Gå til innhold

Eie hus vs rekkehus

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Med eget hus må man stå for vedlikeholdet selv. Bor du i et borettslag med 24 leiligheter fordelt på 1 blokk, så er det 24 andelseiere som betaler for bytte av tak. Veldrevne borettslag setter til side penger til dette ved å øke fellesutgiftene, i verste fall får borettslaget lån som fordeles blant 24 andelseiere som fellesgjeld.

Du kan jo selv regne ut hva som lønner seg økonomisk. 

Anonymkode: 0b3dd...613

Litt av dilemmaet er at når man bor i borettslag har man ofte begrenset med inflydelse på hva som gjøre av oppussing. Det avgjøres av styret eller flertall av stemmer på møter. 

Om "alle andre" vil ha innglasset balkong, risikerer man å måtte punge ut for en innglasset balkong man overhodet ikke har lyst på (dette skjedde i mitt gamle borettslag...). Man risikerer også at borettslaget inngår avtaler som gir deg begrensede valgmuligheter. Som da en venninnes borettslag skulle gjøre omfattende rør-arbeid, og alle bad måtte rives. Da fikk de i "ferdigpakkene" velge mellom tre alternativer for baderomsinnredning og fliser - alle stygge...

Så joda, man kan ha en fordel av at kostnader spres på mange leiligheter, men det er ikke alle av disse kostnadene man selv synes er nødvendig. 

Anonymkode: 8c13c...5f5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.1.2025 den 12.28):

Den økning i husleien, TS, må jo bety at dere er ferdige med en avdragsfrie periode, og nå begynner å betale ned på felleslånet. Og det må jo igjen bety at du bor i relativt nytt rekkehus, TS. 

Så ja, hvis du nå kjøper en enebolig til samme pris, kjøper du antageligvis gammelt hus, og det kommer til å bli enormt mye dyrere. Det ene er jo at rene avgifter til kommunen er høyre med større hus, men en annen er at dere må stå for alt vedlikehold selv og det inkluderer alle dyre ting som tak, drenering, skifte vinduer, legge på etterisolering - veldig mye som må gjøres i en gammel bygg. Man flytter ikke til en enebolig for å spare penger, for å si det sånn, det er utelukkende for økning av bokomfort. 

Anonymkode: dd210...879

Når det gjelder vedlikehold så er det vel mange av de samme utgiftene for rekkehus og enebolig? Dvs entrn betaler man det direkte eller via fellesutgifter, men betale gjør man uansett.

En forskjell er at i rekkehus så må man kanskje gjøre de oppgraderingene som styret blir enige om - når de bestemmer det - og bruke håndverkere. Med enebolig så kan man prioritere mer selv og evt gjøre mer egen innsats. Dette kan settes opp mot at rekkehus fungerer litt som en forsikring hvor det at en enhet trenger vedlikehold før de andre blir omfordelt på alles husleie.

Anonymkode: c40f5...baa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Litt av dilemmaet er at når man bor i borettslag har man ofte begrenset med inflydelse på hva som gjøre av oppussing. Det avgjøres av styret eller flertall av stemmer på møter. 

Om "alle andre" vil ha innglasset balkong, risikerer man å måtte punge ut for en innglasset balkong man overhodet ikke har lyst på (dette skjedde i mitt gamle borettslag...). Man risikerer også at borettslaget inngår avtaler som gir deg begrensede valgmuligheter. Som da en venninnes borettslag skulle gjøre omfattende rør-arbeid, og alle bad måtte rives. Da fikk de i "ferdigpakkene" velge mellom tre alternativer for baderomsinnredning og fliser - alle stygge...

Så joda, man kan ha en fordel av at kostnader spres på mange leiligheter, men det er ikke alle av disse kostnadene man selv synes er nødvendig. 

Det er vel de færreste borettslag som drar i gang dyre og unødvendige ting, men det er jo klart at om blokken setter opp innglasserte balkonger så gjøres det for alle. Det betyr og at balkongen blir brukbar store deler av året.

Min mor bor i borettslagsleilighet og der blir det gjort jevnlig vedlikehold som gjør at leilighetene er trygge, varme, med gode dører vinduer og bad. Det er noe alle tjener på og prisene er helt overkommelige (i forhold til det du får) med stordriftfordeler.

Anonymkode: fe9d8...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Med eget hus må man stå for vedlikeholdet selv. Bor du i et borettslag med 24 leiligheter fordelt på 1 blokk, så er det 24 andelseiere som betaler for bytte av tak. Veldrevne borettslag setter til side penger til dette ved å øke fellesutgiftene, i verste fall får borettslaget lån som fordeles blant 24 andelseiere som fellesgjeld.

Du kan jo selv regne ut hva som lønner seg økonomisk. 

Det er jeg klar over. Problemet er jo at man ikke velger selv. Eksempelvis et vennepar hadde nylig pusset opp badet, så vedtas det at alle bad skal pusses opp og man kan selvfølgelig heller ikke velge hvem som skal foreta oppussingen. Det er også mye som ikke dekkes av fellesutgiftene. Her vi bor har vi kunnet bestemme hva som skal gjøres og når, samt vi også har gjort en del selv. Har mye mer romslig økonomi her i eneboligen enn vi ville hatt i samtlige borettslag i samme strøk.

Anonymkode: ab4e4...a6b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er jeg klar over. Problemet er jo at man ikke velger selv. Eksempelvis et vennepar hadde nylig pusset opp badet, så vedtas det at alle bad skal pusses opp og man kan selvfølgelig heller ikke velge hvem som skal foreta oppussingen. Det er også mye som ikke dekkes av fellesutgiftene. Her vi bor har vi kunnet bestemme hva som skal gjøres og når, samt vi også har gjort en del selv. Har mye mer romslig økonomi her i eneboligen enn vi ville hatt i samtlige borettslag i samme strøk.

Det var jo veldig uheldig for vennene dine, visste de overhodet ingenting om at borettslaget planla dette? Det var vel ikke noe som ble bråbestemt, men kanskje noe som var planlagt og burde vært gjort?

Borettslag som gjør oppgraderinger får gjerne veldig gode priser siden jobben er såvidt stor så det høres veldig rart ut at dere sparer penger på å gjøre dette selv.

Det er ikke vanlig at det er billigere å bo i enebolig enn å bo i borettslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det er vel de færreste borettslag som drar i gang dyre og unødvendige ting, men det er jo klart at om blokken setter opp innglasserte balkonger så gjøres det for alle. Det betyr og at balkongen blir brukbar store deler av året.

Min mor bor i borettslagsleilighet og der blir det gjort jevnlig vedlikehold som gjør at leilighetene er trygge, varme, med gode dører vinduer og bad. Det er noe alle tjener på og prisene er helt overkommelige (i forhold til det du får) med stordriftfordeler.

Problemet er at hva som er "nødvendig" ikke er noe alle er enige om alltid. Noen kan mene det er "nødvendig" å pusse opp fasaden, utifra at den ser stygg og gammeldags ut. Den kan være fullt funksjonell, men likevel kan mange føle det er "Nødvendig". 

I min gamle blokk var det kun heis som stoppet midt mellom annenhver etasje (noe som utrolig nok ble gjort i veldig mange blokker spredd utover byen bygget på den tiden...). Der var det vill krangel med de som mente det var nødvendig å oppgradere heisene så de stoppet i hver etasje, så man fikk trappefri adkomst, og de som mente at herregud folk måtte da klare å gå opp en halv etasje, og om ikke så fikk de flytte... 

Og alstå, mange har null interesse av å bruke balkongen om vinteren, og ville heller spart de pengene? Det er nettopp det som er poenget: du får ikke bestemme selv, du kan bli påtvunget "oppgraderinger" du overhodet ikke har noe glede av. Jeg for min del hater innglasset balking - det føles som å sitte inne med vinduet åpent. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Problemet er at hva som er "nødvendig" ikke er noe alle er enige om alltid. Noen kan mene det er "nødvendig" å pusse opp fasaden, utifra at den ser stygg og gammeldags ut. Den kan være fullt funksjonell, men likevel kan mange føle det er "Nødvendig". 

I min gamle blokk var det kun heis som stoppet midt mellom annenhver etasje (noe som utrolig nok ble gjort i veldig mange blokker spredd utover byen bygget på den tiden...). Der var det vill krangel med de som mente det var nødvendig å oppgradere heisene så de stoppet i hver etasje, så man fikk trappefri adkomst, og de som mente at herregud folk måtte da klare å gå opp en halv etasje, og om ikke så fikk de flytte... 

Og alstå, mange har null interesse av å bruke balkongen om vinteren, og ville heller spart de pengene? Det er nettopp det som er poenget: du får ikke bestemme selv, du kan bli påtvunget "oppgraderinger" du overhodet ikke har noe glede av. Jeg for min del hater innglasset balking - det føles som å sitte inne med vinduet åpent. 

Det er klart du mister den personlige muligheten til å si nei. Men fortsatt tror jeg det er lit som gjøres som ikke er ganske nødvendig. Skal du bo i blokk så må du nesten innstille deg på at fasadeendringer gjelder hele blokka og sånne innglaserte balkonger kan jo åpnes opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke et problem. Et borettslag setter ikke i gang større renoveringer uten at det faktisk er nødvendig. Det å utsette å bytte tak og utbedre drenering, kan gi omfattende følgeskader som fordyrer. Problemet ligger langt mer i personer som eier bolig som ikke vedlikeholder boligen sin når det trengs. Vet om nok av folk som ødelegger boligen sin ved mangelfullt nødvendig vedlikehold gjennom årene. 

Når borettslag bestemmer seg for å renovere bad, og andelseiere som nylig har renovert/kan dokumentere, så har de jo gjerne ordninger for sånt. 

Du har romsligere økonomi fordi du ikke legger til side penger til renovering som vil bli nødvendig på sikt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke et problem. Et borettslag setter ikke i gang større renoveringer uten at det faktisk er nødvendig. Det å utsette å bytte tak og utbedre drenering, kan gi omfattende følgeskader som fordyrer. Problemet ligger langt mer i personer som eier bolig som ikke vedlikeholder boligen sin når det trengs. Vet om nok av folk som ødelegger boligen sin ved mangelfullt nødvendig vedlikehold gjennom årene. 

Når borettslag bestemmer seg for å renovere bad, og andelseiere som nylig har renovert/kan dokumentere, så har de jo gjerne ordninger for sånt. 

Du har romsligere økonomi fordi du ikke legger til side penger til renovering som vil bli nødvendig på sikt. 

Det var faktisk et problem for flere av beboerne i samme blokk, så det går jo ikke an å si at det ikke er noe problem. Mulig andre borettslag har andre ordninger. 

Vi setter av til vedlikehold, og har gjort mye med boligen gjennom årene. Folk må jo få velge hva de vil, men for meg er det ingen tvil.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er glad for å bo i rekkehus, selv om vi har høy fellesutgift. Bestyreren i borettslaget er god på å få ting gjort. Han finner håndverkere, maser på dem osv. Han følger med på hvilke investeringer i boligen som er nødvendige. Å slippe å bekymre seg for sånt er verdt mye penger for meg. Men skjønner at det ikke nødvendigvis er sånn for alle.

Anonymkode: 7ae3a...58c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det var faktisk et problem for flere av beboerne i samme blokk, så det går jo ikke an å si at det ikke er noe problem. Mulig andre borettslag har andre ordninger. 

Vi setter av til vedlikehold, og har gjort mye med boligen gjennom årene. Folk må jo få velge hva de vil, men for meg er det ingen tvil.

Poenget er likevel at det er ikke billigere å bo i hus enn i borettslag, men man har ikke et styre som tar avgjørelsene for når ting skal tas.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 25.1.2025 den 14.10):

husleien

Det heter felleskostnader. Du leier tross alt ikke.

Anonymkode: 45d09...c6d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.1.2025 den 16.23):

Penger er ikke alt! Friheten ved å bo i hus er mer verdt! Går ikke an å tenke worst case scenario hele tida.

Nyt livet i stedet. 

Anonymkode: 145dd...c6d

Hvilken frihet? Solgte huset nettopp fordi vi var bundet til et evig styr med vedlikehold der all fritid og penger gikk til det. Friheten fikk vi da vi kjøpte leilighet og kan bruke helger og penger på moro og ikke hus. 

Anonymkode: 3fc4b...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...