AnonymBruker Skrevet 24. januar #21 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vel , det er en utviklingsforstyrrelse, men de absolutt ikke en annen hjerne. Hold deg til fakta Anonymkode: e5bf2...4d7 Jo. det er ER faktisk fysiske forskjeller i hjernen det er snakk om... Det er en nevrologisk forskjell i opptil flere områder i hjernen. Man kan i hjernescanner faktisk SE forskjellene i hjernen. Det er en utviklingsforstyrrelse, det er rett, men den forstyrrelsen i utviklingen, er den fysiske utviklingen av hjernen. https://www.uclahealth.org/news/release/brain-changes-autism-are-far-more-sweeping-previously-known Hold deg til fakta selv. Anonymkode: c84dc...1a4 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #22 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo. det er ER faktisk fysiske forskjeller i hjernen det er snakk om... Det er en nevrologisk forskjell i opptil flere områder i hjernen. Man kan i hjernescanner faktisk SE forskjellene i hjernen. Det er en utviklingsforstyrrelse, det er rett, men den forstyrrelsen i utviklingen, er den fysiske utviklingen av hjernen. https://www.uclahealth.org/news/release/brain-changes-autism-are-far-more-sweeping-previously-known Hold deg til fakta selv. Anonymkode: c84dc...1a4 Nå handlet det om en påstand om at de med Asperger har en annen hjerne , og det er ikke riktig. Mener du at det mangler vesentlige deler i hjernen ? Jeg har jo to barn med Asperger og er kjent med den utviklingsforstyrrelsen, og hvordan det slår ut i hverdagen. Samtidig som de blir eldre så balanserer utviklingen seg og de fungerer som folk flest , bare med noen særegenheter som de fleste lærer seg å leve med. Anonymkode: e5bf2...4d7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #23 Del Skrevet 24. januar I og med at det er et spekter så vil det variere hvor «plaget» man er av en slik tilstand. Tvangstanker, OCD vil komme i stressede perioder, og avta i rolige og stabile perioder. Jeg tror det er viktig å trene på stressmestring og forebygging. Ikke bare unngå ubehag, men lære at det er en del av livet. Øve på det sosiale, det å forstå hvordan andre tenker, at de tenker annerledes, at man må akseptere at det er slike forskjeller, men også at det går an å oppklare misforståelser. Dette slik at man får og beholder venner. Anonymkode: dca69...d89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #24 Del Skrevet 24. januar Vi er ganske mange som med alder og modenhet blir så gode på å maskere symptomer at det kan kvalifisere for å fjerne diagnosen. Jeg har en hypotese om at fordi dette er så slitsomt, får mange somatiske lidelser eller blir utbrent og ender som uføre etter hvert. Det er dog basert på svogerforskning. Det hadde vært interessant å se tall på autister som har tatt utdanning og fungert i arbeidslivet, for deretter å falle ut etter f.eks fylte 40 vs. nevrotypiske. Anonymkode: 1c25a...7b9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #25 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nå handlet det om en påstand om at de med Asperger har en annen hjerne , og det er ikke riktig. Mener du at det mangler vesentlige deler i hjernen ? Jeg har jo to barn med Asperger og er kjent med den utviklingsforstyrrelsen, og hvordan det slår ut i hverdagen. Samtidig som de blir eldre så balanserer utviklingen seg og de fungerer som folk flest , bare med noen særegenheter som de fleste lærer seg å leve med. Anonymkode: e5bf2...4d7 Gadd du ikke lese linken? Nei, det er ikke noe som mangler i hjernen. Den er derimot veldig forskjellig bygget opp. Autisme er ikke en mangel, det er en forskjell. Så jo: autister har en annen oppbygging av hjernen enn nevrotypiske. Det er vesentlige forskjeller i selve hjernen. Anonymkode: c84dc...1a4 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #26 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gadd du ikke lese linken? Nei, det er ikke noe som mangler i hjernen. Den er derimot veldig forskjellig bygget opp. Autisme er ikke en mangel, det er en forskjell. Så jo: autister har en annen oppbygging av hjernen enn nevrotypiske. Det er vesentlige forskjeller i selve hjernen. Anonymkode: c84dc...1a4 Er du nevrolog ? 🤓 Anonymkode: e5bf2...4d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #27 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nå handlet det om en påstand om at de med Asperger har en annen hjerne , og det er ikke riktig. Mener du at det mangler vesentlige deler i hjernen ? Jeg har jo to barn med Asperger og er kjent med den utviklingsforstyrrelsen, og hvordan det slår ut i hverdagen. Samtidig som de blir eldre så balanserer utviklingen seg og de fungerer som folk flest , bare med noen særegenheter som de fleste lærer seg å leve med. Anonymkode: e5bf2...4d7 Enda en link til deg, som i enklere måte forklarer de strukturelle ulikhetene i en autistisk vs ikke-autistisk hjerne: https://www.thetransmitter.org/spectrum/brain-structure-changes-in-autism-explained/ Anonymkode: c84dc...1a4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #28 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er du nevrolog ? 🤓 Anonymkode: e5bf2...4d7 Nei. Er du? Anonymkode: c84dc...1a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #29 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei. Er du? Anonymkode: c84dc...1a4 Nei, men jeg har vært med barna på utredninger på Bup og fått forklart hvordan autisme henger sammen. Jeg ble bare nysgjerrig på hvordan vi kunne oppfatte denne kommentaren om at hjernen er annerledes ? Jeg lurer på hvorfor du tok den innfallsvinkelen? Anonymkode: e5bf2...4d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #30 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, men jeg har vært med barna på utredninger på Bup og fått forklart hvordan autisme henger sammen. Jeg ble bare nysgjerrig på hvordan vi kunne oppfatte denne kommentaren om at hjernen er annerledes ? Jeg lurer på hvorfor du tok den innfallsvinkelen? Anonymkode: e5bf2...4d7 Jeg tok den innfallsvinkelen fordi det er fakta....? Du påstår at hjernen ikke er annerledes - det er direkte og beviselig feil, noe jeg har gitt deg flere linker på. Jeg er autist, og har både vært til utredning selv, OG har lest veldig mye om diagnosen selv, inkludert mye om nettopp den nevrologiske biten, og de faktisk forskjellene i hjernen. Anonymkode: c84dc...1a4 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #31 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Vel , det er en utviklingsforstyrrelse, men de absolutt ikke en annen hjerne. Hold deg til fakta Anonymkode: e5bf2...4d7 Det er en hjerne som fungerer annerledes. Anonymkode: 6a0fe...873 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #32 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Vi er ganske mange som med alder og modenhet blir så gode på å maskere symptomer at det kan kvalifisere for å fjerne diagnosen. Jeg har en hypotese om at fordi dette er så slitsomt, får mange somatiske lidelser eller blir utbrent og ender som uføre etter hvert. Det er dog basert på svogerforskning. Det hadde vært interessant å se tall på autister som har tatt utdanning og fungert i arbeidslivet, for deretter å falle ut etter f.eks fylte 40 vs. nevrotypiske. Anonymkode: 1c25a...7b9 Dette handler nok også om at mange med asperger også har mange andre problemer i tillegg. At totalbelastningen blir for stor over tid. Ofte har heller ikke disse tilleggsproblemene blitt fanget opp fordi alle symptomene bare sauses sammen til "asperger". Noe som gjør at personen ikke får riktig behandling og tilrettelegging. Jeg håper at man kan redusere antall som blir utbrent og uføre om man i større grad på et tidlig tidspunkt finner ut alt personen sliter med. Anonymkode: 44730...683 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #33 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Her har de i tenåringsfasen som 15 åring bare blomstret opp til fulle og blitt ENDA mer fremtredende enn hva de var når han var 11. De vokser ikke av seg en asperger diagnose, men det kan vere de blir flinkere å maskere med åra, men tenårene er stortsett ekstra tøffe for de, da får de dobbelt opp av alt, både hormonforandringer og asperger. Så det kan vere du må stålsette deg heller enn å ha forhåpninger om att alt nå er superdupert. Må sies att poden her fremdeles er en snill og god kar, og det har han alltid vært ❤️ Anonymkode: 11352...e69 Ja, jeg er i utgangspunktet forberedt på at det vil forverre seg når han blir tenåringer, men interessert i å høre andre sider også. Anonymkode: b95b0...a8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #34 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tok den innfallsvinkelen fordi det er fakta....? Du påstår at hjernen ikke er annerledes - det er direkte og beviselig feil, noe jeg har gitt deg flere linker på. Jeg er autist, og har både vært til utredning selv, OG har lest veldig mye om diagnosen selv, inkludert mye om nettopp den nevrologiske biten, og de faktisk forskjellene i hjernen. Anonymkode: c84dc...1a4 Ok, vi oppfattet spørsmålet ulikt. Jeg er opptatt av livsfunksjon og fundering i skole , hverdag og jobb. Du er opptatt av hjerneaktivitet og medisinske fakta. Nå har jeg stått på utsiden og observert utviklingen til mine , og i dag er det lite som signaliserer Asberger på den ene av barna mine. Den andre er fremdeles litt «annerledes» enn de fleste andre, men er blitt «psykologen» de venner og kolleger tydeligvis. Da er det ADHD’n som er mere til hinder for dem til tider. Autismediagnosen har de ikke fremhevet i noen særlig grad. De har blitt behandlet mest mulig på lik linje med alle andre Anonymkode: e5bf2...4d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #35 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette handler nok også om at mange med asperger også har mange andre problemer i tillegg. At totalbelastningen blir for stor over tid. Ofte har heller ikke disse tilleggsproblemene blitt fanget opp fordi alle symptomene bare sauses sammen til "asperger". Noe som gjør at personen ikke får riktig behandling og tilrettelegging. Jeg håper at man kan redusere antall som blir utbrent og uføre om man i større grad på et tidlig tidspunkt finner ut alt personen sliter med. Anonymkode: 44730...683 Mye mulig. Hvilke tilleggsvansker tenker du på? Anonymkode: 1c25a...7b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #36 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette handler nok også om at mange med asperger også har mange andre problemer i tillegg. At totalbelastningen blir for stor over tid. Ofte har heller ikke disse tilleggsproblemene blitt fanget opp fordi alle symptomene bare sauses sammen til "asperger". Noe som gjør at personen ikke får riktig behandling og tilrettelegging. Jeg håper at man kan redusere antall som blir utbrent og uføre om man i større grad på et tidlig tidspunkt finner ut alt personen sliter med. Anonymkode: 44730...683 I vår tid fikk vi opplyst under utredningen at 40 % av de med Asperger har en tilleggsdiagnose Anonymkode: e5bf2...4d7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #37 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg tok den innfallsvinkelen fordi det er fakta....? Du påstår at hjernen ikke er annerledes - det er direkte og beviselig feil, noe jeg har gitt deg flere linker på. Jeg er autist, og har både vært til utredning selv, OG har lest veldig mye om diagnosen selv, inkludert mye om nettopp den nevrologiske biten, og de faktisk forskjellene i hjernen. Anonymkode: c84dc...1a4 Tippa du var autist på kveruleringen din, første man merker. Man klarer ikke å la ting gå… Anonymkode: fba44...290 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #38 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tippa du var autist på kveruleringen din, første man merker. Man klarer ikke å la ting gå… Anonymkode: fba44...290 Og det er trekk som bl.a trådstarter også vil merke, uansett hvor ellers såkalt normale ungene hennes er og forblir. Fordi hjernen er sånn hos slike. Anonymkode: 6a0fe...873 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #39 Del Skrevet 24. januar Tenker at noen blir feildiagnostisert som barn og på den måten også vokser i fra seg de trekkene som skulle tilsi en diagnose. Anonymkode: 89dcb...dc4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #40 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og det er trekk som bl.a trådstarter også vil merke, uansett hvor ellers såkalt normale ungene hennes er og forblir. Fordi hjernen er sånn hos slike. Anonymkode: 6a0fe...873 Ja, hjernen henger seg opp i én ting som de bare ikke klarer å gi seg på. Sinnsykt irriterende Anonymkode: fba44...290 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå