Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg søker og søker, men finner ikke! Jeg skulle så inderlig gjerne hatt en spesifikk diett som faller tilbake på sykdommen gjengitt i overskriften. Noen som kan hjelpe meg??

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet (endret)

*Leter i hukommelsen*

Ikke melk, ikke gluten, viltkjøtt i stedet for "oppdrettskjøtt"

Men dette er jo ikke alt.

Var det noe sånt tro?

Som du skjønner... det er ei stund sia jeg hadde særlig besøk av personen med Crohn-magen...

Endret av Mimir
Gjest Bare innom
Skrevet

Det finnes ingen direkte diett for disse to sykdommene.

Noen har funnet ut at de blir verre av melkeprodukter, fett, sterkt krydret mat osv... men det er mer "prøve og feile"

Noen retningslinjer vil du likevel finne om du går inn på:

www.lmfnorge.no, eller

www.lmf.csbkunder.com

Skrevet

*Ler* Det er dette jeg mener. Det er umulig å finne en detaljert diett!! *oppgitt* Men takk skal du ha, håper noen der ute i det store rom sitter på en nydelig diett! :)

Skrevet

Er Crohn's det samme som IBS? Om så er så ligger det mye på nett, men det er ingen spesifikk diett som passer alle. Melk er den jeg husker best i farten som slår ut hos mange, og stress kan forverre symptomene hos en del.

Gjest Bare innom
Skrevet (endret)

Hadde det funtes en diett som hadde hjulpet alle, så hadde jo ikke dette vært et tema, da hadde jo sykdommene vært "ikke-eksisterende".....

Er det for deg selv du spør?

I såfall kan jeg gi deg min erfaring om du er interessert....

Endret av Bare innom
Skrevet

Ja, jeg spør for min egen del, og ja takk, jeg vil gjerne ha din erfaring. Gjerne andres også! :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg har en venninne med MK, og hun har sagt at hun spiser normalt, men er forsiktig med for mye fiber, og så drikker hun en liten flaske biola hver dag.

Skrevet

Stemmer, ingen fast diett for dette. Jeg har UC og den avhenger svært av formen og psykisk stress. Men jeg merker meg at fet mat er pyton for meg.

Gjest Bare innom
Skrevet

Er litt forsiktig med å gi slike råd, vil ikke trenge meg på med uønskede personlige erfaringer... :)

Jeg holder meg unna alt for mye fiber og matvarer med fibertråder. (brokkoli, asparges, appelsin, ananas osv)

Knekkebrød fungerer derimot fint selv om det er mye fiber i dette også.

Holder meg også mest mulig unna rødt kjøtt, og om jeg en sjelden gang spiser det, så må det være gjennomstrekt, hvis ikke blir det for tungt fordøyelig.

Holder meg også unna "sterke" grønnsaker, som kål, erter osv

For meg fører disse matvarene til økte magesmerter.

Fikk også beskjed fra legen om å være forsiktig med matvarer med "skall" (mais, paprika) i og med at de kan sette seg fast i slimhinnene og irritere.

Kald melk drikker jeg ikke lenger, men jeg tåler kokt melk ganske bra ( hvit saus og grøt) og tåler også litt kakao. Tåler LITT gulost, men blir det for mye blir magen "seig"...

Ellers er fett (også olje) og matvarer med høyt fettinnhold, er rene triggeren for å få satt fart på systmet (som om det ikke går fort nok fra før), det samme gjør sterkt krydder!

Griller, damper og koker derfor maten mye oftere enn jeg steker den i panna...

Dette var det jeg kom på i farta :)

Gjest BagLady
Skrevet
Er Crohn's det samme som IBS?

Chrons er ikke IBS, men IBD (Inflammatory Bowel Disease) og det samme er Ulcerøs Kolitt. IBS (Inflammatory Bowel Syndrome) er såkalt irritabel tarm, som er plagsomt, men ufarlig.

Jeg har spurt både leger og ernæringsfysiologer om hva man burde/ikke burde spise ved UC, og det finnes ingen enkeltdiett som passer for alle. Det handler nok mest om å prøve og feile og finne ut hva man tåler.

For min egen del tålte jeg ikke melk (har laktoseintoleranse også), så holdt meg unna melkeprodukter. Noen med UC/MC tåler syrnede melkeprodukter bedre enn søte, så det går jo an å prøve. Stekt mat tåles generelt dårligere enn kokt og dampet mat, og sterk krydring av maten kan gi dårlig mage. Rå grønnsaker, spesielt gulrot og kålrot er hardt for magen å fordøye, så det kan være bedre å koke/dampe grønnsakene.

Junkfood og snacks var absolutt fy for meg da jeg var syk. Noen med UC sverger til grovt brød, andre spiser bare loff, dette er noe de har funnet ut med tiden.

Hvis du har mye diare, kan det lønne seg å spise loff, ris, banan, blåbærsaft og farris. Husk at du mister mye væske, men ikke drikk bare rent vann, da kan elektrocyttbalansen i kroppen komme i ulage.

Kan ikke gi noen andre råd enn å si at du må prøve deg fram og se hva som fungerer for deg :klem:

Skrevet
Chrons er ikke IBS, men IBD (Inflammatory Bowel Disease) og det samme er Ulcerøs Kolitt. IBS (Inflammatory Bowel Syndrome) er såkalt irritabel tarm, som er plagsomt, men ufarlig.

Takker for oppklaringen :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg trodde IBS stod for "Irritable Bowel syndrome"..... ikke inflammatory som jo betyr "betent".

Korriger meg gjerne om jeg tar feil, det er jo lett å gå i surr med begrepene :sjenert:

Skrevet

Til "Bare Innom": Tusen takk, det hjelper det der, men det snevrer jo inn en del av "godsakene" jeg liker så godt, mais, appelsin, brokkoli m.m... Je je, det er vel sånt man må tåle. Men en ting, endrer du dette ved utbrudd, eller er det noe du holder deg konstant til? Jeg har ved utbrudd latt være å spise løk, de fleste melkeprodukter, sterk mat osv, men spist noe når jeg har vært "frisk". Hvordan fungerer dette for deg og andre med sykdommen/e?

Gjest Bare innom
Skrevet

Jeg er som du: jeg elsker mye av de matvarene jeg vet jeg burde holde meg unna, og da spesielt Clementiner som jeg bare MÅ ha før jul.... :ler:

Jeg prøver å holde meg til dietten hele tiden, men må nok innrømme at jeg slurver litt i de roligste periodene.

Det jeg prøver å gjøre, er å spise 1 clementin i stedet for 1kg, 1 ss mais i stedet for en boks... osv Jeg begrenser rett og slett mengden, det blir for vanskelig å holde seg helt unna!

La oss si at jeg holder dietten 90% i perioder uten utbrudd, og 110% ved utbrudd.

Vi skal jo tross alt leve også, ikke bare eksistere... ;)

Ellers må jeg bare si meg enig med BagLady, jeg tåler også yoghurt bedre enn andre melkeprodukter.

Når det gjelder løk, dette er jeg AVHENGIG av, men tåler det ganske dårlig (også i gode perioder) Bruker da ofte de milde løkene (rødløk og sølvløk) i stedet for vanlig gul løk.

Et lite tips til hvis du i perioder er "matlei" og ikke finner noe godt å ha på brødskiva (forutsatt at du tåler frukt vel og merke):

Jeg bruker av og til mild frukt og friske bær som pålegg. Både for variasjonen sin del, men også fordi frukt gir god energi og næring.

Rørte blåbær, banan, gule eller røde epler uten skall (de grønne blir for syrlige for meg), av og til appelsinfiléter og skrellede druer. (Ja da, bare le... :ler: )

Er litt forsiktig med mengden p.g.a luft, men det smaker godt!

:klem:

Gjest BagLady
Skrevet
Jeg trodde IBS stod for "Irritable Bowel syndrome"..... ikke inflammatory som jo betyr "betent".

Korriger meg gjerne om jeg tar feil, det er jo lett å gå i surr med begrepene  :sjenert:

Joda, helt rett, satt bare i min egen verden da jeg skrev så tenkte ikke over det :sjenert: Har mest erfaring med IBD selv skjønner du (selv om legen min i mange år hevdet at jeg hadde IBS :frustrert: ) Vet hvor jævlig UC kan være - det er umulig å sette seg inn i for den som ikke har det.

Gjest Gjest
Skrevet
Joda, helt rett, satt bare i min egen verden da jeg skrev så tenkte ikke over det :sjenert:  Har mest erfaring med IBD selv skjønner du (selv om legen min i mange år hevdet at jeg hadde IBS :frustrert: ) Vet hvor jævlig UC kan være - det er umulig å sette seg inn i for den som ikke har det.

Da fikk vi opplart det. :)

Mar MC selv, og opplevde det samme som deg. Irritabel tarm i mange år før jeg "fikk" MC. Jeg tror heller ikke det er mange som kan forestille seg hvordan det er å gå konstant rundt med IBD :frustrert:

Skrevet

"Bare Innom": Takker nok en gang, nå er det bare å sette seg ned med penn og papir og skrive ned ting jeg reagerer på og ikke, slik at jeg husker det... :ler:

Løk ja, superavhengig jeg!!! Men holder meg unna i utbruddperioder. Når det gjelder frukt og mørkt brød så har jeg funnet ut at dette er noe magen min protesterer VELDIG på, så jeg spiser kun loff ved utbrudd. Og frukt.. Hehehe, da blir jeg rene gasskraftverket så det skygger jeg unna!

Det er litt derfor jeg gjerne vil ha inputs fra andre, for jeg synes det blir så lite å velge mellom til slutt, av matvarer.

Skal prøve ut pasta nå, om jeg må holde meg unna det eller ikke. Learning by doing, eller hva? :klappe:

Gjest Bare innom
Skrevet
Og frukt.. Hehehe, da blir jeg rene gasskraftverket så det skygger jeg unna!

Det er litt derfor jeg gjerne vil ha inputs fra andre, for jeg synes det blir så lite å velge mellom til slutt, av matvarer.

Skal prøve ut pasta nå, om jeg må holde meg unna det eller ikke. Learning by doing, eller hva?  :klappe:

Jeg skjønner ikke hvorfor energiselskapene klager over kraftmangel... det er jo bare å koble alle med IBD opp mot en generator, og vips, et "biologisk gasskraftverk". Garantert produksjon uavhengig av nedbør... :ler: (Kanskje jeg skulle ha lansert den ideen til "skaperen" på TV2? De er jo ute etter nyvinninger...)

Jo, du har helt rett: "learning by doing" er den eneste veien, men det hjelper å ha et utgangspunkt! :Nikke:

Lykke til med pastaen! Den burde være "magevennlig" nok

:klem:

Skrevet

Og du har hjulpet meg med utgangspunktet! :Nikke:

Jeg føler for min egen del at siden det er så vanskelig å finne ut hva man kan spise og ikke, så blir det til at man gir litt blaffen, det har ihvertfall jeg gjort de to-tre årene som har gått siden jeg fikk diagnosen. Men nå har jeg bestemt meg for å ta skjeen i andre hånda og få orden på sakene! Prøve ut en og en matvare, rett og slett.

Når det gjelder Tv2, så kan vi jo ta copyright på det her med gasskraftverk av IBD'ere? Rike blir vi da! :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...