Gå til innhold

Huff, kjenner jeg mister motivasjonen ang lønn i bhg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det der var vanskelig å skjønne, og fordøye. Jeg er sykepleier, jobber turnus, har videreutdanning og max ansiennitet, og har utbetalt 37 000 (med 34 % skatt). Jeg er kjempeglad på dine vegne fordi du tjener så bra, TS! 

Anonymkode: 3c5c7...b24

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Høres ut som du tjener bra, ts! Jeg er siviløkonom med samme utbetaling. 

(og ja, jeg vet at utbetaling er dårlig sammenligningsgrunnlag, men nå er det jo det ts velger å fokusere på, og da er det greit med en realitetsorientering). 

Anonymkode: 34018...b1f

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du tar master betyr det ikke at du får mer betalt enn barnehagelærer med bachelor. Det kan også være forskjell i lønn i fra hvilken bhg du jobber i. 

Men det er desverre ikke en jobb som gir høy lønn 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Veldig enig i at det er en veldig utmattende jobb. Ikke mange som holder ut år etter år uten å gå på en smell.

Anonymkode: d7f38...4d7

Men hallo dere, de aller fleste jobber er tøffe, både med og uten lang utdannelse. Er psykolog selv, og der starter man litt under eller omtrent på det TS skriver, og det er helt vanlig med utbrenthet og at man blir totalt oppspist av jobben innen to år. Ikke bare mistrivsel, men total krise, for det er svært krevende jobb og mange får ikke veiledning som man skal ha. Så har vi politi, de strever også i jobbene sine, med alt fra lønn til tøffe turnuser, lav lønn og mye ubehag. Sykepleiere likeså, der tjener nok mange også under det TS skriver. Jeg kjenner også folk som jobber innen finans, og i konsulentbransjen, felles der er at de jobber fra kl 8 til over midnatt det meste av tiden. De har riktignok millionlønn og fet leilighet i 26-årsalderen, men ser kjapt ut som 40-åringer hele gjengen pga livsstil. De er gjerne fra NHH og er superflinke folk. Så kan man liste opp da.. Absolutt alle jobber krever mye av kropp og sjel, det er derfor vi får betalt. 

Jeg ser på dem rundt meg som er lærere derimot, der er det mange som tjener meget godt, en del mer enn meg, og la oss bare fastslå det at de har MYE fri. De jeg kjenner som er lektorer i vgs spesielt, et par av dem har jo bare timer fire ganger i uka, noen få timer! På full stilling! Vil gjerne treffes på dagtid rett som det er, glemmer at vi andre har jobber. Når man er erfaren og ikke må forberede seg til hver time lenger skjønner man jo at det blir mye fri med god lønn, selv om det «haugevis» å rette hele tiden. Det kan man ta med hjem og kose seg med kakao og rettebunken foran seg.

Jeg forstår ikke helt at man tar master i barnehagepedagogikk og tenker at jobb i barnehage skal gi like mye utbetalt som master i en del andre ting, samfunnet er jo ikke lagt opp slik. Barna trenger god omsorg og kunnskapsbaserte aktiviteter, og kanskje ikke at kjempemange lærer å forske og tenke akademisk omkring dette. Mulig brannfakkel, men jeg synes ærlig talt ikke du kan forvente mer..

Anonymkode: bbaaf...580

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kålrota skrev (47 minutter siden):

Du har god innsikt i hva studier er, skjønner jeg? Titte litt i en bok? :himle:

Jeg er lærer på videregående med master og tillegg, ti års ansiennitet. Får ca 40 000 i måneden jeg også, synes det er en god lønn. 

Oj! Næmmen grattis asså. Du vet at en barnehagelærer lett tjener mer enn det i en lederstilling? Du som lekte med konglebøker kanskje??

Anonymkode: c4f44...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Oj! Næmmen grattis asså. Du vet at en barnehagelærer lett tjener mer enn det i en lederstilling? Du som lekte med konglebøker kanskje??

Poenget er vel at det ikke nødvendigvis er en dårlig lønn. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Kålrota skrev (3 minutter siden):

Poenget er vel at det ikke nødvendigvis er en dårlig lønn. 

Og poenge mitt er at det kan ikke sammenlignes. At du syns du tjener bra er jo fint. Du tjener aikevel under hva en bhg lærer i lederstilling gjør. Selv uten tillegg, videreutd etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobber som lektor i grunnskolen. Har omtrent like mye utbetalt som deg med kontaktlærertillegg. Synes lønna i seg selv er grei nok. Det er liksom ikke der skoen trykker. 

Jeg er også helt tappet for krefter etter endt arbeidsdag. Det hadde jeg vært uansett om lønna var høyere så lenge rammefaktorene er slik de er i dag. Jeg har vurdert jobbytte, men da går jeg ganske mye ned i lønn også (sannsynligvis). Det kan jo hende at det er verdt å gå ned i lønn for å ha krefter til oppfølging av egne barn etter endt arbeidsdag. 

Anonymkode: ff5bc...aec

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som barnehagelærer selv med 22 år som pedagogisk leder bak meg, har jeg ikke forstått «poenget» med å ta master i barnehagekunnskap, hva skal den brukes til? De siste årene jeg jobbet i barnehage hadde jeg knapt mulighet til å bruke kompetansen jeg hadde, nok med å holde hodet over vann og komme greit gjennom dagene. 

Jeg tok studier i spesialpedagogikk, ikke master, og fikk jobb i skolen. Gikk litt ned i lønn, har ca 38 tusen utbetalt nå, men fri i alle skoleferier og bedre rammer for å utføre jobben min og bruke kompetansen. 

For min del hadde det eneste som hadde fått meg til å bli i barnehagen å få flere kollegaer og en bedre arbeidsherdag. 

Anonymkode: b8297...f0e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er lærer (adjunkt med tillegg) og får mindre utbetalt enn deg. Skal gå ned til 80% stilling snart. Det kommer til å gå helt fint økonomisk, selv om vi har lån på 4 mill, to barn, studielån og billån. Kanskje du bør se litt på økonomien og gå ned i stilling. Du har ikke en dårlig lønn, synes jeg da. 

Joda, det hadde vært deilig med litt mer i lønn. Spise mer ute, handle mer klær, pusse opp badet osv. Men vi MÅ ikke. 

Anonymkode: 73282...2b4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er Rådgiver i staten med 30 års ansiennitet.

Jeg har 34.000 utbetalt, så skjønner ikke hva du klager over 😉 

Anonymkode: eb8c1...187

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

32 000 etter skatt som barne og ungdomsarbeider er mye. Jeg er hjelpepleier i full stilling, jobber dag, kveld og hver 3.helg året rundt. Jobber røde dager og har aldri fri. Har utbetalt etter skatt knapt 28 000 kr. 😩 Løper beina av meg og er kronisk sliten. Lønna er utrolig lav kontra alt jeg jobber. 

Anonymkode: 1e292...8c5

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mannen min fikk tilbud om prosjektlederstilling i privat bedrift, 650 000 i året og man må være tilgjengelig 24/7 og rykke ut kvelder og netter i tillegg til dagjobbing, ingen overtidsbetaling for det var innbakt i årslønn.

Anonymkode: a8144...b27

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

30 000 etter skatt, ufaglært i dagligvare. Full ansinnitet. Har fagbrev i noe annet, men trives godt her jeg er. 

Anonymkode: a4771...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva er årslønna? 
39.000 utbetalt er vel ikke så lite for en jobb som krever bachelorgrad? Da har du vel rundt 600-650.000 før skatt?
Hvor lang ansiennitet har du?

Anonymkode: d7f38...4d7

Jeg har 16 års ansennitet og har det samme som ts utbetalt. Årslønna er vel sånn ca 635000. 
Det er maks ansiennitet, så det eneste som øker den lønna er lønnsoppgjør. Skulle ønske det var et trinn til, men sånn er livet. Å ta master har ikke noe for seg, for du får ikke nødvendigvis noe uttelling for det når det gjelder lønn i barnehage. 

Anonymkode: af7b5...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som andre her sier, 39000 utbetalt i måneden er jo en veldig god lønn.

Men barnehagejobb er jo dritt uansett. Jeg har to barn som er ungdommer nå, men bare minutter i barnehagen ga meg jo bakoversveis og hjernesus tidligere. 

Dette kan da ikke komme som en overraskelse på deg etter så lang utdannelse?

Dessuten er jeg veldig glad for at de med kortere utdannelse også får godt betalt. TS tjener jo også 22% mer utbetalt enn bhg.assistenter. Det er fortsatt et godt gap.

Anonymkode: 022cf...526

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Med tanke på at barnehagelærer er det enkleste og minst tidkrevende studiet som finnes i Norge, så ville jeg ikke vært spesielt overrasket... Jeg har sett pensumbøkene deres på bokhandelen på Høyskolen, og jeg trodde nesten det var en spøk. Det var typ "Hvordan lage dyr av kongler"

Anonymkode: 36e4c...dc8

Nei dette er ikke sant! Går det an å være så enkel i tankegangen

Anonymkode: dc8b0...f75

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hadde yrket vært lettere å takle med høyere lønn, syns du? 

Er selv barnehagelærer, og totalt utslitt. Mer lønn hadde ikke hjulpet for meg, klarer ikke å stå arbeidslivet ut i den jobben uansett hvilken lønn jeg hadde fått. 

Anonymkode: 6a262...c7a

Jo med høyere lønn kan du betale deg husarbeid, mathandling, barnebursdager. Mindre behov for å lete etter tilbudsvarer mm. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er helsefagarbeider og har utbetalt 34 000

Anonymkode: c78c5...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

32 000 etter skatt som barne og ungdomsarbeider er mye. Jeg er hjelpepleier i full stilling, jobber dag, kveld og hver 3.helg året rundt. Jobber røde dager og har aldri fri. Har utbetalt etter skatt knapt 28 000 kr. 😩 Løper beina av meg og er kronisk sliten. Lønna er utrolig lav kontra alt jeg jobber. 

Anonymkode: 1e292...8c5

Du kan ikke jobbe 100 prosent? 

Anonymkode: c78c5...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...