AnonymBruker Skrevet 26. januar #41 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (19 timer siden): Opplever ofte at det er venner som tjener betraktelig bedre enn med som bare skal dele regninga. De skjønner ikke problemet for de trenger ikke tenke på slikt selv. Satte ned foten selv for mange år siden etter at jeg alltid ble sittende med taxiregning eller middagsregning og nektet til slutt å være den som betaler men heller den som betaler tilbake. Dette var før vipps ble vanlig og alle skulle kjøpe en runde på byen, men det glemte jo alle. Etter jeg satte ned foten ble alle mer bevisst på det og vi har ikke dette problemet lengre i den nærmeste vennegjengen. Tenker det er en tøff ting å ta opp, men om dere ikke gjør det så vil det fortsette. Er de ekte venner så skjønner de jo det. Anonymkode: 91bb1...a92 Nettopp - har vært ute for det samme. Var ute for det på en hyttetur, da en med litt dårlig økonomi ved oppgjøret sa at han ikke ville være med å betale på vinen - for han hadde ikke drukket "den dyre vinen" - han sa det på en litt passiv-aggresiv måte, så da smalt det fra den ene, med god råd, at dette gadd han ikke å styre med... Men som du sier - for han spilte noen hundrelapper ekstra ingen rolle, men for den andre gjorde det nok det, i tillegg til a det var litt prinsipp.... ... synes det er greit å si fra på forhånd hvis det er snakk om flere middager. Det får gå for den ene gangen. Jeg ofte en som tar initiativ og endre nesten alltid opp med å tape noen hundrelapper her og der fordi jeg er grei. I dette tilfellet kan det være alt fra frekkhet til utenksomet. Men det bør i alle fall ryddes av veien til neste gang. Anonymkode: e6f17...ea1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #42 Del Skrevet 26. januar Vennene deres burde ha tatt initiativ til å betale mer , men de var vel så godt fornøyd med ordningen.Til en annen gang så husk å ordne det slik at hver enkelt par betaler for seg. Anonymkode: 6aa9e...547 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diskulis Skrevet 26. januar #43 Del Skrevet 26. januar Jeg synes ikke dere er smålige, men synes det er for sent å endre på for denne turen (selv om de burde hatt vett på å se det selv…). Kan si fra før neste venneturer at dere ønsker splitta regninger fordi dere ikke kan henge med på slikt forbruk. Det er jo en helt ærlig sak, og handler ikke nødvendigvis om å ikke ha råd, men å ikke prioritere så mye penger på alkohol (eller mat hvis det er rådyre retter). Kanskje de får litt dårlig samvittighet for at dere har finansiert dems forbruk før. Eller kanskje ikke… men, enig i at det er ufair å dele likt når forbruket er så ulikt. Og eneste måten å få slutt på det, er å si fra om separate regninger fremover. De aller fleste restauranter aksepterer det. Og skulle den ikke gjøre det får man regne ut. Trenger jo ikke regne helt på krona, holder gjerne med en grovfordeling. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 26. januar #44 Del Skrevet 26. januar Neste gang kjappere dere dere å være den som betaler! Så går dere i pluss! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #45 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det var litt av grunnen til at det ble så vanskelig å si fra. For vi var gjerne med på den ene vinflasken i starten, som i grunnen var nok alkohol for vår del. Men så fortsatte de andre å bestille nye flasker, som vi da valgte å ikke være med på, men med litt god halloi- stemning tenkte ikke de andre så mye over det at vi stoppet å drikke mens de fortsatte å helle nedpå. ts Anonymkode: 1738b...a1b Jeg prøver å være litt bevisst på slike ting på andres vegne (dvs de som ikke har spist eller drukket like mye som flertallet, eller feks drukket alkoholfritt), og sier i fra og ville også sagt i fra i dette tilfellet fordi det blir veldig urettferdig. Men jeg er for feig til å si fra på egne vegne dersom det faller negativt ut for meg, fordi jeg er redd for å bli oppfattet som kjip. Men om jeg hadde vært av de som kom litt på halloien hadde jeg nok kanskje ikke vært helt i stand til å følge med på den, men jeg hadde absolutt ikke reagert negativt om noen av de som hadde drukket mindre hadde kommentert på det. Det utgjør faktisk ganske mange kroner om man skal bli med på å sponse andres vinflasker. Anonymkode: 1726d...d1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #46 Del Skrevet 26. januar Jeg har alltid vært, og kommer nok alltid til å være, den som er kjip som vil betale for egen mat og drikke. Spiser små måltider, er vegetarianer, og alkohol drikker jeg sjelden. Har vært i nok situasjoner hvor jeg spiser ute med folk som spiser dobbelt så mye som meg, og selvsagt er DE ivrige etter å dele regningen i like deler. Men jeg har lært meg å være kjapp med å si at jeg betaler for meg selv. Om jeg må betale for andres folk etegilde bilr jeg bare sur (klarer ikke la være å la det irritere meg). Synes det er noe veldig rart med folk som skal ha andre til å betale for sin mat og drikke. Anonymkode: aeeac...48c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #47 Del Skrevet 26. januar Hva er greia med å dele opp regningen på den måten? Kan dere ikke bare betale for det dere har bestilt, hver for dere? Anonymkode: 03bdb...672 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #48 Del Skrevet 26. januar Jeg går litt mot strømmen her jeg. Dere er i 50-årene, dere er på utenlandstur med vennepar og så reagerer du på dette i etterkant? Det synes jeg er smålig. Dette drev jeg med da vi var i etableringsfasen, ikke godt voksne. Vi deler alltid regningen i mellom oss. Dersom noen f.eks ikke drikker slår vi av, men ærlig talt, jeg følger da ikke med på når de andre stopper og går over til mineralvann. Jeg sier heller ikke fra til mine venner: nå har jeg sluttet å drikke alkohol, så da vil jeg at vi trekker fra differansen mellom cola glasset og vinglassene fra regningen. Neste gang får dere si at dere ikke vil være med å dele, - noe jeg synes selv hadde vært veldig pussig. Men det er du som fremstår som smålig i mine øyne. Og før hordene kommer med ungdomsskoleargumentasjon som «føler du deg truffet», så gjør jeg overhodet ikke det. Vi har f.eks småspiste jenter på barneskolen, mens vennene våre har to til tre gutter i verste voksealder. De guttene spiser voksenporsjoner med store brus, mens mine spiser barnemeny med isvann til (liker ikke kullsyre). Det ene venneparet har tre barn, vi har to. Vi deler regningen på like deler, altså per familie uavhengig antall personer, uansett. Anonymkode: a98b4...11f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #49 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (På 25.1.2025 den 21.32): Var på tur i storby med to vennepar. Vi spiste på restaurant nesten hver dag, og hver gang la noen ut for hele regningen og så skulle vi gjøre opp når turen var over. Men min mann og jeg drikker nesten ikke, mens begge de to andre venneparene stadig bestilte flaske på flaske med viner som var mye mye dyrere enn det jeg og mannen noen han har tatt oss råd til. Da oppgjøret kom, ble det delt på tre. Vi sa ikke noe på det, for vanligvis tenker man at det blir sånn cirka rettferdig fordi noen ganger spiser den ene noe litt dyrere og andre ganger den andre. Men denne gangen var det så veldig ulikt hva vi drakk. Min mann og jeg var kanskje med på den første vinen, så fikk vi over til noe alkoholfritt, mens de andre fortsatte å drikke mange flere flasker og gjerne noen drinker opp til slutt. Hva tenker andre om dette? Er vi smålige som syns dette ble litt urettferdig? Anonymkode: 1738b...a1b Da sier dere at dere deler på maten til servitøren og de deler drikka. Så drikker dere ikke Anonymkode: c07e9...861 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #50 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg går litt mot strømmen her jeg. Dere er i 50-årene, dere er på utenlandstur med vennepar og så reagerer du på dette i etterkant? Det synes jeg er smålig. Dette drev jeg med da vi var i etableringsfasen, ikke godt voksne. Vi deler alltid regningen i mellom oss. Dersom noen f.eks ikke drikker slår vi av, men ærlig talt, jeg følger da ikke med på når de andre stopper og går over til mineralvann. Jeg sier heller ikke fra til mine venner: nå har jeg sluttet å drikke alkohol, så da vil jeg at vi trekker fra differansen mellom cola glasset og vinglassene fra regningen. Neste gang får dere si at dere ikke vil være med å dele, - noe jeg synes selv hadde vært veldig pussig. Men det er du som fremstår som smålig i mine øyne. Og før hordene kommer med ungdomsskoleargumentasjon som «føler du deg truffet», så gjør jeg overhodet ikke det. Vi har f.eks småspiste jenter på barneskolen, mens vennene våre har to til tre gutter i verste voksealder. De guttene spiser voksenporsjoner med store brus, mens mine spiser barnemeny med isvann til (liker ikke kullsyre). Det ene venneparet har tre barn, vi har to. Vi deler regningen på like deler, altså per familie uavhengig antall personer, uansett. Anonymkode: a98b4...11f Bare fordi det er uproblematisk for deg å betale mer enn du/dere spiser for, så er det ikke slik for alle. Du fremstår rimelig navlebeskuende her. Å kalle noen for smålig fordi de ikke tar seg RÅD til å sponse andres alkohol eller mat viser at du er helt uvitende om du er priviligert. Det er folk som må tenke økonomi. Anonymkode: 4edd9...3b0 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #51 Del Skrevet 27. januar Grüner skrev (På 25.1.2025 den 22.21): På restaurant får en som regel én regning pr bord og ikke pr person, og hvis en spør om å få betale hver for seg, så sier servitøren ofte nei. Så, nei, det er ikke så enkelt som du skal ha det til! Man ber om en spesifisert regning. En legger ut, også vippser man til den dom har lagt ut for det man har spist og drukket. Å dele regningen kun på beløpet fungerer jo til dels, dersom alle har spist en middag, og delt en flaske eller to vin. At noen drikker ett eller to glass mer enn resterende er flisespikkeri. Men som ts beskriver, er det snakk om flere flasker som de ikke ønsket å være med på. Da syns jeg de som drakk flaskene betaler ekstra for dem. Jeg hadde aldri latt to i vennegjengen betale i dyre dommer, fordi jeg og en til ønsket enda en flaske dyr vin. Den hadde vi betalt for selv. Anonymkode: 8f8ba...829 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #52 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (På 25.1.2025 den 21.39): Ikke smålig, men dere burde tatt det opp med en gang dere så at det gikk mye mer alkohol hos dem enn hos dere. Det blir litt sent å komme med i ettertid. Anonymkode: 137c0...dde Dette burde ikke vært nødvendig å ta opp! Enkelte folk er også så frekke at de spekulerer i å dele regning, fordi de da sparer penger selv... Anonymkode: f9f43...875 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #53 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (På 25.1.2025 den 21.45): Her pleier vi bare dele utenom vin. Deler regningen på tre men drar ut vinen, den tar de som drakk den. Ikke smålig nei. Anonymkode: 7a059...fc8 Så hvis en person kjøper biff til 600,- og en annen kjøper pastarett til 160,-, så skal det bare deles? Kan jo bli like store forskjeller som ved drikken det... Anonymkode: f9f43...875 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #54 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (På 25.1.2025 den 21.45): Her pleier vi bare dele utenom vin. Deler regningen på tre men drar ut vinen, den tar de som drakk den. Ikke smålig nei. Anonymkode: 7a059...fc8 så hvis en spiser det dyreste på menyen og en annen kun en billig forrett er det greit å dele summen på to, men akkurat vin skal man ikke sponse andre…? Ryddigst å bare betale hver for seg uansett, med mindre man faktisk kjøpte det samme eller typ delte en pizza. Anonymkode: e5c9d...88e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #55 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (På 25.1.2025 den 21.53): Jeg forstår ikke hvordan dere ellers skulle delt det, med mindre noen tok vare på alle kvitteringer for hele oppholdet, og tok på seg å regne ut for hver enkelt etterpå. Klart det er urettferdig, men når dere valgte denne metoden har dere bare dere selv å takke. Anonymkode: b8640...7ec Vi pleier å få regning pr. person, par, familie osv. Har stort sett aldri vært noe problem. Vi har kanskje delt litt innimellom hvis vi sammen har kjøpt 3 store pizza på deling. Når vi er ute og spiser, så drikkes det gjerne ikke så mye at det blir uoverkommelig å regne ut pr person etc etterpå. I en bar, kjøper folk og betaler stort sett selv etterhvert som en kjøper. Anonymkode: f9f43...875 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #56 Del Skrevet 27. januar Grüner skrev (På 25.1.2025 den 22.27): Nei, ikke i utlandet. Jeg har spurt flere steder og de har sagt nei. Da har vi ulik erfaring Anonymkode: f9f43...875 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #57 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg går litt mot strømmen her jeg. Dere er i 50-årene, dere er på utenlandstur med vennepar og så reagerer du på dette i etterkant? Det synes jeg er smålig. Dette drev jeg med da vi var i etableringsfasen, ikke godt voksne. Vi deler alltid regningen i mellom oss. Dersom noen f.eks ikke drikker slår vi av, men ærlig talt, jeg følger da ikke med på når de andre stopper og går over til mineralvann. Jeg sier heller ikke fra til mine venner: nå har jeg sluttet å drikke alkohol, så da vil jeg at vi trekker fra differansen mellom cola glasset og vinglassene fra regningen. Neste gang får dere si at dere ikke vil være med å dele, - noe jeg synes selv hadde vært veldig pussig. Men det er du som fremstår som smålig i mine øyne. Og før hordene kommer med ungdomsskoleargumentasjon som «føler du deg truffet», så gjør jeg overhodet ikke det. Vi har f.eks småspiste jenter på barneskolen, mens vennene våre har to til tre gutter i verste voksealder. De guttene spiser voksenporsjoner med store brus, mens mine spiser barnemeny med isvann til (liker ikke kullsyre). Det ene venneparet har tre barn, vi har to. Vi deler regningen på like deler, altså per familie uavhengig antall personer, uansett. Anonymkode: a98b4...11f Så fint at du har økonomi til å kaste penger ut vinduet da. Jeg må alltid hoppe over måltider når jeg er på ferie, fordi jeg faktisk ikke har råd å spise ute flere ganger per dag. Å droppe lunch for å sponse middagen til ungene til et vennepar eller kobe-biffen til min venninne er faktisk uaktuelt. Anonymkode: e5c9d...88e 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #58 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (På 25.1.2025 den 22.13): Jeg fatter ikke vitsen med å dele regningen i utgangspunktet. Betal for din egen mat og drikke, problem løst. Anonymkode: 6e65b...1d9 Enig! I situasjoner hvor vi har delt, har jeg full kontroll på hva jeg selv har kjøpt, og det er jeg ikke redd for å si. Anonymkode: f9f43...875 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #59 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det var litt av grunnen til at det ble så vanskelig å si fra. For vi var gjerne med på den ene vinflasken i starten, som i grunnen var nok alkohol for vår del. Men så fortsatte de andre å bestille nye flasker, som vi da valgte å ikke være med på, men med litt god halloi- stemning tenkte ikke de andre så mye over det at vi stoppet å drikke mens de fortsatte å helle nedpå. ts Anonymkode: 1738b...a1b Det er mye kommentarer her om at de er kjipe, men fint du ser det at de andre sikkert ikke har fulgt med så mye på hva dere drikker. Dere var jo også i mindretall. Neste gang kan dere gjøre opp felles regning etter vinen til maten, også kan de som ønsker « halloi» stemning starte ny regning. Litt rart at 2 par skal ha spekulert i at det ene paret drikker mindre enn oss, så hvis vi deler at blir det litt gratis vin på oss.. de er sikkert vant til og gjøre det sånn ,både med regning og alkohol mengde . Anonymkode: b1d75...12d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #60 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Enig! I situasjoner hvor vi har delt, har jeg full kontroll på hva jeg selv har kjøpt, og det er jeg ikke redd for å si. Anonymkode: f9f43...875 Mulig disse folka er litt enkle? Ikke klarer å huske hva de har spist og drukket? Anonymkode: 03bdb...672 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå