Gå til innhold

Bilulykke. Svigers har enda ikke spurt om det går bra.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

NiceOrNothing skrev (1 time siden):

Du er jo med å skaper denne konflikten selv litt og , som sier svigermor må si unnskyld ? De er nok av gamlesorten som har fått vite alt gikk bra, å da velger fokusere på det. Forstår godt man blir såret av at folk er ubetenksomme / ufølsomme , men man får jo uansett ikke endret andre . Kun seg selv man kan «jobbe med « / endre . 

Enig. 

Her kan TS påvirke mye. Dette er jo en gyllen anledning til å lære at folk er forskjellige? Det at de ikke spør betyr ikke at de ikke bryr seg. Folk har bare forskjellige måter å utrykke på. Jeg regner med at det er andre sider ved sviger dere setter pris på? 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvilke besteforeldre kontakter ikke barn og barnebarn etter at dem har vært i en alvorlig bilulykke?? De høres jo helt demente ut. 

Anonymkode: d5465...119

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvilke besteforeldre kontakter ikke barn og barnebarn etter at dem har vært i en alvorlig bilulykke?? De høres jo helt demente ut. 

Hva slags barn og barnebarn er det som ikke holder sine nærmeste oppdatert etter en bilulykke? 

Anonymkode: 2874a...832

• Liker 12
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har de menneskene som velger å  blåse opp og lage styr og drama av hver minste ting og som ofte kommer i konflikter med de rundt seg. 

Så har du de som velger å gå videre med sitt liv og legge bak seg de ting som har såret de. 

Anonymkode: 427bb...ae1

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som tittelen sier. For et par uker siden var vi i en bilulykke, det gikk bra men likevell skummelt. Full utrykkning av alle instanser, ene barnet ble hentet med helikopter. I ettertid har alle i min familie ringt/sendt sms om hvordan det går osv. Men svigers? Ikke ETT ORD. 

Samboer sier det er slik de er. Men eldste barnet vårt er rasende på dem, vil ikke på besøk lenger og sier hun nå vet hvor hun står hos dem. Hun sier hun nå vet de ikke bryr seg om henne og oss. Har prøvd snakke med henne av svigers er en annen genrasjon der man ikke snakket om følelser og slikt men hun bryr seg ikke. Jeg er på en måte enig med henne, og synes det er veldig rart å ikke spørre hvordan det går med familien sin etter slikt skjer. 

Har snakket med svigers om problemet men de bare husjer det vekk å sier «ja men det gikk jo bra». Vet ikke om de skjønner proboemet en gang eller de bare ikke tørr snakke om det. 

I går hadde svigermor bursdag. Eldste ble ikke med i selskapet. Jeg mener vi ikke skal tvinge eldste til å være med mennesker hun ikke stoler på lenger, far er enig. Men svigermor uffet seg og var «såååå trist» selv om hun vet hvorfor. Jeg sa da at alt du trenger å gjøre er å si unskyld. Men nei hun har jo ikke noe å si unskyld for 😅

Hva mener dere? 

Anonymkode: ef8bf...625

Men gikk det ikke bra da?🤔

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kunne ikke dere ringt svigers, eller besøkt henne og fortalt hva som skjedde? Det er ikke alle som er like komfortable med å ta initiativ til å ringe eller sende SMS når noe alvorlig har skjedd. Det er ikke sikkert årsaken er at de ikke bryr seg.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg skjønner ikke alle dere som sier at alt gikk bra. Denne familien var tydeligvis i en svært alvorlig trafikkulykke. Man blir ikke hentet av helikopter for moro skyld. Alle involverte har helt sikkert vært redde for å dø, å miste familiemedlemmer eller at de ble svært alvorlig skadet. Jeg har selv vært i en ulykke som gikk "bra", men jeg skal love dere at det var noe av det verste jeg har opplevd. Dere som ikke har kjent på reell dødsangst, dere kan ikke sitte her og si at det gikk bra. Det er å være for lite empatisk. Denne 16-åringen hadde trengt å vite at besteforeldrene skjønte at dette var en vond opplevelse og at det nok fortsatt er et vondt minne. Når man ikke blir forstått, da gjør det vondt. At besteforeldrene fortsetter å avvise hennes, og kanskje også andre i denne familien sine behov for emosjonell støtte, det er enda et overtramp. Enkelt og greit.

Anonymkode: f50cc...47d

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her har dere som foreldre en jobb å gjøre, nemlig å forklare at mennesker reagerer forskjellig og at det ikke finnes en fasit for hva som er riktig måte å uttrykke sympati på.

Anonymkode: f92b2...5f0

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Denne 16-åringen hadde trengt å vite at besteforeldrene skjønte at dette var en vond opplevelse og at det nok fortsatt er et vondt minne. Når man ikke blir forstått, da gjør det vondt.

Blir minnet bedre av at man snakker masse om det? Regner med at ts og faren tar seg av den biten.

Anonymkode: f92b2...5f0

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig spesiell oppførsel av svigerforeldre/besteforeldre. 
Skulle tro de var født på 1800 tallet . 
Men men , nå vet en at de heller ikke ønsker oppmerksomhet hvis de blir syke eller havner på sykehus.  

Anonymkode: faa1e...73f

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Som tittelen sier. For et par uker siden var vi i en bilulykke, det gikk bra men likevell skummelt. Full utrykkning av alle instanser, ene barnet ble hentet med helikopter. I ettertid har alle i min familie ringt/sendt sms om hvordan det går osv. Men svigers? Ikke ETT ORD. 

Samboer sier det er slik de er. Men eldste barnet vårt er rasende på dem, vil ikke på besøk lenger og sier hun nå vet hvor hun står hos dem. Hun sier hun nå vet de ikke bryr seg om henne og oss. Har prøvd snakke med henne av svigers er en annen genrasjon der man ikke snakket om følelser og slikt men hun bryr seg ikke. Jeg er på en måte enig med henne, og synes det er veldig rart å ikke spørre hvordan det går med familien sin etter slikt skjer. 

Har snakket med svigers om problemet men de bare husjer det vekk å sier «ja men det gikk jo bra». Vet ikke om de skjønner proboemet en gang eller de bare ikke tørr snakke om det. 

I går hadde svigermor bursdag. Eldste ble ikke med i selskapet. Jeg mener vi ikke skal tvinge eldste til å være med mennesker hun ikke stoler på lenger, far er enig. Men svigermor uffet seg og var «såååå trist» selv om hun vet hvorfor. Jeg sa da at alt du trenger å gjøre er å si unskyld. Men nei hun har jo ikke noe å si unskyld for 😅

Hva mener dere? 

Anonymkode: ef8bf...625

Enda en tråd om hvor forferdelig fæl svigermor er!

Ja, fo slik oppførsel har vel aldri noen ts ere fortalt noen gang at ens egen mor har? :dåne:

Anonymkode: f03ba...a98

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Enda en tråd om hvor forferdelig fæl svigermor er!

Ja, fo slik oppførsel har vel aldri noen ts ere fortalt noen gang at ens egen mor har? :dåne:

Anonymkode: f03ba...a98

Hm.. det handler vel strengt tatt om et par svigerforeldre/besteforeldre som fysisk og psykisk ikke er i stand til å vise omtanke og omsorg til barn, svigerbarn og barnebarn som var utsatt for en ulykke som kunne fått et dramatisk utfall.  
Er selv svigermor og farmor, og en skal være rimelig mentalt nedsnødd for ikke å bli bekymret og til slutt veldig takknemlig for at det gikk bra med familien og samtidig vise omsorg ? 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Omg, TS, her har dere kommunisert at det går bra, så setter dere igang en sånn rar kampanje? 
Ro ned og oppfør dere ordentlig. Har dere behov for å ta opp hvor forferdelig ulykken var så gjør dere det, men det er ikke opp til alle andre å være psykolog. 

Anonymkode: 5bbb2...8cc

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hm.. det handler vel strengt tatt om et par svigerforeldre/besteforeldre som fysisk og psykisk ikke er i stand til å vise omtanke og omsorg til barn, svigerbarn og barnebarn som var utsatt for en ulykke som kunne fått et dramatisk utfall.  
Er selv svigermor og farmor, og en skal være rimelig mentalt nedsnødd for ikke å bli bekymret og til slutt veldig takknemlig for at det gikk bra med familien og samtidig vise omsorg ? 

