Gå til innhold

Resten av livet som særboere

exictence

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde ikke giddet. Ville ha følt meg som en prostituert som drar hjem etter sex. I tillegg er noe av det beste JEG vet, hudkontakt og det å sove sammen. 

Anonymkode: c8d60...20a

Veldig rar kommentar.

Man besøker hverandre ikke bare for sex, man er kjærester. Det vil si at vi gjør de samme tingene som samboere/gifte når vi er sammen. Lager mat, ser på tv, tar litt husarbeid, går på date, hjelper hverandre med å pusse opp, har sex, driver med felles hobby etc. Og sover sammen så ofte vi kan. ❤️

Tror du særboerskap handler om å stikke innom for et knull?

Anonymkode: 7772b...720

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Livet ut er lenge, men jeg har absolutt ikke lyst på noen samboer NÅ.

Anonymkode: 03c16...bcc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sier dere ikke bare kjærester? Hvis man ikke er samboer eller gift,så er man vel kjærester?

Anonymkode: 3b460...922

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor sier dere ikke bare kjærester? Hvis man ikke er samboer eller gift,så er man vel kjærester?

Anonymkode: 3b460...922

Samboere er også kjærester. Å være særboer sier ingenting om forholdet men om bosituasjon. På samme måte som samboere sier heller ingenting om forholdet men om bosituasjonen. Jeg er f.eks. gift og særboer. Andre er ikke gift og særboer. I alle kategorier, det være særboer, samboer, gift så håper jeg da at en er kjærester men det er likevel slik at når en er særboer så er forholdet kommet lengre og en føler seg mer mer etablert enn om en kaller seg kjærester. 

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (56 minutter siden):

Samboere er også kjærester. Å være særboer sier ingenting om forholdet men om bosituasjon. På samme måte som samboere sier heller ingenting om forholdet men om bosituasjonen. Jeg er f.eks. gift og særboer. Andre er ikke gift og særboer. I alle kategorier, det være særboer, samboer, gift så håper jeg da at en er kjærester men det er likevel slik at når en er særboer så er forholdet kommet lengre og en føler seg mer mer etablert enn om en kaller seg kjærester. 

Fordi særboer ikke er så pent ord. Høres teknisk og SÆRT ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi særboer ikke er så pent ord. Høres teknisk og SÆRT ut.

Det synes du, jeg liker ordet godt og er glad for at vi har fått et ord som har en felles mening om en boform som blir stadig mer populær og stadig flere velger for sitt liv😊

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hadde ikke giddet. Ville ha følt meg som en prostituert som drar hjem etter sex. I tillegg er noe av det beste JEG vet, hudkontakt og det å sove sammen. 

Huff, for en sammenligning! Men må bare spesifisere for jeg syns dette ble veldig sort/hvit. Det er jo ikke snakk om å "måtte" dra hjem etterpå. Man kan sove hos hverandre og i lengere perioder, men at man som særboer har hver sin base å trekke seg tilbake i når man må f.eks pga barn eller ønsker. 

Anonymkode: a0ab3...8c4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (4 minutter siden):

Det synes du, jeg liker ordet godt og er glad for at vi har fått et ord som har en felles mening om en boform som blir stadig mer populær og stadig flere velger for sitt liv😊

Så du presenterer ham som "særboeren min"? 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Huff, for en sammenligning! Men må bare spesifisere for jeg syns dette ble veldig sort/hvit. Det er jo ikke snakk om å "måtte" dra hjem etterpå. Man kan sove hos hverandre og i lengere perioder, men at man som særboer har hver sin base å trekke seg tilbake i når man må f.eks pga barn eller ønsker. 

Anonymkode: a0ab3...8c4

Men man kan jo kjøpe en hytte og trekke seg tilbake der. Trenger ikke å ha to husholdninger for det. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så rart, har du aldri hørt om dette før? Kjenner du ingen særboere? Hvor i landet bor du, lurer jeg på…og hvor gammel er du? Som kvinne 50+ i Oslo kjenner jeg en god del som er særboere, synes ikke det er noe merkelig.

Anonymkode: 012e3...19b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Snakker jeg om forholdet mitt så sier jeg mannen min, snakker vi om boform så sier jeg særboeren ja. Vi er særboere, ikke noe hokus pokus det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (1 time siden):

Hvordan får du til å være gift og særboer? Vi prøvde å få til det for noen år siden. Men det gikk ikke siden det kreves at gifte er folkeregistrert på samme adresse.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men man kan jo kjøpe en hytte og trekke seg tilbake der. Trenger ikke å ha to husholdninger for det. 

Det er vel i utgangspunktet folk som har hvert sitt bosted når de møtes. Ofte en løsning man velger i voksen alder, man har gjerne hver sine barn/ungdommer som ikke har ønske om å bytte nabolag og skolekrets. Mye enklere å beholde det man har.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt greit at folk ikke ønsker å forplikte seg. Men da må de si det. At de ønsker noe langvarig, men uforpliktende. At man ønsker å ordne seg slik at man kan trekke seg tilbake når partner har det vanskelig, eller gjøre det slutt på dagen, uten å måtte gå gjennom forskjellige utfordringer for å gjøre det slutt. Særboerskap ER mindre forpliktende enn ekteskap og samboerskap. Man er hverandres ingen, juridisk sett. Man kan ikke ha samboerkontrakt, og man kommer ikke inn under ekteskapsloven. Man har ikke felles økonomi, felles husholdning. Man har valgt en fordyrende løsning kun for å ha døra på gløtt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så rart, har du aldri hørt om dette før? Kjenner du ingen særboere? Hvor i landet bor du, lurer jeg på…og hvor gammel er du? Som kvinne 50+ i Oslo kjenner jeg en god del som er særboere, synes ikke det er noe merkelig.

Kjenner noen som betegner seg som KJÆRESTER, men som har planer for fremtiden. Har aldri hørt noen si: "Dette er Jørn. Han er særboeren min".

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du tror sex er det eneste særboere gjør sammen? Jeg er særboer og gjør akkurat de samme tingene sammen med mannen som samboere gjør. 

Anonymkode: 2cbbd...f6e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hulderen skrev (4 minutter siden):

Hvordan får du til å være gift og særboer? Vi prøvde å få til det for noen år siden. Men det gikk ikke siden det kreves at gifte er folkeregistrert på samme adresse.

Og jeg forstår ikke poenget med å være gift når man ikke ønsker å dele hverdagen sammen. Det at man bor på to forskjellige adresser, kan også gi utslag mht det å dele eiendeler ved skilsmisse. Men det vet ikke de fleste som ønsker ring på fingeren, og samtidig leke singel.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du tror sex er det eneste særboere gjør sammen? Jeg er særboer og gjør akkurat de samme tingene sammen med mannen som samboere gjør. 

Dere deler ikke husholdning og har ikke felles tilholdssted. Dere treffes, har sex og gjør kjæresteting. Uten noen planer om mer forpliktende forhold i fremtiden. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Man må ikke, man gjør det fordi man vil og velger det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hulderen skrev (3 minutter siden):

Det er en hovedregel men ingen krav. En kan fint være folkeregisteret på to ulike addresser. 

https://advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/kan-et-ektepar-med-felles-barn-ha-saerbo/

Enda enklere selvsagt når en ikke har barn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...