AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:38 #1 Del Skrevet fredag kl 18:38 Hei dere! Jeg trenger råd!! Vi bor i en halvdel av en tomannsbolig. Vi har et ønske om å bo her for alltid, men vi trenger mer plass. Nå kommer den andre halvdelen ut for salg. Vi ønsker å kjøpe denne, for å implementere en del av den i vår bolig og bruke resten som skattefri utleieenhet. Det er enkelt å koble de to boligene sammen, og jeg forstår det slik at kommunen er greiere når det kommer til å slå sammen to boliger vs. skille de fra hverandre. Det er også enkelt og veldig naturlig å skille ut en leilighet fra den andre enheten (mener den har vært to enheter tidligere). Er det noe jeg ikke har tenkt på i denne forbindelsen? For oss, som elsker området og boligen vår, er det nesten for godt til å være sant at denne muligheten byr seg. Vi anerkjenner at det koster mer å kjøpe to tomannsboliger for så å gjøre det om til en enebolig, vs. å kjøpe en enebolig direkte, og at det sånn sett ikke vil være lønnsomt å slå de sammen - men det er såpass få eneboliger/større boliger i området og vi tenker at vi skal bo her i 20 +++ år. Men hvor er catchen? Hvor kan det skjære seg? Kan det være noe brannveggproblematikk? Koblingen mellom boligene vil skje ved å åpne opp en vegg. Anonymkode: 61b73...1fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:01 #2 Del Skrevet lørdag kl 10:01 https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/skal-du-bygge-rive-eller-endre/ma-du-sende-byggesoknad/oppdeling-eller-sammenslaing-av-boliger/#gref Anonymkode: 2df5f...f9c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #3 Del Skrevet 16 timer siden Følger denne Anonymkode: f6917...10c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #4 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (På 24.1.2025 den 19.38): Hvor kan det skjære seg? At kommunen sier nei til søknaden Anonymkode: 8ec72...323 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #5 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): At kommunen sier nei til søknaden Anonymkode: 8ec72...323 Man kan jo fortsatt bo der, men man må vel betale dobbelt av eiendomsskatt osv. Anonymkode: 3a03b...5d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #6 Del Skrevet 15 timer siden Du må søke om det, og det må gjøres gjennom fagfolk. Brannvegg er kanskje ikke det verste problemet, det er vel heller det å fjerne bærende vegger. Ville rasket på og kontaktet en fagperson for å stille disse spørsmålene. Den personen ser jo boligen og kan svare bedre. Anonymkode: c5ffe...645 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #7 Del Skrevet 15 timer siden Første jeg tenker på her er: hva er byggår? Det kan ha mye å si for hvor lett det er å få en ny ferdigattest uten å måtte renovere og forbedre masse. Vi fant ut at vår enebolig, som vi bodde i 20 år var registrert som tomannsbolig rett ved salg. Vi ante ikke dette, men valgte å selge den som den var, og med «tap» sammenlignet med markedsverdien som enebolig. Vi har ikke hatt problemer med kommunen ift. avgifter, men vi ble forspeilet at det å få bruksattest som enebolig var en prosess som krevde mye dokumentasjon, og siden huset var av eldre art og pusset opp i mange runder både før og under vår botid så vi oss ikke som mål å gjennomføre det. Anonymkode: 490f3...de3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #8 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Første jeg tenker på her er: hva er byggår? Det kan ha mye å si for hvor lett det er å få en ny ferdigattest uten å måtte renovere og forbedre masse. Vi fant ut at vår enebolig, som vi bodde i 20 år var registrert som tomannsbolig rett ved salg. Vi ante ikke dette, men valgte å selge den som den var, og med «tap» sammenlignet med markedsverdien som enebolig. Vi har ikke hatt problemer med kommunen ift. avgifter, men vi ble forspeilet at det å få bruksattest som enebolig var en prosess som krevde mye dokumentasjon, og siden huset var av eldre art og pusset opp i mange runder både før og under vår botid så vi oss ikke som mål å gjennomføre det. Anonymkode: 490f3...de3 Spør fordi jeg ikke vet: hvilket arbeid da? Hvilke vilkår må oppfylles for å få det godkjent som enebolig? Og hvilke konsekvenser har det egentlig om man bor i en tomannsbolig i stedet for en enebolig på papiret? Så lenge "funksjonaliteten" er det samme? på en måte hadde jeg trodd at man tjente på å selge det som to tomannsboliger vs en enebolig. Å kjøpe to tomannsboliger (og tenke at de skal slås sammen) her blir i hvertfall vesentlig dyrere enn en enebolig. Anonymkode: 61b73...1fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #9 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Man kan jo fortsatt bo der, men man må vel betale dobbelt av eiendomsskatt osv. Anonymkode: 3a03b...5d0 Følger ikke eiendomsskatt prosentvis sats av boligens verdi? 🤔 Har det noe å si om den verdien er delt på en eller to enheter? Anonymkode: 61b73...1fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #10 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (57 minutter siden): At kommunen sier nei til søknaden Anonymkode: 8ec72...323 Ja, det forstår jeg. Forstår bare ikke helt hva som gjør at de eventuelt hadde avslått søknad om sammenslåing. Forstår at en god del kriterier må være oppfylt ved oppdeling, men forstår ikke helt motsatt vei Anonymkode: 61b73...1fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #11 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Følger ikke eiendomsskatt prosentvis sats av boligens verdi? 🤔 Har det noe å si om den verdien er delt på en eller to enheter? Anonymkode: 61b73...1fb Det kan godt hende, jeg vet ikke hva man betaler når man har enebolig 😅 Mente i hvert fall at det gjelder som to boliger og man må betale som om det var to boliger. Men mulig det ikke utgjør noen forskjell økonomisk, annet enn høyere lån 😊 Anonymkode: 3a03b...5d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #12 Del Skrevet 14 timer siden Vi har en useksjonert tomannsbolig. Det vil si at vi ikke kan splitte den og selge den som to enheter uten å gå gjennom et søknadsregime (seksjonering) og muligens vanskelige og dyre oppgraderinger, men der har uansett aldri vært et tema for oss. Vi har vurdert å slå den sammen til en enebolig med utleiedel, men ble frarådet av advokat å gjøre det, fordi det ville bli vanskelig å konvertere til tomannsbolig igjen dersom vi skulle ønske det. Det virket uansett som om det ikke skulle være noe stort problem å slå den sammen. Vi bor i Oslo og betaler vann og avløp basert på boligens størrelse, uavhengig av antall boenheter. Renovasjon betaler vi basert på størrelse på søppeldunk, ikke knyttet til om det er en eller to enheter. Fordelen med tomannsbolig i Oslo er at vi får to bunnfradrag, og betaler mindre eiendomsskatt enn om det var en enebolig. Vanskelig å vite hvordan deres kommune stiller seg til sammenslåing, men er det ikke bare å ta en telefon til plan og bygg og høre om det er noen skjær i sjøen? Anonymkode: c7ca9...dab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #13 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi har en useksjonert tomannsbolig. Det vil si at vi ikke kan splitte den og selge den som to enheter uten å gå gjennom et søknadsregime (seksjonering) og muligens vanskelige og dyre oppgraderinger, men der har uansett aldri vært et tema for oss. Vi har vurdert å slå den sammen til en enebolig med utleiedel, men ble frarådet av advokat å gjøre det, fordi det ville bli vanskelig å konvertere til tomannsbolig igjen dersom vi skulle ønske det. Det virket uansett som om det ikke skulle være noe stort problem å slå den sammen. Vi bor i Oslo og betaler vann og avløp basert på boligens størrelse, uavhengig av antall boenheter. Renovasjon betaler vi basert på størrelse på søppeldunk, ikke knyttet til om det er en eller to enheter. Fordelen med tomannsbolig i Oslo er at vi får to bunnfradrag, og betaler mindre eiendomsskatt enn om det var en enebolig. Vanskelig å vite hvordan deres kommune stiller seg til sammenslåing, men er det ikke bare å ta en telefon til plan og bygg og høre om det er noen skjær i sjøen? Anonymkode: c7ca9...dab Jo, tror jeg skal gjøre det. 😊 Takk for svar og tips! Anonymkode: 61b73...1fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #14 Del Skrevet 14 timer siden Regner med dere er lavt belånt og har en god del egenkapital, for hvis dere kjøper 2 separate boliger og ender opp med 1 bolig med lavere verdi vil dere måtte ha max 90% av den nye verdiens i lån. Anonymkode: 6b084...fa7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 14 timer siden #15 Del Skrevet 14 timer siden Det er ingen stor sak å endre fra tomannsbolig til enebolig med leilighet, eller fra tomannsbolig til tomannsbolig med annen inndeling. Jeg ville nok gjort en innsats for å beholde to registrerte enheter i bygget, det har en salgsverdi for dårlige tider. Ingen skjær i sjøen,, så lenge området ikke er regulert utelukkende for flermannsboliger, noe det helt sikkert ikke er. Men det er søknad med ansvarsretter, så det må kobles på en ansvarlig søker og eller ansvarlige foretak for prosjektering og utførelse. En god søker finner en enkel vei til mål. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #16 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Regner med dere er lavt belånt og har en god del egenkapital, for hvis dere kjøper 2 separate boliger og ender opp med 1 bolig med lavere verdi vil dere måtte ha max 90% av den nye verdiens i lån. Anonymkode: 6b084...fa7 Vi har nok egenkapital og vet at det å slå to tomannsboliger sammen til en enebolig i utgangspunktet er et tapsprosjekt i seg selv Anonymkode: 61b73...1fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #17 Del Skrevet 14 timer siden A-hunter skrev (3 minutter siden): Det er ingen stor sak å endre fra tomannsbolig til enebolig med leilighet, eller fra tomannsbolig til tomannsbolig med annen inndeling. Jeg ville nok gjort en innsats for å beholde to registrerte enheter i bygget, det har en salgsverdi for dårlige tider. Ingen skjær i sjøen,, så lenge området ikke er regulert utelukkende for flermannsboliger, noe det helt sikkert ikke er. Men det er søknad med ansvarsretter, så det må kobles på en ansvarlig søker og eller ansvarlige foretak for prosjektering og utførelse. En god søker finner en enkel vei til mål. Men kan man leie ut skattefritt hvis utleieenheten er en egen registrert enhet? Spør fordi jeg ikke vet (igjen!). Da leier vi jo ut 100% av den selvstendige enheten, i stedet for 25% av vår bolig. Elller har jeg tolket det feil? Anonymkode: 61b73...1fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 14 timer siden #18 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men kan man leie ut skattefritt hvis utleieenheten er en egen registrert enhet? Spør fordi jeg ikke vet (igjen!). Da leier vi jo ut 100% av den selvstendige enheten, i stedet for 25% av vår bolig. Elller har jeg tolket det feil? Anonymkode: 61b73...1fb Ja, det er like regler som for enebolig, så lenge det er i samme bygning. Det er kun utleieverdi som betyr noe, ikke hva det er matrikkelført som. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #19 Del Skrevet 14 timer siden A-hunter skrev (12 minutter siden): Ja, det er like regler som for enebolig, så lenge det er i samme bygning. Det er kun utleieverdi som betyr noe, ikke hva det er matrikkelført som. Veldig nyttig, takk! Anonymkode: 61b73...1fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #20 Del Skrevet 14 timer siden Jeg har aldri slått sammen en boenhet. Men jeg har seksjonert en bolig til tre boenheter. Var ingen problemer det hvert fall. Var bare noen formaliteter så var det i orden. Anonymkode: c0e7e...b40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå