersøkelsen, når alt er sjekket, blir spurt om man ønsker å vite kjønn. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er to grunner vet jeg:

De kan ta feil.

Folk tar abort fordi de får vite feil kjønn. 

Man får vite kjønn hvis de ser det, med forbehold om at det ikke er sikkert. Sist svangerskap fikk jeg ikke vite det før ul i uke 32 da de ikke så det så lett i uke 19. Blir litt dumt å kreve at de skal skrive det på en lapp da. 

De får jo ikke abort etter ordinær ul og før det er det vanskelig å se

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det skrives da heller ikke ned for å dokumenteres og blir ikke journalført. At det ikke er sikkert opplyses det om. Og noen ønsker ikke se selv hva som blir skrevet der og da, kanskje for å kunne lese det sammen med.f.eks partner senere om far ikke kan være med på timen. 

Hvorfor vil man ikke vite kjønnet før far får vite det? Da jeg fikk vite det sist,måtte jeg dra alene fordi pappaen var hjemme med sykt barn. Da tok jeg bare en telefon etterpå og fortalte ham. Så ekstremt viktig var ikke kjønnet. Han sa bare "åja", også var han mest interessert i om alt var bra. 

Noen mennesker kan ta det som skriftlig dokumentasjon, og klage etterpå hvis det er feil. Jeg tror det er en av grunnene til at det ikke blir gjort. Hvis det er så viktig, kan man gå privat. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tid til? Det er helt vanlig at man på slutten av undersøkelsen, når alt er sjekket, blir spurt om man ønsker å vite kjønn. 

Men man kan jo bare skrive det på en lapp selv, så dårlig tid har man vel ikke selv etter timen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...