Gå til innhold

Før melken kommer, sulter ikke baby denne tiden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg har hjemmefødte babyer som alle har ammet (aldri fått noe tillegg), ingen av de har grått noe i starten. De har derimot vært rolige, harmoniske babyer som har smilt mye veldig tidlig. Bare vært i hjemmemiljø uten stress og kav, blitt båret på kroppen vår og ammet ved første sulttegn (som er lenge før de gråter) og samsovet. Når babyer blir møtt på behov og ikke er syke foreks så er det ikke sånn at de bare hyler hele tiden. 

Anonymkode: 0fd8b...442

Hva når baby får amme så mye den vil men råmelka ikke har kommet? At melka ikke kommer «raskt nok» er et behov som er vanskelig å møte for mor, selv om hun legger til barnet ved første sulttegn. 

Anonymkode: e5c78...6e0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva når baby får amme så mye den vil men råmelka ikke har kommet? At melka ikke kommer «raskt nok» er et behov som er vanskelig å møte for mor, selv om hun legger til barnet ved første sulttegn. 

Jeg er ikke den du siterer, men råmelken kommer i svangerskapet. At du ikke kan få ut noe ved å klemme på brystet, betyr ikke at råmelken ikke er der. Det kreves en spesiell måte å håndmelke på for å få ut råmelken. Selv måtte jeg håndmelke råmelken da jeg ikke fikk se baby de første 24 t etter fødsel da jeg var på intensiv og baby på nyfødt intensiv. Og råmelken er svært tett på næring og det eneste baby trenger de første par dagene normalt sett. 

Anonymkode: e0400...95c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg er ikke den du siterer, men råmelken kommer i svangerskapet. At du ikke kan få ut noe ved å klemme på brystet, betyr ikke at råmelken ikke er der. Det kreves en spesiell måte å håndmelke på for å få ut råmelken. Selv måtte jeg håndmelke råmelken da jeg ikke fikk se baby de første 24 t etter fødsel da jeg var på intensiv og baby på nyfødt intensiv. Og råmelken er svært tett på næring og det eneste baby trenger de første par dagene normalt sett. 

Så i mitt tilfelle der råmelken brukte noen dager på å komme tar du bare for gitt at dette ikke ble prøvd? Nei, råmelken kommer ikke alltid i svangerskapet, det kan ta noen dager før den kicker inn også. Jeg har vært gravid og født flere ganger, har fullammet totalt i mange år og vet godt hva fordelen med råmelk er, men når den ikke er til stedet de første døgnene etter fødsel blir babyen sulten. Når babyen går ned over 10% av fødselsvekten er det også en god indikasjon på at den er sulten. Og det er ikke unormalt, det er like normalt som at den er der. Sånn er det bare. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer råmelk. (Mitt barn var rolig og fredelig på barsel uten mme, så det er ikke spnn at man må gi mme for at baby ikke skal gråte). Og fra naturens side er det ganske smart at det ikke kommer masse melk med en gang, babyen må lære å puste og svelge uten å svelge vrangt😊

Anonymkode: 2c025...6c0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så i mitt tilfelle der råmelken brukte noen dager på å komme tar du bare for gitt at dette ikke ble prøvd? Nei, råmelken kommer ikke alltid i svangerskapet, det kan ta noen dager før den kicker inn også. Jeg har vært gravid og født flere ganger, har fullammet totalt i mange år og vet godt hva fordelen med råmelk er, men når den ikke er til stedet de første døgnene etter fødsel blir babyen sulten. Når babyen går ned over 10% av fødselsvekten er det også en god indikasjon på at den er sulten. Og det er ikke unormalt, det er like normalt som at den er der. Sånn er det bare. 

Beklager å si det, men dette stemmer bare ikke. Min baby fikk mat på sonde hver 3. Time døgnet rundt fra dag 1 grunnet prematuritet, og gikk likevel ned 10% av fødselsvekten den første uka. Det er altså ikke en indikasjon på at baby er sulten. 

Du er nok ikke et superunikt tilfelle der råmelken ikke finnes før fødsel selv om du ikke har sett den :)

"Råmelken finnes i brystene allerede før barnet fødes"

https://ammehjelpen.no/ramelk/

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Beklager å si det, men dette stemmer bare ikke. Min baby fikk mat på sonde hver 3. Time døgnet rundt fra dag 1 grunnet prematuritet, og gikk likevel ned 10% av fødselsvekten den første uka. Det er altså ikke en indikasjon på at baby er sulten. 

Du er nok ikke et superunikt tilfelle der råmelken ikke finnes før fødsel selv om du ikke har sett den :)

"Råmelken finnes i brystene allerede før barnet fødes"

https://ammehjelpen.no/ramelk/

Haha ja selvfølgelig har ammehjelpen 100% riktig. Godt mulig den er der, men når man ikke får håndmelket noe og babyen ikke får ut noe er den ikke mye til hjelp da :) :) når babyen går ned så mye de to første dagene i sammenheng med å være urolig og misfornøyd er det en veldig god indikasjon på at babyen er sulten! At du mener du har rett ovenfor helsepersonell som har hjulpet meg i gang er veldig spesielt, slutt å lek ekspert, tydelig å se du ikke er det når du nekter å innse at hver enkelts situasjon er forskjellig etter fødsel og babyer kan være sulten de første dagene.

