Gå til innhold

Trenger tips til å uttrykke hva jeg mener på en forståelig måte

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ts; i overskriften din ber du om hjelp til å uttrykke deg på en forståelig måte. Etter å ha lest innleggene, så bør du ta problemstillingen to knepp opp. Du uttrykker deg mer enn klart nok, men du har en mann som ikke liker, eller forstår den typen samtale. Han har ingen ytre eller indre monolog som går ut på å drøfte, og ta inn dine synspunkter. Jeg har null tro på at han kan endres. 

Hva kan du gjøre? 

-Bevisstgjøre for deg selv, hvilket behov du har for å samtale slik med partner.

-jobbe med aksept for at dere er forskjellige, og få ditt mentale påfyll andre steder. 

-Gå ut av forholdet, og let etter en med en mer matchende personlighet.

Anonymkode: 6228e...a87

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det med den personen som startet ut med en mening og så endret mening totalt, det er en slik ting jeg tenker er veldig interessant å reflektere over. Ikke over personen, men over prosessen i å få en mening, så endre mening totalt. Hva var det som gjorde at personen hadde opprinnelig mening, måten dette ble forsvart på, så hva andre sa som etterhvert gjorde at vedkommende endret mening, hva sa denne/disse og hvordan ble det sagt på. Det å endre mening etter en god diskusjon, det er jo en positiv side ved vedkommende, for den er trygg nok til å både endre mening og innrømme det. Og prosessen der er interessant, og har ikke noe med å være positiv eller negativ til den personen som endret mening.

Det virker som om du og typen er veldig (altfor?) ulike, Ts. Jeg hadde ikke orket å leve med en som til og med skal være ovenfra og ned når jeg kommenterer at det er golvkaldt. Den holdningen han viser der (og i lignende praktiske ting som du tar opp og som han umiddelbart avfeier), det hadde jeg sett på som en merkelig form for manipulering, nedlatenhet. Det hadde jeg tolket som lite respekt og interesse for meg som person og hva jeg tenker og føler. Og med en slik mann hadde jeg ikke orket å gå gjennom livet.

Der du virker å være oppmerksom og reflekterende virker han å være enkel og besserwisser.

Anonymkode: 35d8b...495

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer er sånn. Uansett hva jeg foreslår, er han AUTOMATISK negativ. Han er alltid først negativ, uten unntak. Ofte kan vi diskutere saken, og etter han har tenkt på det en stund kan han være enig. Men må liksom alltid gjennom den "muren" av negativitet først. Vi har diskutert dette, og han er egentlig enig i at han er sånn. Jeg tror det handler om at han ikke liker endringer, og når jeg forslår et eller annet han ikke er forberedt på så går han i forsvar, på en måte, ved å avvise det. 

Anonymkode: 2ef19...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min samboer er sånn. Uansett hva jeg foreslår, er han AUTOMATISK negativ. Han er alltid først negativ, uten unntak. Ofte kan vi diskutere saken, og etter han har tenkt på det en stund kan han være enig. Men må liksom alltid gjennom den "muren" av negativitet først. Vi har diskutert dette, og han er egentlig enig i at han er sånn. Jeg tror det handler om at han ikke liker endringer, og når jeg forslår et eller annet han ikke er forberedt på så går han i forsvar, på en måte, ved å avvise det. 

Du kan si at du skal komme med et forslag nå, og etter du er ferdig, vil du at han går på rommet sitt og tenker over det før han svarer 😅

Anonymkode: 785f8...f81

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Sjekk denne

Jeg håper du ikke skal fylle enhver post med linker til Reddit, YouTube etc. Det er ganske irriterende i lengden. Vi ble heldigvis kvitt han som siterte AI, i alle sine svar.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at det virker som han ikke har respekt for deg og ikke synes du har noe interessant å komme med. Han er nedlatende. Dette virker som et usunt forhold. Jeg skjønner ikke helt at du har glede av å være i et forhold og til og med samboerskap med han?

Anonymkode: 86fe0...412

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har dårlig kommunikasjon. Det er det ingen tvil om. '

Han høres litt defansiv ut, og kanskje han er det for en grunn? Hvis du kommenterer småting vennene hans gjør med en negativ undertone? Det er ikke sikkert han liker det. Man trenger ikke å si alt man legger merke til, ihvertfall hvis det ikke er noe stort. Så her ville jeg bare respektert at han ikke liker at jeg kommenterer ting vennene hans gjør, og latt være med det i fremtiden. Med mindre det er noe arlvorlig selvfølgelig. 

Ang det med hunden så skjønner jeg litt mer at du reagerer. Ja det er hans hund og han kjenner nok hundens behovs best. Men siden dere er samboere og du også bor sammen med hunden, har du også rett til å bli hørt. Så dette hadde jeg tatt opp med han. Da hadde jeg sagt noe sånt som "Jeg er glad i hunden din og har blitt kjent med den, og når jeg sier at den trenger mer mosjon så sier jeg bare det fordi jeg vil dens beste. Jeg blir lei meg når du ikke lytter til meg, selv om du kjenner hunden best"

Endret av miaw
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Du kan si at du skal komme med et forslag nå, og etter du er ferdig, vil du at han går på rommet sitt og tenker over det før han svarer 😅

Ja, det er nesten det jeg gjør nå! "Du, nå skal jeg si dwg noe..." Da blir han flau over seg selv da, haha, stakkar.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

For å være helt ærlig, ut fra det du beskriver her, så forstår jeg han, og har medfølelse med han.

Det du beskriver her;

..er jo bent frem pinlig oppførsel fra din side. Det er ikke rart han føler for å forsvare den andre, særlig ikke hvis det er hans venner i utgangspunktet. 

Anonymkode: fdcbf...e83

Enig. Tenker at han er mer sensitiv på andres følelser og på å ha en god tone. De andre diskutere/snakker om sak og så drar ts fokuset over på en enkelt person. Mange vil føle det ubehagelig og unødvendig. Tipper ts sin partner er flau.

Anonymkode: 7efa2...182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg håper du ikke skal fylle enhver post med linker til Reddit, YouTube etc. Det er ganske irriterende i lengden. Vi ble heldigvis kvitt han som siterte AI, i alle sine svar.

Hvorfor skal jeg repetere noe som mange andre har skrevet bedre før meg? Ts lurer nettopp på hvordan hun skal uttrykke seg på en måte som gjør det forståelig. Hvis hun kjenner igjen situasjonen sin, tenker jeg det er til hjelp å se på hvordan andre gjør det, som de gjør i disse trådene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, ett tips er å alltid si noe positivt når du har behov for å si noe om andre mennesker, deres hjem etc før du lufter resten av tankene. Feks kan du si at du liker at folk evner å skifte mening.

Anonymkode: 81399...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men en ting som muligens er litt på siden av dette, men muligens også relevant - det er ikke alltid man sier noe for og få en løsning! Noen folk skal alltid komme med råd og løsninger, som det ikke er noe grunnleggende galt med. Men man sier av og til ting man ikke ser etter en løsning på, men bare vil lufte og prate om og bli lyttet til og forstått. I noen situasjoner er det bare irriterende når noen skal komme med løsninger. Det er ikke alltid det som er poenget med en samtale.

Anonymkode: 8b55c...a79

Jeg har forståelse for at ikke alle samtaler startes fordi man skal finne en løsning. Ofte har man behov for å ventilerte eller bli sett. Der er det viktig at man lytter og blir møtt. 

Jeg oppfatter at TS bare vil prate for å prate, og eksemplene er slik jeg forstår det av den trivielle sort. Det er selvfølgelig helt ok. Men da må man ha forståelse for at ikke alle synes det er så spennende. 

Det med hunden er jo bare et eksempel. Skal man bare ha en samtale om at TS mener hunden må ha mer mosjon, eller at en bekjent endret mening etter en diskusjon? Det er jo grenser på hvor interessant det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mona123 skrev (27 minutter siden):

Jeg har forståelse for at ikke alle samtaler startes fordi man skal finne en løsning. Ofte har man behov for å ventilerte eller bli sett. Der er det viktig at man lytter og blir møtt. 

Jeg oppfatter at TS bare vil prate for å prate, og eksemplene er slik jeg forstår det av den trivielle sort. Det er selvfølgelig helt ok. Men da må man ha forståelse for at ikke alle synes det er så spennende. 

Det med hunden er jo bare et eksempel. Skal man bare ha en samtale om at TS mener hunden må ha mer mosjon, eller at en bekjent endret mening etter en diskusjon? Det er jo grenser på hvor interessant det er. 

Det er da helt vanlig å diskutere hverdagslige ting i et forhold, ting ikke kan løses. Fels fortelle noe eller si noe man har lagt merke til, eller noe man har lest eller hørt, bemerkninger. Hvis man ikke synes det er interessant, så er det rart å kverulere. Da fortsetter jo ofte diskusjonen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han «belittler» deg. Kjip oppførsel av ham. Synes det var et godt forslag noen andre her foreslo at du kan prøve ut å stille spørsmålet til ham heller enn å si din mening først. 

Anonymkode: a514c...bf0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange menn er opphengt i "hvorfor skal vi snakke om dette". 

Hvis du velger å påpeke at Kari byttet mening, kommer han til å lure på hvorfor det er viktig for deg å ta opp. Da tenker han kanskje at du ikke liker henne, og går i forsvar. Han kjøper nok ikke at det bare er "morsomt" eller "interessant" men føler nok det  er en annen grunn til at du tar det opp. 

Hvis du sier ting som: Når Kari plutselig bytter mening midt i diskusjonen blir jeg usikker på hva hun egentlig mener. Jeg synes det er ubehagelig når jeg ikke vet hvor jeg har folk. Da eier du saken litt mer og det er vanskeligere å si i mot. Han kan jo ikke påstå at det ikke er ubehagelig for deg hvis du sier at det er det.

Hvis du sier det er kaldt på gulvet og han motsier deg, fortjener han litt korrigering synes jeg. Tror jeg hadde sagt noe omtrent som:

JEG synes det er gulvkaldt, du kan da vel ikke bestemme at jeg ikke synes det? Hva er det du vrøvler om? 

Og hvis hunden trenger tur, så bare bestemmer du det. Der er du ikke avhengig av at han er enig. 

Men det hadde sikkert vært lurt å påpeke at han sier mye i mot, og kommentere det hver gang det skjer. Sånn at han selv skjønner hvor ofte det skjer. Da blir det litt flauere for ham, hvis du må si for femte gangen den dagen at han nok en gang prøver å fortelle deg hva du har lov til å mene/føle.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Men det er fordi de er menn og det er forventet at de prater sammen om ting. 

Hva om du finner en venninne du kan prate med, fremfor å forvente at mannen din skal være som en venninne?

Anonymkode: fdcbf...e83

Merkelig idé at et heterofilt par liksom ikke skal kunne prate sammen. 

Anonymkode: 75e09...635

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er da helt vanlig å diskutere hverdagslige ting i et forhold, ting ikke kan løses. Fels fortelle noe eller si noe man har lagt merke til, eller noe man har lest eller hørt, bemerkninger. Hvis man ikke synes det er interessant, så er det rart å kverulere. Da fortsetter jo ofte diskusjonen.

Vet ikke om jeg er helt enig i at det er kverulering i de eksemplene som har blitt nevnt. Jeg tolker det mer dithen at samboer på en måte bekrefter at han har hørt men at samtaleemne ikke så interessant å bygge videre på.

Det kunne kanskje ha vært mer fordelaktig for samboer å tilrettelegge for at ts skal tenke videre eller uttrykke deg, dersom det faktisk var interessant. Da hadde jo svarene kunne vært noe ala 

"fortell hvorfor du har kommet frem til at hunden trenger mer mosjon? " 

"hvorfor synes du det er artig at en person bytter mening?" 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...