AnonymBruker Skrevet 25. januar #1 Del Skrevet 25. januar Jeg er i uke 12 nå og formen er ganske bra. Litt mer trøtt enn ellers og veldig andpusten. Har litt smerter i symfyse/bekken/buk. Vanligvis 2 sek, her og der. Men det trigges av tyngre ting og stress, det er litt vanskelig å trene men mye går greit. Sitting over lengre tid begynner også å kjennes mindre greit ut. En av mine jobber er som BPA og her løfter jeg 50 kg flere ganger per vakt. jeg begynner å bli veldig skeptisk til dette for min egen del. Løfting ut av seng over i rullestol, løfting fra rullestol til toalett og dusj o.l. Noen ganger over i manuell rullestol som er spesielt lav og med utstikkende hjul. Brukeren er lam fra hals og ned, og veier rett under 50 kg. Vi har ikke heis, sklibrett o.l. Jeg synes også gulvet er glatt (ingen sko, antiskli etc) og at brukeren ikke lengre har god styrke i skuldre til å "låse seg" fast som før. Vi stiller selvfølgelig opp ting slik at det blir best mulig men det er ikke ideellt og ting kommer ikke helt inntil. Fra tidligere har jeg slitt med prolapser i nakke og mellom skulderblader og dette har virkelig blomstret opp de siste 2 mnd. med mange smeller og en nakke som ikke kan vris. Før kunne jeg ta sterkere tabletter men nå går ikke det såklart. Føler kanskje jeg svarer på mitt eget spørsmål når jeg skriver det innlegget her, så var usikker på om jeg skulle poste, men kanskje noen har noen kloke ord eller erfaringer. Anonymkode: 5b4c2...9b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #2 Del Skrevet 25. januar Høres ut som at bekkenet ditt begynner å gi etter allerede. Du skal IKKE presse dette, for om det blir riktig ille kan du havne i rullestoll i løpet av graviditeten. Få deg time hos fysioterapeut med kunnskap om bekkenbunn med en gang, å så må du enten få tilrettelegging eller svangerskapspenger. Anonymkode: ce8ac...72d 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #3 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er i uke 12 nå og formen er ganske bra. Litt mer trøtt enn ellers og veldig andpusten. Har litt smerter i symfyse/bekken/buk. Vanligvis 2 sek, her og der. Men det trigges av tyngre ting og stress, det er litt vanskelig å trene men mye går greit. Sitting over lengre tid begynner også å kjennes mindre greit ut. En av mine jobber er som BPA og her løfter jeg 50 kg flere ganger per vakt. jeg begynner å bli veldig skeptisk til dette for min egen del. Løfting ut av seng over i rullestol, løfting fra rullestol til toalett og dusj o.l. Noen ganger over i manuell rullestol som er spesielt lav og med utstikkende hjul. Brukeren er lam fra hals og ned, og veier rett under 50 kg. Vi har ikke heis, sklibrett o.l. Jeg synes også gulvet er glatt (ingen sko, antiskli etc) og at brukeren ikke lengre har god styrke i skuldre til å "låse seg" fast som før. Vi stiller selvfølgelig opp ting slik at det blir best mulig men det er ikke ideellt og ting kommer ikke helt inntil. Fra tidligere har jeg slitt med prolapser i nakke og mellom skulderblader og dette har virkelig blomstret opp de siste 2 mnd. med mange smeller og en nakke som ikke kan vris. Før kunne jeg ta sterkere tabletter men nå går ikke det såklart. Føler kanskje jeg svarer på mitt eget spørsmål når jeg skriver det innlegget her, så var usikker på om jeg skulle poste, men kanskje noen har noen kloke ord eller erfaringer. Anonymkode: 5b4c2...9b3 Heller en sykmeding fremfor å bli invalid. Bekken problemer kan sitte i lenge etter en fødsel, så det bør du ta på alvor. Anonymkode: b4865...fe6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kirotraktoren Skrevet 25. januar #4 Del Skrevet 25. januar (endret) Snakk med Jordmor om dette og svangerskapspenger, det er tunge løft når man er gravid, spesielt utover i svangerskapet. Endret 25. januar av Kirotraktoren feil sitering 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emblaxxx Skrevet 25. januar #5 Del Skrevet 25. januar Jeg er gravid i uke 14 og alle rundt meg sier; ikke løft tungt .. nå er jeg er sterk og i god fysisk form, men fordi det å løfte kan være såpass skadelig at det kan gjøre til at du mister så er det en grunn til at folk ikke vil at jeg skal løfte så mye. Så tips til deg; sykemeld deg eller få andre oppgaver som innebærer null tunge løft 👍🏼 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #6 Del Skrevet 25. januar Emblaxxx skrev (3 minutter siden): Jeg er gravid i uke 14 og alle rundt meg sier; ikke løft tungt .. nå er jeg er sterk og i god fysisk form, men