AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #1 Del Skrevet 12 timer siden Jeg har et barn som er veldig smart, lærer raskt og er dyktig og foran de andre på skolen. Men barnet slitet med sosial kompetanse og det sosiale . Er sensitiv og liker ikke herjete lek eller å aktivitet der hen «kanskje kan skade seg» . Vokst i fra mange alderstypisk umoden alder jeg har kommet i kontakt med flere foreldre som har barn som har barn som ligger fagligs sett foran/boksmart/lærer lett. Og flere beskriver det samme. At barnet deres er smart, men ikke smart på det sosiale er dette et kjent fenomen? Hva er årsaken til dette? Er det forsket på? Hvorfor er mange som er sterk faglig ikke så flink sosialt ? Anonymkode: 47497...bd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #2 Del Skrevet 12 timer siden Autisme. Anonymkode: 62fec...dd9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #3 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Autisme. Anonymkode: 62fec...dd9 Kan folk bare slutte...? Barnet viser ETT tegn på autisme. Autisme er fryktelig mye mer enn å slite sosialt. TS: mange barn er smarte, men sliter sosialt. Mange barn er smarte, og sliter IKKE sosialt. Mange barn er ikke smarte, men kjempegode sosialt. Mange barn er ikke smarte, og heller ikke flinke sosialt. Sånn er det bare. Det er ulike typer intelligens. Noen har høy IQ, men lav EQ. Det betyr ikke at de har en diagnose. Jeg er autist selv, og faller inn under "smart, men sliter sosialt". Jeg har OGSÅ ørten andre autistiske trekk - det er derfor jeg fikk den diagnosen.. Søsteren min er også smart, men har aldri slitt sosialt. Nevøen min, som også er autist, sliter med lesing og skriving, men klarer seg helt fint sosialt. Han har derimot mange andre autistiske trekk - som er grunnen til at han fikk diagnosen. Anonymkode: cf12e...5d5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #4 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Autisme. Anonymkode: 62fec...dd9 Nei. De er i utakt med sine jevnaldrende. Derfor. Anonymkode: 26898...3bf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #5 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kan folk bare slutte...? Barnet viser ETT tegn på autisme. Autisme er fryktelig mye mer enn å slite sosialt. TS: mange barn er smarte, men sliter sosialt. Mange barn er smarte, og sliter IKKE sosialt. Mange barn er ikke smarte, men kjempegode sosialt. Mange barn er ikke smarte, og heller ikke flinke sosialt. Sånn er det bare. Det er ulike typer intelligens. Noen har høy IQ, men lav EQ. Det betyr ikke at de har en diagnose. Jeg er autist selv, og faller inn under "smart, men sliter sosialt". Jeg har OGSÅ ørten andre autistiske trekk - det er derfor jeg fikk den diagnosen.. Søsteren min er også smart, men har aldri slitt sosialt. Nevøen min, som også er autist, sliter med lesing og skriving, men klarer seg helt fint sosialt. Han har derimot mange andre autistiske trekk - som er grunnen til at han fikk diagnosen. Anonymkode: cf12e...5d5 Det er ikke to typer intelligens. Det viser seg at her du høy iq, er du sannsynligvis også mer sosial intelligent. Altså motsatt av hva folk liker å tro. Anonymkode: 26898...3bf 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #6 Del Skrevet 11 timer siden Man kan ikke være like flink på alt. Når man er så "boksmart", så går det vel utover noe annet. Hjernen bruker vel mye energi på de delene og mindre på andre deler. Anonymkode: cb443...a1c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 11 timer siden #7 Del Skrevet 11 timer siden Barn som er lang foran faglig opplever ofte å kjede seg mye. Intelligente mennesker har lett for å kjede seg. Det oppleves leit å ikke ha like mye felles med de som er på din egn alder, barnet føler seg annerledes, fremmedgjort osv Du må finne ting der barnet ditt kan blomstre. Hva med å lære seg å spille sjakk, lære å spille et instrument eller drive med aktiviteter som kunst/tegning/film/foto. Det er mange aktiviteter som kan passe for ham og hvor han treffer andre som også (ofte) kan ligge litt foran. Kan og anbefale orientering, det er en aktivitet som krever både fysikk og kartlesning. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #8 Del Skrevet 11 timer siden Ulike former for intelligens. Det å lese og tilpasse seg det sosiale krever en form for intelligens/tilpasningsvilje, det å forstå teoretiske ting krever en annen form for intelligens. Tror forsåvidt en del smarte barn ikke gidder å tilpasse seg gjennom å gjøre eller snakke om det de synes er kjedelig. Anonymkode: 110be...7d6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #9 Del Skrevet 11 timer siden Her har jeg motsatt erfaring, mange av de intelligente barna er også svært sosialt kompetente. Det stemmer bra med min egen sønn og barn i klassen. Ofte er de minst skoleflinke minst sosialt kompetente. Har barnet ditt autisme kanskje? Anonymkode: 03df0...740 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #10 Del Skrevet 11 timer siden Barnet ditt er jo ikke så veldig intelligent hvis det sliter sosialt 🙂 Anonymkode: b62dc...e7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #11 Del Skrevet 11 timer siden fru Alving skrev (3 minutter siden): Barn som er lang foran faglig opplever ofte å kjede seg mye. Intelligente mennesker har lett for å kjede seg. Det oppleves leit å ikke ha like mye felles med de som er på din egn alder, barnet føler seg annerledes, fremmedgjort osv Du må finne ting der barnet ditt kan blomstre. Hva med å lære seg å spille sjakk, lære å spille et instrument eller drive med aktiviteter som kunst/tegning/film/foto. Det er mange aktiviteter som kan passe for ham og hvor han treffer andre som også (ofte) kan ligge litt foran. Kan og anbefale orientering, det er en aktivitet som krever både fysikk og kartlesning. Men mange av disse barna finner jo venner som også er intelligente, så mange føler seg heller ikke utenfor Anonymkode: 03df0...740 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #12 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Barnet ditt er jo ikke så veldig intelligent hvis det sliter sosialt 🙂 Anonymkode: b62dc...e7c for noe tøys, det viser seg jo etterhvert som voksne at disse barna gjør det veldig bra mens de som var veldig sosiale som barn ikke er like heldig som voksen.. Den mest poøulære gutten/jenta i klassen er ikke den som har klart seg best akkurat hverken for mine foreldres generasjon, min eller barna mine sin,.. Grunnen? De er sosialt flinke til å spille på andre osv men de er ganske dumme ellers.. Anonymkode: cdb51...b8f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #13 Del Skrevet 11 timer siden Jeg tror også at enkelte svært intelligente barn (altså ikke bare normalt skoleflinke barn) ikke er så veldig interesserte i det sosiale. De bruker ikke så mange krefter på å bygge vennskap og mestre sosiale strukturer, fordi de ikke helt ser nytten i akkurat dette. Det er andre ting som fenger interessen mer. Og de andre barna er opptatte av ting de selv ikke ser meningen med. Ofte blomstrer disse barna på universitetet, for eksempel. Da finner de en egen nisje med andre som er like faglig interesserte (les: nerdete) som dem selv, og da blir det mer morsomt å få seg venner? Anonymkode: a4235...5f2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #14 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): for noe tøys, det viser seg jo etterhvert som voksne at disse barna gjør det veldig bra mens de som var veldig sosiale som barn ikke er like heldig som voksen.. Den mest poøulære gutten/jenta i klassen er ikke den som har klart seg best akkurat hverken for mine foreldres generasjon, min eller barna mine sin,.. Grunnen? De er sosialt flinke til å spille på andre osv men de er ganske dumme ellers.. Anonymkode: cdb51...b8f Dette stemmer stort sett ikke. Anonymkode: b62dc...e7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 11 timer siden #15 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men mange av disse barna finner jo venner som også er intelligente, så mange føler seg heller ikke utenfor Anonymkode: 03df0...740 Ja riktig. Og det krever at de treffer på andre intelligente barn. Og der kan riktige aktiviteter faktisk være til hjelp. Og jeg tror og at evnerike barn ofte har gode sosiale evner også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 11 timer siden #16 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har et barn som er veldig smart, lærer raskt og er dyktig og foran de andre på skolen. Men barnet slitet med sosial kompetanse og det sosiale . Er sensitiv og liker ikke herjete lek eller å aktivitet der hen «kanskje kan skade seg» . Vokst i fra mange alderstypisk umoden alder jeg har kommet i kontakt med flere foreldre som har barn som har barn som ligger fagligs sett foran/boksmart/lærer lett. Og flere beskriver det samme. At barnet deres er smart, men ikke smart på det sosiale er dette et kjent fenomen? Hva er årsaken til dette? Er det forsket på? Hvorfor er mange som er sterk faglig ikke så flink sosialt ? Anonymkode: 47497...bd6 Er barnet mye i bevegelse eller sitter barnet mye i ro? Leker barnet sammen med andre barn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #17 Del Skrevet 10 timer siden fru Alving skrev (4 minutter siden): Ja riktig. Og det krever at de treffer på andre intelligente barn. Og der kan riktige aktiviteter faktisk være til hjelp. Og jeg tror og at evnerike barn ofte har gode sosiale evner også. Som regel er det jo en del evnerike i en klasse, så mitt inntrykk er at disse barna ofte finner hverandre:) Anonymkode: 03df0...740 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #18 Del Skrevet 10 timer siden Det er jo ikke så rart at han ikke trives sosialt når han må omgås andre barn og deres umodenheter. Andre barn har heller ikke den fordelen med at han kan synes de er søte (la oss være ærlige: det er vel hovedgrunnen til at vi voksne tolererer umodne barn 🙈) Også er det heller ikke forventet at han skal klare å se på andre barn i et perspektiv der umoden adferd ikke er statisk. Han har jo selv klart å moderere adferd tidlig, så hvorfor velger andre barn å være så umodne? Vi voksne vet jo at det vokser de av seg, men han har null erfaring fra at barn blir voksne. Anonymkode: 7b087...84c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 10 timer siden #19 Del Skrevet 10 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Som regel er det jo en del evnerike i en klasse, så mitt inntrykk er at disse barna ofte finner hverandre:) Anonymkode: 03df0...740 Ja som regel, men det varierer. Noen klasser har flere enn andre, og noen skoler også. Jeg kjenner til evnerike barn som har byttet over til internasjonal skole for å få mer utfordringer og et litt annet miljø. Barnet må få sjansen til å treffe på andre barn som ligner det. Og selvsagt og få oppleve alle slags mennesker rundt seg, som vi alle må. Sånn er jo livet. Endret 10 timer siden av fru Alving Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #20 Del Skrevet 10 timer siden Disse barna er akademisk smarte fordi de ikke leker slik dagens barn gjør; de spiller ikke fortnite eller andre spill, de liker ikke det samme som andre barn, derfor faller de utenfor. Når de finner sin arena da blomstrer de og er sosiale. Det er premissene det er noe galt med, ikke barna. Å kaste ut diagnoser som autisme er tull. jeg har smarte barn, de har aldri interessert seg for gaming, fotball, lekeslåssing, nerf, boksing og alt annet som opp igjennom tidene har vært populært. Som tenåringer fulgte de aldri med på de populære tv-seriene. De falt utenfor sosialt i skoletiden, og ble nok av andre oppfattet som sosialt klønete. Likevel, utenfor skolen, på de arenaene de selv valgte ut ifra interesse og der det var likesinnede, så blomstret de. Anonymkode: b647f...0e6 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå