Gå til innhold

Kontakt oppdretter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ringte til oppdretteren i går for å spørre om de hadde sett noen tegn på at tispa er drektig? Men de bare sa at jeg måtte vente å se. Det er en måned siden hun ble parret. Leser på nettet at tispa forandrer seg med kvalme, spiser mer eller spiser mindre, vil sove mere osv. Men oppdretteren svarte ikke på dette så da ble jeg usikker. Er det vanlig å ikke opplyse om symptomer på tispa?

Grunnen til at det er kjekt å vite er at det også er ett annet kull som er født. Men hvordan velger man da oppdretter?

Anonymkode: 88420...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har ikke tispa symptomer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min erfaring er at de kaster opp en gang etter 14 dager, ellers er det ingen symptomer før en ser at magen vokser, og det skjer etter ca. fire- fem uker. 

Anonymkode: be696...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Grunnen til at oppdretter ikke vil svare på symptomer er vel at de ikke vil love vekk noe basert på det som egentlig bare er vage antagelser. 

Jeg synes det ville vært betydelig verre om oppdretter snakket opp en mulig graviditet mye mens det fortsatt er for tidlig å si. 

Anonymkode: 3f9a0...5aa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Min erfaring er at de kaster opp en gang etter 14 dager, ellers er det ingen symptomer før en ser at magen vokser, og det skjer etter ca. fire- fem uker. 

Anonymkode: be696...29d

Det er fire-fem uker siden parringa nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt å ta ultralyd for å sjekke om tispa er drektig. Noen velger også å ta røntgen når det nærmer seg for å vite ca antall. Min oppdretter måtte ta røntgen da hun ikke kjente noe liv, men der var 7 valper. 

Det beste er å vente til kullet er født, da vet man hvor mange valper som er født og fordeling av kjønn. 

Man må faktisk bare vente å se. 😊 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei, det er ikke vanlig å opplyse om symptomer på tispa. Det er vanlig å gi beskjed når det er påvist valper ved ultralyd eller røntgen. Tispene kan også ha forskjellige symptomer, noen viser ingen før de siste ukene og noen kan få symptomer på drektighet selv om de er tomme. 

Anonymkode: c5f98...402

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må man da vente til fødselen før man ser om det er valper der? 

Har sett at folk teller antall valper på bilder og gjetter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så man vet virkelig ikke om tispa er drektig før den føder valpene åtte uker etter parring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan bekrefte drektighet fra dag 25, og man bør ta røntgen mellom dag 50-60 for å telle valper mtp fødsel. 

Endret av Badesåpe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Badesåpe skrev (18 minutter siden):

Man kan bekrefte drektighet fra dag 25, og man bør ta røntgen mellom dag 50-60 for å telle valper mtp fødsel. 

Er det vanlig å bekrefte drektighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vår hund ble parret for litt over 4 uker siden og vi vet ennå ikke helt sikkert om hun er drektig. Det er en del symptomer de KAN få men alle hunder får ikke alle. Magen skal vokse framover og vi tipper at vi kanskje får svaret av den grunn om en uke eller max to uker. Hvis det ikke skulle skje kommer vi til å ta røntgen for å få et klart svar.

Enn så lenge venter vi i spenning og de som spør oss får det samme svaret som du har fått av oppdretteren.

Vet vi kunne tatt ultralyd nå men vi velger å være spente og følge med på hunden.

Anonymkode: 02bb9...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Må man da vente til fødselen før man ser om det er valper der? 

Har sett at folk teller antall valper på bilder og gjetter. 

Så man vet virkelig ikke om tispa er drektig før den føder valpene åtte uker etter parring?

Leser du ikke hva folk skriver:

LadyGrey skrev (8 timer siden):

Det er normalt å ta ultralyd for å sjekke om tispa er drektig. Noen velger også å ta røntgen når det nærmer seg for å vite ca antall. Min oppdretter måtte ta røntgen da hun ikke kjente noe liv, men der var 7 valper. 

Det beste er å vente til kullet er født, da vet man hvor mange valper som er født og fordeling av kjønn. 

Man må faktisk bare vente å se. 😊 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, det er ikke vanlig å opplyse om symptomer på tispa. Det er vanlig å gi beskjed når det er påvist valper ved ultralyd eller røntgen. Tispene kan også ha forskjellige symptomer, noen viser ingen før de siste ukene og noen kan få symptomer på drektighet selv om de er tomme. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Drektighet bekreftes ofte ved ultralyd eller røntgen, men man vet ikke fordelingen av kjønn eller om alle valpene er friske og levedyktige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig å bekrefte drektighet?

Det er vanlig ja, men ikke alle som velger det. Jeg synes det er kjekt å vite om man får et kull med valper eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
LadyGrey skrev (1 time siden):

Det er vanlig ja, men ikke alle som velger det. Jeg synes det er kjekt å vite om man får et kull med valper eller ikke. 

Er det dumt å spørre oppdretteren om det? Vil ikke mase heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det dumt å spørre oppdretteren om det? Vil ikke mase heller

Er kanskje ikke direkte dumt, men jeg ville ventet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Problemet er at nesten alle tisper blir innbilte etter løpetid, og dette kan gi symptomer som ligner drektighet. Jeg skjønner godt at oppdretter avventer med å gi beskjed før det er 100% sikkert. Mange oppdrettere tar ultralyd et stykke ut i drektigheten for å sjekke om det er valper på gang eller ei, også tar man røntgen på dag 56 ish ofte. Tisper føder på dag 62 (+/- et par dager) etter parring.

Anonymkode: 47222...eec

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pleier oppdretteren da å ringe for å si at de har tatt ultralyd automatisk? Eller må vi gjøre det selv? Barna er så spente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Pleier oppdretteren da å ringe for å si at de har tatt ultralyd automatisk? Eller må vi gjøre det selv? Barna er så spente

Hadde du mast sånn på meg hadde jeg aldri villet selge valp til deg, du virker jo ikke frisk?

Anonymkode: 3ce98...4d6

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...