Gå til innhold

Erfaringer med årsturnus? Sykepleier

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Har fått tilbud om ny stilling med årsturnus (dag/aften + 3. hver helg).

Har pr i dag vanlig rullerende 6-ukers turnus og er skeptisk til å takke ja pga. årsturnusen. Har hørt om mange som er missfornøyde med det. Begge jobbene er 100% stillinger.

Noen erfaringer?

Anonymkode: e871d...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har, og er fornøyd. Men i 100% er det jo ikke så mye variasjon da. Du kan jo komme med ønsker at du ønsker kveldsvalter etter hverandre og slippe dagvakt etter en kveldsvakt, og komme med ønsker på helgen din f.eks. 

Selv har jeg 67 natt, jeg ønsket 5 vakter når jeg har helg, altså natt til tir, ons, lør, søn og man. Så har jeg natt til tor og fre, også natt til tir og ons, også har jeg gjerne langfri etter det. Har veldig mye fri uker. Jeg digger det. Kom med ønsker om 1 mai, 17 mai, påske, pinse osv, samt julen. og sommerferie, plandager i bhg. Fått ønskene oppfylt. Digg å vite hvordan sommeren er, julen er og påsken. Tidligere har man jo fått vite sommerferie innen 1 mai eller noe? 

Anonymkode: 410b0...148

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt årsturnus i alle fall de siste ti årene, og er fornøyd med det.

Anonymkode: 946f1...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fornøyd med årsturnus, greit å vite hvordan man jobber hele resten av året. Mye mer forutsigbart og lettere å bytte vakter frem i tid. 

Anonymkode: 60217...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte veldig godt rullerende turnus, da jeg da hadde 2 dager fri etter helg fast og det var forutsigbart, kunne omtrent turnusen i hodet. Årsturnus gir mer rom for planlegging, og liker det sånn sett, eneste negative er at plutselig må det hentes inn noen vakter her og der og man kan ende opp med ekstremt komprimerte arbeidsperioder uten fri. Fordeler og ulemper med begge turnuser. Jeg hadde nok ikke takket nei til en jobb jeg ville ha pga årsturnus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Liker ikke årsturnus. Jeg jobber 90 %, men det ser ut som 100. Jobber 5 og 6 vakter pr uke året rundt. Er forbasket slitsomt. Har sjelden fri mandag og fredag. Mine uker er fullstappet av vakter. Jeg tror vi blir lurt. De setter opp 5 uker ferie, men vi jobber dem inn. En skulle tro jeg hadde litt mer fri i 90% og jobber også hver 3.helg. På en mnd kan jeg ha 22 vakter. En annen mnd har jeg 20. En eneste mnd har jeg 18. Jeg synes dette er mye, og er ingen drømmeturnus. Hadde mer fri da vi hadde 6.ukers turnus. 😭

Anonymkode: b0505...b28

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har, men vi har også mulighet for langvakter og arbeid hver 6. helg. Jeg synes det er gull, men det er jo egentlig mer pga langvaktene enn på grunn av årsturnusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Liker ikke årsturnus. Jeg jobber 90 %, men det ser ut som 100. Jobber 5 og 6 vakter pr uke året rundt. Er forbasket slitsomt. Har sjelden fri mandag og fredag. Mine uker er fullstappet av vakter. Jeg tror vi blir lurt. De setter opp 5 uker ferie, men vi jobber dem inn. En skulle tro jeg hadde litt mer fri i 90% og jobber også hver 3.helg. På en mnd kan jeg ha 22 vakter. En annen mnd har jeg 20. En eneste mnd har jeg 18. Jeg synes dette er mye, og er ingen drømmeturnus. Hadde mer fri da vi hadde 6.ukers turnus. 😭

Har dere korte vakter, altså under 7 timer pr vakt? I så fall må du ha flere oppmøter, og dermed flere vakter enn om vaktene hadde vært lengre. Vaktene bør være på minst 7,1 time, da må man jobbe 5 vakter i uken for å jobbe 100% den uka. Om vaktene er bare 6,5 time f. eks så må de timene jobbes inn en annen gang, altså flere vakter. Hør med tillitsvalgte hva de har gått med på ang. vaktlengder hos dere :) 

Anonymkode: a0038...c66

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja den der er typisk og et helt forferdelig frekt tyveri av ferie, som vi jo er trukket i lønn for å ha. Kjerringene på NSF har gjort slett arbeid her så anbefaler ALLE å regne over at arbeidstid faktisk stemmer med stillingsprosent for de som går i årsturnus. Her er det mye fusk fra arbeidsgiver. Jeg har vært tillitsvalgt i mange år og sett utallige skrekkeksempler. 

Det verste med årsturnus er at du har liten kontroll over der du selv ikke har lagt inn spesielle ønsker. Du kan altså ønske fri der du vet dager/helger du trenger fri, i den grad du selv har planlagt begivenheter ett år i forskudd.. Sånn sett kan du få en friuke her og der utenom sommerferie, som vanligvis kan være vanskelig i en fast turnus. På den andre siden må du kanskje jobbe helt idiotisk, for å kompensere der andre har ønsket seg fri. Det kan bli ufrivillige hull i turnusen din der andre må jobbe inn vakter for å få sine ønsker for fri oppfylt. Du kan plutselig få en uke med tre vakter… fri tirsdag, torsdag, lørdag, søndag… Som du senere må jobbe inn med høyere vakt-belastning på andre uker. 

Egentlig burde alle spl nekte all form for kalenderplan eller årsturnuser, fordi den store overordnede årsaken til at arb.giver ønsker den, er at de sparer penger ved å få kollegaene til å dekke opp den andres ferie. En utgift som arbeidstaker skal ta! Ikke de andre ansatte 

Anonymkode: df810...a71

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og btw… viktig alle ALLE vet hvordan de regner hvor mange timer de skal jobb etter hva slags lønn de faktisk får/stillingsbrøk:

Dag/aften turnus: 35,5 timer. 1846 timer i året! Regn derav din stillingsprosent.

Vi trekkes i lønn for 5 uker ferie. 177,5 timer i 100% stilling. =1668 timer som skal fordeles inn i en årsturnus. Om turnusen inneholder flere timer er det tyveri og du har i praksis ingen ferie. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja den der er typisk og et helt forferdelig frekt tyveri av ferie, som vi jo er trukket i lønn for å ha. Kjerringene på NSF har gjort slett arbeid her så anbefaler ALLE å regne over at arbeidstid faktisk stemmer med stillingsprosent for de som går i årsturnus. Her er det mye fusk fra arbeidsgiver. Jeg har vært tillitsvalgt i mange år og sett utallige skrekkeksempler. 

Det verste med årsturnus er at du har liten kontroll over der du selv ikke har lagt inn spesielle ønsker. Du kan altså ønske fri der du vet dager/helger du trenger fri, i den grad du selv har planlagt begivenheter ett år i forskudd.. Sånn sett kan du få en friuke her og der utenom sommerferie, som vanligvis kan være vanskelig i en fast turnus. På den andre siden må du kanskje jobbe helt idiotisk, for å kompensere der andre har ønsket seg fri. Det kan bli ufrivillige hull i turnusen din der andre må jobbe inn vakter for å få sine ønsker for fri oppfylt. Du kan plutselig få en uke med tre vakter… fri tirsdag, torsdag, lørdag, søndag… Som du senere må jobbe inn med høyere vakt-belastning på andre uker. 

Egentlig burde alle spl nekte all form for kalenderplan eller årsturnuser, fordi den store overordnede årsaken til at arb.giver ønsker den, er at de sparer penger ved å få kollegaene til å dekke opp den andres ferie. En utgift som arbeidstaker skal ta! Ikke de andre ansatte 

Jeg elsker svar fra folk som kan sakene sine. Takk ❤️ 

Anonymkode: 58d77...50f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...