Gå til innhold

Klærne lukter vondt når de er nyvasket - hvorfor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har helt ny vaskemaskin. Men når klærne kommer ut av vaskemaskinen nyvasket så lukter de vondt (spesielt tykkere plagg i bomull), litt sånn kjemisk lukt. I tillegg kan jeg fortsatt kjenne svettelukt av enkelte plagg, flekker forsvinner ikke, og klærne har partier som er helt tørre - som om de ikke er vasket i det hele tatt. 

Noen som har forslag til hvorfor det er sånn? Kan det være vanninntak som er for dårlig?

Vaskemaskinen er ikke overfylt, det er ikke hurtigprogram. 

Og hva kan jeg gjøre for å få vekk denne ekle lukten igjen? Vaskemaskinen i seg selv lukter ikke. 

Anonymkode: 33ade...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

klærne har partier som er helt tørre - som om de ikke er vasket i det hele tatt. 

Det er spesielt, jeg opplevde noe lignende en gang og da var ikke krana hvor vannet kom fra helt åpen. 

Anonymkode: 13df9...901

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er spesielt, jeg opplevde noe lignende en gang og da var ikke krana hvor vannet kom fra helt åpen. 

Jeg skal prøve å sjekke det. Men det kan ikke være helt tørt fordi sentrifugen er så vanvittig effektiv…?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du sjekket at trommelen roterer? Da den forrige vaskemaskinen min tok kvelden tok den inn og pumpet ut vann som normalt, men trommelen gikk ikke rundt. Dermed ble ikke alle klærne våte. Har du fjernet alle transportsikringene?

Anonymkode: fe203...438

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Har du sjekket at trommelen roterer? Da den forrige vaskemaskinen min tok kvelden tok den inn og pumpet ut vann som normalt, men trommelen gikk ikke rundt. Dermed ble ikke alle klærne våte. Har du fjernet alle transportsikringene?

Anonymkode: fe203...438

Ja, trommelen roterer og transporrsikringen er borte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg skal prøve å sjekke det. Men det kan ikke være helt tørt fordi sentrifugen er så vanvittig effektiv…?

Jeg har ikke så god peiling altså, jeg bare skrudde krana helt opp så fungerte det normalt. Jeg håper du finner ut av det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Avløpet må henge opp i en sånn bøy 

Anonymkode: c089c...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har alltid syntes at ull lukter litt metallisk etter vask. Mulig det er lanolin som lukter og sprer seg til andre stoffer.

Anonymkode: 1255f...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Maskinen sparer kanskje på vannet? Nye maskiner er vel mer miljøvennlige enn gamle.

Prøv å velg forvask og ekstra skylling og se om det hjelper.

Vask noe på 90 grader.

Anonymkode: f4566...015

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har alltid syntes at ull lukter litt metallisk etter vask. Mulig det er lanolin som lukter og sprer seg til andre stoffer.

Anonymkode: 1255f...85a

Mulig, men nå handler det om bomull. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Maskinen sparer kanskje på vannet? Nye maskiner er vel mer miljøvennlige enn gamle.

Prøv å velg forvask og ekstra skylling og se om det hjelper.

Vask noe på 90 grader.

Anonymkode: f4566...015

Den gamle vaska også sånn, en av grunnene til at jeg kasserte den. Og den var tolv år gammel. Men jeg kan jo prøve. Syns bare det er rart at sengetøy, håndklær osv ikke blir sånn, kun tykke gensere/ plagg i bomull og kanskje litt jeans. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns det kan skje en sjelden gang at klærne plutselig lukter vondt. Vi har skiftet til flytende vaskemiddel og vet ikke om det er det som har hjulpet, men har vertfall vært en stund siden klærne har luktet vondt.

https://www.rusta.com/nb-no/hjem-og-innredning/rengjoring/vaskemiddel/vaskemiddel-flytende-a-36-liter-kirsebarblomst

Syns også denne tøymykneren er den beste:

https://www.rusta.com/nb-no/hjem-og-innredning/rengjoring/skyllemiddel-og-toymykner/toymykner-softlan-17-liter-apple-and-pear-blossom

Anonymkode: 401ee...2c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket at vannkrana gir rikelig med vann? Koble fra slangen ved maskina og prøv å fylle en bøtte med vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har noen bomullsklær, i tykk bomull, som har permanent lukt. Har til og med vasket på 90 grader uten at det hjalp. 

Den lukter helt ok etter vask, men ved bruk kommer lukta. 

Anonymkode: b520f...b1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du har ikke for mye tøy i maskina, kanskje? 🤔

Anonymkode: dbfde...8b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
petterm skrev (7 minutter siden):

Har du sjekket at vannkrana gir rikelig med vann? Koble fra slangen ved maskina og prøv å fylle en bøtte med vann.

Nei, har ikke prøvd det. Badet mitt er veldig lite og jeg må demontere alt av skuffer under vasken for å kunne gjøre det pluss flytte både tørketrommel og vaskemaskin (stablet), så det er et ganske stort tiltak å få til når man er alene. Men må selvsagt prøve det. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har noen bomullsklær, i tykk bomull, som har permanent lukt. Har til og med vasket på 90 grader uten at det hjalp. 

Hm. Men har de sånne tørre flekker også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har ikke for mye tøy i maskina, kanskje? 🤔

Anonymkode: dbfde...8b3

Nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Termostater kan være unøyaktige. Jeg vasker alt unntatt ull på 60 grader for å unngå lukt. Syntetisk sammen med bomull er også en kilde til lukt ved lav temperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
spinner skrev (13 timer siden):

Syntetisk sammen med bomull er også en kilde til lukt ved lav temperatur

I så fall kan det være en forklaring. Men hva med at tøyet ikke er vått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.1.2025 den 8.32):

Jeg har helt ny vaskemaskin. Men når klærne kommer ut av vaskemaskinen nyvasket så lukter de vondt (spesielt tykkere plagg i bomull), litt sånn kjemisk lukt. I tillegg kan jeg fortsatt kjenne svettelukt av enkelte plagg, flekker forsvinner ikke, og klærne har partier som er helt tørre - som om de ikke er vasket i det hele tatt. 

Noen som har forslag til hvorfor det er sånn? Kan det være vanninntak som er for dårlig?

Vaskemaskinen er ikke overfylt, det er ikke hurtigprogram. 

Og hva kan jeg gjøre for å få vekk denne ekle lukten igjen? Vaskemaskinen i seg selv lukter ikke. 

Hva gjorde du når vaskemaskinen var ny, og før du begynte å vaske klær i den? 
Leste du for eksempel bruksanvisningen først?

Anonymkode: aee41...052

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.1.2025 den 10.54):

Det skjer ofte her også men bare med mannens klær og jeg vasker mitt sammen med hans.

Anonymkode: 42185...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...