AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:48 #1 Del Skrevet fredag kl 21:48 Da mener jeg ikke bare litt, men hver gang han får en liten mulighet. Det er snakk om enorme mengder alkohol som sprit, og blir svært beruset. Av den grunn er det selvfølgelig slutt, men problemet er at vi har et barn vi må samarbeide rundt. Jeg jobber turnus (ikke mulig å endre) og er avhengig av samarbeidet vi har. Det samarbeidet går ut på at han kommer og har barnet hos meg. Her tør han ikke å røre alkohol mens han er her med barnet og det er den beste muligheten for et samvær. Nå merker jeg at alkoholen har tatt over enda mer, og han bryter avtaler stadig oftere for å drikke. Hva i alle dager skal jeg gjøre for å komme ut av denne situasjonen? Føler meg også fanget i situasjonen da jeg ikke kommer meg videre. Barnet blir også lei seg når hen ikke får se far. Han later jo selvfølgelig som han er verdens beste far de korte periodene han ser barnet før alkoholsuget tar over igjen. Han nekter selv for at han har et alkoholproblem og er derfor ikke mottagelig for hjelp i det hele tatt. Ønsker heller ikke å ta kontakt med familievernkontoret o.l, da han er en flink skuespiller. Kan manipulere å utgi seg for å være en helt annen en han egentlig er. Er derfor redd at slike ting vil føre til at han får støtte og faktisk får samvær på normal måte. Anonymkode: 74d75...8ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 22:31 #2 Del Skrevet fredag kl 22:31 Når du er alene med barnet så må du jo selvsagt slutte å jobbe turnus. Og samvær med far burde foregå med deg til stede. Hilsen en som opplevde en full far omtrent hver samværshelg under oppveksten Anonymkode: 5b7ed...734 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 22:33 #3 Del Skrevet fredag kl 22:33 Det var gjenkjennelig, samme situasjon her. Jeg har prøvd det meste. Familievernkontoret er en vits, og det er ingenting de kan gjøre. Overalt blir det hans virkelig mot min. Du må samle beviser ihvertfall. Det er en tung påkjenning å ha det ansvaret sånne som oss har Anonymkode: fac0c...94a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 22:34 #4 Del Skrevet fredag kl 22:34 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Når du er alene med barnet så må du jo selvsagt slutte å jobbe turnus. Og samvær med far burde foregå med deg til stede. Hilsen en som opplevde en full far omtrent hver samværshelg under oppveksten Anonymkode: 5b7ed...734 Hvordan var det for deg, og prøvde din mor å gjøre noe med det, eller visste hun ikke om det? Anonymkode: fac0c...94a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 22:54 #5 Del Skrevet fredag kl 22:54 Du må slutte å ha normale forventninger til en alkoholiker. Du må ivareta barnet uten. Anonymkode: e70ba...b1c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #6 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Da mener jeg ikke bare litt, men hver gang han får en liten mulighet. Det er snakk om enorme mengder alkohol som sprit, og blir svært beruset. Av den grunn er det selvfølgelig slutt, men problemet er at vi har et barn vi må samarbeide rundt. Jeg jobber turnus (ikke mulig å endre) og er avhengig av samarbeidet vi har. Det samarbeidet går ut på at han kommer og har barnet hos meg. Her tør han ikke å røre alkohol mens han er her med barnet og det er den beste muligheten for et samvær. Nå merker jeg at alkoholen har tatt over enda mer, og han bryter avtaler stadig oftere for å drikke. Hva i alle dager skal jeg gjøre for å komme ut av denne situasjonen? Føler meg også fanget i situasjonen da jeg ikke kommer meg videre. Barnet blir også lei seg når hen ikke får se far. Han later jo selvfølgelig som han er verdens beste far de korte periodene han ser barnet før alkoholsuget tar over igjen. Han nekter selv for at han har et alkoholproblem og er derfor ikke mottagelig for hjelp i det hele tatt. Ønsker heller ikke å ta kontakt med familievernkontoret o.l, da han er en flink skuespiller. Kan manipulere å utgi seg for å være en helt annen en han egentlig er. Er derfor redd at slike ting vil føre til at han får støtte og faktisk får samvær på normal måte. Anonymkode: 74d75...8ef Ingen får samvær av familievernkontoret, så det trenger du ikke å være redd for. Familievernkontoret har ingen slik myndighet. Anonymkode: fe50a...b82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #7 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Når du er alene med barnet så må du jo selvsagt slutte å jobbe turnus. Og samvær med far burde foregå med deg til stede. Hilsen en som opplevde en full far omtrent hver samværshelg under oppveksten Anonymkode: 5b7ed...734 Ja tenk så lett det bare hadde vært å slutte med turnus. Jobber i helse og det er utdanningen min. Er svært vanskelig å få noe som ikke er turnus. Det gjelder også andre jobber utenfor mitt fagfelt som kun er på dagtid. Jobber heldigvis aldri natt siden jeg er alene med barn, kun dag og kveldsvakter. Og slik hadde det også vært i for eksempel butikk. Klarer ikke å se noe annet jeg kunne jobbet med uten relevant utdanning. Barnet vårt opplever aldri faren full siden han er her, men det blir mer brutte avtaler siden han ikke kan komme fordi han har drukket. Anonymkode: 74d75...8ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #8 Del Skrevet 20 timer siden Jeg fikk beskjed av barnevernet at det var min plikt å stoppe samværet om jeg mistenkte at han ruset seg (med alkohol) når han hadde samvær. Jeg håper ikke du er så naiv at du tror han ikke drikker når du er på jobb. Alkoholikere er eksperter på å lyve og skjule!! Det ville gå på meg også om det ble en sak av det fikk jeg beskjed om. Du må skifte jobb og legge opp livet ditt slik at du kan ta vare på barna alene. Anonymkode: bb382...d94 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #9 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg fikk beskjed av barnevernet at det var min plikt å stoppe samværet om jeg mistenkte at han ruset seg (med alkohol) når han hadde samvær. Jeg håper ikke du er så naiv at du tror han ikke drikker når du er på jobb. Alkoholikere er eksperter på å lyve og skjule!! Det ville gå på meg også om det ble en sak av det fikk jeg beskjed om. Du må skifte jobb og legge opp livet ditt slik at du kan ta vare på barna alene. Anonymkode: bb382...d94 Jeg jobber også innen helse forresten. Det er mulig å få bare dagtid når de må tilrettelegge siden du ikke har et valg. De trenger deg nok i jobb. Anonymkode: bb382...d94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #10 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ja tenk så lett det bare hadde vært å slutte med turnus. Jobber i helse og det er utdanningen min. Er svært vanskelig å få noe som ikke er turnus. Det gjelder også andre jobber utenfor mitt fagfelt som kun er på dagtid. Jobber heldigvis aldri natt siden jeg er alene med barn, kun dag og kveldsvakter. Og slik hadde det også vært i for eksempel butikk. Klarer ikke å se noe annet jeg kunne jobbet med uten relevant utdanning. Barnet vårt opplever aldri faren full siden han er her, men det blir mer brutte avtaler siden han ikke kan komme fordi han har drukket. Anonymkode: 74d75...8ef Hvis det ikke er mulig for deg å søke på legekontor, poliklinikk eller noe helsebasert kontorarbeid så må du jo bytte beite. F.eks. barnehage? Kun dagtid og fri alle helger. Du går nok ned i lønn, men ville valgt det 10/10 ganger fremfor å la barnet mitt være hos en alkoholiker. Anonymkode: b3386...404 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #11 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg fikk beskjed av barnevernet at det var min plikt å stoppe samværet om jeg mistenkte at han ruset seg (med alkohol) når han hadde samvær. Jeg håper ikke du er så naiv at du tror han ikke drikker når du er på jobb. Alkoholikere er eksperter på å lyve og skjule!! Det ville gå på meg også om det ble en sak av det fikk jeg beskjed om. Du må skifte jobb og legge opp livet ditt slik at du kan ta vare på barna alene. Anonymkode: bb382...d94 Han drikker ikke når han er hjemme her de timene jeg er på jobb, det kan jeg si med sikkerhet. Det har jeg full kontroll over, og det er derfor dette har fungert bra. Han klarer ikke å styre seg når han først har begynt, så det ville man sett med en gang. Det handler mer om at han bryter avtaler i større grad og ikke kommer pga alkohol. Problemet hans har de siste mnd blitt enda større. Anonymkode: 74d75...8ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #12 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Ingen får samvær av familievernkontoret, så det trenger du ikke å være redd for. Familievernkontoret har ingen slik myndighet. Anonymkode: fe50a...b82 De kan ikke gi samvær, men komme med løsninger rundt samvær. Når barnefar ikke drikker, så kan han lure hvem som helst. Selv de som jobber innen dette feltet i min egen familie. Når han ikke drikker så er han veltalende, han jobber selvstendig med høy lønn, kjekk, sosial, morsom og en som er lett å like. Ser ikke ut som en typisk alkoholiker utad i det hele tatt. Det hele hadde vært så mye lettere om det var synlig, også for andre. Anonymkode: 74d75...8ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #13 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Han drikker ikke når han er hjemme her de timene jeg er på jobb, det kan jeg si med sikkerhet. Det har jeg full kontroll over, og det er derfor dette har fungert bra. Han klarer ikke å styre seg når han først har begynt, så det ville man sett med en gang. Det handler mer om at han bryter avtaler i større grad og ikke kommer pga alkohol. Problemet hans har de siste mnd blitt enda større. Anonymkode: 74d75...8ef Det er vel ikke sikkert han er edru når han kommer da… herregud. Dette er jo direkte farlig!! 1. Du MÅ få annen stilling eller annen jobb. Hva med å snakke ærlig med sjefen? Dette er ikke DIN feil!! Men ditt ansvar… ikke noe å skamme seg over. Du må ha en annen løsning ASAP. 2. Mens du jobber med en annen løsning, sjekk om du har familie eller venner som heller kan bistå med barnepass når du jobber en periode fremover. Hadde en venninne av meg presentert dette problemet hadde jeg SELVSAGT stilt opp. Du kan ha mange å støtte deg på bare du er ærlig om hva som foregår. For du er i en kjempekrise, og trenger hjelp. Mens du løser ting jobbmessig. Og også behov for støtte du også. 3. Snakk med fastlegen. Kanskje er det noe som kan gjøres… vet ikke… for din del altså. 4. Søk opp pårørendehjelp for alkoholisme. Vet det finnes flere organisasjoner, du finner de lett ved å søke. Du trenger definitivt hjelp som pårørende til en alkoholiker, og på vegne av barnet også. Der finnes det kompetanse på hvordan ivareta barnet best mulig. Hva man skal si, fortelle osv. Med små barn er det enkleste kanskje å si at pappa er syk og ikke kan komme, en sykdom som varer lenge. Dessuten er det også sant. Han er jo alvorlig syk Men søk hjelp hos de som kan dettt. Dessverre et så vanlig problem at du på ingen måte er den første i denne situasjonen. Alkohol har ødelagt veldig mange familier. Bare i min ikke kjempestore omgangskrets kjenner jeg tre hvis fedre drakk seg ihjel. Den ene har slitt ett helt liv med alborlige spiseforstyrrelser, den andre sliter med angst, ptsd og autoimmune sykdommer (de to vokste opp med alkoholismen i hus…), mens den tredje har utdannet seg til psykolog… hun er den som bare hadde samvær med far, da foreldrenes forhold røk tidlig. Spør man folk kjenner nok mange noen hvis familier er totalt ødelagt pga alkohol. Du er definitivt ikke alene! Men for barnets del, lær mest mulig av hvordan å ivareta barnet best mulig, så kanskje det ikke «går i arv»… Jo kom jammen på en fjerde også… han er over 50 nå, vokste opp med en far som aldri var tilstede pga alkoholisme blant annet. Han valgte tidlig at han aldri skulle sette barn til verden, og har stått for det. Slik løste han frykten for å føre disse problemene videre… et oppegående valg, men trist også… Anonymkode: 05480...2d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #14 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): De kan ikke gi samvær, men komme med løsninger rundt samvær. Når barnefar ikke drikker, så kan han lure hvem som helst. Selv de som jobber innen dette feltet i min egen familie. Når han ikke drikker så er han veltalende, han jobber selvstendig med høy lønn, kjekk, sosial, morsom og en som er lett å like. Ser ikke ut som en typisk alkoholiker utad i det hele tatt. Det hele hadde vært så mye lettere om det var synlig, også for andre. Anonymkode: 74d75...8ef Dette høres ut som min eks på en prikk. Det eneste vi kan gjøre er å samle bevis Anonymkode: fac0c...94a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #15 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Han drikker ikke når han er hjemme her de timene jeg er på jobb, det kan jeg si med sikkerhet. Det har jeg full kontroll over, og det er derfor dette har fungert bra. Han klarer ikke å styre seg når han først har begynt, så det ville man sett med en gang. Det handler mer om at han bryter avtaler i større grad og ikke kommer pga alkohol. Problemet hans har de siste mnd blitt enda større. Anonymkode: 74d75...8ef Så du kroppsvisiterer og tar blåsetest? I så fall, flott! Om ikke, så kan du ikke garantere noe som helst.. Jeg sier det ikke for å kverulere men jeg har dessverre mye erfaringer med alkoholikere. Anonymkode: bb382...d94 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #16 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så du kroppsvisiterer og tar blåsetest? I så fall, flott! Om ikke, så kan du ikke garantere noe som helst.. Jeg sier det ikke for å kverulere men jeg har dessverre mye erfaringer med alkoholikere. Anonymkode: bb382...d94 Og om det stemmer at han ikke drikker mens du er på jobb så vil han ha abstinenser mens du er borte og det vil gå utover barnet! Han vil bli i dårlig humør og ha evig nok med seg selv. Min eks fikk epileptiske anfall når han hadde abstinenser. Dette så barna flere ganger. Kjempe traumatisk! Anonymkode: bb382...d94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #17 Del Skrevet 19 timer siden Han er alkis. Han har nok med seg selv til han har ryddet opp i det. Anonymkode: 93b4a...460 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #18 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det er vel ikke sikkert han er edru når han kommer da… herregud. Dette er jo direkte farlig!! 1. Du MÅ få annen stilling eller annen jobb. Hva med å snakke ærlig med sjefen? Dette er ikke DIN feil!! Men ditt ansvar… ikke noe å skamme seg over. Du må ha en annen løsning ASAP. 2. Mens du jobber med en annen løsning, sjekk om du har familie eller venner som heller kan bistå med barnepass når du jobber en periode fremover. Hadde en venninne av meg presentert dette problemet hadde jeg SELVSAGT stilt opp. Du kan ha mange å støtte deg på bare du er ærlig om hva som foregår. For du er i en kjempekrise, og trenger hjelp. Mens du løser ting jobbmessig. Og også behov for støtte du også. 3. Snakk med fastlegen. Kanskje er det noe som kan gjøres… vet ikke… for din del altså. 4. Søk opp pårørendehjelp for alkoholisme. Vet det finnes flere organisasjoner, du finner de lett ved å søke. Du trenger definitivt hjelp som pårørende til en alkoholiker, og på vegne av barnet også. Der finnes det kompetanse på hvordan ivareta barnet best mulig. Hva man skal si, fortelle osv. Med små barn er det enkleste kanskje å si at pappa er syk og ikke kan komme, en sykdom som varer lenge. Dessuten er det også sant. Han er jo alvorlig syk Men søk hjelp hos de som kan dettt. Dessverre et så vanlig problem at du på ingen måte er den første i denne situasjonen. Alkohol har ødelagt veldig mange familier. Bare i min ikke kjempestore omgangskrets kjenner jeg tre hvis fedre drakk seg ihjel. Den ene har slitt ett helt liv med alborlige spiseforstyrrelser, den andre sliter med angst, ptsd og autoimmune sykdommer (de to vokste opp med alkoholismen i hus…), mens den tredje har utdannet seg til psykolog… hun er den som bare hadde samvær med far, da foreldrenes forhold røk tidlig. Spør man folk kjenner nok mange noen hvis familier er totalt ødelagt pga alkohol. Du er definitivt ikke alene! Men for barnets del, lær mest mulig av hvordan å ivareta barnet best mulig, så kanskje det ikke «går i arv»… Jo kom jammen på en fjerde også… han er over 50 nå, vokste opp med en far som aldri var tilstede pga alkoholisme blant annet. Han valgte tidlig at han aldri skulle sette barn til verden, og har stått for det. Slik løste han frykten for å føre disse problemene videre… et oppegående valg, men trist også… Anonymkode: 05480...2d4 Takk for et gjennomtenkt svar og gode råd. Har ikke så mye familie i nærheten, og en av mine nærmeste i familen som jeg kunne dele alt med og var en stor støtte, døde for en tid tilbake, men har heldigvis gode venner som stiller opp i krisesituasjoner. Jobbsituasjonen min er vanskelig å gjøre noe med akkurat nå av diverse årsaker. Er også helt avhengig av tilleggene for å få det hele til å gå rundt som alenemor i disse tider. Barnet begynner også å bli så stort at hen har et forhold til far. Å miste den kontakten helt ville gjort hen veldig lei seg. Derfor har den løsningen vi hadde vært så bra. Men ser nå at problemet de siste mnd har forverret seg med brutte avtaler, så noe må gjøres. Anonymkode: 74d75...8ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #19 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Så du kroppsvisiterer og tar blåsetest? I så fall, flott! Om ikke, så kan du ikke garantere noe som helst.. Jeg sier det ikke for å kverulere men jeg har dessverre mye erfaringer med alkoholikere. Anonymkode: bb382...d94 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Og om det stemmer at han ikke drikker mens du er på jobb så vil han ha abstinenser mens du er borte og det vil gå utover barnet! Han vil bli i dårlig humør og ha evig nok med seg selv. Min eks fikk epileptiske anfall når han hadde abstinenser. Dette så barna flere ganger. Kjempe traumatisk! Anonymkode: bb382...d94 Nå er det ikke hvorvidt han drikker når han er her med barnet som er et problem. Det har jeg som tidligere nevnt hatt full kontroll over, og jeg kjenner hans drikkemønster og væremåte. Jeg presenterer her et problem som gjelder et alkoholproblem som gjør at han ikke kan ha vanlig samvær på vanlig måte, og nå i større grad brutte avtaler. Vær så snill og ikke snu problemene til som ikke har vært et problem. Det løser ingenting og har nok med det som er. Anonymkode: 74d75...8ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #20 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): De kan ikke gi samvær, men komme med løsninger rundt samvær. Når barnefar ikke drikker, så kan han lure hvem som helst. Selv de som jobber innen dette feltet i min egen familie. Når han ikke drikker så er han veltalende, han jobber selvstendig med høy lønn, kjekk, sosial, morsom og en som er lett å like. Ser ikke ut som en typisk alkoholiker utad i det hele tatt. Det hele hadde vært så mye lettere om det var synlig, også for andre. Anonymkode: 74d75...8ef Og da sier man nei hvis man er uenig. Anonymkode: fe50a...b82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå