Gå til innhold

Dele på regningen når vennene drikker mer og dyrere

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Var på tur i storby med to vennepar. Vi spiste på restaurant nesten hver dag, og hver gang la noen ut for hele regningen og så skulle vi gjøre opp når turen var over. Men min mann og jeg drikker nesten ikke, mens begge de to andre venneparene stadig bestilte flaske på flaske med viner som var mye mye dyrere enn det jeg og mannen noen han har tatt oss råd til.

Da oppgjøret kom, ble det delt på tre.

Vi sa ikke noe på det, for vanligvis tenker man at det blir sånn cirka rettferdig fordi noen ganger spiser den ene noe litt dyrere og andre ganger den andre. Men denne gangen var det så veldig ulikt hva vi drakk. Min mann og jeg var kanskje med på den første vinen, så fikk vi over til noe alkoholfritt, mens de andre fortsatte å drikke mange flere flasker og gjerne noen drinker opp til slutt.

Hva tenker andre om dette? Er vi smålige som syns dette ble litt urettferdig?

Anonymkode: 1738b...a1b

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Var på tur i storby med to vennepar. Vi spiste på restaurant nesten hver dag, og hver gang la noen ut for hele regningen og så skulle vi gjøre opp når turen var over. Men min mann og jeg drikker nesten ikke, mens begge de to andre venneparene stadig bestilte flaske på flaske med viner som var mye mye dyrere enn det jeg og mannen noen han har tatt oss råd til.

Vi sa ikke noe på det, for vanligvis tenker man at det blir sånn cirka rettferdig fordi noen ganger spiser den ene noe litt dyrere og andre ganger den andre. Men denne gangen var det så veldig ulikt hva vi drakk. Min mann og jeg var kanskje med på den første vinen, så fikk vi over til noe alkoholfritt, mens de andre fortsatte å drikke mange flere flasker og gjerne noen drinker opp til slutt.

Nei, de burde virkelig skjønt at det ikke blir fair i det hele tatt og betalt sin egen vin!

Anonymkode: 1c098...de5

• Liker 25
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke smålig, men for sent å gjøre noe med dette nå. 

• Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke smålig, men dere burde tatt det opp med en gang dere så at det gikk mye mer alkohol hos dem enn hos dere. Det blir litt sent å komme med i ettertid.

Anonymkode: 137c0...dde

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er ikke smålige, men det er nok et tuchy tema.

De burde tenkt av seg sjøl at dette ble skeivt.

Som andre sier, man burde holdt drikkevarer utenom, eller korrigert for det på en eller annen måte 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når det er så store forskjeller på hva man spiser og drikker burde man betale hver for seg og det fra dag 1.

Anonymkode: 5b90d...1af

• Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Her pleier vi bare dele utenom vin. Deler regningen på tre men drar ut vinen, den tar de som drakk den. Ikke smålig nei. 

Anonymkode: 7a059...fc8

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forstår ikke hvordan dere ellers skulle delt det, med mindre noen tok vare på alle kvitteringer for hele oppholdet, og tok på seg å regne ut for hver enkelt etterpå. 

Klart det er urettferdig, men når dere valgte denne metoden har dere bare dere selv å takke.

Anonymkode: b8640...7ec

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forstår ikke hvordan dere ellers skulle delt det, med mindre noen tok vare på alle kvitteringer for hele oppholdet, og tok på seg å regne ut for hver enkelt etterpå. 

Klart det er urettferdig, men når dere valgte denne metoden har dere bare dere selv å takke.

Anonymkode: b8640...7ec

Vi tok vare på alle kvitteringene. Men du har rett, vi har oss selv å takke, men det føles bare så kjipt å være den «gjerrige» som ikke bare pirker på regningen, men som også «bremser» stemningen ved å drikke lite (selv om vi er i femtiårene så det å holde seg noenlunde edru ikke burde være noe oppsiktsvekkende). Hadde jeg vært en av dem som drakk mye mer og dyrere enn et annet par, hadde jeg insistert på å dele på en annen måte så ikke de måtte finansiere vårt fyll. Ts

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alle holder styr på eget inntak (få regningen og summer selv) er det ikke noe problem å vipse den som legger ut i etterkant. Fin funksjon i vips for dette. Vi bruker det alltid når vi er på jentetur

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Man deler maten, men selv betaler for det man drikker, spesifisert kvittering og så deler man hjemme etterpå, om noen ikke kan betale for seg selv før man går hjem. 
Slikt som dette skaper gnisninger, og bør taes yåtakmi der og da, men helt før man spiser og drikker slik at reglene er avklart.

Anonymkode: 032f3...279

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fatter ikke vitsen med å dele regningen i utgangspunktet. Betal for din egen mat og drikke, problem løst.

Anonymkode: 6e65b...1d9

• Liker 25
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes de andre er gjerrige ovenfor dere. De må jo ha lagt merke til at dere drakk mindre.

Anonymkode: a6ad5...4aa

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fatter ikke vitsen med å dele regningen i utgangspunktet. Betal for din egen mat og drikke, problem løst.

På restaurant får en som regel én regning pr bord og ikke pr person, og hvis en spør om å få betale hver for seg,  så sier servitøren ofte nei. Så, nei, det er ikke så enkelt som du skal ha det til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grüner skrev (Akkurat nå):

På restaurant får en som regel én regning pr bord og ikke pr person, og hvis en spør om å få betale hver for seg,  så sier servitøren ofte nei. Så, nei, det er ikke så enkelt som du skal ha det til!

Det er bare tull, samtlige restauranter jeg har spist på klarer å dele opp betalingen.

• Liker 15
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grüner skrev (5 minutter siden):

Har aldri fått nei. 

Anonymkode: 6a299...aba

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er bare tull, samtlige restauranter jeg har spist på klarer å dele opp betalingen.

Nei, ikke i utlandet. Jeg har spurt flere steder og de har sagt nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har aldri fått nei. 

Anonymkode: 6a299...aba

Det har jeg fått flere ganger selv om vi bare har vært to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grüner skrev (6 minutter siden):

Det har jeg aldri opplevd. Jeg reiser veldig mye med jobb og i større og mindre grupper både i Norge, Europa og USA. Aldri vært noe problem å betale kun for det jeg har spist og drukket selv.

Anonymkode: 53efe...f78

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Skjønner at det er kjipt, men her må dere ta lærdom til neste gang at dere ikke deler på denne måten igjen.

Anonymkode: 53efe...f78

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...