At dette er noe krangle på når helsepersonell tydelig også kommuniserer ut dette er veldig spesielt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sånn sett har vel alle sin egen unike bakgrunn og og opplevelse av situasjonen som man opererer ut fra. Forskning viser at råmelk inneholder mange svært nyttig komponenter for babyen (som mme ikke har) og bør prioriteres, men naturen og kroppene våre er ikke perfekte og alt går ikke som på skinner hele tida. Og så går det i de fleste tilfellene bra nok likevel, selv om situasjonen kanskje ikke er helt optimal sett utenfra.

Før i tida var vel spedbarnsdødeligheten høyere også (sier det selv om jeg ikke har letet etter kilder som sier noe om hvordan akkurat mangelen på colostrum påvirket det).

Dette må hver enkelt kvinne få kjenne på, bestemme og ta ansvar for selv. Ingen grunn til å hakke på hverandre eller rakke ned på hverandres valg av den grunn.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK148970/

Screenshot_20250126_091445_Firefox.jpg

Anonymkode: 37309...9f7

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Haha ja selvfølgelig har ammehjelpen 100% riktig. Godt mulig den er der, men når man ikke får håndmelket noe og babyen ikke får ut noe er den ikke mye til hjelp da :) :) når babyen går ned så mye de to første dagene i sammenheng med å være urolig og misfornøyd er det en veldig god indikasjon på at babyen er sulten! At du mener du har rett ovenfor helsepersonell som har hjulpet meg i gang er veldig spesielt, slutt å lek ekspert, tydelig å se du ikke er det når du nekter å innse at hver enkelts situasjon er forskjellig etter fødsel og babyer kan være sulten de første dagene.

At dette er noe krangle på når helsepersonell tydelig også kommuniserer ut dette er veldig spesielt. 

Nå er det du som hevder ting som ikke er riktig, altså at det er "like normalt som unormalt" at råmelken kommer noen dager etter fødsel og ikke under svangerskapet. Det er bare for deg å google hvis du ikke tror informasjonen fra ammehjelpen er riktig. Hvis du googler "colostrum in pregnancy" kan du finne mye litteratur på hvordan denne dannes i svangerskapet mellom uke 12 og uke 18. Melken som kommer etter et par dager etter fødsel, kalles den modne melken. I begynnelsen er denne mye mer gul fordi den inneholder mye fett, men det er ikke råmelk. 

Fjaset ditt om at jeg leker ekspert og har mer rett enn helsepersonell tenker jeg at jeg bare lar være å kommentere på, for det er lavmål med personangrep spør du meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk er veldig sensitive på disse melkegreiene. Man får vel gjøre så godt man kan? 

Anonymkode: 5da8d...d31

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå er det du som hevder ting som ikke er riktig, altså at det er "like normalt som unormalt" at råmelken kommer noen dager etter fødsel og ikke under svangerskapet. Det er bare for deg å google hvis du ikke tror informasjonen fra ammehjelpen er riktig. Hvis du googler "colostrum in pregnancy" kan du finne mye litteratur på hvordan denne dannes i svangerskapet mellom uke 12 og uke 18. Melken som kommer etter et par dager etter fødsel, kalles den modne melken. I begynnelsen er denne mye mer gul fordi den inneholder mye fett, men det er ikke råmelk. 

Fjaset ditt om at jeg leker ekspert og har mer rett enn helsepersonell tenker jeg at jeg bare lar være å kommentere på, for det er lavmål med personangrep spør du meg :)

Ja heftig personangrep :) du trenger ikke mansplaine råmelk til meg. Tråden handler om babyen kan bli sulten di første dagene etter fødsel og du sier den ikke kan det fordi ALLE har råmelk. Og det kan godt hende, men som sagt, når verken håndmelking eller babyen får ut noe gjør den lite nytte eller? Ergo ja, babyen kan bli sulten. Selv om det ikke skjedde deg kan det skje andre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja heftig personangrep :) du trenger ikke mansplaine råmelk til meg. Tråden handler om babyen kan bli sulten di første dagene etter fødsel og du sier den ikke kan det fordi ALLE har råmelk. Og det kan godt hende, men som sagt, når verken håndmelking eller babyen får ut noe gjør den lite nytte eller? Ergo ja, babyen kan bli sulten. Selv om det ikke skjedde deg kan det skje andre. 

Hvor eksakt har jeg skrevet at "barnet ikke kan bli sulten de første dagene fordi alle har råmelk"? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Folk er veldig sensitive på disse melkegreiene. Man får vel gjøre så godt man kan? 

Anonymkode: 5da8d...d31

Ja ingenting skaper så mye krangling og debatt som amming (eller ikke amming) 

Anonymkode: b9aa6...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første klarte seg fint fram til melka kom. Andremann var skrubbsulten fra første stund og gråt masse, helt tydelig av sult. Jordmødrene ville bare fraråde å gi tillegg og var veldig skeptiske og snakket om at «for de fleste er råmelken nok». Jeg syntes det var helt grusomt, heldigvis var det en jordmor på nattskiftet på barsel (natt til dag to) som sa at selvfølgelig skulle han få litt ekstra mme og at det gikk helt fint. Han slukte alt og sov endelig i flere timer. Fikk kopp med mme jevnlig fram til melka kom på dag fire. Aldri noe problem med ammingen etter melka kom, og har fullammer begge lenge. Begge mine var store babyer, men barn er ulike og noen er sultnere enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...