AnonymBruker Skrevet 25. januar #21 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hva gjør det med barn som er fra det åpner i barnehagen til det stenger? Og hva med skolebarna som også er på sfo fra det åpner til det stenger? Hva gjør det med barna på kort og lang sikt? Anonymkode: 83a9d...2d3 De stresser mye, lite mulighet for å roe ned. Mulig det blir angat og annet her.. Ser foreldrene altfor lite, regner med det trigger de og forholdet! Anonymkode: f29c2...251 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #22 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Utvikler sosial kompetanse, får lekt med fysiske leker og andre barn istedenfor å stirre i en skjerm, mer utetid og mer fysisk bevegelse, og mer mental stimuli. På lang sikt et mer jordnært og friskt barn. Får inntrykk av at de barna som unnlater spesielt SFO blir satt foran en skjerm i 2-3 t. Ang barnehage vet jeg ikke hva praksisen blandt folk er men jeg tenker at full dag er helt overkommelig og normalt for barnet. Hva ellers skal det liksom finne på? En 3-åring har ikke akkurat lekser de må gjøre og det er vel uansett ikke ideelt for dem å måtte leke for seg selv i 2-3 timer istedenfor å være i barnehage? Anonymkode: ba728...ec8 Tull! Du vet det fins andre ting å gjøre enn en skjerm?? Du vet at andrr er hjemme, du kan fint gå på lekeplassen å treffe noen, badeland,lekeland, fjelltur, bake, gjøre ting sammen. Framfor å være utslitt dag etter dag i altfor lange dager som en liten stakkars... Anonymkode: f29c2...251 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #23 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du mener 10 t for en ettåring er helt overkommelig og greit? 🙃 Anonymkode: 5e502...e04 Barna deres har så lange dafer så da unnskylder de med dette. Er så tull! Aldri om små barn har godt av å være så lenge i bhg, det er trist! Anonymkode: f29c2...251 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 25. januar #24 Del Skrevet 25. januar (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vårt barn? Du er jo ikke mor til det barnet en gang, men stemor. Det er mannen din sitt. Selv om du ser på det som ditt eget, vil det aldri være det. Anonymkode: a0751...737 Jeg har aldri nektet for dette, og jeg omtaler meg selv som stemor. Det er like fullt i alle praktiske og emosjonelle henselser vårt barn. Det sagt; jeg kalles mor, av alle rundt, av barnet selv, og i praksis er jeg det. Jeg tar like mye ansvar som mammaen og far til barnet. Mamma er mamma, jeg er mor. Og jo. Det vil det faktisk. Av grunner du aldri vil forstå har jeg fått en del rettigheter, deriblant økonomiske, medisinske og praktiske. Hva får du ut av en slik kommentar, utenom å være empatiløs og slem? Jeg vet meget godt at jeg ikke er biologisk mor. Mitt biologisk fødte barn døde i dødfødsel. Sånn. Var det digg? Føltes det godt? Hva sier du til de som adopterer barn, forresten? Eller føles det bare godt å oppføre seg som en drittsekk mot akkurat meg? Endret 25. januar av SPOCA 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #25 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Utvikler sosial kompetanse, får lekt med fysiske leker og andre barn istedenfor å stirre i en skjerm, mer utetid og mer fysisk bevegelse, og mer mental stimuli. På lang sikt et mer jordnært og friskt barn. Får inntrykk av at de barna som unnlater spesielt SFO blir satt foran en skjerm i 2-3 t. Ang barnehage vet jeg ikke hva praksisen blandt folk er men jeg tenker at full dag er helt overkommelig og normalt for barnet. Hva ellers skal det liksom finne på? En 3-åring har ikke akkurat lekser de må gjøre og det er vel uansett ikke ideelt for dem å måtte leke for seg selv i 2-3 timer istedenfor å være i barnehage? Anonymkode: ba728...ec8 Vi står opp 0630. Våkner i senga til 07. Morgenstell og frokost til 0730. Leser foran peisen til 08. Da er det en episode mummitrollet/thomastoget/karsten&petra mens jeg ordner meg selv og baby. 0830-09 gjør vi husarbeid sammen; skifter sengetøy, tømmer maskiner, vanner blomster, vasker bad. 09 begynner vi å gjøre oss klar, er 10-15min ute før levering og leverer 0930. Henter 1430-1445 og bruker 45-60min på å gå hjem, leker i skogen hjemover og spiser matpakke på veien. Hjemme ca 1545 og ordner i hagen eller drivhuset sammen til faren kommer hjem 1645. Stort sett soser han rundt i hagen for selv, jeg er bare tilgjengelig. Men i følge deg (og mange barnehagelærere med deg, dessverre) går barnet altså glipp av utetid og mental stimuli. Skjønner. Anonymkode: e096e...596 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #26 Del Skrevet 25. januar Det kommer helt an på barna og deres alder, personlighet, sensitivitet med mer. Og også litt på barnehagen/SFO de går på og de som jobber der. Jeg har ett barn som trives veldig godt med det sosiale på SFO. Hun har mye energi og liker å ha folk rundt seg. I barnehagealder så ble hun rimelig utslitt de gangene hun hadde lange dager, selv om hun trivdes der. Selv om hun ikke ville hjem uansett, så var det tydelig på humør og terskel for sammenbrudd at det ble mye for henne de dagene jeg måtte levere tidlig og hente sent. Men alt tydet på at hun hadde det fint i barnehagen selv om hun ble sliten. Nå som hun er eldre, tåler hun lange, sosiale dager på en annen måte. Og så har jeg ett barnehagebarn som liker å ha det rolig rundt seg, og som virkelig misliker de dagene vi jobber slik at hun blir hentet sent. Vi prøver å unngå lange dager så godt det går. Hun blir så sliten at hun ikke har det godt. Hun orker og har ikke glede av aktiviteter eller vennebesøk etter barnehagen. Og hun sitter ikke med skjerm når hun kommer hjem, nå for tiden pleier hun å leke med noen figurer eller dukker, evt. så tegner eller perler hun. Anonymkode: 2b16b...c4e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #27 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi står opp 0630. Våkner i senga til 07. Morgenstell og frokost til 0730. Leser foran peisen til 08. Da er det en episode mummitrollet/thomastoget/karsten&petra mens jeg ordner meg selv og baby. 0830-09 gjør vi husarbeid sammen; skifter sengetøy, tømmer maskiner, vanner blomster, vasker bad. 09 begynner vi å gjøre oss klar, er 10-15min ute før levering og leverer 0930. Henter 1430-1445 og bruker 45-60min på å gå hjem, leker i skogen hjemover og spiser matpakke på veien. Hjemme ca 1545 og ordner i hagen eller drivhuset sammen til faren kommer hjem 1645. Stort sett soser han rundt i hagen for selv, jeg er bare tilgjengelig. Men i følge deg (og mange barnehagelærere med deg, dessverre) går barnet altså glipp av utetid og mental stimuli. Skjønner. Anonymkode: e096e...596 Heldige barn! Mye bedre for barnet enn så lange dager i bhg! Du fikk barn, du skal være mest med barnet. Ikke bhg og skole/sfo som skal oppdra de! Anonymkode: f29c2...251 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #28 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Heldige barn! Mye bedre for barnet enn så lange dager i bhg! Du fikk barn, du skal være mest med barnet. Ikke bhg og skole/sfo som skal oppdra de! Anonymkode: f29c2...251 Hun SKAL være mest med barnet? Er det noe du skal få bestemme altså? Ta deg en bolle 😂 Anonymkode: 28eb0...6ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #29 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun SKAL være mest med barnet? Er det noe du skal få bestemme altså? Ta deg en bolle 😂 Anonymkode: 28eb0...6ce Bestemte jeg det i innlegget? Da må du lese igjen! Det beste for barna(de som har oppegående foreldre) er å være med de mest og ikke i en instutisjon med masse vikarer osv.. Du er vel en av de som gladelig står i porten å leverer barnet/barna dine før bhg åpner og siste som henter, følte deg truffet? Anonymkode: f29c2...251 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #30 Del Skrevet 25. januar Jeg jobber på småbarnsavdeling o barnehage og mange 1 og 2 åringer har altfor lange dager i barnehagen. Etter klokken 15 er det både sutrete og lei og savner foreldrene, har gjerne vært der siden åpning. Skjønner at folk må jobbe men en del foreldre er lærere og sjømenn, allikevel har barna lange dager. Det toppet seg i romjulen, da kom det foreldre og leverte ettåringen mens de selv skulle på skitur. Minste barnet mitt går på sfo, 7 år gammel, og der stortrives han med vennene, alternativet er at han er hjemme med storebroren ,åsså blir det bare skjerm. På SFO leker de både ute og inne. Så SFO er jeg positiv til. De minste barna i barnehagen burde hatt kortere dager, men sånn funker ikke samfunnet, foreldrene må jo jobbe. Men ofte syns jeg synd i dem. Anonymkode: a1e9e...5a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #31 Del Skrevet 25. januar For de aller minste barna, så viser forskningen at de opplever vedvarende stress ved å ha lange dager borte fra foreldrene. Her er det gjort undersøkelser som viser at alle barn øker kortisolproduksjonen betraktelig når de kommer i barnehagen (stresshormon), men hos de større barna synker det raskt når de kommer hjem. Hos de minste vedvarer det. De klarer ikke «kvitte seg» med stressfølelsen så lett. Som jo er logisk. Jeg tror ikke det egentlig hersker så mye tvil om dette, de fleste som har muligheten utsetter barnehagestart, og de som kan gir barna kortere dager i barnehagen. Langtidseffektene snakker vi ikke så mye om, for vi vil jo ikke stigmatisere de som har 1-åringer i full dag i barnehagen - antakeligvis har de ikke mye valg. Hvis et voksent menneske hadde høyt kortisol, kan man jo spørre legen hva de hadde sagt om det. Anonymkode: ce4a9...336 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #32 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Bestemte jeg det i innlegget? Da må du lese igjen! Det beste for barna(de som har oppegående foreldre) er å være med de mest og ikke i en instutisjon med masse vikarer osv.. Du er vel en av de som gladelig står i porten å leverer barnet/barna dine før bhg åpner og siste som henter, følte deg truffet? Anonymkode: f29c2...251 Du skrev at hun SKAL være hjemme med barna. Og det bestemmer ikke du. Du bestemmer sikkert veldig lite selv i eget liv. Du er vel en av de som må være hjemme med barna i mange år fordi kontantstøtten er mer enn du kan tjene på å jobbe. Og så tror du at det gjør det til en bedre mor. Anonymkode: 28eb0...6ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #33 Del Skrevet 25. januar Tja, jeg vil si at dette kommer mye an på barnet. Men på generelt grunnlag tror jeg at så lange dager i institusjon ikke er til barnets beste. Små barn blir slitne de også. Det er mange å forholde seg til, mange inntrykk, høyt temp, høy lyd. Det er gøy og lærerikt - men også krevende og slitsomt. Barn trenger også en god balanse mellom aktivitet og ro/hvile. De trenger også tid med sine primære omsorgspersoner. Barn trenger gjerne hjelp til å finne balansen, og til å regulere sine behov. Anonymkode: 1674c...baa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #34 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vårt barn? Du er jo ikke mor til det barnet en gang, men stemor. Det er mannen din sitt. Selv om du ser på det som ditt eget, vil det aldri være det. Anonymkode: a0751...737 Hva pokker er galt med deg? Ikke mange som snakker om bonus barnet sitt på en så fin måte som brukeren Spoca, hun fremstår alltid fornuftig og svarer alltid pent i de trådene jeg har sett hun svarer i. Så kommer du med en dritt kjerring kommentar. Fikk det deg til å føle deg bedre? Du fremstår bitter Anonymkode: 6b6c1...cce 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 25. januar #35 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (17 timer siden): Alternativet er jo at barnet er hjemme med en forelder og blir med i hverdagen. Et nye bedre alternativ for de fleste ettåringer er for små til å bli satt bort i minst syv timer hver dag. Det er ikke meningen at et barn skal ha et pedagogisk tilbud store deler av våken tiden. Å være hjemme med mamma frem til tre år, slow living etc er faktisk mer enn godt nok. Anonymkode: 90e3a...0bf Mamma må betale ned huslån Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #36 Del Skrevet 25. januar Vi har hatt de tre barna våre i barnehage 3 dager i uken og ca 6 timer hver gang (9-15), de synes selv det innimellom var lange dager da det er masete for barn i barnehage, masse bråk og lyd, alt for få voksne og generelt et litt dårlig læringsmiljø. De trivdes mye bedre sammen med venners barn i mindre grupper hvor vi fant på ting sammen. Baking, turer i skog, mark og ved vann, museer, lekeparker, hobbyaktiviteter sammen med nære voksne og barn ga de så mye mer enn en masete barnehagehverdag. Skulle ønske vi kunne brukt barnehagen mindre enn det vi måtte. Anonymkode: 6d2a5...c15 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #37 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du skrev at hun SKAL være hjemme med barna. Og det bestemmer ikke du. Du bestemmer sikkert veldig lite selv i eget liv. Du er vel en av de som må være hjemme med barna i mange år fordi kontantstøtten er mer enn du kan tjene på å jobbe. Og så tror du at det gjør det til en bedre mor. Anonymkode: 28eb0...6ce Nei , er det mulig å lese det så teit?? Skal jeg omformelere det litt for deg? Det er BEDRE at mor/far har barna lengre hjemme eller gir barna kortere dager. Det er BEDRE at foreldrene setter barna førs og oppdrar de framfor å la bhg/sfo/instutisjon/vikarer gjøre det.. Kan love deg en ting, flere bhg du ALDRI ville sendt barna dine i om du hadde visst en brøkdel av hv! som foregår der, eller hvor mange vikarer og vaskedamer (ja faktisk) de bruker når det ikke går opp.. Hvor lite de fleste barn blir sett og hørt i mange bhg, og ikke har det bra! Ihvertfall ikke lange dager! Noen bhf er selvfølgelig fantastisk og folka der og. Men langt fra alle eller mange! Uansett altfor lange dager for de små! Og nei, jeg har en mann som tjener godt, og vi er flink med penger. Hjemmekontor på deltid. Så det går helt fint! Vi har valgt å ha barna lenge hjemme, for vi har valgt å få våre barn! Forstår at ikke alle har den muligheten, men vet og at mange kunne gjort det, men må ha dyre hus,flere biler,dyre merkeklær osv.. Vi tar alle våre valg! Anonymkode: f29c2...251 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #38 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nei , er det mulig å lese det så teit?? Skal jeg omformelere det litt for deg? Det er BEDRE at mor/far har barna lengre hjemme eller gir barna kortere dager. Det er BEDRE at foreldrene setter barna førs og oppdrar de framfor å la bhg/sfo/instutisjon/vikarer gjøre det.. Kan love deg en ting, flere bhg du ALDRI ville sendt barna dine i om du hadde visst en brøkdel av hv! som foregår der, eller hvor mange vikarer og vaskedamer (ja faktisk) de bruker når det ikke går opp.. Hvor lite de fleste barn blir sett og hørt i mange bhg, og ikke har det bra! Ihvertfall ikke lange dager! Noen bhf er selvfølgelig fantastisk og folka der og. Men langt fra alle eller mange! Uansett altfor lange dager for de små! Og nei, jeg har en mann som tjener godt, og vi er flink med penger. Hjemmekontor på deltid. Så det går helt fint! Vi har valgt å ha barna lenge hjemme, for vi har valgt å få våre barn! Forstår at ikke alle har den muligheten, men vet og at mange kunne gjort det, men må ha dyre hus,flere biler,dyre merkeklær osv.. Vi tar alle våre valg! Anonymkode: f29c2...251 Hjemmekontor på deltid og uten dyre hus, biler og merkeklær høres kjipt ut. Men vi tar alle våre valg! Anonymkode: 28eb0...6ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #39 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Hjemmekontor på deltid og uten dyre hus, biler og merkeklær høres kjipt ut. Men vi tar alle våre valg! Anonymkode: 28eb0...6ce Alldeles ikke kjipt! Har ny bil uten lån og nyere hus uten lån! Har absolutt ikke behov for masse dyre merkeklær framfor å kunne være hjemme mer med barna! Tiden går fort, du får ikke den igjen. Jobbet fullt før og gjør det igjen når de er stor. Vi har råd til å ha det sånn som no! Ta deg en bolle om du er misunnelig! Vi gjør alle våre valg utifra hva vi mener er viktigst eller hva vi har råd til! Anonymkode: f29c2...251 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #40 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei , er det mulig å lese det så teit?? Skal jeg omformelere det litt for deg? Det er BEDRE at mor/far har barna lengre hjemme eller gir barna kortere dager. Det er BEDRE at foreldrene setter barna førs og oppdrar de framfor å la bhg/sfo/instutisjon/vikarer gjøre det.. Kan love deg en ting, flere bhg du ALDRI ville sendt barna dine i om du hadde visst en brøkdel av hv! som foregår der, eller hvor mange vikarer og vaskedamer (ja faktisk) de bruker når det ikke går opp.. Hvor lite de fleste barn blir sett og hørt i mange bhg, og ikke har det bra! Ihvertfall ikke lange dager! Noen bhf er selvfølgelig fantastisk og folka der og. Men langt fra alle eller mange! Uansett altfor lange dager for de små! Og nei, jeg har en mann som tjener godt, og vi er flink med penger. Hjemmekontor på deltid. Så det går helt fint! Vi har valgt å ha barna lenge hjemme, for vi har valgt å få våre barn! Forstår at ikke alle har den muligheten, men vet og at mange kunne gjort det, men må ha dyre hus,flere biler,dyre merkeklær osv.. Vi tar alle våre valg! Anonymkode: f29c2...251 Må du gi deg, aldri noen sinne har en vaskedame jobbet i de bhg jeg har vært i eller at barna ikke har det bra, provoserende lesing og du vet åpenbart ingenting Anonymkode: 5e502...e04 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå