Gå til innhold

Jordmor vil ikke skrive kjønn på lapp?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dette er ikke relevant for meg, siden jeg ikke hadde tenkt å be om det. Men jeg er virkelig nysgjerrig. 

Jeg fikk innkalelse til ultralyd, og i brevet står det "vi vil også informere om at det ikke gis opplysninger om kjønn på lapp". Hvorfor ikke? Hva er galt med å skrive kjønnet på en lapp for de som vil ha "gender reveal"? Eller ikke har bestemt seg om de vil vite eller ikke?😅

Anonymkode: 96ff7...a38

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er vel ikke garantert? De kan jo ta feil. 

Anonymkode: 1b9e4...be8

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De har ikke tid til slikt ekstraarbeid/fjas i det offentlige helsevesen. Da må du ta ultralyd privat.

Anonymkode: a688c...f83

• Liker 36
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bra de setter ned foten. Ultralyd er hovedsaklig i helseøyemed. Ikke for å vite kjønn

Anonymkode: 235a2...1c3

• Liker 36
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er ikke noe som kan kreves og fokus på kjønn har jo blitt ekstremt. 

Tipper de er lei. Enkelt og greit. 

Anonymkode: c0334...b2f

• Liker 21
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Så bra at de setter foten ned for at de må bidra til tåpelige «gender-party”.

Anonymkode: 27ce7...287

• Liker 34
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Seriøst? Er det virkelig noen som ber om å få det på en lapp selv om begge foreldrene er med på UL?

Venninna mi fikk det på en lapp, men det var for at hun og faren skulle få vite det samtidig. Dette var i pandemien og faren fikk ikke bli med inn. Han satt i bilen utenfor, og så åpna de lappen sammen da hun kom ut igjen.

Anonymkode: ec5ab...41b

• Liker 6
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe jeg ikke har fått med meg her? På UL fikk vi vite estimert kjønn, men ikke «på lapp»(?)

Hva er greia med lapp, hvorfor må det skriftliggjøres? Er jo ikke sikkert?

Har selv vært borti at jeg skulle gi masse barneklær (tror det var fra gutten) og så fikk vedkommende ei jente..,

Er dette noe nytt som har kommet ila siste 10 år?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bacteria skrev (Akkurat nå):

Er det noe jeg ikke har fått med meg her? På UL fikk vi vite estimert kjønn, men ikke «på lapp»(?)

Hva er greia med lapp, hvorfor må det skriftliggjøres?

Det er vel at de ikke vil vite det der og da, men seinere på en "gender reveal"-fest, når de leser lappen (eller avslører i innholdet via farge i kake, i konfetti ol (rosa el blå), sammen med gjestene. En ny greie.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For å vite kjønn sikkert må dere ta NIPT privat. Dere får svar via epost, ikke på lapp. 

Bra helsepersonell setter foten ned

Anonymkode: 15c35...851

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er nå mange år siden vi fikk barn. Men da sa både jm og lege at de ikke kunne si eksakt for det kunne allikevel være feil.

På eldste fikk vi først beskjed jente, så sa de gutt og så sa de jente. Og ut kom en gutt.

På yngste så valgte vi å ikke vite. Men gikk å følte det var jente

Anonymkode: d9983...a41

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje de har fått klager fra folk som har fått feil kjønn oppgitt?

Anonymkode: 896cb...9db

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er vel at de ikke vil vite det der og da, men seinere på en "gender reveal"-fest, når de leser lappen (eller avslører i innholdet via farge i kake, i konfetti ol (rosa el blå), sammen med gjestene. En ny greie.

Sånn å forstå. 
Bra at helsepersonell ikke blir med på galskapen. 
Venninna mi fikk ei jente, de sa gutt. Hadde vært kleint om det sto «gutt» på lappen og så ble det fest med blått kakefyll, bare for at det kom ei «rosa» noen måneder senere liksom… var heldigvis ikke en greie da. 

Voldsomt så mye fokus det er på kjønn nå for tida. Er jo mye verre enn 50-tallet dette. 
Jeg er konservativ, og kritisk til en del av det feministbevegelsen driver med. Likevel, da sønnen min fikk «guttesangboka» når han var baby ble jeg provosert og kastet den. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kanskje de har fått klager fra folk som har fått feil kjønn oppgitt?

Anonymkode: 896cb...9db

Tenkte det samme. 
og det blir flåsete.. UL er en kontroll for å forsikre at barnet har det bra og ikke fordi at foreldrene skal bli influencere som driver med latterlig gender reval. 

Anonymkode: f9a14...a85

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Dette er ikke relevant for meg, siden jeg ikke hadde tenkt å be om det. Men jeg er virkelig nysgjerrig. 

Jeg fikk innkalelse til ultralyd, og i brevet står det "vi vil også informere om at det ikke gis opplysninger om kjønn på lapp". Hvorfor ikke? Hva er galt med å skrive kjønnet på en lapp for de som vil ha "gender reveal"? Eller ikke har bestemt seg om de vil vite eller ikke?😅

Fordi det ikke er helsevesenets oppgave å legge til rette for sånt fjas.

Anonymkode: e6e2e...49b

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hva er galt med å skrive kjønnet på en lapp for de som vil ha "gender reveal"? Eller ikke har bestemt seg om de vil vite eller ikke?😅

Du hadde blitt dypt krenket hvis lappen hadde tatt feil. Gjett om det hadde blitt innlegg her da også.

Anonymkode: fa6c0...578

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig med deg, skjønner ikke hvorfor ikke, og skjønner heller ikke alle kommentarene om hvor fjasete det er. 

Jeg ble spurt på alle mine oul om jeg ville vite kjønnet om de kunne se det. Jeg takket ja, og hvor mye tid de brukte på å lete frem kjønnet vet jeg ikke, men de tok seg vertfall noen sekunder på å si at det selvsagt ikke kan sies med 100% sikkerhet, men det ser veldig ut som gutt/jente. Aldri ble jeg forklart hvorfor de trodde det («se her er pung/klitoris»).

tipper de hadde brukt 10sek ekstra på å kjapt skrive det på en post-it lapp og legge i en konvolutt (eller brette sammen et A4-ark om de vil spare konvolutter) og sagt: dette kan selvsagt ikke garanteres, så det er på egen risiko om det skal holdes gender reveal. Alt mens den gravide fortsatt står og tørker av seg geleen på magen og kledde på seg igjen.

Anonymkode: 1c24f...ebc

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er to grunner vet jeg:

De kan ta feil.

Folk tar abort fordi de får vite feil kjønn. 

Man får vite kjønn hvis de ser det, med forbehold om at det ikke er sikkert. Sist svangerskap fikk jeg ikke vite det før ul i uke 32 da de ikke så det så lett i uke 19. Blir litt dumt å kreve at de skal skrive det på en lapp da. 

Anonymkode: 7aa4f...6cc

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså folk tar abort fordi det blir feil kjønn for DEM*

Anonymkode: 7aa4f...6cc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...