Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest BagLady
Skrevet

Jeg vil bare oppfordre alle med UC eller MC eller stomi eller bekkenreservoar om å benytte seg av forumet på lmf sine sider. Der er det mange gode råd som utveksles, og mye trøst å få i vanskelige perioder :-D

Videoannonse
Annonse
Gjest bare-lurer
Skrevet

Er morbus krohns og ulcerøs colitt samme sykdomm, eller er det to forskjellige? Hva er forskjellen??

Hilsen ei som lurer

Gjest Gjest_Bare innom_*
Skrevet
Er morbus krohns og ulcerøs colitt samme sykdomm, eller er det to forskjellige? Hva er forskjellen??

Hilsen ei som lurer

Ulcerøs Colitt og crohns arter seg ganske likt med tanke på smerter/diaré, og er begge betennelsessykdommer i tarmen.

UC blir lokalisert kun i tykktarm, men crohns kan en finne i hele fordøyelsessystemet.

Betennelsene hos en med crohns går ofte også dypere i slimhinnene enn hos de med UC, mens de med UC ofte er mere plaget med blødninger i tarmen.

Dette er hovedpunktene, men det finnes mange variasjoner, angipelsesgrad, følgesykdommer osv

Gjest Bodillen
Skrevet

Visst finnes det en diett som er spesielt beregnet på de med UC!

Jeg har gått på denne dietten selv i 2 1/2 år nå, og jeg fungerer veldig bra. Om det er dietten eller medisinene som gjør det store utslaget er jo vanskelig å si, men jeg er blitt "friskere" generelt, og det kan jeg i hvert fall takke dietten for!

Å gjengi dietten her blir for omfattende,men i det store og hele dreier det seg mye om å unngå karbohydrater. Jeg bestilte diettboka fra et forlag i Danmark som heter Kroghs Forlag. Jeg bestilte på fax nr. 0045 75 82 32 71, og boka heter Bryd den onde cyklus. Forfatter er Elaine Gottschall.

Dietten er bl.a beregnet på mennesker med Ulcerøs Colitt, Morbus Crohn og Cølliaki.

Bare spør hvis det er noe du lurer på, Mysti, men da gjerne på PM.

Gjest Gjest_Bare innom_*
Skrevet

Jeg har gått på denne dietten selv i 2 1/2 år nå, og jeg fungerer veldig bra. Om det er dietten eller medisinene som gjør det store utslaget er jo vanskelig å si, men jeg er blitt "friskere" generelt, og det kan jeg i hvert fall takke dietten for!

Å gjengi dietten her blir for omfattende,men i det store og hele dreier det seg mye om å unngå karbohydrater.  Jeg bestilte diettboka fra et forlag i Danmark som heter Kroghs Forlag. Jeg bestilte på fax nr. 0045 75 82 32 71, og boka heter Bryd den onde cyklus. Forfatter er Elaine Gottschall.

Dietten er bl.a beregnet på mennesker med Ulcerøs Colitt, Morbus Crohn og Cølliaki.

Bare spør hvis det er noe du lurer på, Mysti, men da gjerne på PM.

Det er mange som har prøvd denne dietten (deriblandt jeg), og det er like mange erfaringer med den som det er personer som har prøvd den!

Det er absolutt forsøket verd å prøve den, men den er ikke en "mirakelkur" for alle.

Gjest BagLady
Skrevet

Hvis det fantes en entydig, dokumentert diett som var beregnet på UC og MC tror du ikke vi hadde fått vite dette av legen/ernærginsfysiologen/spesialsykepleieren? Jeg vet om flere som har lest Bryd den onde cyklus, og hatt god hjelp at retningslinjene i boka, men jeg vet også om de som ikke hadde noen effekt av det i det hele tatt. Jeg sier ikke at dette ikke er fornuftig eller at det kan ha god virkning, men synes det er viktig å si at det også kan virke motsatt. Var det noe jeg lært av mine år med UC så var det at det var en veldig uforutsigbar sykdom. Det jeg tålte en dag, tålte jeg ikke neste dag. Matvarer jeg mente jeg burde tåle, tålte jeg ikke.

