Gå til innhold

Den vonde lukten fra skoene til barna🤧

Ayesh

Anbefalte innlegg

Er det bare barna mine eller er det vanlig at det lukter vondt fra skoene til barna? Sommer skoene kan jeg forstå at barna går en del barbent og så hopper de inn i skoene uten at det er rent på føttene og uten sokker.

Men det lukter surt fra vinterskoene også. I går var skoene våte til 6 åringen og jeg ba ham sette de på baderoms gulvet  så de tørker fortere. I dag morges når jeg gikk på badet så klarte jeg ikke å stå der pga den vonde lukten fra skoene som hadde spredd seg i hele badet  .jeg skulle neste besvime 😅 hva burde  vi gjøre for å unngå lukt fra skoene?

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Be barna vaske føttene sine skikkelig hver dag. Sure sko blir ikke slik tilfeldigvis 

Anonymkode: 563eb...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg passer på å tørke de godt. Lar de stå under varmepumpen gjerne hver kveld. Da blir det ikke bakterievekst i de. 

Anonymkode: e532b...143

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Be barna vaske føttene sine skikkelig hver dag. Sure sko blir ikke slik tilfeldigvis 

Jo da de dusjer hver kveld. De har ikke lov til å gå til sengs uten å vaske føttene

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, det er jo fordi skoene blir våte og bruker lang tid på å tørke. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg passer på å tørke de godt. Lar de stå under varmepumpen gjerne hver kveld. Da blir det ikke bakterievekst i de. 

Uansett om de er våte eller ikke?

Anonymkode: 032d0...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Uansett om de er våte eller ikke?

Anonymkode: 032d0...90b

Nei, ikke hvis de er helt tørre. Men dersom de er brukt et par timer er det gjerne litt fukt i støvler og sko som er foret. Dersom det alltid er litt fukt der blir det bakterievekst

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Natron; strø de i skoene la det stå over natta! (og som med alt annet; prøv å holde alt tørt så utvikler ikke bakteriene seg, typ avispapir over natta etc )

Anonymkode: 345d5...1d5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Frys de i noen dager

Anonymkode: 69650...e13

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har Hedgehodg skotørker, som kan velge temp 37, 45 og 60 grader. Pleier å kjøre skoene på 60 g innimellom for å drepe bakterier. Blir lukt når skoene blir fuktige, svette, de er gjerne tette osv.

Anonymkode: 9e433...918

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skotørker. Har aldri problemet med lukt lenger etter at jeg anskaffet en sånn. Våte sko er det som skaper lukten. Skoene blir våte eller fuktige inni omtrent hver dag på denne tiden

Anonymkode: 8c408...0ca

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Skotørker. Har aldri problemet med lukt lenger etter at jeg anskaffet en sånn. Våte sko er det som skaper lukten. Skoene blir våte eller fuktige inni omtrent hver dag på denne tiden

Anonymkode: 8c408...0ca

Var akkurat det her jeg skulle skrive. 

Vanntette sko som er fuktige eller våre tørker ikke ved å stå på varmekabler. 

Skotørker er genialt 

Anonymkode: 24175...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tørkeskap. Skoene lukter surt fordi de blir stående våte

Anonymkode: 25f5d...30f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ayesh skrev (58 minutter siden):

Er det bare barna mine eller er det vanlig at det lukter vondt fra skoene til barna? Sommer skoene kan jeg forstå at barna går en del barbent og så hopper de inn i skoene uten at det er rent på føttene og uten sokker.

Men det lukter surt fra vinterskoene også. I går var skoene våte til 6 åringen og jeg ba ham sette de på baderoms gulvet  så de tørker fortere. I dag morges når jeg gikk på badet så klarte jeg ikke å stå der pga den vonde lukten fra skoene som hadde spredd seg i hele badet  .jeg skulle neste besvime 😅 hva burde  vi gjøre for å unngå lukt fra skoene?

Putt dem i en plastpose og sleng dem i fryseren. Dreper bakteriene som gir den sure lukta. Og kjøp en skotørker👍

Anonymkode: cb41b...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi hadde en skotørker med blålys. Genialt. 

Anonymkode: 5d6b0...54f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skotørker, pluss at jeg har lært ungene å alltid ta ut sålen når de kommer hjem fra f.eks. skolen. Det hender den er fuktig, selv om ikke resten av skoen er våt av snø liksom. Det har hjulpet her. 😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hørt at hvis du legger te pose i skoene til barna over natten, så lukter de godt dagen etter 🤷‍♀️ har ikke prøvd selv, men kanskje det funker. 

Anonymkode: 431c0...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er fordi de er våte og ikke tørker skikkelig, og de blir våte og tørker og våte og tørker x antall ganger.

Samme med votter hvis foreldre ikke tenker på å ta dem med og vaske, bare tørke dem. I en skolegarderobe (eller barnehage) med sure votter og sure sko lukter det ekstremt kattepiss.

Kjøp skotørker, ta ut sålene og tørk dem skikkelig, spray dem, putt i bakepulver/natron. Men skotørker er nok det viktigste her.

Anonymkode: 8dd06...48e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har hørt at hvis du legger te pose i skoene til barna over natten, så lukter de godt dagen etter 🤷‍♀️ har ikke prøvd selv, men kanskje det funker. 

Anonymkode: 431c0...cf2

Tror også man kan kjøpe små "poser" med kull pulver som kan legges i sko for å nøytralisere dårlig lukt.

Anonymkode: 41e2f...a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...