fordi det å løfte kan være såpass skadelig at det kan gjøre til at du mister så er det en grunn til at folk ikke vil at jeg skal løfte så mye. Så tips til deg; sykemeld deg eller få andre oppgaver som innebærer null tunge løft 👍🏼 Ja, jeg får høre det hele tiden, men jeg velger å løfte mange ting, Bare ikke 50 kilo i rare vinkler med snuing på beina på smale plasser Jeg gjør egentlig det meste som kjennes greit ut, og så stopper jeg hvis noe kjennes ugreit ut, og det synes jeg går veldig fint. Og på et treningssenter står man helt annerledes rundt en vekt og dermed løfter bra. På jobb som BPA føler jeg ingen av løftene er ergonomisk riktig i utgangspunktet 😅 Sykmeldingen prøver jeg å unngå å bruke, jordmor har lav terskel for å gi svangerskapspenger i denne jobben, det er nok heller jeg som har holdt igjen og ikke sagt hvor tungt det faktisk er Anonymkode: 5b4c2...9b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vecky Skrevet 25. januar #7 Del Skrevet 25. januar Gavid eller ei, forflytning uten hjelpemidler hadde jeg aldri godtatt. Hvorfor er ikke det på plass? Stor risiko for at både du og bruker får skade. Virkelig ikke greit! 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #8 Del Skrevet 25. januar Høres ut som du bør ha svangerskapspenger og ikke sykemelding. Snakk med jordmor. Anonymkode: 6ffcd...294 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #9 Del Skrevet 25. januar Jeg og jobber med multihandicappede. Skjønner ikke hvorfor personen du jobber med ikke har heis? De jeg jobber med har heis som også har skinner i taket sånn at vi kan forflytte vedkommede rundt i huset vida den. Fra feks seng til bad og til badekar. Din situasjon høres uholdbar ut pga alt for lite hjelpemidler. Anonymkode: 50ca2...545 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #10 Del Skrevet 25. januar Denne jobben kommer du etterhvert til å ødelegge ryggen av uansett. Ville bedt om sykemelding og søkt annen jobb til etter permisjonen. Anonymkode: 31862...5f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kirotraktoren Skrevet 25. januar #11 Del Skrevet 25. januar (endret) AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg og jobber med multihandicappede. Skjønner ikke hvorfor personen du jobber med ikke har heis? De jeg jobber med har heis som også har skinner i taket sånn at vi kan forflytte vedkommede rundt i huset vida den. Fra feks seng til bad og til badekar. Din situasjon høres uholdbar ut pga alt for lite hjelpemidler. Anonymkode: 50ca2...545 Jeg er ikke kjent med BPA spesifikt men er man ikke pålagt å tilrettelegge like mye eller er det annerledes med BPA? Endret 25. januar av Kirotraktoren feil sitering Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #12 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jeg og jobber med multihandicappede. Skjønner ikke hvorfor personen du jobber med ikke har heis? De jeg jobber med har heis som også har skinner i taket sånn at vi kan forflytte vedkommede rundt i huset vida den. Fra feks seng til bad og til badekar. Din situasjon høres uholdbar ut pga alt for lite hjelpemidler. Anonymkode: 50ca2...545 Nei du kan lure. Jeg startet her mens jeg startet et firma for å spe på litt og skulle egentlig si opp, men så skjedde det litt ting som utsatte det. Til sist nå var det for å beholde lønnen i permisjonen rett og slett. Det har gitt meg 3-5 timer med lesing og muligheten til å sitte på pc og ordne andre ting på vakta, så det var liksom en god deal når jeg var sterk og i form da. Tenkte å studere litt i permisjonen og videre for å få litt flere jobbmuligheter og kuttet ut dette ja Skulle gjerne beholdt jobben og fått betalt for å studere men det er ikke vanskelig å skjønne skepsisen til det! Anonymkode: 5b4c2...9b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #13 Del Skrevet 25. januar Høres ut som at du bør sykmeldes, hvis det ikke er mulig å bruke hjelpemidler. Anonymkode: 02727...a5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #14 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Høres ut som du bør ha svangerskapspenger og ikke sykemelding. Snakk med jordmor. Anonymkode: 6ffcd...294 Det er egen helse det er snakk om her, ikke barnets helse. Bekken, rygg etc går på mor, ikke baby. Så sykmelding er riktig. Om TS hadde vært BPA hos en bruker som slo henne i magen eller brukte medisiner som kunne skadet fosteret, hadde det vært aktuelt med svangerskapspenger. Anonymkode: 02727...a5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå