Gå til innhold

Overraskende mange lever med urinlekkasje

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kniping er ikke svaret på alt nei, man kan få låste muskler i underlivet som er spent hele tiden, presser på urinveier og blære, og gir følelse av UVI hele tiden. Er ikke noe god behandling mot det heller. 

Anonymkode: 02642...fbb

Jo, det er gode behandlinger for muskelknuter i underlivet. Fysioterapi, og akupunktur. Øvelser til å gjøre hjemme osv. det finnes desverre ikke en pille eller operasjon for alt. 

jeg ville aldri tatt en slik operasjon, pga lekkasje, uten å ha prøvd ALT først. Grunnet at problemet kan bli verre etter operasjon. Knipeøvelser utføres ikke alltid korrekt. Man kan ikke bare knipe litt her og der. Du må sette av 20-30 minutter hver dag med aktiv trening. Du må variere på intervaller og stillinger. Du skal knipe lett så lenge du klarer, du skal knipe så hardt du klarer så kjapt du klarer mens du står på huk, i tillegg mange repetisjoner med variasjoner i styrke og intervaller. 
Når man kniper skal man også fokusere på å slippe opp og virkelig slappe av i bekkenbunnsmusklene, mellom hver repetisjon. Kniper du i 10 sek, så skal pausen være i 10 sek. 

Anonymkode: aaf45...57f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jo, det er gode behandlinger for muskelknuter i underlivet. Fysioterapi, og akupunktur. Øvelser til å gjøre hjemme osv. det finnes desverre ikke en pille eller operasjon for alt. 

jeg ville aldri tatt en slik operasjon, pga lekkasje, uten å ha prøvd ALT først. Grunnet at problemet kan bli verre etter operasjon. Knipeøvelser utføres ikke alltid korrekt. Man kan ikke bare knipe litt her og der. Du må sette av 20-30 minutter hver dag med aktiv trening. Du må variere på intervaller og stillinger. Du skal knipe lett så lenge du klarer, du skal knipe så hardt du klarer så kjapt du klarer mens du står på huk, i tillegg mange repetisjoner med variasjoner i styrke og intervaller. 
Når man kniper skal man også fokusere på å slippe opp og virkelig slappe av i bekkenbunnsmusklene, mellom hver repetisjon. Kniper du i 10 sek, så skal pausen være i 10 sek. 

Hva slags akupunktur er aktuelt?

Anonymkode: baadd...a73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva slags akupunktur er aktuelt?

Anonymkode: baadd...a73

Jeg er ikke akupunktør, men fikk behandling for dette en gang etter konsultasjon hos akupunktør. Dro dit for spenninger i nakke og hodepine, men det ble nevnt under konsultasjon så fikk et par runder. Jeg var en nålepute så vet ikke hva som fungerte på hva. Fikk navnet på en kvinnelig fysioterapeut som drev med bekkenbunnstrening og smertelindring, men jeg dro aldri pga akupunktøren gjorde meg smertefri :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har oppsøkt lege om det flere ganger siden 2007 og eneste hjelp er beskjed du må knipe. Værste nå er jo det at det leker, og jeg nesten ikke klarer å tisse til tider nå. Og her er det tilogmed sykehuset som bare sier du må bare knipe. Ja du gjør øvelsen rett så det ska fungere

Anonymkode: caba5...3ad

Be om henvisning til gynekolog. 

Anonymkode: 15fb5...1f0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, en operasjon fikser ikke alltid problemet. Mamma har blitt operert men har fortsatt problemer. 

Anonymkode: a5276...3f3

Alle vet at operasjoner og inngrep i kroppen ikke alltid er vellykkede, men 90% av disse operasjonene ER vellykkede. Det er også mulig å prøve igjen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Virker som jeg jar verr heldig når jeg tok opp dette med fastlegen og når jeg kom til sykehuset? Jeg har ikke fått høre en eneste gang at dette er noe jeg bare må leve med av noen. På sykehuset måtte jeg ta en "hoppetest" hvor de sjekket hvor mye som lakk når jeg hoppet, så var det henvisning til operasjon. 

Anonymkode: b2e7c...1b7

Mulig man har fått mer kunnskap med årene?

Jeg tok opp problemet ganske tidlig etter siste fødsel i 2007, men dessverre da bare med sykepleieren hos fastlegen. Hun sa da at jeg bare måtte knipe. Det har jeg gjort i alle år og lekkasjeproblemene ble bare verre, fra dråper til regelrett tissing ved fysisk aktivitet, f eks gåing i nedoverbakke. Uten at jeg egentlig har tenkt bevisst over det, har jeg innskrenket livet mitt og unngått alt jeg vet som kan gjøre at jeg lekker, f eks fjellturer. I fjor tenkte jeg at nok får være nok, kontakter fastlegen og fikk henvisning videre til gynekolog på sykehuset. Etter undersøkelse, samtale og såkalt hoppetest fikk jeg innvilget operasjon. Ble utført i april i fjor og jeg har fått et nytt liv.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gynekologen vil finne grunnen til hvorfor man lekker og som nevnt tidligere er ikke alltid slapp bekkebunn årsaken. Gynekologen påpekte at jeg har sterk muskulatur, dette er jo en av tingene de sjekker ut.  Jeg alltid har drevet med knipeøvelser. Likevel lakk jeg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med min erfaring tenker jeg at istedenfor å være prøvekanin i eget liv og bruke penger på ulike behandlinger, er det smarteste å oppsøke gynekolog først og finne ut hvorfor man lekker. Deretter velger man egnet behandling, om det er kniping, akupunktur, operasjon eller andre ting.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye lekking er "normalt"?

Jeg lekker en dråpe når jeg reiser meg opp fra do, jeg lekker litt under trening (truseinnlegg holder), og det kan komme en liten skvett når jeg er så tissetreng at jeg går med beina kryssa til doen. 

Har vært på sykehuset, henvist av lege. Men fikk da bare beskjed om at min lekkasje var så liten, at den regnes som normal. Og at slikt må man regne med når man blir eldre (er litt over 50 år). 

Anonymkode: 6ed5f...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier bare en ting: BULKAMID BEHANDLING!!!!! 👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻🫶🏻💃🏼

Anonymkode: 59b1e...1d5

Og det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor mye lekking er "normalt"?

Jeg lekker en dråpe når jeg reiser meg opp fra do, jeg lekker litt under trening (truseinnlegg holder), og det kan komme en liten skvett når jeg er så tissetreng at jeg går med beina kryssa til doen. 

Har vært på sykehuset, henvist av lege. Men fikk da bare beskjed om at min lekkasje var så liten, at den regnes som normal. Og at slikt må man regne med når man blir eldre (er litt over 50 år). 

Anonymkode: 6ed5f...6cc

Jeg fikk inntrykk av at de vurderer individuelt og at hvor plagsomt du selv synes det er teller inn. De sa til meg at de har hatt damer inne som har lekket mer enn meg, men som egentlig ikke brydde seg (gjerne eldre kvinner uten sexpartnere) som selv valgte vekk operasjon, mens andre kvinner, som lekker mindre enn meg, har fått operasjon fordi de synes lekkasjene har vært svært hemmende, selv bare dråper. Noen unngår f eks å sitte oppå ved sex fordi man er redd for å lekke. Og ja, lekker man litt, gjør man det hvertfall da. Det oppleves av mange som svært pinlig med urinlukt ved sex.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan heller ikke hoppe på trampoline blant annet. Det er tydeligvis ikke prolaps ifølge lege, og hvis det ikke hjelper med mer bekkenbunn trening- hva gjør man da..nyere behandlinger må man isåfall betale for selv. I det offentlige er det kun de gamle standard behandlingene som kan dekkes, og hvis det ikke funker må man oppsøke det private. Får man skader etter fødsel som ikke blir bedre av standard behandlingene i det offentlige så er man på egenhånd og må ruinere seg- eller leve med plagene.

Anonymkode: 0cf5d...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært igjennom så mange undersøkelser på sykehuset på grunn av urinveisinfeksjon og lekkasje at jeg nå ikke vil mer. Helt siden jeg var barn har jeg hatt uvi og tisset meg ut. Å undersøkelsene har satt sine spor. Cystoskopi når man er et barn, blæreskylling, røntgen med kontrast i blæren, ja listen er lang. Da jeg som voksen tenkte å få hjelp til min inkontines sa det stopp. Jeg greide ikke gjennomføre de undersøkelser som man må igjennom før eventuelt operasjon. Synd mente man på sykehuset, da de mente jeg ville få et nytt liv uten lekkasje. Jeg er nå 50 år å har brukt bleier hele mitt liv.

Anonymkode: e2574...100

Føler med deg, var gjennom det samme som barn selv og det har satt spor i form av at jeg rett og slett ikke takler tanken på enkelte undersøkelser. Jeg var over 40 før jeg klarte å ta bedøvelse hos tannlegen bla.

En venn av meg er inkontinent og får tabletter som virker men hun får de ikke på blå resept fordi legen mener det ikke er alvorlig nok, altså hun har velget mellom å bruke tena eller betale fullpris for tablettene.

Anonymkode: 58d1f...d20

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er også overraskende mange som ikke får skikkelig hjelp desverre . Enten fordi det ikke er mulig eller fordi helsepersonell ikke ser årsaken.

Anonymkode: be995...eb6

Hva vil du med dette innlegget egentlig? At folk ikke engang gir en gynekologisk undersøkelse en sjanse? Best å la være for det går sikkert dårlig uansett?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg får samme tilbakemelding fra helsevesenet.

Lekker ved hopping, løping etc. Veldig synd, oppleves som veldig begrensende i lek med barna.

I tillegg må jeg sørge for å ikke måtte holde meg mer enn noen få min. Har opplevd et par ganger på tur med hunden f.eks at full blære går rett i buksa. Ingen kontroll. Går alltid med tykt bind og svarte bukser.

Anonymkode: 5fd8c...c46

Har du da vært hos en gynekolog? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har du da vært hos en gynekolog? 

Nei, er pr i dag gravid med vårt siste barn så innsatsen for å rette opp i dette har vært hos fastlege. Kommer nok til å gå hardere til verks etter at dette siste barnet er født :) 

Anonymkode: 5fd8c...c46

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Så mitt tips, hvis man er lei av å alltid lekker og/eller alltid gå med bind; oppsøkte hjelper, det kan absolutt hende du kan få hjelp.

Niks, fått beskjed av fastlege flere ganger om å bare knipe mer. Og det hjelper ikke. Og jeg lekker en god del uten å egentlig kjenne når det skjer engang gjennom dagen og også på natta mens jeg sover. Det virker som det er kontinuerlig drypp i krana, liksom, får aldri skrudd helt igjen. Mengden øker ved fysisk aktivitet og hvis blæra blir full. 

Anonymkode: d794c...feb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Niks, fått beskjed av fastlege flere ganger om å bare knipe mer. Og det hjelper ikke. Og jeg lekker en god del uten å egentlig kjenne når det skjer engang gjennom dagen og også på natta mens jeg sover. Det virker som det er kontinuerlig drypp i krana, liksom, får aldri skrudd helt igjen. Mengden øker ved fysisk aktivitet og hvis blæra blir full. 

Anonymkode: d794c...feb

Gå til gynekolog. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Føler med de kvinner som sliter med urinlekkasje, men syns det er trist at mange innskrenker seg selv på aktiviteter de ikke tør å gjøre, for det er det egentlig ingen grunn til. Dere skal selvsagt søke hjelp, men i påventede av behandling og bedring kan dere bruke inkontinensprodukter med god kapasitet og gjøre akkurat det dere vil uten å være redd for lekkasjer. Tena Slip bleier er overraskende diskret selv under stramme bukser. Ingen kommer til å se at du har den på. Det handler om å prøve seg frem.

Anonymkode: 1c446...284

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.1.2025 den 12.25):

Men helt seriøst, er det ikke vanlig å lekke urin ved nysing, løping, hopping osv etter at man har født? Jeg trodde at for at det skulle være noe de tok alvorlig måtte dreie seg om typ lekke kontinuerlig mens man bevegde seg.

Jeg kan ikke hopp eller løpe uten å lekke, så må bruke truseinnlegg når jeg trener. Trodde dette faktisk var noe en måtte regne med og godta. Kanskje ta det opp neste gang jeg er hos legen?

Anonymkode: 4a19a...da0

Har født 3 barn og har aldri hatt noen form for lekkasje. Har vært ute på trilletur 2 dager etter fødsel alle gangene. Vet selfølgelig ikke om det er løsningen,men det å ha sterk kjernemuskulatur tror jeg er viktig. Hadde aldri akseptert å gå rundt å tisse på meg.

Anonymkode: ae06a...3bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...