En forskjell mellom UC og MC, i tillegg til hvor sykdommen er lokalisert, er at UC bare angriper slimhinnen, mens MC angriper alle de tre lagene i tarmen (slimhinne, bindevevslag, muskellag). Dermed kan man utvikle fistler, åpninger mellom tarmen og andre organer. Både UC og MC er autoimmune sykdommer, i likhet med f.eks. leddgikt, lupus, diabetes. Har inntrykk av at de med MC er mye plaget med smerter, mens de med UC er mer plaget med akutt diare. Sånn var det iallefall for meg :forvirret:

Gjest Gjest_Bare innom_*
Skrevet
Hvis det fantes en entydig, dokumentert diett som var beregnet på UC og MC tror du ikke vi hadde fått vite dette av legen/ernærginsfysiologen/spesialsykepleieren? Jeg vet om flere som har lest Bryd den onde cyklus, og hatt god hjelp at retningslinjene i boka, men jeg vet også om de som ikke hadde noen effekt av det i det hele tatt. Jeg sier ikke at dette ikke er fornuftig eller at det kan ha god virkning, men synes det er viktig å si at det også kan virke motsatt. Var det noe jeg lært av mine år med UC så var det at det var en veldig uforutsigbar sykdom. Det jeg tålte en dag, tålte jeg ikke neste dag. Matvarer jeg mente jeg burde tåle, tålte jeg ikke. 

En forskjell mellom UC og MC, i tillegg til hvor sykdommen er lokalisert, er at UC bare angriper slimhinnen, mens MC angriper alle de tre lagene i tarmen (slimhinne, bindevevslag, muskellag). Dermed kan man utvikle fistler, åpninger mellom tarmen og andre organer. Både UC og MC er autoimmune sykdommer, i likhet med f.eks. leddgikt, lupus, diabetes. Har inntrykk av at de med MC er mye plaget med smerter, mens de med UC er mer plaget med akutt diare. Sånn var det iallefall for meg :forvirret:

:Nikke::klappe::klappe:

Gjest gjest bare i dag
Skrevet

Diare med påfølgende vekttap er et av de absolutt vanligste symptomene og plagene ved MC

Gjest Bodillen
Skrevet

Javisst er det forskjellig hvordan man reagerer, men jeg mener at man uansett bør gjøre et forsøk. Det handler jo om å ta ansvar for egen helse..

Jeg vet om noen som har forsøkt diett men ikke vært tålmodige eller konsekvente nok, de har gått halvhjertet inn for det i noen få uker, ikke følt bedring og sagt at "nei, dette funker ikke for meg." Man må holde på en god stund (mener det er 6 mndr), og følge den 100%, før man med sikkerhet kan si at det eventuelt ikke fungerer. Boka lover ikke full helbredelse or alle, den er helt klar på at dette kan være individuelt.

Selv har jeg gått inn for dette med 100% innsats. Det er blitt en livsstil, nesten... Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg føler meg friskere i dag enn før jeg fikk UC, og jeg tror nok jeg lever sunnere enn de fleste. Bakgrunnen for dietten er at det er bakterier i tarmen som forårsaker sykdom, og at visse typer mat er godis for disse forskjellige bakteriene. Australske forskere kunne nylig vise til oppsiktsvekkende materiale tuftet pådenne teorien.

Men jeg er samtidig helt enig i at det som fungerer for noen fungerer ikke for alle. Men vi kan vel være enige om at det er verdt et ærlig forsøk?

Skrevet

Jeg har MC. Hatt diagnosen i 6 år nå og har derfor gjort meg en del erfaringer....

Stress utløser dårlige perioder. Første gangen jeg fikk utbrudd var i en hektisk eksamensperiode. Jeg tror det er veldig vanlig.... Det viktigste for meg har derfor vært å lære meg hvordan jeg skal takle så kalt "negativt stress".

Lenge forsøkte jeg å finne en diett. Nå, etter alle disse årene, har jeg neste gitt det opp. Jeg har noen få ting jeg vet magen min tåler (ris, pasta, potet, fisk). Og så er det noen matvarer jeg vet jeg bør unngå (rå paprika, mais, viltkjøtt). Men annen mat kan jeg tåle den ene uken for deretter å reagere kraftig på neste uke.

Har dere med MC/UC prøvd akupunktur? Eller har dere hørt om Ovamed? For 1,5 år tilbake bestemte jeg meg for å legge min tvil om "alternativ medisin" til side og forsøke akupunktur. Jeg fikk veldig gode resultater! Anbefales.

Ellers vil jeg anbefale www.ovamed.de. Dette nye preparatet er noe de fleste leger innen gastromedisin følger med på. Min lege på Ullevål har vært på flere konferanser hvor dette har vært et tema. Resultatene er derimot så nye at preparatet ikke dekkes av folketrygden. Man må betale selv. Og det er dyrt.

Jeg er blant de første i Norge som har prøvd Ovamed. Jeg begynte kuren for snart ett år siden. Jeg er i dag 100% symptomfri. Selv når jeg spiser mais :) Legen min synes dette er veldig spennende.

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet
Husk at du mister mye væske, men ikke drikk bare rent vann, da kan elektrocyttbalansen i kroppen komme i ulage.

HVa skal man drikke da? Farris, o.l - vann med salter i?

takk for svar! Jeg trodde det ble värre med boblevann jeg ...

Skrevet

Til "Prinsesse på erten"

Jeg har hørt at akupunktur skal hjelpe, det samme med bruk av laser på akupunkturpunkter. Men dette koster penger, og jeg har ikke i overflod sånn pr i dag. :grine::ler: Derfor starter jeg med kosten, og ser hvordan det sparker avgårde. Men jeg har hatt litt trøbbel med å huske å ta disse medisinene mine jeg da, er så fort å glemme i "gode" perioder. Har tatt meg selv i nakken der også, og har boksen stående fremme hele tiden sånn at jeg ikke skal glemme å ta de. :sjenert:

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet
Jeg har MC. Hatt diagnosen i 6 år nå og har derfor gjort meg en del erfaringer....

Stress utløser dårlige perioder. Første gangen jeg fikk utbrudd var i en hektisk eksamensperiode.  Jeg tror det er veldig vanlig.... Det viktigste for meg har derfor vært å lære meg hvordan jeg skal takle så kalt "negativt stress".

Lenge forsøkte jeg å finne en diett. Nå, etter alle disse årene, har jeg neste gitt det opp. Jeg har noen få ting jeg vet magen min tåler (ris, pasta, potet, fisk). Og så er det noen matvarer jeg vet jeg bør unngå (rå paprika, mais, viltkjøtt). Men annen mat kan jeg tåle den ene uken for deretter å reagere kraftig på neste uke.

Har dere med MC/UC prøvd akupunktur? Eller har dere hørt om Ovamed? For 1,5 år tilbake bestemte jeg meg for å legge min tvil om "alternativ medisin" til side og forsøke akupunktur. Jeg fikk veldig gode resultater! Anbefales.

Ellers vil jeg anbefale www.ovamed.de. Dette nye preparatet er noe de fleste leger innen gastromedisin følger med på. Min lege på Ullevål har vært på flere konferanser hvor dette har vært et tema. Resultatene er derimot så nye at preparatet ikke dekkes av folketrygden. Man må betale selv. Og det er dyrt.

Jeg er blant de første i Norge som har prøvd Ovamed. Jeg begynte kuren for snart ett år siden. Jeg er i dag 100% symptomfri. Selv når jeg spiser mais :) Legen min synes dette er veldig spennende.

Skal dette hjelpe for UC også? HVor dyrt er det?

Skrevet
Skal dette hjelpe for UC også? HVor dyrt er det?

Jeg regner med at du tenker på Ovamed? I så fall skal dette funke på UC også. I de forsøkene som har vært gjennomført med dette preparatet ble ca 80% MYE bedre. Det har vært gjort forsøk på både UC pasienter og MC pasienter. Generelt kunne de si at det er litt større sjans for bedring ved MC. Hvis man er operert er det litt mindre sjans for bedring.

Kuren varer i 5 mnd. Jeg betalte 24.000 for dette, tror jeg....

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet

HVilket forum kan man diskutere dette på?

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet
Jeg regner med at du tenker på Ovamed? I så fall skal dette funke på UC også. I de forsøkene som har vært gjennomført med dette preparatet ble ca 80% MYE bedre. Det har vært gjort forsøk på både UC pasienter og MC pasienter. Generelt kunne de si at det er litt større sjans for bedring ved MC. Hvis man er operert er det litt mindre sjans for bedring.

Kuren varer i 5 mnd. Jeg betalte 24.000 for dette, tror jeg....

Takk for svar!

Skrevet
HVilket forum kan man diskutere dette på?

Lag en ny tråd under kropp og helse??? Jeg svarer mer enn gjerne på alt du og andre lurer på, jeg...

Gjest Gjest
Skrevet

Regner med at Ovamed er det samme som TSO (piskeormegg)?

Har hørt veldig mye positivt om dette, og gleder meg enormt til det blir allment tilgjengelig i Norge!!! (Det er for dyrt til at jeg kan koste det selv)

Ellers har jeg prøvd både akupunktur, akupressur, homeopati, SC-dietten, aloe-vera-juice, noni-juice, vegetariske dietter, glutenfri diett osv osv osv.... men har de siste årene vært mer tilbakeholden med å hoppe på alle prosjekt som "skal" fungere.

Jeg ble dårligere og dårligere for hver nye ting jeg prøvde! (Utsatte vel kroppen for alt for stor belastning) Derfor holder jeg meg til min egen diett inntil TSO kommer, og gleder meg til den dagen jeg blir symtomfri!

Skrevet
Regner med at Ovamed er det samme som TSO (piskeormegg)?

Har hørt veldig mye positivt om dette, og gleder meg enormt til det blir allment tilgjengelig i Norge!!! (Det er for dyrt til at jeg kan koste det selv)

Ellers har jeg prøvd både akupunktur, akupressur, homeopati, SC-dietten, aloe-vera-juice, noni-juice, vegetariske dietter, glutenfri diett osv osv osv.... men har de siste årene vært mer tilbakeholden med å hoppe på alle prosjekt som "skal" fungere.

Jeg ble dårligere og dårligere for hver nye ting jeg prøvde! (Utsatte vel kroppen for alt for stor belastning)  Derfor holder jeg meg til min egen diett inntil TSO kommer, og gleder meg til den dagen jeg blir symtomfri!

Det stemmer at Ovamed er det samme som TSO. Ovamed er vel egentlig navnet på produsenten... Får håpe det ikke tar for lang tid før det dekkes av folketrygden.

Tilbake til diett og mat: Et godt råd er å spise lite, ofte og regelmessig. La aldri magen bli overarbeidet!

Gjest Gjest
Skrevet
Det stemmer at Ovamed er det samme som TSO. Ovamed er vel egentlig navnet på produsenten...  Får håpe det ikke tar for lang tid før det dekkes av folketrygden.

Tilbake til diett og mat: Et godt råd er å spise lite, ofte og regelmessig. La aldri magen bli overarbeidet!

Helt enig, venter "med lengsel og smerte" på TSO ;)

Ang dietten: dette er min erfaring også! spiser gjerne 5-6 ganger pr dag!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...