Gå til innhold

Frokostsalat reduserer dårlig kolesterol?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg forsøker og finne pålegg som er gode for kolesterolet. Syns det er vanskelig så mottar gjerne tips! Har aldri tenkt frokostsalat er sunt men ser det står metta fett 2,2g, enemettede fettsyrer 22g, flerumettede fettsyrer 11g. Karbohydrater 2 g, sukkerarter2g, 6 g protein og 1,1salt. I mitt hodet vil dette pålegget redusere det dårlige kolesterolet, men mulig jeg ikke har forstått dette? 

Og ja, jeg har fått påvist forhøyet nivåer av kolesterol. 

Anonymkode: 89588...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg forsøker og finne pålegg som er gode for kolesterolet. Syns det er vanskelig så mottar gjerne tips! Har aldri tenkt frokostsalat er sunt men ser det står metta fett 2,2g, enemettede fettsyrer 22g, flerumettede fettsyrer 11g. Karbohydrater 2 g, sukkerarter2g, 6 g protein og 1,1salt. I mitt hodet vil dette pålegget redusere det dårlige kolesterolet, men mulig jeg ikke har forstått dette? 

Drikk heller godt med havremelk for det inneholder betaglukan som binder det dårlige kolesterolet og får det til å skilles ut i tarmen. Så vil jeg anbefale et tradisjonelt middelhavskosthold med mye fet fisk og olivenolje og oliven, salater og mye godt og et moderat inntak av rødt kjøtt og melkeprodukter. Ikke de moderne diett variantene av middelhavskost men en tradisjonell orientering mot det. 

Havremelk er kjempegodt. :) 

Anonymkode: 68ed5...e96

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Drikk heller godt med havremelk for det inneholder betaglukan som binder det dårlige kolesterolet og får det til å skilles ut i tarmen. Så vil jeg anbefale et tradisjonelt middelhavskosthold med mye fet fisk og olivenolje og oliven, salater og mye godt og et moderat inntak av rødt kjøtt og melkeprodukter. Ikke de moderne diett variantene av middelhavskost men en tradisjonell orientering mot det. 

Havremelk er kjempegodt. :) 

Anonymkode: 68ed5...e96

Jeg er ikke så fan av havremelk, men jeg spiser havregryn 1-2 ganger HVER dag. Fet fisk spiser jeg 3 ganger i uka. Har likevel for høyt kolesterol så trenger noe som kan redusere det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokostsalat? 

Da tenkte jeg på at du tar frukter og hakker opp og lager en god fruktsalat. Det er en god start på morgenen. 

Men er det den majonesglasset du mener? Virker jo slett ikke noe bra.

Til frokost ville jeg ha spist havregrøt med frukt på. Rosiner og ceylon kanel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags frokostsalat er dette?

Enig med den som skriver at du burde spise middelhavskosthold. Men holder du deg unna tilsatt sukker så kan du spise kjøtt som normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fjugur skrev (7 minutter siden):

Takk! Visste ikke om dette produktet.

Ingredienser: Fersk ost (44 %) [ melk ], rapsolje, vann, eggeplomme, stabilisator (guarkjernemel, xantangummi), sukker, konserveringsmiddel (natriumbenzoat, kaliumsorbat), salt, løkpulver, gressløk, selleriekstrakt

Dette er slik jeg anser det ikke mat. Rapsolje, stabilisatorer, konserveringsmidler, ekstrakter. Dette er et produkt laget for at Mills skal tjene penger, ikke for at du skal få god helse TS.

Liker du ost? Lag et frø eller nøtteknekkebrød og ha vanlig ost på, gjerne agurk og paprika på for ekstra smak og krønsj. Forkostsalat inneholder uansett 44% ost, og da slipper du unna alt det andre griset som er i forkostsalaten... Hvis du er redd for mettet fett kan du velge lett gulost, men jeg ser ikke poenget med det når vanlig gulost er helt supert på grovt brød/nøttebrød. Det er totalen du må se på hvis du sliter med kolesterolet, ikke mettet fett alene. De stedene det spises ren mat, men mye mettet fett, sliter de ikke med kolesterolet.

Havregrøt er bra det også, men det er veldig mye stivelse. Har du en stillesittende jobb ville jeg fokusert på protein og fett.

Endret av Blåttvann
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blåttvann skrev (9 minutter siden):

Takk! Visste ikke om dette produktet.

Ingredienser: Fersk ost (44 %) [ melk ], rapsolje, vann, eggeplomme, stabilisator (guarkjernemel, xantangummi), sukker, konserveringsmiddel (natriumbenzoat, kaliumsorbat), salt, løkpulver, gressløk, selleriekstrakt

Dette er slik jeg anser det ikke mat. Rapsolje, stabilisatorer, konserveringsmidler, ekstrakter. Dette er et produkt laget for at Mills skal tjene penger, ikke for at du skal få god helse TS.

Liker du ost? Lag et frø eller nøtteknekkebrød og ha vanlig ost på, gjerne agurk og paprika på for ekstra smak og krønsj. Forkostsalat inneholder uansett 44% ost, og da slipper du unna alt det andre griset som er i forkostsalaten... Hvis du er redd for mettet fett kan du velge lett gulost, men jeg ser ikke poenget med det når vanlig gulost er helt supert på grovt brød/nøttebrød. Det er totalen du må se på hvis du sliter med kolesterolet, ikke mettet fett alene. De stedene det spises ren mat, men mye mettet fett, sliter de ikke med kolesterolet.

Havregrøt er bra det også, men det er veldig mye stivelse. Har du en stillesittende jobb ville jeg fokusert på protein og fett.

Ts 

Men hva er det som er usunt med den boksen? For ut i fra ingrediensene er det jo mest bra fett og fett man bør få i seg. Har begynt å spise det nå siden jeg har tenkt det får kolesterolet ned. Rapsolje er jo kjempe bra for kolesterolet? 

Jeg mener jo selv jeg alltid har spist sunt og bra så ser ikke noen feil jeg gjør. Derfor jeg prøver å finne noe som får det ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blåttvann skrev (20 minutter siden):

Hva slags frokostsalat er dette?

Enig med den som skriver at du burde spise middelhavskosthold. Men holder du deg unna tilsatt sukker så kan du spise kjøtt som normalt.

Dette skjønte jeg ikke. Hva er sammenhengen med kjøtt og sukker? 

Ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
exictence skrev (32 minutter siden):

Frokostsalat? 

Da tenkte jeg på at du tar frukter og hakker opp og lager en god fruktsalat. Det er en god start på morgenen. 

Men er det den majonesglasset du mener? Virker jo slett ikke noe bra.

Til frokost ville jeg ha spist havregrøt med frukt på. Rosiner og ceylon kanel

Jeg spiser havregryn hver dag. 1-2 ganger daglig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ts 

Men hva er det som er usunt med den boksen? For ut i fra ingrediensene er det jo mest bra fett og fett man bør få i seg. Har begynt å spise det nå siden jeg har tenkt det får kolesterolet ned. Rapsolje er jo kjempe bra for kolesterolet? 

Jeg mener jo selv jeg alltid har spist sunt og bra så ser ikke noen feil jeg gjør. Derfor jeg prøver å finne noe som får det ned. 

Jeg skrev rett ut i innlegget mitt hva som ikke er sunt med boksen.

Om rapsolje er sunt kan absolutt diskuteres, jeg holder meg langt unna.

https://www.drberg.com/blog/why-is-canola-oil-banned-in-europe

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spis mat som du lager fra bunnen av og reduser mengden med ferdiglagde retter slik som frokostsalatpålegget. Høyt kolesterol kan også reduseres ved å spise mer grønt, mindre sukker og fett osv. altså generelt leve sunt og ha en aktiv hverdag.

Anonymkode: 55774...48f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blåttvann skrev (18 minutter siden):

Jeg skrev rett ut i innlegget mitt hva som ikke er sunt med boksen.

Om rapsolje er sunt kan absolutt diskuteres, jeg holder meg langt unna.

https://www.drberg.com/blog/why-is-canola-oil-banned-in-europe

Ser du skrev det er stabilisator, konserveringsmidler og ekstrakter. Men jeg vet ikke hvordan det påvirker kolesterolet- eller om det gjør det. 

Jeg som har skjønt som at rapsolje var sunt.. 

Er cottage cheese bra for kolesterolet? 

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Spis mat som du lager fra bunnen av og reduser mengden med ferdiglagde retter slik som frokostsalatpålegget. Høyt kolesterol kan også reduseres ved å spise mer grønt, mindre sukker og fett osv. altså generelt leve sunt og ha en aktiv hverdag.

Skjønner jeg har tatt et feil valg på frokostsalaten. Spiste aldri det før, men startet med det etter kolesterolet viste seg å være forhøyet da jeg trodde det var bra med fettsyrene som ikke var mettet. 

Blir veldig forvirret av kolesterol. Føler alle mener så mye forskjellig, så blir i grunn veldig rådvill.. Vet ikke lenger hva som er bra eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ts 

Men alle fetttyper? Jeg har trodd fettsyrer som ikke er mettet reduserer. Og hvordan påvirker sukker kolesterolet? 

Jeg spiser uansett veldig lite sukker, kun noe på lørdager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts 

Men alle fetttyper? Jeg har trodd fettsyrer som ikke er mettet reduserer. Og hvordan påvirker sukker kolesterolet? 

Jeg spiser uansett veldig lite sukker, kun noe på lørdager. 

Men spiser sukker i frukt da.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spis bygg. Det kan du ha i salat, til middag. Eller som grøt.

Anonymkode: 46a7a...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ser du skrev det er stabilisator, konserveringsmidler og ekstrakter. Men jeg vet ikke hvordan det påvirker kolesterolet- eller om det gjør det. 

Jeg som har skjønt som at rapsolje var sunt.. 

Er cottage cheese bra for kolesterolet? 

Skjønner jeg har tatt et feil valg på frokostsalaten. Spiste aldri det før, men startet med det etter kolesterolet viste seg å være forhøyet da jeg trodde det var bra med fettsyrene som ikke var mettet. 

Blir veldig forvirret av kolesterol. Føler alle mener så mye forskjellig, så blir i grunn veldig rådvill.. Vet ikke lenger hva som er bra eller ikke. 

Jeg sier at du burde ha et sunt kosthold generelt for å holde kolesterolet på et bra nivå, da er slike ultraprosesserte produkter bare dritt. Konserveringsmidler påvirker ikke kolesterolet alene, men de kan påvirke din generelle helse og dermed også kolesterolet.

Jeg tenker du kan finne litt info hos Berit Nordstrand og Ernæringsmamma og disse som fremmer et kosthold uten UP-produkter. Det blir for mye å forklare så mye helt fra scratch.

Spis mat av ingredienser som er minst mulig bearbeidet og som du lager selv. Bare søk på YouTube, så kan du se hvordan de lager rapsolje...

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde droppa den salaten og spist mer av rene varer. Bedre med majones og reker/røkelaks for sunt fett, avokado og nøttesmør er også gode fettkilder. Havregryn er et godt tips, samt å spise mer grønnsaker :)

Anonymkode: 27262...399

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis det er arvelig høyt kolesterol er det ikke mye å gjøre med det om du allerede spiser sunt. Legen min sa jeg kunne levd på salat og grønnsaker og likevel hatt høyt kolesterol. Hold deg unna store mengder av matvarer som ikke er bra for kolesterolet, slik at det ikke blir verre, mer kan du ikke gjøre. 

Anonymkode: e800b...757

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Agurk og tomat i skiver på brødet er både enkelt og sunt. 
Hvor høyt kolesterolet ditt er og din alder er og medvirkende med hensyn til hvor (hysterisk) redd du skal være for å spise hvilken som helst mat med måte. 

Anonymkode: 2439e...af7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...