Gå til innhold

(Les tråden) Kan arbeidsgiver se at jeg ikke gjør noe på pc?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

issoras skrev (21 timer siden):

Er jo kjapt å sjekke på teams når du var aktiv sist. Når folk på hjemmekontor står som "borte" hele tiden tenker man sitt. 😅

Teams lever sitt eget liv på min mac. Folk står på away eller er helt av, selv om de jobber eller er i møter. 

Anonymkode: 68cc2...4b9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Teams lever sitt eget liv på min mac. Folk står på away eller er helt av, selv om de jobber eller er i møter. 

Anonymkode: 68cc2...4b9

Min Teams har plutselig begynt å slukne, en stund etter at jeg åpner den om morgenen. Jeg kan gå inn på Teams for å sjekke noe, så ser jeg plutselig at hele appen har lukket seg. Da kan sikkert folk tro jeg skulker, men heldigvis er det mer tillitsbasert på min arbeidsplass. Og det er synlig andre steder enn på Teams om jeg ikke gjør noe.

Anonymkode: f84b8...031

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Min arbeidsgiver kan se det, da de ser på min ansattprofil hvilke saker jeg har jobbet med og når jeg har vært inne i en fil. De kan se at jeg skrev en kommentar i X sak kl 1204, og at jeg ikke skrev noe mer før 1350 i neste sak. De går også gjennom disse listene jevnlig, så det er ikke bare noe en perifer på IT har tilgang til hos oss. 

Anonymkode: 48f90...71c

Hjelp, godt at vi ikke har et sånt system hos oss!

Anonymkode: 74bdb...1ea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hjelp, godt at vi ikke har et sånt system hos oss!

Anonymkode: 74bdb...1ea

Jeg tror ikke dette er helt uvanlig om man er i en jobb hvor man fakturerer timer?

Anonymkode: c0912...1ba

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg tror ikke dette er helt uvanlig om man er i en jobb hvor man fakturerer timer?

Anonymkode: c0912...1ba

Er ganske vanlig ja. Vi fører også skjema selv hva vi har gjort av arbeid, oppdelt i hele kvarter. 

Anonymkode: 48f90...71c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (22 timer siden):

Er jo kjapt å sjekke på teams når du var aktiv sist. Når folk på hjemmekontor står som "borte" hele tiden tenker man sitt. 😅

Teams lyver 😅 Så lenge jeg ikke bruker et Microsoft-verktøy som er installert lokalt så står jeg som borte etter få minutter. De fleste av mine verktøy er enten fra andre leverandører eller online. Jeg gidder ikke styre med statusen min, hvis noen stusser så får de spørre 😄

Hos oss kan arbeidsgiver få tilgang til alt jeg gjør (og ikke gjør) på PCen og telefonen. Det står beskrevet i vår håndbok hva de har tilgang til og hvordan. Det står også at de ikke benytter seg av dette, men de kan jo hvis de vil. Jeg har også noen manuelle oppgaver, og jeg kan bytte mellom enheter (har 5 ulike). Lykke til med å sammenstille alle disse loggene.

Har ikke dere en håndbok eller annet regelverk som sier noe om dette, ts? Man skal jo ha det..

Og så vil jeg til slutt si at jeg forstår godt hvordan det er å bli behandlet dårlig, man mister eierskapet til både arbeidet og arbeidsplassen. Det er ikke lenger slik at man bare bytter lønn mot timer, det er jo mange flere forpliktelser inn i bildet. Jeg gir ikke timene mine, men kunnskap, kreativitet, produkt, prosess, mitt sosiale bidrag til et godt arbeidsmiljø, jeg gir fleksibilitet, lojalitet og et personlig eierskap som sørger for at jeg alltid står på. Tilbake forventer jeg ikke bare lønn, men givende oppgaver, faglig utvikling, godt samarbeid, at lover og regler følges, respekt og et godt psykososialt miljø. Forsvinner noen av disse faktorene forsvinner også noe av det jeg gir. Ingen som takker deg for å slite deg gjennom en uholdbar situasjon. Så you do you 👍

Anonymkode: 10cb6...b8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Arbeidsgiver kan hvertfall se om du sitter og surfer på nett på jobb-pc'n.

Anonymkode: f6d68...4d7

Morsomt om de ser han har vært inne på linken -les-tråden-kan-arbeidsgiver-se-at-jeg-ikke-gjør-noe-på-pc, da 😅

Anonymkode: f84b8...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo veldig an på arbeidsoppgavene dine. Jeg har en jobb i det offentlige hvor vi alltid er flere som jobber i samme system eller fra samme liste. Vi har også tilgang til hverandres arbeidsbenker eller tavler og kan fritt gå inn og se hva som ligger der, hente oppgaver eller overføre oppgaver. Det gjøres hele tida. Så i vår avdeling hadde det blitt oppdaget på kort tid at du ikke gjorde noe. Ikke av sjefen, men av oss kolleger. Om vi skulle jobbe fra samme tavle og jeg så at det eneste som forsvant var de oppgavene jeg tok, så skal man jo ikke være detektiv for å skjønne at du ikke gjør jobben din. Vi har også tilgang til hverandres kalendere, så jeg kunne se om du var i møte eller hadde planlagt annet arbeid. Nå høres det jo ikke ut som det er så gjennomsiktig på din jobb, men det høres jo ut som du har en god del ledig kapasitet. Du jobber i det offentlige, for våre felles midler. Da synes jeg at man skal være ganske samvittighetsfull med hva man bruker lønna tid på. Selvfølgelig kan man suse og prate litt og ta en litt lang lunsj nå og da, men å bli borte flere timer stadig vekk er ikke greit. Det vet du jo selv også, ellers hadde du ikke spurt her. Det er andre måter å løse dette på. Om du er fagorganisert kan du jo starte der. 

Anonymkode: 2c1cd...126

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.1.2025 den 14.55):

Dette er vel slik de fleste med kontorarbeid har det, alltid litt dødtid og lange pauser! 

Anonymkode: c3717...7d9

Jeg kjenner overhodet ikke igjen meg i denne beskrivelsen, og det gjør neppe mine kollegaer heller. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Får alltid inntrykk av disse trådene at kontoransatte gjør omtrent ikke en dritt. Lange pauser, mas ved kaffemaskin og har dere gjemmekontor så er det et under at ting blir gjort i det hele tatt (Evt rast gjennom på et par timer) oppi alle ærend, trening og huslige sysler. Jammen ikke rart det står så dårlig til med både sykefravær og effektivitet, nordmenn er bare en stor gjeng latsabber med dårlig arbeidsmoral.

Anonymkode: 25863...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...