AnonymBruker Skrevet 26. januar #21 Del Skrevet 26. januar A-hunter skrev (13 minutter siden): Ja, det er like regler som for enebolig, så lenge det er i samme bygning. Det er kun utleieverdi som betyr noe, ikke hva det er matrikkelført som. Jeg er ikke ts, men det er dette jeg ikke skjønner. Hvis man ikke gjør om til enebolig, vil ikke den ene halvdelen være primærbolig og den andre være sekundærbolig? Og at man da må skatte av det man leier ut av sekundærboligen? Anonymkode: f6917...10c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #22 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg er ikke ts, men det er dette jeg ikke skjønner. Hvis man ikke gjør om til enebolig, vil ikke den ene halvdelen være primærbolig og den andre være sekundærbolig? Og at man da må skatte av det man leier ut av sekundærboligen? Anonymkode: f6917...10c Ja, den du siterer tar feil. Det er kun skattefritt hvis man leier ut deler av primærbolig, og matrikkel vil selvfølgelig ha noe å si på om det registreres som primær eller sekundærbolig. Leier du ut sekundærbolig, som det er hvis den har annen matrikkel, så må man betale høyere formueskatt den dagen det et aktuelt samt skatte av leieinntekt. Anonymkode: 6b084...fa7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #23 Del Skrevet 27. januar Nå er dette sannsynligvis ikke aktuelt for deg, men for oss som hadde blitt godkjent som selvbygger: man får ikke godkjenning som selvbygger på tomannsbolig (mye penger ut vinduet på en jobb man kan fikse selv på enebolig). Anonymkode: 4e633...72a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #24 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (På 24.1.2025 den 19.38): Hei dere! Jeg trenger råd!! Vi bor i en halvdel av en tomannsbolig. Vi har et ønske om å bo her for alltid, men vi trenger mer plass. Nå kommer den andre halvdelen ut for salg. Vi ønsker å kjøpe denne, for å implementere en del av den i vår bolig og bruke resten som skattefri utleieenhet. Det er enkelt å koble de to boligene sammen, og jeg forstår det slik at kommunen er greiere når det kommer til å slå sammen to boliger vs. skille de fra hverandre. Det er også enkelt og veldig naturlig å skille ut en leilighet fra den andre enheten (mener den har vært to enheter tidligere). Er det noe jeg ikke har tenkt på i denne forbindelsen? For oss, som elsker området og boligen vår, er det nesten for godt til å være sant at denne muligheten byr seg. Vi anerkjenner at det koster mer å kjøpe to tomannsboliger for så å gjøre det om til en enebolig, vs. å kjøpe en enebolig direkte, og at det sånn sett ikke vil være lønnsomt å slå de sammen - men det er såpass få eneboliger/større boliger i området og vi tenker at vi skal bo her i 20 +++ år. Men hvor er catchen? Hvor kan det skjære seg? Kan det være noe brannveggproblematikk? Koblingen mellom boligene vil skje ved å åpne opp en vegg. Anonymkode: 61b73...1fb Har dere økonomien til å kjøpe, pusse opp vesentlig og ordne papirene? Høres ut som et veldig dyr prosjekt. Enklere å kjøpe et ferdig hus med utleiedel. Anonymkode: 73cb2...477 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #25 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har dere økonomien til å kjøpe, pusse opp vesentlig og ordne papirene? Høres ut som et veldig dyr prosjekt. Enklere å kjøpe et ferdig hus med utleiedel. Anonymkode: 73cb2...477 Det er jeg helt enig i og fullstendig klar over. Problemet er at vi ønsker veldig gjerne å bo her vi bor, og det er få boliger av den størrelsen vi ønsker i område. Så å kjøpe et ferdig hus med utleie er egentlig ikke et alternativ vi kan sammenlikne det med, med mindre vi ønsker å bevege oss til andre områder. PS: ang. størrelsen på prosjektet, så vil det ikke være behov for å sette inn en ny trapp eller liknende. Vi har i dag hver vår gang som deler en vegg, og det er denne vi tenker å åpne opp for å gjøre det om til én bolig (jeg har ikke tømrerbakgrunn, og kan selvfølgelig godt hende at dette er mer krevende enn jeg ser for meg). Men fortsatt, bare det å kjøpe to tomannsboliger (i stedet for en enebolig) er så klart fordyrende. Anonymkode: 61b73...1fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #26 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har dere økonomien til å kjøpe, pusse opp vesentlig og ordne papirene? Høres ut som et veldig dyr prosjekt. Enklere å kjøpe et ferdig hus med utleiedel. Anonymkode: 73cb2...477 Og svaret er vel ja, vi har økonomi til det. Men det er klart det sitter litt inne og kjøpe, for så å gjøre endringer som gjør at boligen synker i verdi. Anonymkode: 61b73...1fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #27 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nå er dette sannsynligvis ikke aktuelt for deg, men for oss som hadde blitt godkjent som selvbygger: man får ikke godkjenning som selvbygger på tomannsbolig (mye penger ut vinduet på en jobb man kan fikse selv på enebolig). Anonymkode: 4e633...72a Hva betyr det? 😅 Anonymkode: 61b73...1fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #28 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja, den du siterer tar feil. Det er kun skattefritt hvis man leier ut deler av primærbolig, og matrikkel vil selvfølgelig ha noe å si på om det registreres som primær eller sekundærbolig. Leier du ut sekundærbolig, som det er hvis den har annen matrikkel, så må man betale høyere formueskatt den dagen det et aktuelt samt skatte av leieinntekt. Anonymkode: 6b084...fa7 Ok, så jeg bør ikke søke om at den potensielt fremtidige boligen og utleieenheten skal være to selvstendige boliger? Vi søker da om enebolig, og leier ut en del av vår enebolig? Skal selvfølgelig ta kontakt med kommunen om dette også. Det er bare så greit å kunne sparre litt med KG for å få et kritisk blikk på prosjektet. Jeg er redd jeg ser meg blind på noe Anonymkode: 61b73...1fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå