Gå til innhold

Enebolig vs leilighet - Hjelp ønskes!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Trenger hjelp av dere. 

Bor i dag i en leilighet i 4 etg med god utsikt over tettstedet jeg bor på. Dessverre har jeg bare kveldsol (16-22). Leligheten er ny og fresh, men jeg kjenner at jeg kunne trenge litt mer plass. Både til oppbevaring og gjester + solen da.

Har nå muligheten til å kjøpe meg en helt ny enebolig, uten av jeg får noe mer gjeld. Denne boligen har ingen utsikt, da den er på et byggefelt. Det er en liten tomt, men god plass til en hageflekk og terrasse. Får masse oppbevaring og gjesterom + carport. Sol hele dagen.

Eneboligen vil bli bygget slik at den er mest mulig vedlikeholdsfri. Bor alene.

Hva hadde dere gjort? 

Kom gjerne med tips og råd. Flåsete svar trengs ikke.

Anonymkode: 87291...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det høres jo åpenbart ut, du kan, du vil og du får alle tingene du ønsker deg i eneboligen.

Her er det vel bare evt økonomien som påvirker. Vedlikeholdskostnader, kommunale avgifter og evt skatt feks kan jo være en del selv om du ikke får mer i gjeld og boligen er «mest mulig vedlikeholdsfri».

Husk også på å ta høyde for at det vil være behov for vedlikehold av hageflekken, snørydding, fasader mm som du nå kanskje(?) slipper i leiligheten.

Anonymkode: 1719c...375

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville ha kjøpt enebolig. Jeg trives best i enebolig. Synes det gir mer frihet, og jeg liker hage😊. Vedlikehold og kostnader til det blir det uansett hvor du bor - men i ett helt nytt hus vil det gå noen år før det blir aktuelt.

Anonymkode: 04b56...928

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville ha kjøpt enebolig. Jeg trives best i enebolig. Synes det gir mer frihet, og jeg liker hage😊. Vedlikehold og kostnader til det blir det uansett hvor du bor - men i ett helt nytt hus vil det gå noen år før det blir aktuelt.

Anonymkode: 04b56...928

Helt sant. Selv om jeg bor i en nytt leilighetskompleks, har allerede vedlikeholdet og kostnadene begynt. Tenker at det jeg betaler inn i felleskostnader i leilighet, evt. kan settes på en egen vedlikeholdkonto ved eneboligkjøp. 

Ts.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det høres jo åpenbart ut, du kan, du vil og du får alle tingene du ønsker deg i eneboligen.

Her er det vel bare evt økonomien som påvirker. Vedlikeholdskostnader, kommunale avgifter og evt skatt feks kan jo være en del selv om du ikke får mer i gjeld og boligen er «mest mulig vedlikeholdsfri».

Husk også på å ta høyde for at det vil være behov for vedlikehold av hageflekken, snørydding, fasader mm som du nå kanskje(?) slipper i leiligheten.

Anonymkode: 1719c...375

Takk for svar. Kommunale avgifter er de samme i leiligheten som det evt. vi bli i enebolig. Vil tro at det jeg betaler i felleskostnader i dag, vil kunne brukes til å kjøpe meg de tjenester jeg måtte ha behov for form av vedlikeholdshjelp. En ny enebolig vil i utgangspunktet ikke trenge noe større vedlikehold de første 8-10 årene.

Men, ja du har helt rett....jeg må ta høyde for alt, før jeg bestemmer meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Like høye kommunale avgifter for en enebolig som for en leilighet? :klo: Er du sikker?

Men en helt ny, liten enebolig høres uansett ut som en drøm altså 🥰

Som en over meg skrev, husk på uteområde, fasader osv. Bare å beise en terrasse hvert år krever flere tusen kroner og en del arbeidstimer, og det tar også en del tid og penger å anlegge plen om ikke tomten er ferdigstilt/opparbeidet. Om du er delaktig i oppføringen av boligen så prøv å gjør den mest mulig vedlikeholdsfri.

Husk hva du har krav på når du kjøper ny bolig, som f eks at det ordnes trinn på talet til pipa for feieren, og at det er grundig vasket før du flytter inn. 

Anonymkode: 6327e...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Like høye kommunale avgifter for en enebolig som for en leilighet? :klo: Er du sikker?

Men en helt ny, liten enebolig høres uansett ut som en drøm altså 🥰

Som en over meg skrev, husk på uteområde, fasader osv. Bare å beise en terrasse hvert år krever flere tusen kroner og en del arbeidstimer, og det tar også en del tid og penger å anlegge plen om ikke tomten er ferdigstilt/opparbeidet. Om du er delaktig i oppføringen av boligen så prøv å gjør den mest mulig vedlikeholdsfri.

Husk hva du har krav på når du kjøper ny bolig, som f eks at det ordnes trinn på talet til pipa for feieren, og at det er grundig vasket før du flytter inn. 

Dette er en helt ny enebolig som bygges etter TEK17, så alt er som det bør og skal være.

Ja, det har jeg sjekket med kommunen. Avgiftene er de samme. Jeg vil faktisk kunne redusere de litt, for i enebolig vil det være installert vannmåler og da betaler jeg kun for forbruket. I leilighet betales full pris.

Terrasse vil være i vedlikeholdsfritt tre, så det er ikke et problem. Uansett koster det ikke flere tusen å olje en terrasse. Da må den i så fall være gedigen, men en normal terrasse på 20-30 kvm, koster maks 1000-1500.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med bygging av garasje og opparbeidelse av tomt? Dette er kanskje også inkludert og ikke noe du trenger å tenke på? Høres ut som en drøm spør du meg!

Bor forresten selv i TEK17 hus fra 2018, her er det åpenbart bygget for å selge og ikke for å bo i. Pass på at du er veldig involvert i byggeprosess og planløsning 😅 Det første vi måtte gjøre var å bruke 8000 kroner på å legge om rørsystemet på vaskerommet for å unngå en veldig merkelig løsning for vaske- og tørketrommel... Og rekkverket til trappa løsnet ut fra gipsveggen etter et knapt år. Mange av håndverkerfirmaene gikk konkurs i ettertid og da må man stå for utgifter og reparasjoner selv. Veggmonterte baderomsskap og garderobeløsninger var heller ikke inkludert, så det gikk med en god del tusenlapper for å kjøpe inn og montere dem.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med bygging av garasje og opparbeidelse av tomt? Dette er kanskje også inkludert og ikke noe du trenger å tenke på? Høres ut som en drøm spør du meg!

Bor forresten selv i TEK17 hus fra 2018, her er det åpenbart bygget for å selge og ikke for å bo i. Pass på at du er veldig involvert i byggeprosess og planløsning 😅 Det første vi måtte gjøre var å bruke 8000 kroner på å legge om rørsystemet på vaskerommet for å unngå en veldig merkelig løsning for vaske- og tørketrommel... Og rekkverket til trappa løsnet ut fra gipsveggen etter et knapt år. Mange av håndverkerfirmaene gikk konkurs i ettertid og da må man stå for utgifter og reparasjoner selv. Veggmonterte baderomsskap og garderobeløsninger var heller ikke inkludert, så det gikk med en god del tusenlapper for å kjøpe inn og montere dem.

Alt er inkludert, og jeg får være med å bestemme det mestes selv 😊 Tomten er ferdig opparbeidet og klar for husbygging. Innredning på bad og kjøkken er inkludert og jeg bestemmer selv leverandører. Er nok mest redd for at jeg gjør noe jeg angrer på mtp leilighet vs enebolig 😅 Skal sies at jeg har bodd i enebolig før og jeg vet at jeg vil trives. Men, som mange nevner....det fordeler og ulemper med begge deler.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er mer styr med enebolig, selv om det er nytt. Selv om jeg veldig gjerne kunne tenke meg enebolig selv, så kunne jeg ikke tenkt meg vedlikeholdet i det lange løp. Men har man råd til det, for det kommer jo selv om boligen er "vedlikeholdsfri", og man liker hagearbeid og mer snømåking og sånt, så er det jo greit.  

Er det veldig viktig for deg med sol hele dagen, og du faktisk er hjemme på dagtid, så er det jo greit å vurdere huset.

Minuset med nybygg er at man vet ikke hvordan prosessen går. Jeg kjenner altfor mange som har blitt stående i konflikt med utbygger pga grove feil, og det har vært alt annet enn plankekjøring å få ordnet opp i det. Men det kan jo selvsagt gå fullstendig bra også, særlig hvis det er seriøse og godt etablerte utbyggere. 

Som andre sier, fordeler og ulemper med begge deler. Nå vet du hva du har, både i forhold til boligen i seg selv og naboer. Flytter du så vet du ikke det. Det hadde vært risiko uavhengig om du bygger hus eller om du flytter i annen leilighet. 

Alt kan jo gjøres om, tenker jeg. Hvis du bygger og du kjenner at du trivdes ikke likevel, så kan man flytte senere. Stol på magefølelsen :) 

Anonymkode: acd75...346

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husk at strømkostnader i en enebolig er nok mye dyrere enn i en leilighet. 

Men hadde jeg hatt råd til å bo i hus, og råd til å ansette folk som kan ta seg av vedlikeholds arbeid så hadde jeg nok gått for hus. 

Anonymkode: 8a741...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde valgt eneboligen. Uten tvil! Med mindre naboene var narkomane kriminelle eller den lå rett ved russens foretrukne festplass og/eller en. barnehage. Vil bo et rolig sted. 

Hvorfor nøler du?

Anonymkode: 76475...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vær obs på de begrensningene som en liten tomt medfører. Jeg/vi har bodd i en ny enebolig på liten tomt før, og det var flott helt til naboene bygget ut og fikk godkjent dispensasjonssøknad (på grunn av oversteget utnyttelsesgrad av tomten - vi som naboer hadde ingeting å si) og det hele , som både tok sol og utsikt og gjorde at det føltes mye trangere. Da var den lille tomten, som jeg i utgangspunktet ikke tenkte noe negativt om, plutselig blitt et veldig kjipt problem. Har man egen, større tomt har man mye bedre kontroll på sin egen bositasjon og slipper å få naboens nye krumspring så tett innpå. Det trenger jo ikke å være så mye pes med en større tomt heller, hvis man for eksempel bare har et tilnærmet vedlikeholdsfritt gjerde rundt gressplen med robotklipper og minimalt med annen beplantning. Større tomt gir også bedre muligheter for å bygge ting som garasje (om det ikke er med i prosjektet), hagebod, verandaer og så videre.

Forøvrig var det helt nydelig å bo i en ny bolig der alt var i god stand og det knapt var behov for noe vedlikehold. Flytter man i bolig som er ca 20 år eller mer må man forvente mye ræl, det er min erfaring. I nybygget bolig skal jo alt være strøkent og forhåpentligvis tilpasset moderne liv (det være seg alt fra planløsning, til ventilasjon, isolasjon, strømbruk og strømforbruk, og mye annet).

Anonymkode: 71644...901

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...