Det finnes altså så mange andre forklaringer på det som har skjedd her enn at svigers er mentalt nedsnødd. Som jeg sa tidligere i dag, nysgjerrighet kommer man mye lenger med enn antagelser og fordømmelse. Da slipper man kanskje å sitte igjen alene til slutt med en masse brente broer også.

Anonymkode: c5e24...e40

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Svigers har vel hørt at det gikk bra, tross alt, og føler derfor at de har fått den informasjonen de trenger? det får vel være maken til hysteri, dårlig gjort å gjøre ungene oppmerksom på sånt for å vende de også mot besteforeldrene. Du er som min søster; det største i verden for henne er når hun eller ungene må på sykehus, og gjerne med blålys, da er det viktig å informere på snap og facebook for å få oppmerksomhet.

Anonymkode: dde9c...44b

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det finnes altså så mange andre forklaringer på det som har skjedd her enn at svigers er mentalt nedsnødd. Som jeg sa tidligere i dag, nysgjerrighet kommer man mye lenger med enn antagelser og fordømmelse. Da slipper man kanskje å sitte igjen alene til slutt med en masse brente broer også.

Anonymkode: c5e24...e40

Poenget er at samfunnet har blitt kaldere. 
Nå har vi flere og flere som ikke bryr seg om hva som foregår rundt seg.  
Jeg er heldigvis oppvokst med at en viser omtanke og strekker ut en hånd om det trengs.  
Du mener det finnes flere forklaringer til at ulykken skjedde og hvilke hensyn en burde ta?  
For noe tøv!  
Hvis du la merke til en detalj her så var det en 16 åring som ble veldig oppbrakt over sine besteforeldre . Det sier alt.  
Men det er klart. De som ikke er oppdradd til å vise omsorg og vennetjenester, de greier ikke å se hva problemet er heller 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår datteren din godt jeg. Svigerforeldrene dine viser jo både i ord(manglende) og handling(manglende) at de ikke bryr seg. Man kan ikke unnskylde dette med alder, generasjonsforskjeller el for det normale uansett alder hadde vært å ta kontakt, sende en blomst, ringe å høre hvordan det går eller på andre måter vise at man bryr seg. 

Hadde det vært en liten utforkjøring kunne man ha forstått den manglende reaksjonen, men dette var tydeligvis en alvorlig ulykke når ambulansehelikopter var involvert. At besteforeldrene da ikke viser interesse er helt uforståelig for meg.

Men jeg vil anta at dette var den berømmelige dråpen for datteren din. La henne ha de følelsene hun har og støtt henne på at det er greit å kjenne det slik.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ulven skrev (5 minutter siden):

Jeg forstår datteren din godt jeg. Svigerforeldrene dine viser jo både i ord(manglende) og handling(manglende) at de ikke bryr seg. Man kan ikke unnskylde dette med alder, generasjonsforskjeller el for det normale uansett alder hadde vært å ta kontakt, sende en blomst, ringe å høre hvordan det går eller på andre måter vise at man bryr seg. 

Hadde det vært en liten utforkjøring kunne man ha forstått den manglende reaksjonen, men dette var tydeligvis en alvorlig ulykke når ambulansehelikopter var involvert. At besteforeldrene da ikke viser interesse er helt uforståelig for meg.

Men jeg vil anta at dette var den berømmelige dråpen for datteren din. La henne ha de følelsene hun har og støtt henne på at det er greit å kjenne det slik.

Jeg tenkte det samme, at 16-åringen over lang tid har følt at besteforeldrene ikke bryr seg om henne og søsknene, og at dette ble den berømmelige dråpen for henne.

Jeg tenker at det å spørre hvordan det går etter en slik hendelse, det er minste minimum av høflighet. Om ikke annet er det normalt å ha såpass omsorg for barn som har vært utsatt for noe slikt at man spør "går det bra med barna i ettertid?" eller "hvordan takler barna det nå?", eller om ikke noe av dette "fungerer barna bra i hverdagen igjen etter dette?".

Eller om man ikke greier å spørre, i det minste si at man er veldig glad det gikk bra. Dette er minste minimum for å vise at man bryr seg, og også normal høflighet.

Det ironiske i dette er at bestemor etter dette faktisk sitter i egen bursdag og synes det er så trist at 16-åringen ikke kom for å gi bestemor oppmerksomhet og omsorg på hennes bursdag, som jo er en av veldig mange bursdager hun må ha hatt...

Dette siste tror jeg kanskje du og din mann bør snakke med henne om, Ts. Ikke som kritikk, men mer spørrende - hun sa at hun syntes det var så trist at xxx ikke kom i bursdagen, men om hun har tenkt at det kanskje er mye tristere for xxx (og dere andre som var i ulykken) at mor/bestemor og far/bestefar ikke en gang spør dere hvordan det går etter det som tross alt var en traumatisk opplevelse for dere alle? Jeg ville spurt om svigerforeldrenes handlinger rundt og etter ulykken er et godt eksempel for ungene deres for å lære dem å vise andre omtanke?  Jeg ville sagt at xxx er lei seg og såret fordi dere har vist så lite omtanke etter det som for henne var en svært traumatisk hendelse, selv om det ikke ble større skader - og så ville jeg spurt svigers om de har noe ønske om å rette opp i dette?

Det er kanskje fånyttig å gjøre dette, for det virker som om disse besteforeldrene er litt avstumpet. Godt mulig de føler veldig mye innvendig ifm ulykken dere var i, men at de ikke er istand til å snakke om følelser. Jeg synes likevel det er på sin plass å si fra at de med sitt valg om å ikke gi uttrykk for hverken interesse eller omsorg for barna rundt en så alvorlig hendelse, er med på å skyve barna fra hverandre, fordi barna lærer at besteforeldrene er personer som de ikke kan stole på vil støtte dem om de trenger det. Og det er jo trist for barna. Så får din manns foreldre tenke litt på dette.

Jeg tror det er viktig at dere støtter 16-åringen nå, i at det kan være riktig for henne her og nå å begrense kontakten litt, slik hun har gjort. Men også snakke en del rundt hvordan hvordan familiedynamikken har vært og er i den siden av familien, og at man dessverre ikke kan endre noen. Det kan være flere grunner til at besteforeldrene ikke greier å uttrykke følelser, og egentlig er det jo synd i dem som ikke greier det, for det er jo nesten en form for handikap. Selv om det er ironisk at bestemor synes det er så trist at xxx ikke kom i bursdagen, så er kanskje også den kommentaren det nærmeste bestemor greier å komme å uttrykke i tale at hun er oppriktig glad i og bryr seg om xxx. Om hun, og ev. bestefar, i tillegg kanskje er personer som viser kjærlighet mer på andre måter, så blir det jo en krasj, når 16-åringen har behov for å snakke sammen også for å føle seg elsket. Hjelp henne til å forstå at selv om besteforeldrene kanskje ikke gir inntrykk av det, så betyr det ikke nødvendigvis at de ikke er enormt glad i henne/dere. Det er viktig at dette ikke blir noe xxx blir opphengt i for lenge, for det kan sette seg hos henne. Det kan også være en traumereaksjon, hvor sinne mot besteforeldrene kan være enklere for henne enn å bearbeide den frykten som hun opplevde i ulykken. Så vær litt ekstra oppmerksom på akkurat det!

Anonymkode: 6afd3...f1f

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva slags barn og barnebarn er det som ikke holder sine nærmeste oppdatert etter en bilulykke? 

Anonymkode: 2874a...832

De har jo informert dem om at det gikk bra. Dette er info besteforeldrene fikk. Likevel er det da vanlig å ville ta kontakt på eget initiativ for å følge opp eller??

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Omg, TS, her har dere kommunisert at det går bra, så setter dere igang en sånn rar kampanje? 
Ro ned og oppfør dere ordentlig. Har dere behov for å ta opp hvor forferdelig ulykken var så gjør dere det, men det er ikke opp til alle andre å være psykolog. 

Anonymkode: 5bbb2...8cc

Mener du at du ikke hadde syntes det var pussig om du ikke hørte ett ord fra svigerforeldrene dine etter at du og ungene dine var innblandet i en alvorlig ulykke? Ikke ett eneste ord. 

Dere er noen rare folk!

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...