AnonymBruker Skrevet 26. januar #1 Del Skrevet 26. januar Sønnen min på 19 år har gått tre år på elektrolinjen automasjon og mangler bare to år i lære for å få fagbrev. Men nå har han tatt et friår for å gjøre noe annet, og har funnet ut at han ikke er interessert i faget og ikke vil ta læretiden. Jeg syns det er skikkelig dumt. Jeg mener at det uansett er bra med et fagbrev, selv om man aldri (i hvert fall nå) tenker å jobbe med det. Kan dere gi noen gode grunner for å fullføre læretiden og ta fagbrevet? Anonymkode: cfd7e...613 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 26. januar #2 Del Skrevet 26. januar Hva har han tenkt å gjøre isteden da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #3 Del Skrevet 26. januar Automatikere er svært ettertraktet, etter læretid og noen års erfaring tjener de mellom 750K og milionen. Automasjonr et variert og spennende yrke, mage tar fagskole etter noen år. Høres lit tut som om han er lei, og det er det mange 19 åringer som er, tenker en innstramming i finnansiering kan motivere. og ikke gi deg, forklar hva det innebærer å sløffe rundt, Anonymkode: 168ec...33b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #4 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): han tatt et friår for å gjøre noe annet, Hva skal han gjøre i stedet? Det er alltid greit med et fagbrev, det kan bygges på og utvides. Personer med et fagbrev + høyere utdannelse er ettertraktet. Men han kan i stedet for læretid ta påbygging ett år og på den måten bli kvalifisert til høyere utdannelse. Anonymkode: a1da6...07b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #5 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Automatikere er svært ettertraktet, etter læretid og noen års erfaring tjener de mellom 750K og milionen. Automasjonr et variert og spennende yrke, mage tar fagskole etter noen år. Høres lit tut som om han er lei, og det er det mange 19 åringer som er, tenker en innstramming i finnansiering kan motivere. og ikke gi deg, forklar hva det innebærer å sløffe rundt, Anonymkode: 168ec...33b Tusen takk - dette var veldig nyttig🙏 TS Anonymkode: cfd7e...613 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #6 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hva skal han gjøre i stedet? Det er alltid greit med et fagbrev, det kan bygges på og utvides. Personer med et fagbrev + høyere utdannelse er ettertraktet. Men han kan i stedet for læretid ta påbygging ett år og på den måten bli kvalifisert til høyere utdannelse. Anonymkode: a1da6...07b Eller han kan gå Y-vei som er en egen inngang for de med yrkesfag inn på høyere utdanning. https://utdanning.no/tema/hjelp_og_veiledning/y-veien Anonymkode: 5d085...6e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #7 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Eller han kan gå Y-vei som er en egen inngang for de med yrkesfag inn på høyere utdanning. https://utdanning.no/tema/hjelp_og_veiledning/y-veien Anonymkode: 5d085...6e6 Etter han har tatt fagbrevet, ja. Når han har gått tre år vgs med fordypning i automasjon er det vel bare 1,5 års læretid? Mener broren min hadde det før han tok fagbrevet nylig. Det er ingenting. Lønna er vel ikke så verst for en automasjonslærling heller, er ikke det heller motivasjon nok for gutten, ts? Anonymkode: 0fc80...9fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #8 Del Skrevet 27. januar Å fullføre en læretid i et yrke man er fast bestemt på ikke passer en er rimelig bortkastet. Men jeg hadde forventet at han hadde en klar plan for hva han ellers hadde planer om å gjøre. Jeg forventer også at barna mine fullfører utdannelse. I dagens samfunn trenger man formell kompetanse, hvis ikke risikerer man å sitte med skjegget i postkassa om 10-15 år. Anonymkode: 50b68...d5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå