AnonymBruker Skrevet 24. januar 2025 #21 Skrevet 24. januar 2025 Jeg dusjer min 9 år gamle jente én gang i uka, max (med hårvask, bruker klut oftere) Noen ganger kan det gå 14 dager mellom hårvask, men det synes jeg er litt mye. Hun er en av de mest populære jentene i klassen, og har venninne-besøk her eller hos andre nesten hver dag etter skolen. Så det er ikke noe problem at andre unngår henne ihvertfall. La nå ikke dusjehysteriet ta helt av. Det er individuelt og aldersbetinget hvor mye barn lukter. Storesøster på 12 dusjer minst 4 ganger i uka, for ellers blir håret fett. Det blir viktigere med sånt når puberteten kommer. Anonymkode: 4e4d5...0de 5
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2025 #22 Skrevet 24. januar 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): 2 ganger i uka er for lite! Det er d u som er sjefen! Det er jo bare å bære henne i dusjen og skru på vannet! De kan jo ikke vite forskjell på rett og galt! Anonymkode: 7f8a2...5c3 Er du helt sinnsyk?! Gir ikke ungen min traumer fordi folk som deg lider av vaskehysteri. Klutvask er mer enn godt nok. Jeg dusjer ikke selv engang mer enn tre ganger i uken. Vasker ikke håret mer enn 3 ganger i mnd heller. Har ikke behov. Og nei, jeg har ikke kort hår. Anonymkode: 85cee...3cd 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2025 #23 Skrevet 25. januar 2025 Barn har også forskjell kroppslukt og grader av hvor mye de lukter. Barn kan også utskilles sterk lukt når de blir engstelige/redde, særlig de som har traumer fra før❤️ Anonymkode: 8565c...2ef 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2025 #24 Skrevet 25. januar 2025 AnonymBruker skrev (23 timer siden): 2 ganger i uka er for lite! Det er d u som er sjefen! Det er jo bare å bære henne i dusjen og skru på vannet! De kan jo ikke vite forskjell på rett og galt! Anonymkode: 7f8a2...5c3 Vi må bade i to forskjellige badevann hver gang vi bader, 10 minutter i hvert vann, så må kroppen lufttørkes, smøres fra topp til tå og så må hele badekaret vaskes hver gang for det er nedgriset i olje. Ikke fader om vi gidder det styret der hver dag, og ikke er det godt for den atopisk huden med så mye vann heller. Vi kan aldri ta en «kjapp dusj» Barn er forskjellige. Anonymkode: 28a09...ae7 3 4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2025 #25 Skrevet 25. januar 2025 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det er helt riktig, men det er nå engang sånn at det ikke er veldig komfortabelt å ha denne typen barn på fanget. En ekstra dusj i uka ville jeg valgt framfor å fronte "vaskehysteriet" på egenhånd sånn at andre barn ikke vil sitte ved siden av barnet mitt.... Anonymkode: b347a...9ed Du snakker som om atopisk eksem ikke eksisterer. Det er en VELDIG vanlig sykdom som rammer masse, masse barn. Da er anbefalingen å bade ikke mer en. 2 ganger i uka. Hver dag er absolutt ikke anbefalt. Anonymkode: 28a09...ae7 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2025 #26 Skrevet 25. januar 2025 Alltid på søndager, ren til ny uke, så blir det som regel onsdag , og ofte fredager, kan hende vi dropper det hvis vi ikke går utenfor husets vegger i helgen. Anonymkode: dd4c5...5dc 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2025 #27 Skrevet 25. januar 2025 Våre hadde fått store utbrudd av eksem om de dusjet så ofte! Eldste på 10 dusjer 2 ganger hjemme i uken pluss etter gym/svømming. Blir vel 3 ganger i uken. Yngste på 7 dusjer 2 ganger i uken. De bruker aderma dusjolje og canoderm etterpå for å unngå store utslett med eksem. Felles for de begge er at de vasker seg nedentil og under armene hver dag. Anonymkode: edc32...478 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2025 #28 Skrevet 25. januar 2025 AnonymBruker skrev (På 24.1.2025 den 17.34): Jeg hadde besøk av nabogutten en dag her...og det kuktet av han....som i udusjet.........og mener at foreldre bør skjerpe seg...en 9åring som lukter....mine barn dusjes annenhver dag...noe annet er ekkelt.....hvor ofte vasker dere barna deres...? Anonymkode: 7f8a2...5c3 Har en tiåring som er veldig varm av seg og svetter en del. Har han vært aktiv en dag, spesielt ute med lue på kan han fort lukte på ettermiddagen, selv om han dusjet og vasket håret på morgenen. Slik har han vært i flere år. Anonymkode: d5153...ca7
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2025 #29 Skrevet 25. januar 2025 Da jeg var på den alderen, kanskje litt eldre, men maks 11, dusja jeg og vaska meg med såpe hver dag og brukte deodorant. Jeg lukta likevel ofte stramt svette. Først da jeg gikk over til en spesiell såpe pluss en spesiell deodorant som inneholdt noe(husker ikke hva, men skulle stoppe selve svettinga) og svei når jeg tok den på fikk jeg bukt med problemet. Det varte kanskje et halvt år. Det er ikke alltid fravær av vasking som er grunnen… Anonymkode: d94a7...0db 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2025 #30 Skrevet 25. januar 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har en tiåring som er veldig varm av seg og svetter en del. Har han vært aktiv en dag, spesielt ute med lue på kan han fort lukte på ettermiddagen, selv om han dusjet og vasket håret på morgenen. Slik har han vært i flere år. Anonymkode: d5153...ca7 Da bør han dusje på ettermiddagen, greit å lære seg at man må dusje dersom man stinker. Anonymkode: a8c73...32a
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2025 #31 Skrevet 25. januar 2025 6-åringen dusjer/bader to ganger i uken, oftere hvis hn er spesielt tilgriset 😂 Eldste måtte jeg mase mye på før, men etter hn ble tenåring så dusjer hn oftere og oftere for hvert år som går. Nå kan det bli i overkant mye både dusjing og parfymering. Men mamma er teit, så sånn får det bare være noen år. Anonymkode: 7445f...71a 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2025 #32 Skrevet 25. januar 2025 Min erfaring som barnehagelærer er at mange barn får alt for lite hjelp til vask/god hygiene. Spesielt mye skitne ører, ser ofte ørevoks som tyter ut og er griset/dratt rundt på ørene. Har vi helt glemt at ørene må vaskes? Tror de var veldig nøye på det før? Ellers er det negler og hodebunn jeg ser det mest på. I og med at barna sitter mye på fanget mitt og min hake da kommer rett over deres hodet, merker jeg/vi dette veldig fort. Klær som byttes for sjelden ser vi og. Rett og slett ekkelt med klær full av snørr fra i går. Manglende tannhygiene er og tydelig på noen. Vil legge til at dette er spredd, noen har "alltid" skitne ører, andre får tydeligvis sjelden hjelp til å vaske negler, andre bytter klær for sjelden. Noen har stadig skitten hodebunn osv. Hadde alt vært på ett barn hadde alle alarm bjeller ringt. Men, sitter rett og slett med den oppfatningen etter flere år i barnehage at noen foreldre ikke vet bedre? Vi kan f.eks ha velstelte "Astrid", med fletter, velstelte tenner og pene klær, men "alltid" skitne ører. Anonymkode: c4bd0...bae
tussi84 Skrevet 25. januar 2025 #33 Skrevet 25. januar 2025 4 åringen dusjer og bader 2 ganger i uka. Ofte noe mer i sommerhalvåret, da det hender han kommer hjem med sand i håret etter bhg. Baby på 9 mnd, får bad en gang per uke ca.
~white lady~ Skrevet 26. januar 2025 #34 Skrevet 26. januar 2025 Alle her i huset dusjer hver dag. Yngstemann på fem år blir spylt på kroppen hver kveld før leggetid, hårvask to ganger i uka eller etter behov. Ansikt vaskes alltid uansett. Ørene vaskes ved behov, negler klippes når de er er blitt så lange at det kommer mørke renner under. Bruker neglebørste da. Ingen allergier eller eksemer å ta hensyn til, kan få litt tørr hud om vinteren, men smører krem ved behov.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2025 #35 Skrevet 26. januar 2025 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Da bør han dusje på ettermiddagen, greit å lære seg at man må dusje dersom man stinker. Anonymkode: a8c73...32a Ja? Dusjer selvfølgelig ved behov, f.eks. når han er svett etter en aktiv dag. Anonymkode: d5153...ca7
Eilis Skrevet 26. januar 2025 #36 Skrevet 26. januar 2025 AnonymBruker skrev (På 24.1.2025 den 17.55): 2 ganger i uka er for lite! Det er d u som er sjefen! Det er jo bare å bære henne i dusjen og skru på vannet! De kan jo ikke vite forskjell på rett og galt! Anonymkode: 7f8a2...5c3 To ganger i uka er ikke for lite, er veldig bra, godt for huden. En gang hadde også vært nok. Man vasker jo med klut hver dag. Vi dusjer/bader kun 2 åringen hvis han får mat i håret eller er blitt ekstra grisete av en eller annen grunn. Er det riktige for huden hans. 1
Eilis Skrevet 26. januar 2025 #37 Skrevet 26. januar 2025 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Min erfaring som barnehagelærer er at mange barn får alt for lite hjelp til vask/god hygiene. Spesielt mye skitne ører, ser ofte ørevoks som tyter ut og er griset/dratt rundt på ørene. Har vi helt glemt at ørene må vaskes? Tror de var veldig nøye på det før? Ellers er det negler og hodebunn jeg ser det mest på. I og med at barna sitter mye på fanget mitt og min hake da kommer rett over deres hodet, merker jeg/vi dette veldig fort. Klær som byttes for sjelden ser vi og. Rett og slett ekkelt med klær full av snørr fra i går. Manglende tannhygiene er og tydelig på noen. Vil legge til at dette er spredd, noen har "alltid" skitne ører, andre får tydeligvis sjelden hjelp til å vaske negler, andre bytter klær for sjelden. Noen har stadig skitten hodebunn osv. Hadde alt vært på ett barn hadde alle alarm bjeller ringt. Men, sitter rett og slett med den oppfatningen etter flere år i barnehage at noen foreldre ikke vet bedre? Vi kan f.eks ha velstelte "Astrid", med fletter, velstelte tenner og pene klær, men "alltid" skitne ører. Anonymkode: c4bd0...bae Kan hende Astrid har høy produksjon av ørevoks🤔 Samboer og spesielt broren hans har alltid hatt mye voks, og kan plutselig renne ut. 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2025 #38 Skrevet 26. januar 2025 AnonymBruker skrev (På 24.1.2025 den 22.18): Jeg dusjer min 9 år gamle jente én gang i uka, max (med hårvask, bruker klut oftere) Noen ganger kan det gå 14 dager mellom hårvask, men det synes jeg er litt mye. Hun er en av de mest populære jentene i klassen, og har venninne-besøk her eller hos andre nesten hver dag etter skolen. Så det er ikke noe problem at andre unngår henne ihvertfall. La nå ikke dusjehysteriet ta helt av. Det er individuelt og aldersbetinget hvor mye barn lukter. Storesøster på 12 dusjer minst 4 ganger i uka, for ellers blir håret fett. Det blir viktigere med sånt når puberteten kommer. Anonymkode: 4e4d5...0de Hver 14 dag innimellom 😱😱 Anonymkode: 73bf1...1cd 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2025 #39 Skrevet 26. januar 2025 AnonymBruker skrev (På 24.1.2025 den 18.21): Etter å ha jobbet med barn i mange, mange år, så kan jeg bare si at det er noen barn som helt tydelig dusjer/vasker seg for sjelden. Og ja, de lukter. Ikke voksen svette osv, men de lukter. Særlig er det hår/hodebunn ofte som lager lukta. Jeg skjønner ikke at foreldrene ikke merker det selv. Det er ikke noe bedre med de som stinker herreparfyme (fordi de vil ha en dusj eller tre av det pappa tar på seg om morgenen) eller skyllemiddel så du kjenner at de er der før de kommer inn døra. Men hvis jeg MÅ velge, så velger jeg de sistnevnte foran den uvasket-lukta.... Det er ikke det at jeg skal ha noen fasit på hvor ofte ungene må vaskes, men når de lukter har det gått for lang tid, altså. Hvor lang tid det er er garantert individuelt, men foreldrene bør skru på nesa også når det gjelder egne unger. Anonymkode: b347a...9ed Enig med deg Anonymkode: 73bf1...1cd
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2025 #40 Skrevet 26. januar 2025 AnonymBruker skrev (På 24.1.2025 den 18.53): Vel, man kan jo spørre seg, når man klager over hodebunnlukt... Er det virkelig barna som dusjer for sjelden, eller er det vi i samfunnet som overdriver vaskingen slik at vi oppfatter helt vanlig kroppslukt som ekkelt? Det er jo overhodet ingen gitt sannhet at DU har mest rett her... Anonymkode: 6c40e...6c7 Vel mulig du ikke har kjent vond lukt fra hodebunn da, det er virkelig en vond lukt Anonymkode: 73bf1...1cd 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå